Hej alla Thermasauna-entusiaster (Peter, Gumlan, Tamford mfl). Ny här, men väldigt glad att jag hittat denna tråd för att höra om era åsikter och tips kring Thermasaunan som jag är sugen på. Funderar på att beställa en 4XL så fort jag fått svar om ritning, specar och andra frågor som jag behöver ha svar på.

Jag funderade lite på leveransen. Hur går själva installationen på grunden/plintarna till? Gör de det vid leveransen eller måste man själv se till att den monteras rätt på den grund man själv fixat?
Vi kommer att behöva gjuta plintar då den kommer stå ut över vattnet en bit.

Stort tack för svar!
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
martymuffins martymuffins skrev:
Hej alla Thermasauna-entusiaster (Peter, Gumlan, Tamford mfl). Ny här, men väldigt glad att jag hittat denna tråd för att höra om era åsikter och tips kring Thermasaunan som jag är sugen på. Funderar på att beställa en 4XL så fort jag fått svar om ritning, specar och andra frågor som jag behöver ha svar på.

Jag funderade lite på leveransen. Hur går själva installationen på grunden/plintarna till? Gör de det vid leveransen eller måste man själv se till att den monteras rätt på den grund man själv fixat?
Vi kommer att behöva gjuta plintar då den kommer stå ut över vattnet en bit.

Stort tack för svar!
Hej! Vill minas att avlastning/placering var mitt ansvar att ordna. Vet inte om det gick att beställa levenas med kranbil. Jag beställde bastun direkt till ett åkeri med kranbil som fick lasta av på sitt eget område och sen köra ut och placera på plats med kranbil vid ett tillfälle som passade mig. Kostade ett par tusen men funkade smidigt då jag slapp passa in att ha någon på plats att lasta av transportbilen från Litauen.
 
  • Gilla
martymuffins
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hej! Vill minas att avlastning/placering var mitt ansvar att ordna. Vet inte om det gick att beställa levenas med kranbil. Jag beställde bastun direkt till ett åkeri med kranbil som fick lasta av på sitt eget område och sen köra ut och placera på plats med kranbil vid ett tillfälle som passade mig. Kostade ett par tusen men funkade smidigt då jag slapp passa in att ha någon på plats att lasta av transportbilen från Litauen.
Skruvades bastun fast i grunden eller fästes på något sätt?
 
martymuffins martymuffins skrev:
Skruvades bastun fast i grunden eller fästes på något sätt?
Nej min står bara av sin egenvikt på lekablock.
För mig stämde inte ritningarna med verkligheten gällande avstånden mellan var blocken skulle ligga så fick flytta några lite i samband med leveransen med kranbilen.
Påtalade det till Thermasauna självklart.

Inser nu att du tänker köpa en vanlig bastu. Jag har en liggande tunna så kanske inte relevant vad jag skriver. Ursäkta iaf
 
Redigerat:
martymuffins martymuffins skrev:
Hej alla Thermasauna-entusiaster (Peter, Gumlan, Tamford mfl). Ny här, men väldigt glad att jag hittat denna tråd för att höra om era åsikter och tips kring Thermasaunan som jag är sugen på. Funderar på att beställa en 4XL så fort jag fått svar om ritning, specar och andra frågor som jag behöver ha svar på.

Jag funderade lite på leveransen. Hur går själva installationen på grunden/plintarna till? Gör de det vid leveransen eller måste man själv se till att den monteras rätt på den grund man själv fixat?
Vi kommer att behöva gjuta plintar då den kommer stå ut över vattnet en bit.

Stort tack för svar!
Bastun kom på en stor lastbil. Hade avtalat men en entreprenör som kom med en hjullastare och lyfte den sista biten.

Jag hade byggt ett bjälklag av tryckreglar, likt till en altan fast lite extra stabil, som vi placerade bastun på. Bjälklaget är i sin tur placerat på betongplattor med ett lager syllpapp emellan. Finanpassade placeringen med en domkraft och spännband och satte sedan trallbrädor omkring. Bastun är fastskruvad med vinkeljärn men det är antagligen helt onödigt.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
martymuffins martymuffins skrev:
Hej alla Thermasauna-entusiaster (Peter, Gumlan, Tamford mfl). Ny här, men väldigt glad att jag hittat denna tråd för att höra om era åsikter och tips kring Thermasaunan som jag är sugen på. Funderar på att beställa en 4XL så fort jag fått svar om ritning, specar och andra frågor som jag behöver ha svar på.

Jag funderade lite på leveransen. Hur går själva installationen på grunden/plintarna till? Gör de det vid leveransen eller måste man själv se till att den monteras rätt på den grund man själv fixat?
Vi kommer att behöva gjuta plintar då den kommer stå ut över vattnet en bit.

Stort tack för svar!
Hej!
leveransen till oss kom på stort bilsläp dragen av en pickup. Jag hade bokat med en kompis som hade långa pallgafflar på sin hjullastare. Så vi lyfte den på plats där jag förberet med grus och betong plattor. Den har nu stått några år och fungerar kanon. Vi har bara gott att säga om den, funderar på en badtunna från dem också. :)
Har vår på Blidö om du är i närheten höra dig om du vill komma och titta.
//Uffe
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
martymuffins martymuffins skrev:
Hej alla Thermasauna-entusiaster (Peter, Gumlan, Tamford mfl). Ny här, men väldigt glad att jag hittat denna tråd för att höra om era åsikter och tips kring Thermasaunan som jag är sugen på. Funderar på att beställa en 4XL så fort jag fått svar om ritning, specar och andra frågor som jag behöver ha svar på.

Jag funderade lite på leveransen. Hur går själva installationen på grunden/plintarna till? Gör de det vid leveransen eller måste man själv se till att den monteras rätt på den grund man själv fixat?
Vi kommer att behöva gjuta plintar då den kommer stå ut över vattnet en bit.

Stort tack för svar!
Hej
Vi fick bastun på ett släp så vi hade bokat med en mindre kranbil som kunde lyfta vår bastu med stroppar och sen lägga den på plats.
Vi gjorde en en grund av Mark duk, Singel, Trädgårdsplattor. Sen byggde vi en ram med mellan reglar som vi ställde bastun på.
På samma sett som när man bygger en enkel altan.
Vår bastu kom omålad så vi målade den när den kom-.
Du kan ringa och fråga mej om du vill 070-2280703
 
Tack för alla svar. De erbjöd sig bygga bastun på plats för 26 000. Den ska som sagt stå nere vid sjön och det går ev att åka ner med lastare där, men är väldigt knöligt skulle jag gissa.

En sak de frågade om var fönstren. Jag ska ha panoramafönster ut mot sjön på både bastu och relax. De pratade om "tonade" fönster, men jag vill ju ha klara vanliga fönster. Gissar att "tonade" är något mörkare för att inte släppa in för mycket ljus. Känner att det snarare sabbar den fina vyn mot sjön, men det kanske är standard?
Har ni panoramafönster och vilka kör ni?

Ha det fint!
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
martymuffins martymuffins skrev:
Hej alla Thermasauna-entusiaster (Peter, Gumlan, Tamford mfl). Ny här, men väldigt glad att jag hittat denna tråd för att höra om era åsikter och tips kring Thermasaunan som jag är sugen på. Funderar på att beställa en 4XL så fort jag fått svar om ritning, specar och andra frågor som jag behöver ha svar på.

Jag funderade lite på leveransen. Hur går själva installationen på grunden/plintarna till? Gör de det vid leveransen eller måste man själv se till att den monteras rätt på den grund man själv fixat?
Vi kommer att behöva gjuta plintar då den kommer stå ut över vattnet en bit.

Stort tack för svar!
 
  • Trädgård med person, röd stuga, gräsmatta, svampar och byggprojekt av trä. Molnig, höstlik dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård, vit presenning på marken, trädstammar, höstlöv, gräsmatta, vedstapel, grill, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med nygrundad grusyta, skogsröd liten stuga, vedhög, och grönska. Molnig höstdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion för byggprojekt, träram, grus, trädgård, arbetsplats, cykel, tunna, höst, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytt av modulärt skrymsle, gaffeltruck, person, gräs, höstlöv, hus bakgrund, övergivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här gjorde vi:
Leverans till lokal fraktfirma som med kranbil skulle ställa på plats. Pga höst och blöt mark fastnade kranbilen och en hjullastare fick komma och sätta bastun på plats.
Våra fönster är lite tonade men inget vi stör oss på. Men bra med stora fönster så man inte känner sig instängd.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
G Gumlan skrev:
Så här gjorde vi:
Leverans till lokal fraktfirma som med kranbil skulle ställa på plats. Pga höst och blöt mark fastnade kranbilen och en hjullastare fick komma och sätta bastun på plats.
Våra fönster är lite tonade men inget vi stör oss på. Men bra med stora fönster så man inte känner sig instängd.
 
  • Röd stuga, trädäck, bubbelpool, lummig trädgård, soligt, avkopplande, utomhusmöbler, grillplats, semesterkänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Så här blev det till slut.
Nu blir det bastu och tunna om vartannat.
Härligt helg SPA!
 
  • Gilla
martymuffins
  • Laddar…
martymuffins martymuffins skrev:
Tack för alla svar. De erbjöd sig bygga bastun på plats för 26 000. Den ska som sagt stå nere vid sjön och det går ev att åka ner med lastare där, men är väldigt knöligt skulle jag gissa.

En sak de frågade om var fönstren. Jag ska ha panoramafönster ut mot sjön på både bastu och relax. De pratade om "tonade" fönster, men jag vill ju ha klara vanliga fönster. Gissar att "tonade" är något mörkare för att inte släppa in för mycket ljus. Känner att det snarare sabbar den fina vyn mot sjön, men det kanske är standard?
Har ni panoramafönster och vilka kör ni?

Ha det fint!
Jag har valt tonat, lite minde insyn men tycker inte det stör utsikten för vår del.
//U
 
martymuffins martymuffins skrev:
En sak de frågade om var fönstren. Jag ska ha panoramafönster ut mot sjön på både bastu och relax. De pratade om "tonade" fönster, men jag vill ju ha klara vanliga fönster. Gissar att "tonade" är något mörkare för att inte släppa in för mycket ljus. Känner att det snarare sabbar den fina vyn mot sjön, men det kanske är standard?
Har ni panoramafönster och vilka kör ni?

Ha det fint!
Om det inte är många ute på den sjön i närheten av bastun föreslår jag klarglas. Vi tog också panoramafönster. Vår står i en trädgård så egentligen bad vi om tonade rutor men de levererade fel och vi fick klarglas istället. Men det blev jättesnyggt så vi tjafsade inte om det. Lite syns det ju in.
 
  • Gilla
martymuffins
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Om det inte är många ute på den sjön i närheten av bastun föreslår jag klarglas. Vi tog också panoramafönster. Vår står i en trädgård så egentligen bad vi om tonade rutor men de levererade fel och vi fick klarglas istället. Men det blev jättesnyggt så vi tjafsade inte om det. Lite syns det ju in.
Ja exakt. Det blir nog klarglas, förlänger leveranstiden något. Men det är ut mot en klar sjö rakt ut i fjärden där solen går ner. Det kommer göra mycket med klarglas tänker jag.

Stort tack för alla svar. Ska höra med de som fixar grunden och pelarna vad mer som behövs. Jag vill ju utnyttja bastun för att kunna tvaga sig i eftersom jag ska ha vattentank där. Så vill inte ha för mycket grund utan kunna få ut vattnet och att grunden torkar så fort som möjligt efter att man har tvättat sig.
Blir förhoppningsvis kanon

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.