M merbanan skrev:
Det är ju det man kommer runt iom "öppna" stadsnät. Jag tror att öppna nät med den modell som finns nu är ok. Det som har blivit fel är att kostnaden har blivit beroende på hastighet. Visserligen blir det enkelt för en ISP att peera över IP, men en annan prismodell där det peeras mer lokalt borde tillåtas. Då kan de som faktiskt har fysiska nät få utväxling för sin infrastruktur och man skulle kunna prata om konkurrens på riktigt.
nej sorry men då har du inte förstått hur affärsmodellen fungerar i dessa öppna nät. Konkurrensen fungerar väldigt dåligt. Det är för många kockar i soppan och alla tjänsteleverantörer har så lite kvar att leva på att alla priser blir iprincip identiska. Nätägare, KO, tjänsteleverantör. Den konsolidering som skett de senaste åren har tagit bort några av fickorna som ska fyllas men priserna är ändå höga och utrymmet för prisspridning verkar vara noll.

Jag tror inte att kundprismodellen (pris per hastighet) är problemet och den kommer sannolikt aldrig att ändras eftersom det är det enda vi är villiga att betala för idag. Det är kostnaderna som är problemet samt inlåsningen. Jag måste kunna flytta min anslutning lätt och nätägaren måste tvingas hyra ut fiber ut ur områdesnätet till en rimlig kostnad.

Telia är så stora att de tvingats till detta av PTS, det gör att tex Bahnhof kan plocka upp min anslutning stoppa in den i sitt slutna nät och sälja tjänster till halva priset jämfört med vad jag haft i det öppna "konkurrensutsatta" nätet.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har Bahnhof via Telias öppna fiber, där har Bahnhof höjt av liknande anledningar, men där pratar vi 2x20kr eller liknande.
Valde att byta till Bahnhofs villafiber och går från 100/100 till 1000/1000 och sänker månadsavgiften någon tjuga.
Vet du (eller någon annan) vad exakt "Bahnhofs villafiber" är för något? Dvs är det deras egen fysiska fiber, går de via Skanovas (?) eller annans fysiska nät men är egen operatör eller är det någon annan konstruktion?
Har varit inne på Bahnhofs hemsida utan någon att hitta någon väsentlig information.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vet du (eller någon annan) vad exakt "Bahnhofs villafiber" är för något? Dvs är det deras egen fysiska fiber, går de via Skanovas (?) eller annans fysiska nät men är egen operatör eller är det någon annan konstruktion?
Har varit inne på Bahnhofs hemsida utan någon att hitta någon väsentlig information.
Eftersom jag inte behöver göra nått mer än att byta CPEn så antar jag att de hyr in sig på nätet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Jag har haft Bahnhof Villafiber 1000/1000 för 349:- per månad under ett flertal år.
Hur nöjd är du med Bahnhofs Villafiber? Har Telia idag via Telia Öppen Fiber, och jag är i stort mycket nöjd. Tror vi haft ETT driftavbrott under alla år. Men, de börjar bli förbaskat dyra, tar sig lite friheter (höjt till högre hastighet utan att fråga) osv så jag har tittat på alternativ. Och, Villafiber via Bahnhof låter ju mycket lockande med tanke på pris. Men när jag har försökt att hitta lite mer information främst på vad kunder tycker om det hittar jag väldigt lite.

Har idag ingen TV via fibern, och har inga planer på det heller, så den begränsningen bryr mig inte. Men hur är det i övrigt? Är det stabilt vad gäller drift och hastigheter? Var installationen av mediakonverteraren smidig? Är ni nöjda kunder? :)
 
Höjdes hos mig med till 519 kr för 200/200 för Bahnhof
Sa även där att Telia har högt avgiften och de måste då höja med.
 
D Daniel 109 skrev:
Tyvärr har vi ju byggt upp privata monopolnät med bidrag från det offentliga. Näten borde ägas av en offentlig förvaltare. Privata monopol blir inte bra.
Tyvärr behövs lagstiftning, man kan inte ha avreglerad prissättning i ett privat monopol.
 
Redigerat:
Nej jag vet det är hopplöst! Hade också 309/319 kr sen har de bara höjt varje månad och för någon månad sedan så tröttnade jag bara och bytte. Så har samma hastighet men betalar nu typ 309 kr.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Tele2 kör ju en kampanj nu med 1000/1000 gör 299kr/månad. Bindningstid två år. Har idag Telia öppen fiber men Tele2 vill byta till en ny mediebox.

Vad innebär det rent konkret?
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tele2 kör ju en kampanj nu med 1000/1000 gör 299kr/månad. Bindningstid två år. Har idag Telia öppen fiber men Tele2 vill byta till en ny mediebox.

Vad innebär det rent konkret?
I grova drag, de vill byta burken som sitter emellan din inkommande fiber och din router... Den som omvandlar fiber till koppar. Och ibland fördelar ut tex internet, TV och IP-telefoni i olika nät.
 
M M3rLiN_74 skrev:
I grova drag, de vill byta burken som sitter emellan din inkommande fiber och din router... Den som omvandlar fiber till koppar. Och ibland fördelar ut tex internet, TV och IP-telefoni i olika nät.
Jo, det stod. Men vad innebär det om jag om två år vill byta tillbaka till Telia eller någon annan?
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Jo, det stod. Men vad innebär det om jag om två år vill byta tillbaka till Telia eller någon annan?
Ah, okej. Det bör innebära att det med största sannolikhet ska bytas mediakonverterare igen... Det är en av sakerna jag oroar mig lite över när det gäller att byta från Telia som jag har idag till Bahnhof Villafiber, om man inte blir nöjd, hur tjuriga tex Telia är på att byta tillbaka...
 
Redigerat:
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
M M3rLiN_74 skrev:
Att det med största sannolikhet ska bytas mediakonverterare igen... Det är en av sakerna jag oroar mig lite över när det gäller att byta från Telia som jag har idag till Bahnhof Villafiber, om man inte blir nöjd, hur tjuriga tex Telia är på att byta tillbaka...
Frågan är väl vad Telia vill ha betalt då….
 
2000 kr tror jag att jag läst tidigare
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vet du (eller någon annan) vad exakt "Bahnhofs villafiber" är för något? Dvs är det deras egen fysiska fiber, går de via Skanovas (?) eller annans fysiska nät men är egen operatör eller är det någon annan konstruktion?
Har varit inne på Bahnhofs hemsida utan någon att hitta någon väsentlig information.
Villafiber är ju bara den produkt vi konsumenter köper.

De har ju sedan ett eget stamnät och på vissa ställen egna accessnät och på andra ställen hyr man skanovas anslutning för last mile. Jag tror det är en ordentlig blandning av fysiska nät som samsas under den produkten.
 
B blatummen skrev:
Tele2 ska man passa sig för. De höjer priset även fast man bundit sig i 24 månader.
Jag tror samtliga leverantörer av bredband som har kampanjer och som erbjuder rabatt höjer priserna även om man har bundet en viss tid. Rabatten kan vara antingen % eller kronor och den rabatten får man behålla även om grundpriset höjs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.