jag har telia på stadsnät bundet ett år åt gången och där har aldrig ändrat något pris under bindningtiden
 
M Mjolnir skrev:
De höjer mot kund med 50 % på inte ens ett år. Med motiveringen att deras leverantör höjt sina priser, så de överför dessa kostnader till kunden. Jag har inte insikt i deras produktmix och olika segment men övergripande sett, så har Bahnhof 1,5 miljard i kostnader (2022). Om deras kostnadsmassa ska öka motsvarande 50 % så innebär det 2,3 miljarder per år. De menar alltså att deras leverantörshöjningar är så pass stora som 800 miljoner kronor, och att de behöver överföra detta till kunderna. Köper inte det.
Jag drabbas också av höjningarna; 50 kr i feb och 50 kr i juni. Helt åt ******* rent ut sagt. Men, det skylls på Zitius, så frågan är vad Zitius höjer?

Det som är rejält skevt är att vi i "änden av linan" faktiskt har betalat vår fiberanslutning själva, och den var inte billig. Har Zitius lyckats köpa in sig på en liten snutt mellan det fiber vi som konsumenter betalat för, och anslutningen till stamnätet hos respektive aktör, då är det riktigt illa.

Det blir en monopolsituation liknande elnäten där e-On tar dubbelt så mycket i elöverföringsavgift som lokala nätbolaget Kalmar Energi - men jag kan inte byta bort gamarna hos e-On. Och jag kan inte byta bort Zitius.

Problemet här är att Bahnhof inte kör med öppna kort och kostnadsredovisar var Zitius håller på med i kronor och ören. För det är BARA Zitiusanslutna kunder som påverkas. Därför är ditt räkneexempel dessvärre inte applicerbart.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag har telia på stadsnät bundet ett år åt gången och där har aldrig ändrat något pris under bindningtiden
Bahnhof ändrar inte heller under avtalstiden. Men de flesta saknar troligen avtalstid.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tele2 kör ju en kampanj nu med 1000/1000 gör 299kr/månad. Bindningstid två år. Har idag Telia öppen fiber men Tele2 vill byta till en ny mediebox.

Vad innebär det rent konkret?
Detta är Tele2's motsvarighet till Bahnhof Villafiber. Fibern flyttas/patchas om i stationen till egen utrustning som ägs av Tele2. Efter bytet är du låst till Tele2 som tjänsteleverantör, men det kompenseras förhoppningsvis av bättre priser. Kolla noga vad priset förväntas bli efter bindningstiden.
Det debiteras en engångsavgift om man vill att fibern flyttas tillbaka till Telia Öppen Fiber.
Kolla även om du kan få Bahnhof Villafiber (sök på din adress på Bahnhofs hemsida). Jämför alla alternativ innan du slår till.

Oavsett tjänsteleverantör är det alltid möjligt att köpa t.ex TV/telefoni-tjänster från de som kan leverera genom en vanlig internet-anslutning.

Så länge man är kvar hos Telia Öppen Fiber så sker byte av tjänsteleverantör utan att någon fiber kopplas om,

Med Bahnhof Villafiber har vi ibland haft några timmars avbrott nattetid, mindre än en gång per år.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Detta är Tele2's motsvarighet till Bahnhof Villafiber. Fibern flyttas/patchas om i stationen till egen utrustning som ägs av Tele2. Efter bytet är du låst till Tele2 som tjänsteleverantör, men det kompenseras förhoppningsvis av bättre priser. Kolla noga vad priset förväntas bli efter bindningstiden.
Det debiteras en engångsavgift om man vill att fibern flyttas tillbaka till Telia Öppen Fiber.
Kolla även om du kan få Bahnhof Villafiber (sök på din adress på Bahnhofs hemsida). Jämför alla alternativ innan du slår till.

Oavsett tjänsteleverantör är det alltid möjligt att köpa t.ex TV/telefoni-tjänster från de som kan leverera genom en vanlig internet-anslutning.

Så länge man är kvar hos Telia Öppen Fiber så sker byte av tjänsteleverantör utan att någon fiber kopplas om,

Med Bahnhof Villafiber har vi ibland haft några timmars avbrott nattetid, mindre än en gång per år.
Tack för ett utförligt svar!
 
TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
Villafiber är ju bara den produkt vi konsumenter köper.

De har ju sedan ett eget stamnät och på vissa ställen egna accessnät och på andra ställen hyr man skanovas anslutning för last mile. Jag tror det är en ordentlig blandning av fysiska nät som samsas under den produkten.
Ja, normalt är det ju så. Men när de explicit skriver "Bahnhof Villafiber" låter det som en mer specifik lösning, typ egen fiber eller att de agerar som operatör av fibernätet etc. Så låter det för mig i alla fall.
(Jag har f n Bahnhofs bredband via min fiber men går jag in på deras hemsida och skriver in min adress får jag ingen träff eller erbjudande. Ja, jag skriver in min exakta adress. Anledning till mitt intresse är att jag försökt få alternativ till min uppkoppling, t ex uppgradering till högre bandbredd. Men har fått väldigt dålig/ingen respons från dom.
Fibern (den fysiska) är ägd av lokal fiberförening ansluten till Skanovas "hus" --> Telias öppen fiber --> Bahnhof bredband.)
 
Trots att jag har "lite" erfarenhet av branschen blir tråden nästan obegriplig utifrån att det blandas friskt mellan olika operatörsformer, ägande, etc.
De behöver inte vara fel, men då det finns så många olika varianter och allt skrivs in i en följd blir det otroligt svårt att jämföra och förstå (läs omöjligt) :crysmile:
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Hur ser prisutvecklingen ut i IP-Only's nät
De har ju satsat hårt på utbyggnad på landsbygd och är ett riskkapital bolag utan hämningar när det gäller lån :rofl:
 
M Mjolnir skrev:
Du har rätt, som sagt så har jag 0 insyn i deras produktmix och segment men man kan även ta hem en viss kostnad via andra segment som inte är lika hårt drabbade för jämnare höjningar över sitt utbud.
Detta är ett annat sätt för dig att säga att du tycker att andra kunder ska subventionera ditt bredband.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Stickan56
A AndersS skrev:
Trots att jag har "lite" erfarenhet av branschen blir tråden nästan obegriplig utifrån att det blandas friskt mellan olika operatörsformer, ägande, etc.
De behöver inte vara fel, men då det finns så många olika varianter och allt skrivs in i en följd blir det otroligt svårt att jämföra och förstå (läs omöjligt) :crysmile:
Ja efter 10 kommentarer så blir dessa typer av jämförelser meningslösa.:rofl:

Stickan
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag har inte sett någon i tråden som har fått prishöjning på "Bahnhof Villafiber". Det tyder väl på att det faktiskt är mellanhänderna/kommunikationsoperatörerna, t.ex Zitius, som är orsaken till avgiftshöjningarna?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Delar den bedömningen att Bahnhof inte är boven i dramat. Har deras villafiber och har betalat 349 per månad för 250/100 sedan 2017.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja, normalt är det ju så. Men när de explicit skriver "Bahnhof Villafiber" låter det som en mer specifik lösning, typ egen fiber eller att de agerar som operatör av fibernätet etc. Så låter det för mig i alla fall.
(Jag har f n Bahnhofs bredband via min fiber men går jag in på deras hemsida och skriver in min adress får jag ingen träff eller erbjudande. Ja, jag skriver in min exakta adress. Anledning till mitt intresse är att jag försökt få alternativ till min uppkoppling, t ex uppgradering till högre bandbredd. Men har fått väldigt dålig/ingen respons från dom.
Fibern (den fysiska) är ägd av lokal fiberförening ansluten till Skanovas "hus" --> Telias öppen fiber --> Bahnhof bredband.)
...men det är en specifik lösning. Det är ju deras plattform på vilken de levererar bredbandstjänst, TV osv. Och det är BH som står för tjänsterna i lösningen. Det är de som står för drift av det nätet och agerar operatör. Så det du uppfattar att Villafiber är, är precis vad det är också. Så är det inte om man köper BH's bredbandstjänst i ett öppet nät. Då är det någon annan som står för driften av nätet och som ansvarar för att förmedla BH's tjänst till dig. BH har bara hand om bredbandstjänsten isolerat.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
När jag tittar på mina egna alternativ till leverantör så ligger Bahnhof bland toppen för 100/100 med 489 Kr/mån.
De billigaste ligger på 339 Kr/mån.
Så varför skall man välja Bahnhof?

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.