Logad Logad skrev:
€-5/MWh i hela Sverige just nu och €-25/MWh i danska Jylland. Inte så gynnsamt för oss panelägare när jag inte har något att sänka el i. Bilen är fulladdad och ingen tvätt eller disk att köra. Bara lite ugnsbakad bacon.

Det gör inte så mycket, Norge importerar vad de kan för att pumpa upp vatten i sina pumpkraftverk så de kan sälja el på natten och hålla nere priset. Gungor och karuseller. Ni som ondgör er över solpaneler kan glädjas åt att vi hjälper till att hålla nere priset.
Jag ondgör mig inte, jag försöker bara hitta argument för och emot att skaffa paneler själv då jag är intresserad. Argumenten för ligger just nu under...
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
M Merko skrev:
Nej, men det är inga andra priser involverade här så länge vi inte har så långa avbetalningstider att vi behöver reparera och byta ut grejer. Så det är irrelevant. Givetvis är exemplet med hyperinflation just precis bara ett exempel för att tydliggöra att inflationen, allt annat lika, gör solcellerna mer lönsamma. Det innebär inte att inflationen övervinner alla andra faktorer, det handlar bara om att fastslå att det är en faktor som ökar lönsamheten.

Hög inflation gynnar alla former av investeringar i realkapital. Men när det gäller solceller för eget bruk så är det dessutom okänsligt för den allmänna ekonomins framtida utveckling, Investerar man exempelvis i fastigheter som man inte själv tänkt bruka löper man risken att de sjunker i värde om den allmänna ekonomin går dåligt och efterfrågan minskar.


Det enkla sättet att betrakta det är förstås att räkna på att överskottet går till amorteringar. Men i en kalkyl där man använder en kalkylränta (såsom energimyndighetens räknesnurra) så behöver det inte finnas något verkligt lån eller några verkliga avbetalningar eller ränteinbetalningar. Kalkylräntan är bara ett sätt att jämföra en investering med tänkbara övriga investeringar, exempelvis att placera pengarna på börsen eller tilläggsisolera taket. Men för all del, låt oss tänka oss fallet att det finns ett lån och att det sker amorteringar. Då påverkas den faktiska totala räntekostnaden väldigt mycket av resultatet de första åren.

Finns inget sådant lån så blir effekten på den totala lönsamheten dock densamma av bra resultat de första åren, exempelvis genom att man får ränta på ränta på de pengar man sparar på banken, eller vad man nu gör med dem. Det är alltid bättre att få pengar snart än att få dem någon gång senare i framtiden.

Har svårt att se hur du kan använda inflationen på det sätt som du skriver.

Om inflationen gör att överskottet i kr ökar varje år så gör inflationen samtidigt att värdet på överskottet i kr minskar varje år. Så inflationen gör investeringen mer lönsam i kr (om man nu faktiskt har ett överskott...) men dessa kr blir också mindre värda - så inflationen ökar inte lönsamheten.

Även om du räknar med kalkylränta behöver du också räkna med värdeminskning/avskrivning. Sätter du in 150 000 kr på ett bankkonto med 4% ränta per år har du både kvar 150 000 kr och avkastningen om 10 år. Köper du på solceller som ger 4% avkastning per år så har du p g a värdeminskning inte kvar "hela" 150 000 kr efter 10 år utan behöver ta med värdeminskningen också i jämförelsen.

/Krille
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Logad Logad skrev:
€-5/MWh i hela Sverige just nu och €-25/MWh i danska Jylland. Inte så gynnsamt för oss panelägare när jag inte har något att sänka el i. Bilen är fulladdad och ingen tvätt eller disk att köra. Bara lite ugnsbakad bacon.

Det gör inte så mycket, Norge importerar vad de kan för att pumpa upp vatten i sina pumpkraftverk så de kan sälja el på natten och hålla nere priset. Gungor och karuseller. Ni som ondgör er över solpaneler kan glädjas åt att vi hjälper till att hålla nere priset.
Är väl ingen som ondgör sig över det! Jag har skrivit det förut, ju fler som skaffar paneler ju lägre pris får vi. Sedan om det är en sund ekonomisk affär att skaffa paneler för eget bruk kan vi träta om.

Det är samma med elbilsdiskussionen på forumet. Inte fan ondgör sig nån för att nån annan skaffar elbil, allas våran luft blir bättre i närområdet att andas. Sedan om det är ekonomi i det hela träter vi om:D

För egen del har poolens värmepump slagit av nu, vid 32gr, elhojen fulladdad. Man får passa på innan det kostar pengar vid 17 igen:rolleyes:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är väl ingen som ondgör sig över det! Jag har skrivit det förut, ju fler som skaffar paneler ju lägre pris får vi. Sedan om det är en sund ekonomisk affär att skaffa paneler för eget bruk kan vi träta om.

Det är samma med elbilsdiskussionen på forumet. Inte fan ondgör sig nån för att nån annan skaffar elbil, allas våran luft blir bättre i närområdet att andas. Sedan om det är ekonomi i det hela träter vi om:D

För egen del har poolens värmepump slagit av nu, vid 32gr, elhojen fulladdad. Man får passa på innan det kostar pengar vid 17 igen:rolleyes:
Det är inte alla som argumenterar emot som ondgör sig men det finns en och annan som ständigt letar efter fel. Precis som i elbildebatten eller jordens form :)

Nu bor jag i SE4 så för min del oroar jag mig inte över enstaka minusdagar vilket det lätt blir vid den här tiden. Jag ser helst på helheten ända upp på systemnivå. Just idag har Tyskland och Polen exporterat till oss och vi har exporterat vidare till Norge för lagring. Men det är bara en dag, häromdagen var priset över kronan hela dagen i SE4 medan den var på runt 5 öre i resten av landet. I maj fram till ifag har panelerna levererat 1258 kWh. Visst får jag betala för att leverera just idag men det är hälften av ersättningen för nätnyttan så det gör inte så mycket. Sedan 60-öringen på det. Har ingen pool men grannarna som inte har paneler har pool som får mumsa i sig vad jag har.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det är inte alla som argumenterar emot som ondgör sig men det finns en och annan som ständigt letar efter fel. Precis som i elbildebatten eller jordens form :)

Nu bor jag i SE4 så för min del oroar jag mig inte över enstaka minusdagar vilket det lätt blir vid den här tiden. Jag ser helst på helheten ända upp på systemnivå. Just idag har Tyskland och Polen exporterat till oss och vi har exporterat vidare till Norge för lagring. Men det är bara en dag, häromdagen var priset över kronan hela dagen i SE4 medan den var på runt 5 öre i resten av landet. I maj fram till ifag har panelerna levererat 1258 kWh. Visst får jag betala för att leverera just idag men det är hälften av ersättningen för nätnyttan så det gör inte så mycket. Sedan 60-öringen på det. Har ingen pool men grannarna som inte har paneler har pool som får mumsa i sig vad jag har.
Hej Logad

När jag ser på helheten ända upp på systemnivå så skapar mängden solcellsanläggningar ett antal förändringar i elsystemet som vi nog inte på systemnivå önskar. Vi kanske inte önskar det som enskild elabonnent heller. Två exempel.

1. När vi matar in eleffekt från ett hus som är anslutet till ett elnät en gång byggt för bara en effektriktning så blir det som konsekvens två effektriktningar och bl.a. ett spänningsfall som byter polaritet. Detta kan innebära att elnätet måste förstärkas till en ganska stor kostnad som måste tas ut av de som är anslutna till elnätet. Det kan bli en otrevlig men oundviklig överraskning för många när elnätspriserna ökar Jag har skrivit om det tidigare bl.a. här i inlägg #3; https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-eller-ej-allmaen-diskussion.464787/#post-4867612

2. I inlägg #1167 i denna tråd har jag beskrivit problemet med ”mängdläran”. Det blir en problematik på systemnivå om elpriset ofta skulle blir negativt och det ofta eller under en längre tid. Den normala reaktionen hos en elproducent vid för lågt eller vid negativt elpris är att man minskar (eller slutar) leverera ut eleffekt på elnätet, ett exempel;”Olkiluoto var tvungen att bromsa elproduktionen – elen är för billig”; https://svenska.yle.fi/a/7-10034589. Om en stor solcellsproduktion anses vara orsak (helt eller delvis) till lågt eller negativt elpris så kommer rimligen t.ex. ”60-öringen” tas bort (förändras) samt ersättningen för nätnytta att påverkas.

Jag varken letar fel eller ondgör mig översolcellsinstallationer, utan vill beskriva helheten ända upp på systemnivå. Jag önskar ett fungerande elsystem med rimligt låga elpriser. Det behöver vi om samhället skall fungera.
 
  • Gilla
hydrolift och 7 till
  • Laddar…
Hej,
I en artikel från TT återgiven i en mängd tidningar; ”El från solen allt viktigare – pressar priset” så står det i ingressen; ”El från solen börjar få en allt tydligare effekt på elpriset. Förra helgen åkte priset ner på noll i hela landet när solen stod som högst på himlen. Men det är inte svensk solel som avgör.”
https://www.dn.se/ekonomi/solel-allt-viktigare-pressar-priset/

Desto fler som satsar på samma teknik för elproduktion, i detta fall ”mängdlära om solceller”, i vårt sammankopplade elnät desto mer pressas priset, framför allt när solen lyser.

Men ”mängdläran” handlar inte bara om solceller. I artikeln kan vi även läsa; ”Principen är densamma med vindkraften som ofta får störst priseffekt nattetid. Mycket blåst och låg förbrukning ger till och från minuspriser på elbörsen Nord Pool.”

I Polen klarar elnäten inte av all förnyelsebar elproduktion; ”Överproduktion – då sätter Polen stopp för förnyelsebar el i elnätet”. I ingressen står det ”Polen begränsar producenternas leverans av förnyelsebar el till elnätet, eftersom det just nu råder överproduktion av el som elnätet inte klarar av.” https://www.nyteknik.se/energi/over...n-stopp-for-fornyelsebar-el-i-elnatet/2050026

Både Svenska Forsmark 2 och Forsmark 3 samt finska kärnkraftverket OL3 drog ner på produktionen i onsdags (2023-05-18) eftersom det då var, låga elpriser och olönsamt att producera el.
https://www.dagensps.se/varlden/energi/elen-blev-for-billig-da-drog-forsmark-ner-produktionen/

Som elanvändare så kan vi vilja jubla när elpriset närmar sig noll men ur elsystemsynpunkt är det inte bra. Ett lågt elpris ger signalen till elproducenter att minska (stänga av) elproduktion så att balans mellan elproduktion och elanvändning uppnås.

Eventuella stödformer för att få igång en utbyggnad av vindkraft eller solcellsproduktion bör inte pågå så länge, att det stör prisbildningen på sikt och äventyrar att vi har ett fungerande elsystem med rimligt låga elpriser.:)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,
I en artikel från TT återgiven i en mängd tidningar; ”El från solen allt viktigare – pressar priset” så står det i ingressen; ”El från solen börjar få en allt tydligare effekt på elpriset. Förra helgen åkte priset ner på noll i hela landet när solen stod som högst på himlen. Men det är inte svensk solel som avgör.”
[länk]

Desto fler som satsar på samma teknik för elproduktion, i detta fall ”mängdlära om solceller”, i vårt sammankopplade elnät desto mer pressas priset, framför allt när solen lyser.

Men ”mängdläran” handlar inte bara om solceller. I artikeln kan vi även läsa; ”Principen är densamma med vindkraften som ofta får störst priseffekt nattetid. Mycket blåst och låg förbrukning ger till och från minuspriser på elbörsen Nord Pool.”

I Polen klarar elnäten inte av all förnyelsebar elproduktion; ”Överproduktion – då sätter Polen stopp för förnyelsebar el i elnätet”. I ingressen står det ”Polen begränsar producenternas leverans av förnyelsebar el till elnätet, eftersom det just nu råder överproduktion av el som elnätet inte klarar av.” [länk]

Både Svenska Forsmark 2 och Forsmark 3 samt finska kärnkraftverket OL3 drog ner på produktionen i onsdags (2023-05-18) eftersom det då var, låga elpriser och olönsamt att producera el.
[länk]

Som elanvändare så kan vi vilja jubla när elpriset närmar sig noll men ur elsystemsynpunkt är det inte bra. Ett lågt elpris ger signalen till elproducenter att minska (stänga av) elproduktion så att balans mellan elproduktion och elanvändning uppnås.

Eventuella stödformer för att få igång en utbyggnad av vindkraft eller solcellsproduktion bör inte pågå så länge, att det stör prisbildningen på sikt och äventyrar att vi har ett fungerande elsystem med rimligt låga elpriser.:)
De två senare sakerna har jag länkat till tidigare (kanske inte just de två artiklarna dock), medan den första frågan är en tes jag drivit i denna tråden sedan en dryg månad tillbaka då jag började se tydliga sådana tendenser, dvs att när tyskarna och holländarna producerar solel så dyker elpriset. Det blir allt tydligare ju högre på himlen solen står.

Mitt eget (utifrån min förbrukning) viktade elpris denna månaden ligger numera under 40 öre/kWh. Det efter solens energimängd viktade elpriset ligger på 39,2 öre/kWh så här långt. Nattpriset leder än så länge med 28,7 öre/kWh. Alla priser är för SE3.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De två senare sakerna har jag länkat till tidigare (kanske inte just de två artiklarna dock), medan den första frågan är en tes jag drivit i denna tråden sedan en dryg månad tillbaka då jag började se tydliga sådana tendenser, dvs att när tyskarna och holländarna producerar solel så dyker elpriset. Det blir allt tydligare ju högre på himlen solen står.

Mitt eget (utifrån min förbrukning) viktade elpris denna månaden ligger numera under 40 öre/kWh. Det efter solens energimängd viktade elpriset ligger på 39,2 öre/kWh så här långt. Nattpriset leder än så länge med 28,7 öre/kWh. Alla priser är för SE3.
Glömde förresten nämna medelpriset över dygnet hittills i maj, det ligger på 44,9 öre/kWh.
 
Och trenden fortsätter i SE3 imorgon...

Stegdiagram visar tidsbaserad data, jämför dagens och morgondagens värden med genomsnitt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och trenden fortsätter i SE3 imorgon...

[bild]
Du är nästan i klass med Poolman ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är nästan i klass med Poolman ;)
Sicken komplimang!! :D
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och trenden fortsätter i SE3 imorgon...

[bild]
Idag var lägsta priset 71,54öre på hela dygnet i SE4. Så svårt att förklara ert låga i SE3 med minskad import från Tyskland och var soligt här.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Idag var lägsta priset 71,54öre på hela dygnet i SE4. Så svårt att förklara ert låga i SE3 med minskad import från Tyskland och var soligt här.
Tyvärr ligger ni ju i bufferten. Ni får priserna från Tyskland så att vi kan få priserna norrifrån. Så som budgivningen går till så blir det på det viset. Hade ni haft kvar Barsebäck så hade det sett helt annorlunda ut.
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr ligger ni ju i bufferten. Ni får priserna från Tyskland så att vi kan få priserna norrifrån. Så som budgivningen går till så blir det på det viset. Hade ni haft kvar Barsebäck så hade det sett helt annorlunda ut.
ja självklart. Såg att importerades från Danmark idag med. Men syfta på att Tysklands solel inte alltid påverka sambandet med lägre priser. Det skulle synts mer här soliga dag. Dock så blåste det mindre. Så tror är en mix av mycket som styr det lägre elpriserna.
 
B buffyin skrev:
ja självklart. Såg att importerades från Danmark idag med. Men syfta på att Tysklands solel inte alltid påverka sambandet med lägre priser. Det skulle synts mer här soliga dag. Dock så blåste det mindre. Så tror är en mix av mycket som styr det lägre elpriserna.
Jo, det är en mix. Tyskland (vi tar dem som exempel) har denna elmixen:
https://app.electricitymaps.com/zone/DE

Notera hur importen av el går mot noll när elpriserna igår på dagen i SE3 var som lägst. När det blåser sjunker elpriserna i SE3 över hela delen av dygnet där det blåser. Notera också hur stort Tyskland är, de har solpaneler spridda över hela landet.

Om du då jämför med Nederländerna som hade det disigt igår:
https://app.electricitymaps.com/zone/NL

De hade inte samma topp mitt på dagen, men de kör inte ens alla paneler en solig dag för att de kan inte ta emot all el till nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.