Här börjar vår artikelserie där vi besöker hustillverkarnas visningshus för att utvärdera hur de är i verkligheten, upptäcka styrkor och svagheter, men också för att se om det finns några särskilda lurigheter du behöver vara vaksam på. Häng med på en tur till ett av Älvsbyhus visningshus av husmodellen Linnéa.

Du kan läsa artikeln här: Test: Älvsbyhus visningshus – styrkor, svagheter och detta ska du vara vaksam på
 
  • Gilla
sune09
  • Laddar…
F
Har typ exakt detta huset fast 20 år gammalt. Listerna trodde jag var förra ägaren som satt upp så fult. Det är verkligen usel finish. Ang uppvärmning så låter 4000kwh lite väl otroligt? Vi hade en Nibe 310 och låg på 15000kwh år, också i skåne. Isoleras det såpass mycket bättre idag?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ja, energireglerna skärptes rejält där efter ert hus byggdes.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Att inte gera foder inomhus är ju helt okej, men man ska väl ändå sätta dom stående bitarna så dom går förbi de liggande så inte ändträt syns (om man inte står på stege)?
 
  • Gilla
anelma
  • Laddar…
harry73
F Fideliox skrev:
Ang uppvärmning så låter 4000kwh lite väl otroligt? Vi hade en Nibe 310 och låg på 15000kwh år, också i skåne.
4000 kWh är just uppvärmning, så ex hushållsel

Vi har ett Hjältevadshus från 2008 (200kvm) med Nibe 360. Vi ligger på ca 12000 kWh inkl hushållsel. Så 4000kWh/år för ett enplanshus med modern FLVP och FTX känns rimligt.
 
F
harry73 harry73 skrev:
4000 kWh är just uppvärmning, så ex hushållsel

Vi har ett Hjältevadshus från 2008 (200kvm) med Nibe 360. Vi ligger på ca 12000 kWh inkl hushållsel. Så 4000kWh/år för ett enplanshus med modern FLVP och FTX känns rimligt.
FLVP är inte FTX. Modern vet jag inte. F370 ovan är ganska gammal, lokala Nibe installatör ville knappt sälja den då, jag citerar"gammalt skit". Men nu kanske det går att få 730 eller bättre?

Men sant, får väl räkna runt 5000kwh i hushållsel. Och några hundra på krypgrundsavfuktare.. :crysmile:

Edit:
Varför sitter det inga tilluftsventiler? Är det för att det är visningshus? Svårt att se, sitter de under fönstren, bakom element? :thinking:

Sen funderar jag på golvlist mellan innerdörrar, är inte tanken att man inte ska begränsa luftflödet för mycket till pumpen om dörren är stängd också?
 
Redigerat:
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
harry73
F Fideliox skrev:
Modern vet jag inte. F370 ovan är ganska gammal, lokala Nibe installatör ville knappt sälja den då, jag citerar"gammalt skit"
Var läser du att det är en f370? Jag trodde att alla nya hus med flvp levererades med en f730 eller likvärdig
 
F
harry73 harry73 skrev:
Var läser du att det är en f370? Jag trodde att alla nya hus med flvp levererades med en f730 eller likvärdig
Hmm 730 fronten ser kanske likadan ut som 370?
 
F Fideliox skrev:
Hmm 730 fronten ser kanske likadan ut som 370?
F750 tror ska det vara som levereras i nya Älvsbyhus.
 
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har typ exakt detta huset fast 20 år gammalt. Listerna trodde jag var förra ägaren som satt upp så fult. Det är verkligen usel finish. Ang uppvärmning så låter 4000kwh lite väl otroligt? Vi hade en Nibe 310 och låg på 15000kwh år, också i skåne. Isoleras det såpass mycket bättre idag?
japp vi har ett höner från 2017, i energiförbrukning (värme/vatten) så förbrukar vi knappt 30 kvm per kvm.
Alltså en bra bit under Älvsbyhus prognos.

Har en årsförbrukning på 10500-11500 med 160 kvm hus och 40 kvm garage med frostfritt.
Även en pool på 8000 liter och en bubbelpool på 1500 liter.
2 barn.

skulle aldrig köpa ett hus äldre än 2015 idag när man ser vilka enorma energi skillnader det är på husen :).
 
M Mikaelzii skrev:
japp vi har ett höner från 2017, i energiförbrukning (värme/vatten) så förbrukar vi knappt 30 kvm per kvm.
Alltså en bra bit under Älvsbyhus prognos.

Har en årsförbrukning på 10500-11500 med 160 kvm hus och 40 kvm garage med frostfritt.
Även en pool på 8000 liter och en bubbelpool på 1500 liter.
2 barn.

skulle aldrig köpa ett hus äldre än 2015 idag när man ser vilka enorma energi skillnader det är på husen :).
Fast bor du i Södra Sverige och har värmepump har jag svårt att tänka mig att ens de sämsta förbrukar mycket mer än 2-3000 kWh mer än ett modern hus? Bor du längst i Norr blir de väl kanske det dubbla men då är elen billig istället
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F
M Mikaelzii skrev:
japp vi har ett höner från 2017, i energiförbrukning (värme/vatten) så förbrukar vi knappt 30 kvm per kvm.
Alltså en bra bit under Älvsbyhus prognos.

Har en årsförbrukning på 10500-11500 med 160 kvm hus och 40 kvm garage med frostfritt.
Även en pool på 8000 liter och en bubbelpool på 1500 liter.
2 barn.

skulle aldrig köpa ett hus äldre än 2015 idag när man ser vilka enorma energi skillnader det är på husen :).

Jojo men är ju skillnad på pump också. Vi har bytat till luftvatten och ligger på 13000kwh totalt (inkluderar elbil, ca 3000kwh, så egentligen ca 10000kwh för uppvärmning och hushållsel) så inte långt ifrån. (y) Dock bara 145 kvadrat men även garage och 20 kvadrat uterum. Har dock inte vågat starta poolen.. :crysmile:
 
Redigerat:
Sen vill jag flagga för att tomt och markberedning är svindyrt.

att gå från skogstomt till gräsmattevillatomt (om man så önskar) kan gå på en miljon…

Sen tillkommer el, VA, fiber med mera. Och såklart tomtpriset.

En tomt för en miljon här kräver 1,5 för att vara färdig. Så 2,5 msek. Plus huset. så ett Älvsbyhus på landet i sthlm är snabbg 5 miljoner.
eller 5,6 ser jag en helentreprenad ink allt kostar… För just Linnea

Där tomterna kostar 950.000
 
  • Gilla
Lovisasj och 1 till
  • Laddar…
För övrigt har grannen Linnea och de har haft stora problem med fukt och ventilation under våra varma fuktiga domrar… 5 år gammalt hus

de har nog inga 4500 kwh i förbrukning då de installerat kamin och eldat varje dag i vinter…
 
  • Gilla
janced88
  • Laddar…
I uträkningen för utvändig målning räknades det med att man kan få ROT avdrag. Det går ej att få om huset är nybyggt, kan vara värt att påpeka om man vill räkna på en faktisk kostnad….
 
  • Gilla
Sona2012 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.