DennisCA DennisCA skrev:
Mina föräldrar råkade ut för samma, dom kallar dom för "gulmaskar". Dom provade i samma fält i år igen efter dom fräst jorden upprepade ggr och plockat bort alla larver dom hittat för hand. Morsan påstår det är via hästgödsel dom köpt som det kommit till landet, dom har aldrig haft liknande förut. Jag vet inte.
De finns i tidigare gräsbevuxen mark och försvinner så småningom.
 
Jiji Jiji skrev:
Knäppare (larverna?) har en fyraårig livscykel och lever helst (bara?) i gräsbevuxen mark. De försvinner alltså efter ett tag. Den här ytan har varit potatisland men inte brukats på länge så vi räknar med att det tar ett tag innan det blir skörd.

Det är lite av en kulturgärning att den nu odlas igen. Det är våra snälla grannars mark, den odlas tillsammans med deras vuxna barn och så av oss som numera har ett av husen som härrör från den gården.
Ah, fyra år! Det har jag missat. Förklarar också lite varför de lantbrukare jag pratat med inte direkt har en aning, de har inte problemet längre..

Har ni planer på växtföljd? Här är det extremt noga att inte ha potatis två år i rad på samma yta. Samtidigt är jag uppväxt med ett potatisland (eller flera) där det var på samma plats mer eller mindre år efter år.
 
tensiden tensiden skrev:
Ah, fyra år! Det har jag missat. Förklarar också lite varför de lantbrukare jag pratat med inte direkt har en aning, de har inte problemet längre..

Har ni planer på växtföljd? Här är det extremt noga att inte ha potatis två år i rad på samma yta. Samtidigt är jag uppväxt med ett potatisland (eller flera) där det var på samma plats mer eller mindre år efter år.
Jag vet inte riktigt hur de som äger marken tänkt sig. Där jag kommer ifrån brukade vi odla potatis tre år i rad och det fjärde året fick marken vila (sedan var det nog kanske morötter eller ngt ett par år innan potatisen kom tillbaka men det minns jag inte så noga) och så odlades en annan del av marken med potatis i tre år. Det var dock i Jämtland så det kan vara skillnad längre söderut. Vi får se helt enkelt.

Hela ytan odlas inte nu med potatis utan det är lite morötter och lök också så det ordnar sig nog.
 
Ang knäpparlarver. (Läste på lite) Höstgrävning (eller plöjning) ska tydligen vara bra och missgynna larverna.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Det går långsamt framåt med tomatskåpet, Fyra stolpar på plats och ett gäng reglar på torkning efter målning.

Träramkonstruktion vid hus, början till byggprojekt, gräsplan och grusunderlag, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Solsken, grön gräsmatta, röd stuga, träd, häck, vattenspridare i aktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev inte mer än gödsla ”fingräsmattan”. Runt 200 kvadrat av 10000 som jag försöker få mer fason på än resten. Sen konstatera att idiotprojektet att få ner 100m 40mm pem-slang med tillhörande kranar och kopplingar ändå varit väl lyckat då jag nu kan köra åtminstone två impulsspridare samtidigt. Yay!
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vad jag förstått gällande knäpparelarver så är det främst året efter man omvandlat en gräsmatta till odlingsland som larverna stökar till.

Gällande växtföljd så kör vi vart fjärde år på samma ställe, växlar mellan:
1. Bönor ärtor
2. Kål
3. Lök, vitlök andra rotfrukter
4. potatis.

Det är främst potatis och kål som behöver roteras.

Svärmor har fick sluta odla potatis i 10år eftersom hon fick en smitta i landet då potatisen odlats på samma ställe varje år.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
4774
En älg travar genom en skogsglänta; gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått finbesök
4774 4774 skrev:
Fladdermöss har vi på vinden, fågelholkar mer eller mindre i vartannat träd (urskog) men även på gäststugan, garaget och sommarvistet. Jag antar att jag får skylla mig själv eftersom jag vördar allt levande och ser till att samtliga insekter, fåglar, rådjur, räv och grodor har färskt vatten att dricka i specialgjorda "skålar och fat", regntunnor och dylikt anpassade efter storlek och skänker gladeligen en bit av min grillade biff till sugna getingar. De enda djur jag inte uppskattar är fästingar och vita pyttesmå flygare för de bits så jävligt i och omkring ögonen, de vita flygarna alltså. De attackerar en på fullt allvar , kännsom svidande syra ungefär. Märkligt nog så är att tända en cigarett det enda som får dem att tagga ner, men lite svårt att behöva ha en tänd cigg i mungipan i x antal timmar det tar att rensa ogräs från gårdsplan och uppfarten :D
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
[bild] Fått finbesök
Hur många gånger jag än får sen en älg upphör jag aldrig att förvånas över hur stora dom är. Vi hade (har?) sex stycken som drar runt i krokarna i år och de är massiva och ståtliga djur!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ah, fyra år! Det har jag missat. Förklarar också lite varför de lantbrukare jag pratat med inte direkt har en aning, de har inte problemet längre..

Har ni planer på växtföljd? Här är det extremt noga att inte ha potatis två år i rad på samma yta. Samtidigt är jag uppväxt med ett potatisland (eller flera) där det var på samma plats mer eller mindre år efter år.
Helst ska man ha en cykel på 3-4 år, vi kör nog mer 2-3 men ju tätare ju större risk för sjukdomar.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
tensiden tensiden skrev:
Hur många gånger jag än får sen en älg upphör jag aldrig att förvånas över hur stora dom är. Vi hade (har?) sex stycken som drar runt i krokarna i år och de är massiva och ståtliga djur!
Ja, älgar är för mig ett urtidsdjur som har mer vetskap än vad vi människor någonsin kommer ha. Mest beroende på att människan är för trög rent evolutionärt. De är kungar och drottningar personifierade. De och krokodilerna samt ett gäng bakterier och virus. Det är så fascinerande hur snabbt virus kan förädla sig, göra sig immuna mot all medicin på nolltid. De fanns innan oss och lär fortsätta göra så långt efter männskligheten tagit kål på sig själva ;)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Helst ska man ha en cykel på 3-4 år, vi kör nog mer 2-3 men ju tätare ju större risk för sjukdomar.
Jo, den större potatisodlingen har vi minst fyra år på av sjukdoms- och bakteriehänsyn. Men att knäpparlarver har en livscykel på fyra år var nytt för mig. Trodde också som nämnts att de var värst år ett (vilket de säkert är, men så länge jag ser dom i jorden tänker jag inte sätta potatis just där).

Potatisen vi har på åkermark som sätts maskinellt osv trots att det bara är för husbehov är i huvudsak för lagring över större delen av året. Men "snabbpotatis" för att täcka midsommar och fram i juli kör jag separat. Eller försöker. Känner väl lite att det blir för dyrt med sättpotatis i sådana små mängder att jag lika gärna kan skita i det.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
En solig trädgård med gräs, träd, buskar och ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



GRÄSMATTEFRÅGA:

Har aldrig gjort något med gräsmattan (jaja klippt den har jag ju.. o rensat bort maskrosor/revsmörblomma).. och undrar lite hur man eg bör gödsla den för att få fart på den igen .. så att säga.

Tanken har alltid varit att när vi nu anser att vi är nöjda med "planeringen" (rabatter, kanter, träd osv) så köper vi ny på rulle o lägger ut helt enkelt..

Men nu är jag nyfiken på vad man gör för att pigga upp den..

Observera att på bilden är den väldigt torr.. och väldigt mycket torr mossa!

Hur bör man på bästa sätt börja.. om man vill iaf få till lite grönt (i form av gräs och inte hm revsmörblomma o mossa).

Tack på förhand :giggle:
 
harry73
SC Aero SC Aero skrev:
Plockat maskrosor
[bild]
Vi plockade maskrosknoppar förra veckan. Det blev nog över en kilo totalt. Hälften hamnade i frysen och hälften hamnade smörstekt med mycket vitlök och salt som tillbehör över hemlagat tagliatelle. Det smakar lite som brysselkål, fast sötare och ses vara bra för levern.
Nu hoppas jag bara att vi inte plockade för mycket och att vi får nya maskrosor nästa år med.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
MASKROSOR:
Innehåller naturligt vitaminerna A, B, C och mineralerna kalium, järn och zink. Sägs vara bra för typ det mesta ;) Alltifrån att ta bort vårtor.. till att hjälpa matsmältningen och få ut extra vätska inkl slaggprodukter genom lever och njurar.. (y)

Har några bekanta som säger att det har varit bra forskning kring cancer och maskrosor.. (men har inte fördjupat mig i saken, eller letat info.. så om nu fallet är så - lär det visa sig i framtiden.. tills dess tar jag infon med en klackspark så att säga)

Recept länk till lite skoj: https://alltomtradgard.expressen.se/tradgard/ogras/maskrosrecept/

Info o lite recept: https://www.immun.se/maskrosor/

Själv skulle jag ha gjort sirap.. men efter inrådan från faster (något hon gör varje år) blev det marmelad istället! (med tanke på mängden maskrosor här.. kan det nog bli sirap också)

Närbild på samling gula maskrosor med synliga kronblad och knoppar. Färgstarkt och naturligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller litet glasburk märkt "Marmelad Maskros", bäst före datum och fler burkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.