M Markarbetaren skrev:
Jag var hos min lokala Toyotahandlare i fredags. Blev rent ut sagt chockad över utbudet. EN enda elbil, med ett namn som är omöjligt att lägga på minnet. Resten var hybrider med remjohan-växellådor. Märkligt att folk köper Toyota idag, eller gör dom ens det? Får känslan att det bara är kommunernas hemtjänst som rullar runt i vita Toyotor idag.
Och deras elbil BZ4X är en urkass elbil. Hög förbrukning, långsam laddning och halvlitet batteri
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kia har väl framför allt en massa jobbiga ljud man gärna slipper. Annars är nog mycket som återgår till defaultinställningar sådant som biltillverkarna ser som säkerhetsfunktioner.

Med det sagt skulle jag gärna stänga av den automatiska skyltavläsningen permanent i min bil.
Har man en Mitsubishi Outlander så är man så van vid pip att hjärnan stänger av. Den piper för allt och lite till. Den piper till och med när man kör med adaptiv farthållare och en bil framför en byter fil. Det händer ju aldrig...

Kollisionsvarnaren aktiveras när man möter bilar i en kurva och när filer gör en sidledsförflyttning. Parkeringsvarnaren falsklarmar hela tiden i låga hastigheter. Osv osv
 
  • Haha
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Jag är ju lat/bekväm, så skulle jag inte få mina grundinställningar av funktioner och även kopplat till min nyckel/profil blir det nog inget köp av sådan bil. Stol/rattvärme, stolinställning, funktioner för "körning", etc.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag var hos min lokala Toyotahandlare i fredags. Blev rent ut sagt chockad över utbudet. EN enda elbil, med ett namn som är omöjligt att lägga på minnet. Resten var hybrider med remjohan-växellådor. Märkligt att folk köper Toyota idag, eller gör dom ens det?
Vänta du bara tills vi fattar hur bra det är med bränsleceller! ;)

Skämt åsido, jag tror också att Toyota är helt av banan. Men jag gillar att någon tar en annan väg och försöker leda utvecklingen åt det hållet. För man ska ju vara ödmjuk med att all utveckling inte blir bra, och att svaret emellanåt finns någon annanstans än där ”alla” tror. Sen kostar det ju att ha fel och vi får väl se om Toyota klarar av att byta fokus och finnas kvar som ett av de riktigt stora bilföretagen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har man en Mitsubishi Outlander så är man så van vid pip att hjärnan stänger av. Den piper för allt och lite till. Den piper till och med när man kör med adaptiv farthållare och en bil framför en byter fil. Det händer ju aldrig...

Kollisionsvarnaren aktiveras när man möter bilar i en kurva och när filer gör en sidledsförflyttning. Parkeringsvarnaren falsklarmar hela tiden i låga hastigheter. Osv osv
Har alla de systemen i vår bil av annat fabrikat och två falskvarningar på 6 år och 10 000 mil, blev plingeling, åtdragna bälten och inbromsning. Förväntar mig istället att nästa bil, troligtvis elbil, ska vara ännu bättre med "hjälpstyrning/körning" och troligvis med LIDAR.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kia har väl framför allt en massa jobbiga ljud man gärna slipper. Annars är nog mycket som återgår till defaultinställningar sådant som biltillverkarna ser som säkerhetsfunktioner.
Jag skulle tro att sådana funktioner som en bil är typreggad med måste aktiveras vid varje start. Säkerhetsfunktioner som är eukrav likaså. Ett typexempel är start/stop på en fossilbil, eu-krav på nya bilar sedan +10 år. Dom flesta bilar har en knapp att stänga av funktionen men den aktiveras igen efter motorn stängts av med nyckeln.

Någon som har nån teori varför det reas ut elbilar till höger och vänster? MG kör med något dom kallar för "MG-bonus" på 50,000kr. Cupra säljer ut sina Born med 50,000kr i rabatt. Nog för att räntor har gått upp och inflationen ligger på höga nivåer men andra tillverkare har ju problem med långa leveranstider. Eller vad missar jag? (Jag följer inte elbilsförsäljningen slaviskt utan har bara lagt märke till att det är duktiga rabatter på nya elbilar, även begagnat prissänks ordentligt när man kikar på t.ex. Wayke)
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vänta du bara tills vi fattar hur bra det är med bränsleceller! ;)

Skämt åsido, jag tror också att Toyota är helt av banan. Men jag gillar att någon tar en annan väg och försöker leda utvecklingen åt det hållet. För man ska ju vara ödmjuk med att all utveckling inte blir bra, och att svaret emellanåt finns någon annanstans än där ”alla” tror. Sen kostar det ju att ha fel och vi får väl se om Toyota klarar av att byta fokus och finnas kvar som ett av de riktigt stora bilföretagen.
Jo Mirai eller vad den heter är väl en spännande tanke. Men CVT-lådorna som Toyota envisas med att stoppa i alla bilar. Jag minns med fasa gamla Daf när det bara vrålade vid acceleration (nåja, måttlig hastighetsökning), och kunderna gör ungefär samma liknelser med Toyotas automatlåda. Känns som helt motsatt håll mot alla andra bilars lådor. T.ex. Volvos 8-växlade med lockup så snart bilen rullar, eller MB's 9-växlade 9G-tronic, eller elbilars direktdrift för den delen:D
 
M Markarbetaren skrev:
Någon som har nån teori varför det reas ut elbilar till höger och vänster?
Jag tror du är rätt på det med ränteläget, allmänna prisökningar (och en allmän oro för ekonomin).

Sen misstänker jag (utan att heller ha grävt närmare i det) att marknaden är mer i balans nu. Hyundai/Kia är väl sorgebarnen då de fortfarande bygger rätt få elbilar relativt svansföringen. I andra änden sv spektrumet har vi Tesla som närmast verkar kunna producera ännu mer och därför sänkt priserna.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du är rätt på det med ränteläget, allmänna prisökningar (och en allmän oro för ekonomin).

Sen misstänker jag (utan att heller ha grävt närmare i det) att marknaden är mer i balans nu. Hyundai/Kia är väl sorgebarnen då de fortfarande bygger rätt få elbilar relativt svansföringen. I andra änden sv spektrumet har vi Tesla som närmast verkar kunna producera ännu mer och därför sänkt priserna.
Jag tror att prissättningen av Tesla M3 sätter rätt tuff press på kineserna.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
På vilket sätt är det skit?

Det som är skit är all elektronik, men de slipper du inte med en ny fossilbil åtminstone inte från svenska marknaden!

Dem är idioter som tror en elbil behöver en värsting dator och som vill köra med importerad bränsle från tveksamma länder, som dessutom prissätts i kartell.
Jag försökte vara sarkastisk men missade /s ;)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag är ju lat/bekväm, så skulle jag inte få mina grundinställningar av funktioner och även kopplat till min nyckel/profil blir det nog inget köp av sådan bil. Stol/rattvärme, stolinställning, funktioner för "körning", etc.
Så är det i min Mach-E. Beroende på vem som kör så ställs allt in automagiskt. Stolsinställningar, körprofil, varningar, värme osv. Men är rätt säker på att denna funktion finns även i t ex Audi, MB och Porsche.
Trots detta så är jag glad att det finns spakar för vanliga funktioner som ljusinställningar, vindrutetorkare osv. Var faktiskt en av anledningarna till att jag valde den bilen. Den är ”lagom” analog så att man ändå känner igen sig från tidigare bilar.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag skulle tro att sådana funktioner som en bil är typreggad med måste aktiveras vid varje start. Säkerhetsfunktioner som är eukrav likaså. Ett typexempel är start/stop på en fossilbil, eu-krav på nya bilar sedan +10 år. Dom flesta bilar har en knapp att stänga av funktionen men den aktiveras igen efter motorn stängts av med nyckeln.

Någon som har nån teori varför det reas ut elbilar till höger och vänster? MG kör med något dom kallar för "MG-bonus" på 50,000kr. Cupra säljer ut sina Born med 50,000kr i rabatt. Nog för att räntor har gått upp och inflationen ligger på höga nivåer men andra tillverkare har ju problem med långa leveranstider. Eller vad missar jag? (Jag följer inte elbilsförsäljningen slaviskt utan har bara lagt märke till att det är duktiga rabatter på nya elbilar, även begagnat prissänks ordentligt när man kikar på t.ex. Wayke)
Utan att ha facit skulle jag gissa att det beror mycket på Teslas aggressiva prissänkningar. Såg i DN igår att även Ford (som i USA konkurrerar hårt med Tesla) även sänker priset i Sverige. Long Range-modellen sänks tydligen med 95 000 kr, vilket ju är trevligt.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Så är det i min Mach-E. Beroende på vem som kör så ställs allt in automagiskt. Stolsinställningar, körprofil, varningar, värme osv. Men är rätt säker på att denna funktion finns även i t ex Audi, MB och Porsche.
Trots detta så är jag glad att det finns spakar för vanliga funktioner som ljusinställningar, vindrutetorkare osv. Var faktiskt en av anledningarna till att jag valde den bilen. Den är ”lagom” analog så att man ändå känner igen sig från tidigare bilar.
Finns det elbilstillverkare som plockat bort rattspakarna? Har idag t.ex. automatik för avbländning och regnsensorer, men de autofunktionerna är inte tillräckligt bra. Avbländning så dålig att jag inte längre använder den.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
M Markarbetaren skrev:
Jag var hos min lokala Toyotahandlare i fredags. Blev rent ut sagt chockad över utbudet. EN enda elbil, med ett namn som är omöjligt att lägga på minnet. Resten var hybrider med remjohan-växellådor. Märkligt att folk köper Toyota idag, eller gör dom ens det? Får känslan att det bara är kommunernas hemtjänst som rullar runt i vita Toyotor idag.
Riktigt skit annars också. Kört just jobbilar. Förstår inte hur dem kan varit rankade som nr1 i kvalitet.
Saker som vindrutetorkare går sönder av minsta isbildning. Spakar hit och dit och de mesta tycks byggt till vänstertrafik och går tvärtemot, fast det är väl det dem har i Japan.

Sen är det förvånat att dem inte kommit rena elbilar när det var dem som kom med hybrid.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Toyota undvek aktivt att bygga elbilar för att dom satsade på vätgas/bränsleceller istället. Nu ligger dom några år efter elbilskonkurrenterna, men är säkert snart ikapp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.