• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Jag är nybörjare på Zigbee. Undrar om IKEAs styrbara uttag "trådfri" har inbyggd repeteringsfunktion dvs. liknande som deras signalförstärkare med samma namn?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Finns det några billiga Zigbee radiomoduler att köpa till Arduino med tillhörande Arduino-bibliotek ? Har inte sett några när jag googlade lite snabbt. Verkar konstigt om det inte skulle finnas.
 
F fabola skrev:
Jag är nybörjare på Zigbee. Undrar om IKEAs styrbara uttag "trådfri" har inbyggd repeteringsfunktion dvs. liknande som deras signalförstärkare med samma namn?
Ja den meshar!
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Spelar det någon roll vilken sticka man köper E eller P ?
Har en E sen tidigare och den funkar men har inte speciellt många enheter kopplade och inte har den varit i drift så länge
 
F fabola skrev:
Finns det några billiga Zigbee radiomoduler att köpa till Arduino med tillhörande Arduino-bibliotek ? Har inte sett några när jag googlade lite snabbt. Verkar konstigt om det inte skulle finnas.
Jag har också undrat över detta. XBee är populära radiomoduler som pratar zigbee, och det är enkelt att skapa ett eget mesh-nätverk med dom. Vad som inte verkar enkelt är att få dom att följa någon specifik Zigbee-profil, som att låtsas vara en home automation sensor eller liknande. Det verkar inte finnas något bibliotek för detta för Arduino. Det närmaste jag hittat är https://www.digi.com/blog/post/2015/introducing-the-official-xbee-library-for-mbed men även med ett sånt så måste man implementera alla packets som zigbee-profilen kräver, och jag har inte hittat några bra exempel på exakt hur krångligt det är.
 
Hur långt ungefär når signalen från stickan/repeater?

Kopplade in en Zigbee brytare 2 våningar ovanför stickan och kanske 10m i sidled, den hittades inte.
Kopplade in en till, en våning upp och rakt ovanför stickan, den dök upp direkt.
Testade med den första men ingen kontakt nu heller...
Ska flytta den andra till rätt våning men rakt ovanför stickan och se om det funkar.
Finns det nån app för att se sig signalstyrka?
 
nino nino skrev:
Finns det nån app för att se sig signalstyrka?
Ser du inte RSSI och LQI i Home Assistant?
 
useless useless skrev:
Ser du inte RSSI och LQI i Home Assistant?
Inte en aning 🙂

Båda har en ring med ett streck i, (förbud att parkera märket)
 
J
nino nino skrev:
Hur långt ungefär når signalen från stickan/repeater?

Kopplade in en Zigbee brytare 2 våningar ovanför stickan och kanske 10m i sidled, den hittades inte.
Kopplade in en till, en våning upp och rakt ovanför stickan, den dök upp direkt.
Testade med den första men ingen kontakt nu heller...
Ska flytta den andra till rätt våning men rakt ovanför stickan och se om det funkar.
Finns det nån app för att se sig signalstyrka?
Om du har en brytare och den som är halvvägs bort hittas så bör den ju mesha vidare till den andra långt bort. Det är ju det bästa med ZigBee. Så länge du har dem via fas och neutral. Funkar inte det får du ju sätta några andra aktiva enheter i dosor här och var.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om du har en brytare och den som är halvvägs bort hittas så bör den ju mesha vidare till den andra långt bort. Det är ju det bästa med ZigBee. Så länge du har dem via fas och neutral. Funkar inte det får du ju sätta några andra aktiva enheter i dosor här och var.
Ja, frågan är ju hur långt dom räcker, men det är väl olika beroende på material i väggar osv

Får prova flytta upp en, kopplade den ena med skarvsladd bara så den är ju lätt att flytta
 
J
nino nino skrev:
Ja, frågan är ju hur långt dom räcker, men det är väl olika beroende på material i väggar osv

Får prova flytta upp en, kopplade den ena med skarvsladd bara så den är ju lätt att flytta
Jag skulle inte räkna med mer än en vägg eller golv/våning per hopp max. Det är ju små prylar vi snackar om.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag skulle inte räkna med mer än en vägg eller golv/våning per hopp max. Det är ju små prylar vi snackar om.
Men 10-15m utan vägg mellan, gavel till gavel bör ju funka?
 
useless useless skrev:
Ser du inte RSSI och LQI i Home Assistant?
RSSI -69 dBm
LQI 124

Om det säger nåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.