AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte bara avstånd utan även hopps och vad för hårdvara och medium du passerar
Jo självklart. Som jämförelse, jag sitter i Växjö tätort och pingar Sunet i Stockholm. 17 ms via fiberanslutningen, 20 ms via 5G (litet kass täckning och funkar inte inomhus efter att vi bytte fönster...). Skillnaden i ping är ganska marginell i detta exempel.

Bästa ping nås mot testservrar i Malmö, kring 7-8 ms via fiber och det är väl i runda tal nära teoretiskt min (ca 5 ms) med tanke på fysiskt avstånd 20 mil, 40 mil roundtrip. Mot Stockholm är det ca 43 mil till Kista bilvägen, dvs runt 90 mil roundtrip vilket ger en teoretisk min latency på ca 8 ms. Så uppenbarligen finns det en del extra hopp på vägen från Växjö till Stockholm som käkar millisekunder.
__
PS. Möjligt att jag skulle kunna trimma ner en millisekund om jag körde testet trådat mot routern istf trådlöst, eller till och med direktkopplat mot fiberdosan men det är överkurs tycker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jo självklart. Som jämförelse, jag sitter i Växjö tätort och pingar Sunet i Stockholm. 17 ms via fiberanslutningen, 20 ms via 5G (litet kass täckning och funkar inte inomhus efter att vi bytte fönster...). Skillnaden i ping är ganska marginell i detta exempel.

Bästa ping nås mot testservrar i Malmö, kring 7-8 ms via fiber och det är väl i runda tal nära teoretiskt min (ca 5 ms) med tanke på fysiskt avstånd 20 mil, 40 mil roundtrip. Mot Stockholm är det ca 43 mil till Kista bilvägen, dvs runt 90 mil roundtrip vilket ger en teoretisk min latency på ca 8 ms. Så uppenbarligen finns det en del extra hopp på vägen från Växjö till Stockholm som käkar millisekunder.
__
PS. Möjligt att jag skulle kunna trimma ner en millisekund om jag körde testet trådat mot routern istf trådlöst, eller till och med direktkopplat mot fiberdosan men det är överkurs tycker jag.
ja wifi kan man inte köra. Enbart trådat som duger förutom slösurf från soffan då :D
 
D Dilato skrev:
Vilket program är det du använder och på vilket OS?
När jag använder min routers diagnostic tools kommer jag bara under 1 ms när jag pingar min egen fibers andra ändpunkt.

64 bytes from FiberRouter: seq=0 ttl=255 time=0.531 ms
64 bytes from FiberRouter: seq=1 ttl=255 time=0.730 ms
64 bytes from FiberRouter: seq=2 ttl=255 time=0.685 ms

att du får under 1 ms till sunet är obegripligt tycker jag (om du inte sitter i deras datahall) det måste ju vara många routerhopp dit även i Stockholm?

Jag har en massa hopp innan jag når bahnhof (och detta är inom bahnhofs eget nät) och sunet.net är ändå många fler hopp.

Traceroute:
1 min närmsta fiberrouter, visas ej 0.958 ms 1.165 ms 1.143 ms
2 h-155-4-90-246.A230.priv.bahnhof.se (155.4.90.246) 2.407 ms 2.419 ms 2.410 ms
3 viaeuropa-gw-c.bahnhof.net (46.59.117.189) 5.205 ms 5.212 ms 5.194 ms
4 viaeuropa-gw.bahnhof.net (46.59.117.188) 5.173 ms 5.148 ms 5.127 ms
5 mmo-cr1.mmo-cr3.bahnhof.net (46.59.113.204) 11.558 ms 11.548 ms 11.531 ms
6 mmo-cr3.sto-cr4.bahnhof.net (46.59.112.132) 11.404 ms 11.519 ms 11.530 ms
7 sto-cr4.sto-cr3.bahnhof.net (46.59.112.140) 11.640 ms 11.348 ms 11.329 ms
8 sto-cr3.sto-ste-dr3.bahnhof.net (176.10.178.173) 20.345 ms 20.494 ms 20.646 ms
9 www.bahnhof.se (213.136.63.73) 11.093 ms 11.072 ms 10.975 ms
Det är Mikrotik RouterOS (Linux). Jag får 11 hopp till sunet.net

Skärmdump av ett nätverksverktyg som visar traceroute-resultat till en IP-adress med tidsangivelser och statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
ja wifi kan man inte köra. Enbart trådat som duger förutom slösurf från soffan då :D
Mja... det är bra blås på wifi i kåken och jag kan offra en ms eller två mot det absolut mest optimala :) Det är inte mycket av tidskritiskt spelande för tillfället och hastigheterna trådlöst ligger runt 300-400, nära de 500 Mbps vi betalar för så orkar sällan köra trådat även om det är draget dylikt i de flesta rum. Gillar inte att sitta fast med kablar i onödan.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Mja... det är bra blås på wifi i kåken och jag kan offra en ms eller två mot det absolut mest optimala :) Det är inte mycket av tidskritiskt spelande för tillfället och hastigheterna trådlöst ligger runt 300-400, nära de 500 Mbps vi betalar för så orkar sällan köra trådat även om det är draget dylikt i de flesta rum. Gillar inte att sitta fast med kablar i onödan.
Min reaktionsförmåga nu för tiden gör att jag kan inte ge fienden 2ms :crysmile:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min reaktionsförmåga nu för tiden gör att jag kan inte ge fienden 2ms :crysmile:
Du får jobba på din "precognition"... ;-)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Svårt att jämföra pingtider mellan fast och mobilt om man inte vet vilken väg paketen går...
 
Lite intressant pingar jag min gateway från PC får jag 0,18 ms.
Pingar jag sunet.net från min gataway får jag 0,690 ms

och pingar jag sunet.net från min PC så får jag 0.760 helt plötsligtr addar gateway bara 0.07ms
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite intressant pingar jag min gateway från PC får jag 0,18 ms.
Pingar jag sunet.net från min gataway får jag 0,690 ms

och pingar jag sunet.net från min PC så får jag 0.760 helt plötsligtr addar gateway bara 0.07ms
Mjukvaran i gatewayen kör garanterat inte inline och prioriterar så som dess stack gör.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mjukvaran i gatewayen kör garanterat inte online och prioriterar så som dess stack gör.
Låter troligt!
 
TRJBerg
OT, men vad hette den tekniska uppkoppling man kunde få på typ 90-talet av televerket som hade en "garanterad" hastighet på 64kbit (64kbyte?). Jämfört med modem som kanske hade 34kbit etc.
Var en egen ledning till telestationen. Hade det en period då.
 
ISDN?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
ISDN?
Japp. ISDN. Den var intressant i att det var digital kommunikation redan på det fysiska lagret (3 nivåer med hiskeliga spänningar; jag brännde mig ganska bra en gång).

Till ett vanligt abonemang så fick man två B-kanaler om 64kbps samt en D-kanal (för signalering) om 16 kbps?

Så antingen så kunde man ringa samtidigt som "modemet" (egentligen en codec) tillät internetuppkoppling, eller så kunde man (med en hel del fix) "bundla" och få hela 128kbps! ;)

Men en stor fördel var det som upptager tråden nu på sistone, nämligen latensen. Den blev lägre och "konstant." Dvs man slapp kodningssteget.

Men sedan så kom ADSL med hutlöst mycket högre hastigheter och så var vi tillbaka till bredbandskommunikation istf. basband.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bästa ping nås mot testservrar i Malmö, kring 7-8 ms via fiber och det är väl i runda tal nära teoretiskt min (ca 5 ms) med tanke på fysiskt avstånd 20 mil, 40 mil roundtrip. Mot Stockholm är det ca 43 mil till Kista bilvägen, dvs runt 90 mil roundtrip vilket ger en teoretisk min latency på ca 8 ms. Så uppenbarligen finns det en del extra hopp på vägen från Växjö till Stockholm som käkar millisekunder.
Jag prövade just Anders IP (ja den han listade) och fick < 8ms från Göteborg. Fick ~7.7ms när jag pingade från min brandvägg (Ubiquity EdgeRouter-någonting).

(Men jag får inte riktigt ihop din beräkning. Jag får min 4,7ms RTT för mina 47 mil ToR Kista. Detta med c-fiber satt till 2/3 av c vakuum.)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
(Men jag får inte riktigt ihop din beräkning. Jag får min 4,7ms RTT för mina 47 mil ToR Kista. Detta med c-fiber satt till 2/3 av c vakuum.)
Siffrorna är extremt grova estimat från någon fiberlatencykalkylator så inget att ta allvarligt, beror av en massa antaganden man har dålig koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.