A AndersS skrev:
och troligvis med LIDAR.
Håller inte de flesta på att gå ifrån LIDAR för att det blir så dyrt?
 
A AndersS skrev:
Röststyrning?
Säger "minska/öka/stäng av stolsvärme/rattvärme"
Värme finns flera men använder bara "fryser/svettas" och då - + en grad.
Resten rör jag aldrig i klimatinställningar.
Jo, det har jag förstås också. Är bara lite för gubbig för att använda den…
 
M Markarbetaren skrev:
I boden på jobbet funderade gubbarna på hur länge det dröjer innan det bli km-skatt på elbilar. Det är ju definitivt en reell fråga. En elbil väger ju typ 4-500kg mer än motsvarande fossilbil, och slitaget som det innebär på våran infrastruktur dit fordonsskatten ska gå så räcker inte 360kr/fordon så långt.
id3 väger 263 kg mer än en hyundai i40. Gör nog knapp skillnad på vägen jämfört med om där kommer en lastbil på 50 ton.

Jag är för att alla fordon som brukar asfalten (med motor) skall betala skatt, även jänkare, veteraner. Den som gnäller över det kan ställa av fordonet när det inte används =)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du är rätt på det med ränteläget, allmänna prisökningar (och en allmän oro för ekonomin).

Sen misstänker jag (utan att heller ha grävt närmare i det) att marknaden är mer i balans nu. Hyundai/Kia är väl sorgebarnen då de fortfarande bygger rätt få elbilar relativt svansföringen. I andra änden sv spektrumet har vi Tesla som närmast verkar kunna producera ännu mer och därför sänkt priserna.
Tja, att vara nr 6 med knappt 498.000 producerade elbilar 2022 är väl ändå inte så illa.
https://elements.visualcapitalist.com/visualizing-global-ev-production-in-2022-by-brand/
 
M
R Rkarlsson skrev:
id3 väger 263 kg mer än en hyundai i40. Gör nog knapp skillnad på vägen jämfört med om där kommer en lastbil på 50 ton.

Jag är för att alla fordon som brukar asfalten (med motor) skall betala skatt, även jänkare, veteraner. Den som gnäller över det kan ställa av fordonet när det inte används =)
Då vet du också att en lastbil på 50 ton betalar +20,000kr/år i fordonsskatt och vägavgift?
 
J jocke31 skrev:
Jo, det har jag förstås också. Är bara lite för gubbig för att använda den…
När man är gubbe är det bra, minnet sviker "var sjutton fanns den touchknappen":cool:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Volvo har skrivit att elbilen EX90 ska få det och sedan kommande elbilar.
[länk]
Även VW ska ha valt det spåret.
[länk]
Sedan rykten att även Tesla kommer att ändra sin inställning.

Själv är jag nöjd med om Volvo får det:D
Och det är anledningen till att EX90 är försenad, även nu när fabriken är redo att bygga
 
J jocke31 skrev:
Avbländning vill man absolut ha på mekanisk spak. Har hittills aldrig sett en bil där den funktionen funkar ens i närheten av bra med automatik. Även vindrutetorkarna tycker jag är bra att sköta med spaken. Automatiken funkar väl iofs hyfsat, men ibland krävs en manuell insats här, tycker jag.
Ljusautomatik och avbländning har jag inte haft några problem med sedan första BMWn jag köpte med Adaptiva LED. Funkar toppen och efter de fixade kameran på EQS så funkar Digital Light.

Adaptiva/Matrix osv är enligt mig mycket bättre än manuell hantering då dessa bländar av delar av körbanan och lyser upp i vägrenen osv. Kommer jag ikapp en bil bländar den bara av för bilen jag kör ikapp. Resten av vägen är fullt upplyst.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Jag har bara liten erfarenhet av automatiskt helljus, i andras bilar. Jag fick en Mercedes bakom mig för något år sen. Vi körde på en mörk landsväg. Mercedesens ljus lyste fint upp till höger och vänster om mig och jag bländades inte ett dugg i backspegeln. När vi fick möte släcktes ljuset på vänster sida. Riktigt snyggt.

Jag åkte med kompisens Mercedes också och tyckte det var väldigt praktiskt med helljuset som lyste på högersidan av vägen och underlättade möjligheten att se vilt där, samtidigt som man inte bländade framförvarande eller mötande.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ljusautomatik och avbländning har jag inte haft några problem med sedan första BMWn jag köpte med Adaptiva LED. Funkar toppen och efter de fixade kameran på EQS så funkar Digital Light.

Adaptiva/Matrix osv är enligt mig mycket bättre än manuell hantering då dessa bländar av delar av körbanan och lyser upp i vägrenen osv. Kommer jag ikapp en bil bländar den bara av för bilen jag kör ikapp. Resten av vägen är fullt upplyst.
Det finns ju två olika system här. Dels hel- och halvljus på vanligt vis med automatisk avbländning. Och dels matrix-varianten som bara bländar av där det finns någon att blända. För egen del kan jag bara yttra mig om den automatiska avbländningen på Volkswagen. Alltså den enklare varianten. Och den fungerar ganska dåligt. Den är ofta sen med att blända av. Det tar en lång tid efter mötet innan den tänder helljuset igen. Ofta hittar den andra saker än bilar att blända av för. Och vill man blända av för en fotgängare eller cyklist är spaken givetvis enda lösningen. Volkswagens system för automatisk avbländning är definitivt ingenting som klarar sig bättre än manuellt alla gånger.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det ofta funkar rätt bra om man möts en och en, men vid lite "kö" så kan man som bil bakom en annan få helljuset från en bil som ligger bakom en annan i mötande fält.
Det den automagiska avbländningen också missar är blöt vägbana där ljuset kan reflektera.

Jag stängde faktiskt av funktionen på Passaten eftersom så många gnällde på mig när jag hade den igång, det var nämligen inte alltid den lyckas maskera bort någon (och rätt många gnäller för att de tycker bilen lyser mer), och så är det dessutom så idiotiskt upplagt så att man växlar Halv - Hel med automatik - Hel - Halv i bilen, så man kan inte stänga ner utan att skicka helljuset rakt i nyllet på någon.
 
Såg på youtube igår när de reparerade en Tesla. I förbigående kommenterade dom ungefär såhär ”nu har vi bytt säkringen. Original. Det är ovanligt. Bilen är från 2012 och man ser inte många som är i original fortfarande. Det börjar bli dags att byta batteriet också…”

what?! Min dieselbil är från 2012. Den är ju som ny fortfarande i motor osv.

googlade lite snabbt. Ett batteri till en tesla kostar 130000-200000 beroende på modell. Jag tankar i dagsläget för 1000kr per månad med lilla pendlarbilen. det är 130000 på 11 år (2012-2023)
Så… där åts ”förtjänsten” att köra på el upp fullständigt?!?
Såg nånstans att det tar 20 år för en elbil att bli klimatneutral. Det går ju inte ihop om de redan börjar byta batterier efter 10-11 år?!

klimatnyttan undantaget. Hur går er ekvation ihop ni som köpt? Inköp högre än en bensin/dieselbil, batteribyte + elen. Det blir ju hur jag än vrider och vänder på det mycket dyrare i längden även om priset här och nu, månad för månad, blir billigare.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

(ursäkta att jag inte kunnat läsa igenom alla inlägg. Detta kanske har behandlats innan?)
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har bara liten erfarenhet av automatiskt helljus, i andras bilar. Jag fick en Mercedes bakom mig för något år sen. Vi körde på en mörk landsväg. Mercedesens ljus lyste fint upp till höger och vänster om mig och jag bländades inte ett dugg i backspegeln. När vi fick möte släcktes ljuset på vänster sida. Riktigt snyggt.

Jag åkte med kompisens Mercedes också och tyckte det var väldigt praktiskt med helljuset som lyste på högersidan av vägen och underlättade möjligheten att se vilt där, samtidigt som man inte bländade framförvarande eller mötande.
Min Volvo har den funktionen också, riktigt bra!
 
@
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Såg på youtube igår när de reparerade en Tesla. I förbigående kommenterade dom ungefär såhär ”nu har vi bytt säkringen. Original. Det är ovanligt. Bilen är från 2012 och man ser inte många som är i original fortfarande. Det börjar bli dags att byta batteriet också…”

what?! Min dieselbil är från 2012. Den är ju som ny fortfarande i motor osv.

googlade lite snabbt. Ett batteri till en tesla kostar 130000-200000 beroende på modell. Jag tankar i dagsläget för 1000kr per månad med lilla pendlarbilen. det är 130000 på 11 år (2012-2023)
Så… där åts ”förtjänsten” att köra på el upp fullständigt?!?
Såg nånstans att det tar 20 år för en elbil att bli klimatneutral. Det går ju inte ihop om de redan börjar byta batterier efter 10-11 år?!

klimatnyttan undantaget. Hur går er ekvation ihop ni som köpt? Inköp högre än en bensin/dieselbil, batteribyte + elen. Det blir ju hur jag än vrider och vänder på det mycket dyrare i längden även om priset här och nu, månad för månad, blir billigare.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

(ursäkta att jag inte kunnat läsa igenom alla inlägg. Detta kanske har behandlats innan?)
Är nog "ingen" som byter batteriet..... Däremot kan man (precis som på övriga bilar) behöva byta 12-volts batteriet även på elbilar...
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.