I ibrakadabra skrev:
Vet du varför det tar stopp? Sten?

Det har du kanske svarat på i tidigare inlägg..... :D
Ingen aning om varför det tar stopp. Jag antar att där ligger sten. Men när jag kör ned ett spjut som ska spräcka sten som jag köpt på erdbohrer kan jag inte känna något.
 
Går väldigt lätt ned till 3.5. Sen är det stopp. Får upp sand varje gång jag kör men röret står still.
 
Jättemärkligt. Ser att det går ner lätt på filmen. Har du testat att stöka runt med något för att känna om det är något annat hårt lager?
Armeringsjärn t. ex.
 
O Omelius skrev:
Det ser ut och känns som asfalt men lite sprödare. Misstänker kalk. Detta är ca en vecka efter jag hällde ner 1 liter 30% saltsyra i spetsen.

Har kört med roterande munstycke med min 160 bar tvätt. Mesta är borta men fortfarande väldigt igensatt.

Intressant är att det galvade röret är helt rent. Skulle gärna byta till galvad spets om det nu reagerar med vad som ser ut som mässing. Rinkaby Rörs 40 mm spets med inv nät.

Kanske läge att lägga det i ytterligare ett syrabad. Har ytterligare en liter 30% samt 50 liter 9% till poolen.
Hmm..:thinking:
Att det inte är ngn påbyggnad på det galvade röret borde snarare bero på att det inte är ngn tillströmning där snarare än materialet?
 
K korthoga skrev:
Går väldigt lätt ned till 3.5. Sen är det stopp. Får upp sand varje gång jag kör men röret står still.
Kämpar på utan ställning ser jag?:) Liten fundering. Kag säger inte att detta är lösningen. Men för mig kunde det ta några gånger och en del tid innan röret fick för sig att ta sig vidare neråt igen. Detta efter att den varit helt stum. Jag provpumpade också rätt mycket mellan varven. Hade fördelen att ha en jetpump att "offra" vilket gjorde att efter en tids pumpande att röret tog sig ännu längre ner. Spolad upp massor av sand/silt/lera. Ibland med matning i, ibland klarade det sig utan...
 
K korthoga skrev:
Går väldigt lätt ned till 3.5. Sen är det stopp. Får upp sand varje gång jag kör men röret står still.
har du någon borr som passar i röret? för att testa att borra?
 
Nere typ 7,80 nu. Skrev 7,50 sist men var inte riktigt så djupt. Tog typ 50 cm idag med lilla borren, smärtfritt. Bara lera på borren när jag tog upp han.
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
har du någon borr som passar i röret? för att testa att borra?
Går inte att borra. Borren står liksom still. Blir ett konstigt sug också med plunchern, precis som om där är vakum.
Slår jag med mitt spjut så får jag ned det en bit i något och spjutet suger fast. Jag får då vrida på spjutet fram och tillbaka för att det ska lossna. Misstänker lera. Misstänker även att 0.5mm i filterstorlek är för stort.

Någon i närheten av Österlen som har ett lerborr till 115mm rör? Eller så får jag helt enkelt köpa på mig ännu mer från Erdbohrer. :crysmile:

https://www.erdbohrer.de/Brunnenboh...nenbohrer-Bohrgestaenge-Fallmeisel::1074.html
Har detta spjutet. Gick väldigt smidigt när det inte rörde sig med kiespumpen att slå lite med det. Nästa runda med plunchern så sjönk det bara på.



https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/Ton-und-Lehm-Erdbohrer-Riverside-Bohrer-100::1061.html

Sen är det om jag ska köpa på mig ytterligare grejer…och kanske nya rör som är 0.3 istället. :p
 
K korthoga skrev:
Går inte att borra. Borren står liksom still. Blir ett konstigt sug också med plunchern, precis som om där är vakum.
Slår jag med mitt spjut så får jag ned det en bit i något och spjutet suger fast. Jag får då vrida på spjutet fram och tillbaka för att det ska lossna. Misstänker lera. Misstänker även att 0.5mm i filterstorlek är för stort.

Någon i närheten av Österlen som har ett lerborr till 115mm rör? Eller så får jag helt enkelt köpa på mig ännu mer från Erdbohrer. :crysmile:

[länk]
Har detta spjutet. Gick väldigt smidigt när det inte rörde sig med kiespumpen att slå lite med det. Nästa runda med plunchern så sjönk det bara på.



[länk]

Sen är det om jag ska köpa på mig ytterligare grejer…och kanske nya rör som är 0.3 istället. :p
jag har 2 olika borr till leran, den till vänster använder jag inte så du kan låna den. Jobbar i Ystad. Den till höger använder jag fortfarande. Men inom 2 veckor har jag nog ett ”resultat” så att säga, att jag vet om jag ska fortsätta borra eller lägga borren på hyllan, du kan få låna den andra också om du vill.
 
  • Rostig handgrävslev, blå skottkärrshandtag på gräs. Arbetsredskap, trädgårdsverktyg, slitage, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Drygt 8 meter ner nu. Jag började borra som vanligt med 60 mm och röret gick sakta men säkert neråt. När jag skulle lyfta upp borren lite för att titta på min telefon märkte jag att röret sjönk lite, så jag testade att bara trycka ner borren igen och sen dra upp den, utan att borra alltså, och då gick röret ner igen. Så de sista 20 cm tog jag mig ner på det sättet, mycket märkligt. Jag kände dock att det var något som tog i där nere, sten eller röret, vet ej. Och helt plötsligt tog det stopp några cm innan stupstocken nuddade marken, men jag fick ner den sista biten också. Sen hörde jag även ett typ "dunkande" ljud nerifrån röret också när jag höll på och "pumpa" så med borren, ingen aning om vad det kan ha varit? Det kändes inte som att det var borren som orsakade ljuden i alla fall.
 
  • Gilla
korthoga och 6 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du är en kämpe @ibrakadabra! Hoppas fan du får till det nu..
Kan inte annat än att hålla med :D
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du är en kämpe @ibrakadabra! Hoppas fan du får till det nu..
B Bl0mman skrev:
Kan inte annat än att hålla med :D
Ja, vi får hoppas på det. Är som sagt max 50 cm ifrån där jag borrade allra första gången, och då grus (bild) kom upp i kiespumpen vid samma djup som jag är nu. Men då hade jag grävt en stor grop som var 1 meter djup, där stupstocken kund sjunka ner i, så jag slapp ha en ställning, och jag är lite osäker på om jag räknade 8,20 från gropens botten eller från marknivå. Vi får se. Tänker ju att det inte borde skilja så mycket på så kort distans, nere i jordlagren, så hoppas på grus snart. Samtidigt vet jag ju att förutsättningarna enligt SGU är bajs, så ja.
 
  • Hand håller igentäppta jordklumpar från ett tilltäppt avloppsrör, gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
jag har 2 olika borr till leran, den till vänster använder jag inte så du kan låna den. Jobbar i Ystad. Den till höger använder jag fortfarande. Men inom 2 veckor har jag nog ett ”resultat” så att säga, att jag vet om jag ska fortsätta borra eller lägga borren på hyllan, du kan få låna den andra också om du vill.
Tack så mycket! Jättesnällt! Vad har du för rör? Mina är 115.
Jag hör av mig när jag kommit ned till leran nästa gång. :D(y)
 
K korthoga skrev:
Tack så mycket! Jättesnällt! Vad har du för rör? Mina är 115.
Jag hör av mig när jag kommit ned till leran nästa gång. :D(y)
också 115
 
  • Gilla
korthoga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.