M Mjolnir skrev:
Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.



År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.



[bild]
Kanske någon redan skrivit , men om du söker på din adress på Bahnhofstrasse hemsida , väljer den hastighet du har , vad står det för pris då?
Dom har höjt för mig förut , kollade på hemsidan och såg priset va lägre , så kontaktade dom å ifrågasatte , ”det är upp till kunden att hålla koll på priset” fick jag till svar
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har Bahnhof via Telias öppna fiber, där har Bahnhof höjt av liknande anledningar, men där pratar vi 2x20kr eller liknande.
Valde att byta till Bahnhofs villafiber och går från 100/100 till 1000/1000 och sänker månadsavgiften någon tjuga.
Zitius är Telias öppna när. Ett av Telia helägt bolag.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Leo1 Leo1 skrev:
Kanske någon redan skrivit , men om du söker på din adress på Bahnhofstrasse hemsida , väljer den hastighet du har , vad står det för pris då?
Dom har höjt för mig förut , kollade på hemsidan och såg priset va lägre , så kontaktade dom å ifrågasatte , ”det är upp till kunden att hålla koll på priset” fick jag till svar
Det som avhandlades i @mexitegel tråd för någon månad sen. Hade jag inte blivit sänkt då så hade jag haft högre pris efter höjning på hemsida - som du. Men nu hade jag 'bara' samma pris som hemsidan efter höjning.
 
A alfista skrev:
Det är dock ett "lockpris" som gäller första året, sen är deras ordinarie pris 549 kr/mån för 100/100. Orkar man byta årligen finns uppenbarligen besparingar att göra. Jag är rätt trött på prisutvecklingen, tror jag betalade 249 kr/mån för fyra år sen för Bahnhof 100/100 via Zitius, men har dåliga erfarenheter av att hoppa mellan leverantörer, åker alltid på att sitta i ändlösa köer hos kundtjänst för att reda ut allsköns strul.
Verkar som om de flesta större aktörer är ännu dyrare än Bahnhof om man har Zitius.
Tyvärr har inte Bahnhof etablerat sig som KO här.
Jag kommer byta så fort zmarket som vi beställer via börjar fungera. Sidan har varit oanvändbart långsam senaste dagarna. Oavsett om det Är Bahnhof eller Zitius så finns det billigare alternativ.
 
Huvudsaken är att den VPN tjänst man använder är trygg och har ett stabilt pris, kostnaden för "internet" ökar i takt med allt annat....
 
Bahnhof höjer till 499 i juli. Levereras via Svenska Stadsnät. Hur mycket av månadskostnaden går till fiberleverantören?

M Mjolnir skrev:
Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.

År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.



[bild]
 
  • Gilla
Keyman
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt vad får du för det?

Jag "omtecknade" precis fiber till sommarstugan och betalar 89 kr/månad.

[bild]

Sen tillkommer dessutom 250 kronor/månad till fiberägaren... Bahnhof som tjänsteleverantör är dock faktiskt billigare än förra året då de tog 119 kronor/månad:

[bild]
Allt hänger på vem som driver nätet, det varierar kraftigt. Zitius är Telias operatör i icke Telia ägda nät samt de nät som tidigare ägdes av Quadracom innan Telia köpte upp dem.
Sen kan det också vara en del mindre uppköpta nät.
 
Ownit höjer mitt från 199 till 399 den 1/6 eller rättare sagt tänkte höja för jag avslutar och återgår till 4G.
100/100 är detta.
 
  • Wow
Tibb och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
De höjer mot kund med 50 % på inte ens ett år. Med motiveringen att deras leverantör höjt sina priser, så de överför dessa kostnader till kunden. Jag har inte insikt i deras produktmix och olika segment men övergripande sett, så har Bahnhof 1,5 miljard i kostnader (2022). Om deras kostnadsmassa ska öka motsvarande 50 % så innebär det 2,3 miljarder per år. De menar alltså att deras leverantörshöjningar är så pass stora som 800 miljoner kronor, och att de behöver överföra detta till kunderna. Köper inte det.
Nej, deras leverantörskostnad i det nätet har ökat med kanske 40%, inte deras leverantörskostnader totalt…

319 till 449 är för övrigt 40,7% inte 50
 
Hej,
Det är intressant att läsa alla spekulationer och åsikter, och jag kanske inte förstår värdet av att få vädra sina frustrationer, men jag förstår faktiskt inte problemet.

Sluta gnäll och byt.

Sedan tar det en viss tid och du kan utvärdera om gräset var grönare på andra sidan.

Om inte, svälj stoltheten och byt tillbaka.

Bara en idé, det kallas marknadsekonomi.

Mvh
Niclas
 
N NiclasHögberg skrev:
Hej,
Det är intressant att läsa alla spekulationer och åsikter, och jag kanske inte förstår värdet av att få vädra sina frustrationer, men jag förstår faktiskt inte problemet.

Sluta gnäll och byt.

Sedan tar det en viss tid och du kan utvärdera om gräset var grönare på andra sidan.

Om inte, svälj stoltheten och byt tillbaka.

Bara en idé, det kallas marknadsekonomi.

Mvh
Niclas
ja, och antagligen höjer alla leverantörer i det nätet sina priser också, men är
Säkert duktiga på att ge nykundserbjudanden och därav verka billigare
 
T Tapster skrev:
Bahnhof höjer till 499 i juli. Levereras via Svenska Stadsnät. Hur mycket av månadskostnaden går till fiberleverantören?
Vi höjdes till 450 kr. Fick erbjudande om 410 när jag klagade. Fick svaret att för 399 kr så gick BH back på mig.

Dock kan nämnas att jag frågade vad 'gå back' inkluderade - om det var avskrivningar och overhead. Jag fick inget svar.
 
  • Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Vi höjdes till 450 kr. Fick erbjudande om 410 när jag klagade. Fick svaret att för 399 kr så gick BH back på mig.

Dock kan nämnas att jag frågade vad 'gå back' inkluderade - om det var avskrivningar och overhead. Jag fick inget svar.
med stor sannolikhet tar nätägaren betalt för att bahnhof ska kunna leverera sina tjänster,

till exempel kan det vara så här:

KO/Nätägaren utpris till TL/tjänsteleverantör:
100/100 : 240kr exkl moms
250/250: 300kr exkl. moms
500/500: 350 exkl. moms

Jag har insyn i några KO:s prislistor och kan säga att tjänsteleverantörer OFTA går med förlust på sina ”nykundserbjudanden” och ligger sjukt nära inpris i sitt utpris. Jag tog ovanstående siffror lite ur luften men inom rimliga nivåer för att inte röja någons exakta prislista. Många leverantörer som konkurrerar i de öppna näten har pressat ner deras marginaler rejält. Och då det är KO:n som driftar hela nätet, äger all utrustning osv så är
Det de som bär majoriteten av kostnaderna.

jag vet t.ex. att min leverantör går någon tia back varje månad på min uppkoppling då de betalar mer till min nätägare än vad jag betalar till dom (nykundserbjudande)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har Bahnhof via Telias öppna fiber, där har Bahnhof höjt av liknande anledningar, men där pratar vi 2x20kr eller liknande.
Valde att byta till Bahnhofs villafiber och går från 100/100 till 1000/1000 och sänker månadsavgiften någon tjuga.
Vad betalar du nu då??
 
Jag har också haft Bahnhof ( via ip-only) i många år. Fick meddelande för någon månad sedan om höjning, ungefär samtidigt läste jag mexitegels tråd här så jag kollade upp marknaden och hittade många billigare. Oftast med lockpriser första tiden.
Prata med kundtjänst på Bahnhof och fick ner priset något dock ej tillräckligts så jag bytte till Comviq. Bra pris i 6 månader sedan något bättre än Bahnhof 100/100
Nu blir det som med försäkringar och elavtal, koll varje halvår och ev. byte.
( marknadsekonomins baksida)
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.