You can always cut it/them in slices and turn them into ashtrays… Could be big business as an export item as a large number of the worlds population still are smoking… even if its not good for you…
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
För att askarna är ett starkt inslag på tomten. Utan askarna blir det en rätt tom tomt. Men det är värdelösa träd i jämförelse med andra av skälen som jag tidigare angav.

Känns inte helt bra att en stor del av fastighetens värde kan gå i spillror pga asksjuka.
Men jag fattar verkligen ingenting!
Du har köpt en tomt med många träd som du i efterhand får reda på att det är askar...Nu målar du fan på väggen över att dom KAN bli sjuka och då förlorar tomten sitt värd.
Ask är ju rätt lätt att känna igen om man googlar.
Det spelar ingen roll vad du har för träd ,alla träd kan få sjukdomar.
Är det stora träd eller sly?
Vad ska du ha tomten till?
Ren spekulation eller ska du bygga?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om du måste fälla några askar, ta vara på stammarna. Det är en väldigt fint träslag till tex golv, möbler, skaft av olika slag etc. Vi hade ett par som dog och när vi såg att det inte kom några löv under våren/sommaren fällde vi träden och sågade upp stockarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har granar, tallar, björkar, häggar, rönnar och fruktträd på tomten. Alla gillas, förstås.
Och så har vi en maffig ask. Den älskar vi. Den har en historia, inte bara som världsträdet Yggdrasil.
Just den här planterades av en släkting som emigrerade till Minnesota för länge sedan.
Löven kommer sent men när de kommer är de sällsynt vackert skirt gröna och i slutet av september ser den ut som på bilden.
Löven lägger vi på grönsakslanden. De multnar snabbt och berikar jorden.
Leve asken!
Hösten, gyllene löv på träd, spegelblank sjö, gräs, små hus, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Perplexus och 18 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Knappast "avlar". Det är kloner som kommer upp som rotskott.
Jag har inga rotskott mer än möjligen precis vid basen, men massor med fröskott. Vingnöt ger däremot mängder av rotskott när den blir äldre.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
R rag_nyb skrev:
[bild]
Så gul blir aldrig min ask. Är det en annan sort eller beror det på att trädet står i norra delen av landet (om det nu är ask)?
 
yonna yonna skrev:
Så gul blir aldrig min ask. Är det en annan sort eller beror det på att trädet står i norra delen av landet (om det nu är ask)?
Hej!
Höstfärgen varierar nog en del
Men den är alltid en prydnad.
Höstträd med gula löv, dimmigt landskap, sjö i bakgrunden, grå himmel, lugn miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.

  • Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
  • Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
  • Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
  • När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.

Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
Allt i naturen är inte skapt för att vara bra för oss. Undrar vad människan ska vara för nytta med för planeten?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ask är ett bra fullstort träd i en trädgård.
Det har djupa rötter så det går att ha annan växtlighet i närheten.
Det ger en ljus skugga, till skillnad från t ex bok och lönn, vilket också gynnar undervegetation.
Löven försvinner magiskt av sig själva över vintern. Dvs inget krattande behövs. De tillför trädgården mull och näring på ytan.
Det blir stort och är stormfast.
Våra askar får gula löv på hösten, om än inte så kraftfulla färger/vackert som rag_nybs.

Sedan kan jag hålla med TS att det är trevligt med träd som får gröna löv tidigt på säsongen, liksom sådana som behåller dem länge och får vackra höstfärger. Men, det är då biologisk mångfald kommer in, komplettera med andra träd som har andra bra resp dåliga egenskaper så blir det en blandad kompott.

Nu på våren inser man hur viktiga alla stora träd är. De blommar (tidigt) och är viktiga födokällor till tidiga insekter såsom humlor och solitärbin. Ett enda stort träd ger en enorm mängd med blommor så varje träd som tas ner är ett stort avbräck. Tidigare i våras så surrade det rejält i sälgarnas, knäckepilarnas och lönnarnas kronor av humlor och vildbin. Askarnas kronor är så höga så där hör och ser jag inte vad som surrar, men det är garanterat insektsliv där också. Just nu, så här lite senare på våren blommar ekarna för fullt, vilket ekorrarna och mössen blir glada för till hösten när ekollonen mognar.

Kan också nämna att asparna och ekarna är lika sena som askarna med lövutsprånget.
Att askarna får löv sent och släpper dem tidigt samt är snabbväxande är ju imponerande. Kortast växtsäsong och ändå ett av de mest snabbväxande träden, och eftersom det är ett lövträd så ju snabbare tillväxt desto massivare och högre kvalitet på virket.

Enl min erfarenhet är asken det bästa brännet, men det är ruggigt besvärligt att hugga upp runt grenknastarna, (som blir stora på fullstora träd, särskilt på friväxande "sparbanksaskar"). Det slår gnistor om yxan när man ger sig på dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Ja men att ta ner träden är inte aktuellt av den anledningen. Hade heller aldrig köpt huset om jag kände till nackdelarna med ask.



Sol finns det gott om på tomten så det kan jag tyvärr inte räkna in som en fördel.
Inte för att verka oartig...

Men var träden verkligen en faktor när du köpte huset?

Någon sorts trädspekulation?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen så hög dödlighet på askskott sjukan? Det är inte så jag uppfattat det.

Det är fint virke, hamlade kan de också pryda sin plats. Men en stor mängd i en trädgård skulle jag inte ha.
Måste man inte börja hamla unga träd för att det ska bli bra?
 
F FiffigaTanten skrev:
You can always cut it/them in slices and turn them into ashtrays… Could be big business as an export item as a large number of the worlds population still are smoking… even if its not good for you…
Eller såga upp och bygga trädäck över hela tomten?
 
Jag har planterat ask träd här efter att jag sågat ner några av de större ask träden.
Visst är det trist att asken slår ut så sent på våren, men det gör att man kan blanda med andra träd som är mindre utan att de skuggar de mindre så de slutar växa.
Jag anser att virket är ett av de snyggaste virket vi har i Sverige. Strukturen påminner lite om Ek.
Det används ofta till parkett golv, (som jag har), det är ljusare än ek och om det är gammalt har virket en mörk kärna. Ask virke är t.o.m. något hårdare än ek.
Jag använder virket till möbler mm. De mindre grenarna och småbitar blir ved. De tunnaste grenarna flisar jag till köksträdgården för att kunna odla svamp.
Askvirke går att basa om man nu vill böja virket.
Det var vanligt med ask till verktyg förr innan import trä tog över.
Vill man anlägga en huggenkultur går det bra med ask då det ruttnar i fuktig miljö.
Jag har ett askträd här som jag vårdar då det har en omkrets på minst 2 m, har inte mätt. Jag tror att trädet är 100-150 år gammalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej, mina 25 öre från en dendrofil:
Ask är, som många redan påpekat, förstklassigt snickerivirke. Att elda upp det tycker jag är på gränsen till anstötligt.

I flera decennier byggde sportbilstillverkaren Morgan karossramar av - ask.

Jag hade en ask på tomten som blev sjuk. Så jag fick ta ner den, big deal liksom. Den var fin tills dess tid var ute. Bitar av virket har tyvärr legat så det träffat trämask, men gissa vad? Masken verkar ha gått i barken men den fick nog ont i tänderna när den träffade själva virket. ;)

Föreslår att TS sätter sig i skräddarställning och mediterar över hur lång tid det tar för stora fina träd att växa upp och att det inte finns någon "undo" när de är nersågade.

Och om man absolut inte vill ha dem och sågar ner dem - skänk virket till någon som uppskattar det efter förtjänst. Tror en "bortskänkes mot avhämtning" funkar bra, gjorde det själv med grovt virke från en rivning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ask är det bästa trallvirke jag någonsin använt. Hårt och beständigt. Rengör med roterande högtryckstvätt varje vår och oljar sedan in. Har legat i snart 15 år på norrsidan och fortfarande i riktigt bra skick. Jag hade gjort som ngn annan nämnde: ta ner 1/3 och plantera ngt annat. Sedan samma sak igen om 5-10 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.