J jocke31 skrev:
Beroende på vem som kör så ställs allt in automagiskt. Stolsinställningar, körprofil, varningar, värme osv.
Även stols- och rattvärme? Det är nåt jag kan tänka mig att mecka ganska mycket beroende på om bilen stått i garage eller ej, om man förvärmt eller ej, utomhustemperatur osv. Jag kan förstå att man vill kunna profilinställa det, men…

Själv stör jag mig som sagt mer på saker jag vill kunna ändra men som gömts långt ner i menyerna.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag var hos min lokala Toyotahandlare i fredags. Blev rent ut sagt chockad över utbudet. EN enda elbil, med ett namn som är omöjligt att lägga på minnet. Resten var hybrider med remjohan-växellådor. Märkligt att folk köper Toyota idag, eller gör dom ens det? Får känslan att det bara är kommunernas hemtjänst som rullar runt i vita Toyotor idag.
Tja. På listan över världens 10 mest sålda bilar har Toyota med 4 bilar varav de även har första och andra plats.
https://www.dagensps.se/motor/har-ar-varldens-mest-salda-bil-2022/
så nog finns det många som köper Toyota, men kanske något mindre i vår Svenska lilla ankdamm.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Bara inse att bilar är som politik,för att få den bästa för en själv skulle man vilja plocka lite av varje. Ratten från den, motorn från den, sätena från den...osv. Allt handlar om den personliga bästa kompromissen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Även stols- och rattvärme? Det är nåt jag kan tänka mig att mecka ganska mycket beroende på om bilen stått i garage eller ej, om man förvärmt eller ej, utomhustemperatur osv. Jag kan förstå att man vill kunna profilinställa det, men…

Själv stör jag mig som sagt mer på saker jag vill kunna ändra men som gömts långt ner i menyerna.
Kör ju inte elbil men har nog det du vill ha och om det är över en viss temp aktiveras inte ratt/stolvärme automatik, men du kan då manuellt slå på.
Gäller även passagerarstol.
Så det kommer att kollas när det blir dax.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Toyota undvek aktivt att bygga elbilar för att dom satsade på vätgas/bränsleceller istället. Nu ligger dom några år efter elbilskonkurrenterna, men är säkert snart ikapp.
Vätgas att ännu bli beroende av externa tjänster.

Är visserligen bra att allt går inte enbart till el så dem som kör el kan fortsätta köra billigt :crysmile:
 
A AndersS skrev:
Jag är ju lat/bekväm, så skulle jag inte få mina grundinställningar av funktioner och även kopplat till min nyckel/profil blir det nog inget köp av sådan bil. Stol/rattvärme, stolinställning, funktioner för "körning", etc.
Då går vw helt bort. För där är ingenting som när man lämnade den. På den punkten är det en skitbil till 100%. Och skulle man köra värme eller kyla med telefonn eller ändra något så får du upp en fråga om nya inställningar på skärmen ungefär 2 miljoner gånger på 4 mil.

Om vw inte fixat till det skitet om 2 år så hoppar jag vw =)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Även om jag är för elbilar så gillar jag denna inlaga:
[länk]
Samma här. Jag är för elbilar dem är tysta går rent (lokalt i alla fall), icke beroende av oljeländer, ksn man spara mycket genom att ladda hemma osv....men ligger mycket sanning i artikeln.

Ägde förut dieselbil som jag tankade i Finland. Billigare och tyckte bilen gick bättre, då var det kanske inte bara inbillning av det där att den gick bättre.

Däremot var Finland FÖRE Sverige att börja blanda massa skit till bensin och fast vi har dyr bensinpris i Sverige så är bensin ännu dyrare i Finland. Men det blir ganska bra fördelning till mackarna. Dieslarna tankar i Finland och bensinbilar i Sverige även finska bilar!:crysmile:
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och deras elbil BZ4X är en urkass elbil. Hög förbrukning, långsam laddning och halvlitet batteri
Var det inte nått rabalder i Norge? Folk fick lämna tillbaka bilarna för dom höll inte vad dom lovat?
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Även om jag är för elbilar så gillar jag denna inlaga:
[länk]
I boden på jobbet funderade gubbarna på hur länge det dröjer innan det bli km-skatt på elbilar. Det är ju definitivt en reell fråga. En elbil väger ju typ 4-500kg mer än motsvarande fossilbil, och slitaget som det innebär på våran infrastruktur dit fordonsskatten ska gå så räcker inte 360kr/fordon så långt.
 
M Markarbetaren skrev:
I boden på jobbet funderade gubbarna på hur länge det dröjer innan det bli km-skatt på elbilar. Det här ju definitivt en reell fråga. En elbil väger ju typ 4-500kg mer än motsvarande fossilbil, och slitaget som det innebär på våran infrastruktur dit fordonsskatten ska gå så räcker inte 360kr/fordon så långt.
Vi har varit genom elbilens utökade vägslitage förr, och personbilarnas slitage på vägarna är försumbara när vi jämför med den tunga trafiken.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns det elbilstillverkare som plockat bort rattspakarna? Har idag t.ex. automatik för avbländning och regnsensorer, men de autofunktionerna är inte tillräckligt bra. Avbländning så dålig att jag inte längre använder den.
Avbländning vill man absolut ha på mekanisk spak. Har hittills aldrig sett en bil där den funktionen funkar ens i närheten av bra med automatik. Även vindrutetorkarna tycker jag är bra att sköta med spaken. Automatiken funkar väl iofs hyfsat, men ibland krävs en manuell insats här, tycker jag.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har varit genom elbilens utökade vägslitage förr, och personbilarnas slitage på vägarna är försumbara när vi jämför med den tunga trafiken.
Det stämmer, det är lastbilstrafiken som står för slitaget. Vi har dessutom varit igenom att en kilometerskatt kommer, men för alla bilar. Det är en guldålder för elbilar nu på det sättet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Även stols- och rattvärme? Det är nåt jag kan tänka mig att mecka ganska mycket beroende på om bilen stått i garage eller ej, om man förvärmt eller ej, utomhustemperatur osv. Jag kan förstå att man vill kunna profilinställa det, men…

Själv stör jag mig som sagt mer på saker jag vill kunna ändra men som gömts långt ner i menyerna.
På min bil så ställs detta in med automatik, men även jag justerar det ibland manuellt när bilen och jag inte är överens om hur det borde vara. Värme och AC sköts iofs via stora skärmen, men dessa kontroller är alltid tillgängliga. De som har senare mjukvaruuppdatering än jag (22:surprised:r och 23:surprised:r) har en ytterligare förbättrad funktion för detta.
 
J jocke31 skrev:
På min bil så ställs detta in med automatik, men även jag justerar det ibland manuellt när bilen och jag inte är överens om hur det borde vara. Värme och AC sköts iofs via stora skärmen, men dessa kontroller är alltid tillgängliga. De som har senare mjukvaruuppdatering än jag (22:surprised:r och 23:surprised:r) har en ytterligare förbättrad funktion för detta.
Röststyrning?
Säger "minska/öka/stäng av stolsvärme/rattvärme"
Värme finns flera men använder bara "fryser/svettas" och då - + en grad.
Resten rör jag aldrig i klimatinställningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.