Mikael_L Mikael_L skrev:
Norge har ju kvar det gamla 220/128-nätet i större delen av sitt land.
Jag har förstått det som att vi i Sverige hade ett TN-nät med 220/127 V så att det var fullt möjligt att använda 127 V laster. I de delar av Norge som idag har 230/133V kan man visserligen mäta 133 V mellan fas och jord. Men man kan inte använda några sådana laster eftersom det är ett IT-nät och ingen nolla finns framdragen. Eller hade vi IT-när i Sverige också?
 
Mikael_L
Norge har i de äldre näten väl mest IT med lokal jord. Där kan man väl kanske inte använda fasspänningen, för det skulle krävas ett ordentligt bra jordtag då.
Norge har kanske TT-system också.

Vad Sverige körde med förut vet jag inte så mycket om, men det skulle inte förvåna mig om det var mycket IT då också.

Hur masugn 1 hade det vet jag inte så bra, men jag fick intrycket att det fanns instrumentutrustning som gick på 127 Volt. Så de måste ju haft nolla i den anläggningen då.

(Jag inser att jag nog skrivit fel med 128V, det var nog 127V nominellt)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Norge har i de äldre näten väl mest IT med lokal jord. Där kan man väl kanske inte använda fasspänningen, för det skulle krävas ett ordentligt bra jordtag då.
Norge har kanske TT-system också.
Skall man gå på definitionen så saknas helt koppling mellan transformatorns nollpunkt och jord om det är IT-nät. Då spelar det ingen roll hur bra jordtag man har. Det går ändå inte att driva en last med fasspänningen. Sedan har jag förstått att det i praktiken finns en högohmig koppling mellan transformatorns nollpunkt och jord för att kunna få till jordfelsövervakning. Men det är fortfarande möjligt att driva nätet vidare utan avbrott när det är kortslutning mellan jord och en fas. Vad jag förstår byggs inga nya IT-nät i Norge och det pågår löpande jobb med att bygga om till TN-nät och 400/230V.

Mikael_L Mikael_L skrev:
(Jag inser att jag nog skrivit fel med 128V, det var nog 127V nominellt)
220 delat med roten ur 3 blir 127. Men om det är 127 eller 128 volt är väl mest av akademisk betydelse.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De två sista alternativen är också två eller trefas trots att det står 230V. Är det bara USA som har "ren" tvåfas eller finns det även på denna sida av pölen?

För oss i Sverige är 400V en omskrivning för trefas, men i tex Norge finns inte den distinktionen då allt är 230V. (Så vitt jag vet använder de inte enfas 127V). Samma skylt ska tolkas av installatörer inom hela Europa.
Danmark, Norge, Vissa äldre delar av Stockholm (fast nog bortbyggt idag.

Faktum är att många länder (inklusive USA) har 230 volt.
I USA.Danmark, äldre Norge levererar man fas-fas-nolla. Det vill säga att man har 230 volt mellan fas-fas men 115 volt mellan fas-nolla.

I USA har man en säkringstavla som är delad i 2 delar, högersida och vänstersida.
Understanding-Your-Electrical-Panel-1.jpg

Som ni ser så kommer det in till centralen 3-ledningar fas-nolla/jord-fas.
Mellan fas-nolla är det 115 volt
mellan nolla-fas 115 volt
och mellan fas-fas 230 volt

Matning till effekthungriga utrustningar med fast inkoppling hämta sin matning via 1-säkring på höger sida och 1-säkring på vänster sida och är alltså 230 volt.

Vanlig el (115 volt) ansluts bara till 1 säkring, valfritt höger eller vänster sida (fas) och till noll-jord-neutral .

Så hör ser transformatorerna i USA (och ibland i England ut som schema:
Eltransformatorns kopplingsschema för överhuvud ledningsnät, enfas, tretrådsystem, 120/240 volt, 7000 volt högspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur de ser ut fysiskt

800px-Polemount-singlephase-closeup.jpg

Det som gör det hela sås "mystiskt" är att man kallar det hela 1-FAS medan vi i Sverige skulle kalla det hela 2-fas TT.

Även mänga amerikanska elektriker (och även svenska) förstår inte skillnaderna på TT, IT, TN, TNS.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nej, vi skulle inte kalla det 2-fas TT. Det är, som tidigare beskrivet i tråden sk split phase. Även det norska systemet med IT-nät är beskrivet tidigare och här tror jag faktiskt att Mikael_L är ute och slirar. Ett IT-system har ingen belastningsbar nolla och därmed är konceptet fasspänning meningslöst, vilket Avemo också påpekade nyss.

Som du ser på din egen bild så levereras en fas till transformatorn. På sekundärsidan tar man ut en mittpunkt och två ändpunkter, dvs just "split phase", eller "delad fas" som en dålig svensk översättning skulle bli. Slutresultatet blir just att man kan koppla fas-fas eller fas-mittpunkt. Man kan inte i något läge koppla en last fas-fas-mittpunkt (eller ja, man kan väl men det är meningslöst). Ett äkta tvåfassystem (även det beskrivet i tråden), liksom ett trefassystem skapar ett roterande magnetfält med bestämd rotationsriktning. Det får du inte här.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Matning till effekthungriga utrustningar med fast inkoppling hämta sin matning via 1-säkring på höger sida och 1-säkring på vänster sida och är alltså 230 volt.
Nej, inte en från var sida, utan det är en tvåpolig säkring, syns i bilden det är sex tvåpoliga säkringar varav en med gul tejp över vipparmen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte en från var sida, utan det är en tvåpolig säkring, syns i bilden det är sex tvåpoliga säkringar varav en med gul tejp över vipparmen.
Visst de 2-poliga matar 230 voltsobjekt, och de 1-poliga 115 volts dito.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
och här tror jag faktiskt att Mikael_L är ute och slirar. Ett IT-system har ingen belastningsbar nolla och därmed är konceptet fasspänning meningslöst, vilket Avemo också påpekade nyss.
Jag tror också att jag var och slirade en del.

Men ärligt talat, det är ju inget jag behöver jobba med, så jag har nog inte lärt mig det så bra.
Det finns någon liten risk att jag skulle hamna i att behöva jobba med IT-jordningssystem i ett sjukhus eller en annan anläggning här i Uppsala som har ett stort IT-jordat system (de har faktiskt 3 parallella system, vanligt TN, och så ett IT för laboratoriebruk och sen ett reservkraftssystem, men jag har hittills sluppit greja något där).
 
tommib
Som en extra bonus får amerikanerna dessutom strul om de drar in en trefasmatning till en vanlig bostad. Då kan de nämligen inte få den vanliga 240 V som de är vana vid för tyngre förbrukare utan då blir det istället 208 V (vilket är huvudspänningen när man har fasspänning 120 V).

3.jpg

I praktiken vet jag inte om det gör någon enorm skillnad, det är nog oftast värmeapparater i normala hem som är kopplade fas-fas så resultatet borde bli att de blir lite långsammare. Men det är ändå korkat.

Jag nominerar därmed hela det amerikanska elsystemet som Värsta elkopplingen!
 
  • Gilla
  • Haha
Millox och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Jag nominerar därmed hela det amerikanska elsystemet som Värsta elkopplingen!
Jag tror dock att de valde ganska smart när de skulle elektrifiera den ganska glest bebyggda landsbygden.
Det blev kostnadseffektivt.
 
tommib
Enfas, absolut. 120 V kan dock dra åt skogen.

För landsbygd så finns för övrigt SWER, vilket är ballt.



Edit: Jaja, jag ska försöka sluta nu och återgå till topic.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett IT-system har ingen belastningsbar nolla och därmed är konceptet fasspänning meningslöst, vilket Avemo också påpekade nyss.
Det kan de ha och det förekommer också men vanligtvis inte. Historiskt sett var IT ofta använts är för motordrifter industriellt där man vill prioritera driften och då oftast utan uttagen nolla även om det fanns uttag på trafon.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag nominerar därmed hela det amerikanska elsystemet som Värsta elkopplingen!
Ja, precis vad jag tänkt på den senste tiden när jag sett en del amerikanska youtubers koppla el. Jag tycker deras elsystem verakar omodernt och farligt.
 
tommib
GK100 GK100 skrev:
Det kan de ha och det förekommer också men vanligtvis inte. Historiskt sett var IT ofta använts är för motordrifter industriellt där man vill prioritera driften och då oftast utan uttagen nolla även om det fanns uttag på trafon.
Åhå, nytt för mig. Då gissar jag att man kopplar trafon Y och tar ut en mittpunktsledare men mittpunkten är inte ansluten till jord? Kallas det alltså ändå nolla?

För att återknyta till diskussionen ovan så har väl inte heller norrbaggarnas nät en belastningsbar nolla (i de delar det är IT-nät då)? Eller har jag förstått det fel?
 
Du "gissar" helt rätt och det kallas även då noll- eller neutralledare och termerna fas- huvudspänning används också. Så enda skillnaden mer generellt är om någon pol eller uttag ansluts till jord och det behöver inte vara just mitt- eller nollpunkt.

Norrbaggarna har inte i sitt IT distributionsnät någon nolla, den ligger ofta via överspänningsskydd och/eller en högohmig resistans till jord. De har även en mindre andel TT- nät. Ofta bygger det historiskt på att de har dålig jordmån och berg ytligt som ger svåra förhållanden för jordtag.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.