J JohanLun skrev:
Om du i princip bara kör på semestern och nån enstaka gång i månaden finns potential att spara mycket pengar.
Som jag har skrivit tidigare anser ju jag att bekvämligheten att alltid ha tillgång till bil är värd lite.

Om du sen bor i en stad där det krävs en parkering, lägg på 1000/mån (12.000 på ett år).
Det gör jag ju inte, jag bor i villa med eget garage.

När det gäller värdeminskning så var ju den första bilen en 20 år gammal bil som jag köpte för 3000 när jag var 19 tror jag.

De andra två bilarna har även de köpts begagnade (men mindre än 5 år gamla) och körts tills de skrotats, jag har haft dem i över 10 år i alla fall, närmare 15 (orkar inte klura ut exakta årtalen). Så de har alltså kostat mindre än 16 000 om året respektive 12 000 om året i värdeminskning.

I normala fall räknar man ju ungefär med halva värdet på 3 år, en del påstår att det inte kommer gälla elbilar, men grejen är ju att även för elbilar kommer det nyare, mer prisvärda modeller, så jag är rätt övertygad om att när den nuvarande bristsituationen på elbilar försvinner (på grund av större tillgång eller mindre efterfrågan) så kommer även de tappa rätt mycket i värde.

Jag har ju inte bråttom att byta bil, nuvarande bilen lär rulla många år till.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men då har du i sin tur massa servicar. Så billigt och driftsäkert skulle jag inte säga det är eller så har jag haft otur med mina bilar?

Allt från turbon till växellåda har paijat, dyra saker att fixa och "ingen kan" av de jag känner som förstår sig på bilar. Då det behövs ordentlig verkstad och plats att byta etc...

Många gånger fått använda Falc och annan väghjälp. Inte kul.
Det låter i mina ögon verkligen som du haft otur med dina bilar. Eller köpt märken med "ojämn" kvalitet.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Förstår att man bygger men VARFÖR bygger man ingen källargarage? Är det för dyrt? Eller var klämmer skon?
Man tjänar inte lika mycket pengar på det antar jag. Vad är hyran per kvadratmeter för en parkeringsplats kontra en lägenhet eller butikslokal?

Googlade lite snabbt och 2021 var den genomsnittliga hyran i Stockholms stad 1425 kronor per kvadratmeter. En P-plats är väl 2,5x5 meter, d.v.s. 12,5 kvadrat. Det blir med 1400 spänn kvadratmetern 17 500 spänn i månaden. Vem betalar det för en parkeringsplats?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men då har du i sin tur massa servicar. Så billigt och driftsäkert skulle jag inte säga det är eller så har jag haft otur med mina bilar?

Allt från turbon till växellåda har paijat, dyra saker att fixa och "ingen kan" av de jag känner som förstår sig på bilar. Då det behövs ordentlig verkstad och plats att byta etc...

Många gånger fått använda Falc och annan väghjälp. Inte kul.

Har tom hart otur med min "nya" bil, men täcks av garantin. Så jag förstår att människor som kör bil till punkt A till punkt B vill ha en bil som bara fungerar. Förstår också att många hyr bil men vissa behöver ändå bil dagligen.

En sak kan jag dock tycka är överdrivet med nya bilar är all elektronik allt går på el. Oavsett drivmedel så ska allt vara elektronik. Men det är kanske här man ska göra pengar på "service" i framtiden när elbil knappt behöver sådant behövs det ändå när bakluckan har fastnat, laddlucka går ej öppna osv...

Jag skulle vilja ha eldrift men en bil där det finns vanliga knappar, analoga visare för laddning, hastighet mm. Luckor som inte ha nån liten elmotor i sig.
En annan grej är saker man styr med mobil osv börjar säkert göras pengar på diverse "bil data abbonemang". De ingår så fint i 7år...men vad händer sen?
Visst gillar jag datorer och vill ha en skärm bredvid, men däremot skulle jag vilja få välja själv där och inte påtvingas fabriksmonterade bilstereo, navigator etc...utan kunna ha egna infotainment system där jag tom kan välja hur jag vill koppla upp om det bluethoot, wifi tether från mobil ev välja själv simkort och abbonemang till bilen. Här har vi sen länge gått åt fel håll inbyggda bilstereos började redan i slutet av 90 talet.
Dock inget nytt, se på gamla jänkare. Hur många har den inbyggda radion fungerande idag blir kanske så med "nya" bilar om 20år att bilstereon hänger fastskruvat under handsfacket när originalen gått sönder eller är helt obsolite :crysmile:
Man ska ju minnas att även dessa gamla "analoga" mätare är elektriska. Det är ju inte en pinne som går ner i tanken och flyter.

Många gånger är dessutom elektriska saker klart mer driftsäkra än manuella. De går alltid med samma spänning, samma hastighet, samma kraft. Där en manuell motsvarighet går långsamt ibland, fort ibland och när det är kallt och det fryser fast så begränsar sig inte Stig-Göran utan tar i för kung och fosterland och drar sönder sakerna. En elektronisk har inbyggd funktion att om den drar mer ström än normalt så skrivs ett felmeddelande och den avbryter. Nästa gång du kör i varmare väder är strömförbrukningen normal och den funkar igen.

Vet att min käre far redan för 20 år sedan svor över alla elektroniska grunkor som nu skulle gå sönder i bilarna men sedan dess har jag väl varit med om några småsaker i bilarna. Bromsar, länkarmar och annat mekaniskt går däremot fortfarande sönder som förr.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Man tjänar inte lika mycket pengar på det antar jag. Vad är hyran per kvadratmeter för en parkeringsplats kontra en lägenhet eller butikslokal?

Googlade lite snabbt och 2021 var den genomsnittliga hyran i Stockholms stad 1425 kronor per kvadratmeter. En P-plats är väl 2,5x5 meter, d.v.s. 12,5 kvadrat. Det blir med 1400 spänn kvadratmetern 17 500 spänn i månaden. Vem betalar det för en parkeringsplats?
Jag tror du blandar ihop månad och år här.
Annars är den genomsnittliga månadshyran för en 50 kvm lägenhet drygt 70'
 
N Nerre skrev:
Det blir med 1400 spänn kvadratmetern 17 500 spänn i månaden. Vem betalar det för en parkeringsplats?
Det gör inte jag i alla fall. Å andra sidan betalar jag heller inte en spänn för en lägenhet om det inte går att ordna vettig parkering i anslutning till lägenheten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon som kan förklara för mig varför denna bil är så (förhållandevis) billig och ändå inte såld?
[länk]

Har varit ute hos privatperson i ett halvår, för att sedan hoppa mellan bilfirmor från Jun 22 till Jan 23 där den nu stått hos samma firma.
Vet ej specifikt på denna men har varit hos Ucars förr när de fått in en väldigt fin bil med ovanligt bra specifikation. Väl på plats såg det ut som att något haft en tiger som husdjur... Den exklusiva inredningen var skadad här och var samt lagad med vad som såg ut som plastic padding med någorlunda rätt kulör. Ska ju tilläggas att bilderna såg väldigt bra ut så undrar om de inte filtrerar och photoshoppar friskt!
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
För att en ny kostar inte speciellt mycket mer. iV 60 är också den med det lilla batteriet och har kortare räckvidd än iV 80 modellerna som inte heller har så stor prisskillnad i dagsläget. Folk verkar värdera den extra räckvidden ganska högt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
För att en ny kostar inte speciellt mycket mer. iV 60 är också den med det lilla batteriet och har kortare räckvidd än iV 80 modellerna som inte heller har så stor prisskillnad i dagsläget. Folk verkar värdera den extra räckvidden ganska högt.
Man får förvisso hosta upp 150kkr extra för en ny, men då får man också större batteriet som du säger.
Lilla batteriet duger gott åt mig, sällan jag kör längre än 30mil, och kör jag så långt pausar jag ändå :thinking:
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vet ej specifikt på denna men har varit hos Ucars förr när de fått in en väldigt fin bil med ovanligt bra specifikation. Väl på plats såg det ut som att något haft en tiger som husdjur... Den exklusiva inredningen var skadad här och var samt lagad med vad som såg ut som plastic padding med någorlunda rätt kulör. Ska ju tilläggas att bilderna såg väldigt bra ut så undrar om de inte filtrerar och photoshoppar friskt!
Intressant erfarenhet!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon som kan förklara för mig varför denna bil är så (förhållandevis) billig och ändå inte såld?
[länk]

Har varit ute hos privatperson i ett halvår, för att sedan hoppa mellan bilfirmor från Jun 22 till Jan 23 där den nu stått hos samma firma.
En tesla model 3 eller Y med 4 års garanti kostar väl ungefär som en sån? Nog för att Skoda (VW) säkert har bättre byggkvalitet än Tesla, men ändå. Prispressen att en ny tesla går att få för 500 bör pressa priser på begagnat och andra märken rejält nedåt. Skodans garanti är ju som begagnad rejält förkortad mot vad en ny Tesla har.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför känner du ett behov av snabbladdare där du bor, där laddar du väl hemma?

Jag har svårt att se att det finns någonstans i Västergötland där man är ens tre mil från en snabbladdare. Det måste väl vi räcka för alla rimliga behov, om de inte är för få, men det är ju en annan sak.

Laddinfrastrukturen måste bära sig. Då är det längs de stora vägarna och i större städer vi kommer se snabbladdarna, med något enstaka undantag.
[bild]
Besökare, turister mm. Bohuslän har väldigt få snabbladdare jämfört med mängden turister och de finns främst längs E6, inte vid besöksmålen.
 
J JohanLun skrev:
En tesla model 3 eller Y med 4 års garanti kostar väl ungefär som en sån? Nog för att Skoda (VW) säkert har bättre byggkvalitet än Tesla, men ändå. Prispressen att en ny tesla går att få för 500 bör pressa priser på begagnat och andra märken rejält nedåt. Skodans garanti är ju som begagnad rejält förkortad mot vad en ny Tesla har.
Det är ju nackdelen med att köpa saker som både bör bli bättre och med lägre priser på framöver, att man om ett år kan köpa en bättre bil ny för mindre pengar än den gamla är värd. Lite som datorer har varit, man köper en ny för 15000, några år senare vill man sälja den gamla och köpa en ny och slås av att en ny 3ggr snabbare och bättre dator kostar mindre än vad man trodde man kunde sälja den gamla billigt för.
 
En av många LCA för personbilar
Stapeldiagram visar livscykelutsläpp för elbilar jämfört med konventionella bilar i olika europeiska länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.