BirgitS
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ordet ”hen” är ju i praktiken snarare exkluderande då det exkluderar alla som störs av uttrycket. Just say’in!
Jag känner mig störd och exkluderad när det bara står "han" i lagtexten så det är ju ett väldigt olämpligt ord med ditt resonemang. Det är nog bäst att du slutar använda det.
 
BirgitS
H Harald Blåtumme skrev:
Ett intressant inlägg att läsa och smaka på hur det känns att läsa. För mig känns det som att det läggs en blöt grå slöja över texten som gör den svår att ta till sig och förstå. I detta fall troligen för att det inte finns några som helst motiv att använda ordet på tre bokstäver som ska anses könsneutralt. Snarare tvärtom.

I just fallet Pippi så bör man inte glömma bort att författaren hade för avsikt att framställa en individ av kvinnligt kön som utomordentligt, stark, modig, smart, allt detta fullt begripligt och motiverat både i dåvarande tidsanda och i nutid, men blir helt obegripligt om man skriver om texten på nyspråk. Som sagt, ett mycket intressant exempel jag tackar för det.
Nu är det ju ingen som är för användningen av ordet "hen" i tråden som har förespråkat att man ska skriva om böcker på det sättet utan inlägget är ju skrivet av en motståndare till ordet "hen".

Du slår in öppna dörrar.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Nu förlöjligar ju du mig, på ett mycket barnsligt sätt.
Inte tillför ditt inlägg något i tråden heller. Kanske ska vi anmäla, och få dig avstängd.
Det verkar ärligt talat som om du, och några andra, anser att ni har förtur på att tolka inlägg, åt vad som är "rätt och fel".
Det är ingen som har påstått att folk som klagar på användningen av ordet "hen" ska stängas av så du är den enda som tar upp det.

Det var ju du som började med att anse att du hade rätt att tycka att ett inlägg var fel därför att det stod "hen" i det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju ingen som är för användningen av ordet "hen" i tråden som har förespråkat att man ska skriva om böcker på det sättet utan inlägget är ju skrivet av en motståndare till ordet "hen".

Du slår in öppna dörrar.
Jag är ingen motståndare till det.
 
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Jag är ingen motståndare till det.
Okej, det verkar då så i en del inlägg. Är du för att böcker ska skrivas om på det sätt du tog upp?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det verkar då så i en del inlägg. Är du för att böcker ska skrivas om på det sätt du tog upp?
Nej, är du?
 
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Nej, är du?
Nej, och ingen annan verkar vara det i tråden så det var därför jag svarade Harald Blåtumme med det och att han slår in öppna dörrar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, och ingen annan verkar vara det i tråden så det var därför jag svarade Harald Blåtumme med det och att han slår in öppna dörrar.
För att samtidigt kalla mig motståndare.
 
D
Ett litet praktiskt omtag, utan kulturkrigsvektorn.

Är detta ett verkligt problem, jag personligen hamnar inte ofta i situationer där jag i vardagsdialog måste använda hen och jag misstänker att de om ondgör sig över ordet gör så ännu mer sällan? Även om man är en person som respekterar människor i allmänhet så tror jag att det är sällan man hamnar där, att behöva välja rätt av han/hon är nog långt vanligare.
Då återstår de som skriver sakprosa och dessa två grupper överlappar nog extremt sällan, där är det däremot ett bra verktyg i språket och därför används det. Det finns nog många ord i kanslisvenskan som man skulle kunna anmärka mot men detta är nog ett mindre bekymmer för läsbarheten.

Det hela känns som en ickefråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Ett litet praktiskt omtag, utan kulturkrigsvektorn.

Är detta ett verkligt problem, jag personligen hamnar inte ofta i situationer där jag i vardagsdialog måste använda hen så och jag misstänker att de om ondgör sig över ordet gör så ännu mer sällan? Även om man är en person som respekterar människor i allmänhet så tror jag att det sällan man hamnar där, att behöva välja rätt av han/hon är nog långt vanligare.
Då återstår de som skriver sakprosa och dessa två grupper överlappar nog extremt sällan, där är det däremot ett bra verktyg i språket och därför används det. Det finns nog många ord i kanslisvenskan som man skulle kunna anmärka mot men detta är nog ett mindre bekymmer för läsbarheten.

Det hela känns som en ickefråga.
Helt min linje, hela ordet, eller snarare debatten kring det är ett rent kulturkrigsfenomen.

Det har så begränsad språklig användning att det mest petas in för att visa att man tillhör en viss högstatusgrupp (man tror sig t ex vara bildad och tillhöra en elit i samhället, t ex en urban elit eller en moralisk elit) eller för att reta gallfeber på vad man upplever som den inskränkta delen av befolkningen (ofta äldre män på landet, arbetare, skåningar som inte bor i Lund och @AndersMalmgren ).

Se t ex hur denna tråd kom till, som en reaktion på ett trollning med hen i titeln.

Låt de som vill skriva hen göra det, bli inte provocerad när någon försöker peta i elden med en hen-trollning och respektera att en stor del av befolkningen inte aktivt kommer att använda detta pronomen i sitt språk. De dör så småningom och om hen utbrett finns kvar i vårt språk när detta händer, den dagen sen sorgen eller glädjen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Helt min linje, hela ordet, eller snarare debatten kring det är ett rent kulturkrigsfenomen.

Det har så begränsad språklig användning att det mest petas in för att visa att man tillhör en viss högstatusgrupp (man tror sig t ex vara bildad och tillhöra en elit i samhället, t ex en urban elit eller en moralisk elit) eller för att reta gallfeber på vad man upplever som den inskränkta delen av befolkningen (ofta äldre män på landet, arbetare, skåningar som inte bor i Lund och @AndersMalmgren ).

Se t ex hur denna tråd kom till, som en reaktion på ett trollning med hen i titeln.

Låt de som vill skriva hen göra det, bli inte provocerad när någon försöker peta i elden med en hen-trollning och respektera att en stor del av befolkningen inte aktivt kommer att använda detta pronomen i sitt språk. De dör så småningom och om hen utbrett finns kvar i vårt språk när detta händer, den dagen sen sorgen eller glädjen.
Haha, jag är skåning som inte bor i Lund... ;)

Allt detta sagt, skulle jag hamna i en situation där jag blir medveten om att en person vill bli kallad hen skulle jag utan tvekan använda det, helt enkelt för att det inte kostar mig något men kan ha en positiv effekt på någon annan.
 
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
För att samtidigt kalla mig motståndare.
Just i Pippi-inlägget verkar ju syftet vara att förlöjliga användningen av ordet hen. Är det då så konstigt att jag får för mig att du ogillar ordet?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just i Pippi-inlägget verkar ju syftet vara att förlöjliga användningen av ordet hen. Är det då så konstigt att jag får för mig att du ogillar ordet?
Så här skrev jag i Pippi-inlägget:
"Tror att det handlar om att man inte är van att använda ordet hen och därför hakar upp sig vid läsning, plus att man kanske inte vill bli påtvingad att använda det eftersom det tyvärr fått en politisk laddning".

Är inte motståndare utan vill att det ska vara frivilligt.
 
Claes Sörmland
D djac skrev:
Allt detta sagt, skulle jag hamna i en situation där jag blir medveten om att en person vill bli kallad hen skulle jag utan tvekan använda det, helt enkelt för att det inte kostar mig något men kan ha en positiv effekt på någon annan.
Jag tror de flesta skulle göra det, folk är praktiska och vill vara artiga/trevliga.

Men det lär vara ytterst ovanligt. Det är ju en rätt extrem idé att om någon individ faktiskt vill styra vilket pronomen ens omgivning använder om en. Och sådana personer brukar rätt snart isoleras socialt, de flesta orkar inte med individer som hittar på märkliga regler för sin omgivning.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Är inte motståndare utan vill att det ska vara frivilligt.
Vad bra, det är ju som alla andra som tar upp det positiva med hen i tråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.