1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Återigen. Alla är som sagt olika. För endel som bor mitt i stan och åker kollektivt är det enklare att hyra en bil när det behövs än att hålla på och leta parkeringar och få p-böter. För andra ute på landet som drar hästtransporter, har 2 mil grusväg utan bussar till närmsta granne är poolbil otänkbart.Alfredo skrev:Det du kallar "extremt inflexibel" kallar jag helt normalt och som de allra flesta.
Ja som de allra flesta med andra ord.
Även när det gäller önskemålet om kombi tycker jag @Nerre är som de allra flesta. Ta en titt på godtycklig parkering så gissar jag att 80-90 procent av bilarna är kombi- eller halvkombivarianter. Gick på kul in på en bilhandlarsida och på deras förstasida var 32 av 39 bilar, alltså 82 procent, någon form av kombi.
Generell trend i samhället tror jag dock är att vi kommer gå mot delningsekonomi, att fler inte äger bil mm utan hyr när det behövs.
Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen, man kan väl bara konstatera att -det beror på!N Nerre skrev:Det är klart det GÅR, men det blir krångligare. Som jag har nämnt flera gånger i tråden så är en av anledningarna till att jag äger en bil bekvämligheten, den är alltid tillgänglig, bara att gå till garaget och hämta den.
Du nämner att du känner folk som klarar sig utan bil, så varför ska man ens ha en elbil om det går lika bra utan bil?
Jag bor i yttre Nacka, och på parkeringarna i mina trakter (typ Orminge och Gustavsberg) är den spontana känslan snarast 80% SUV/crossover, 10% EPA/moppebil och 10% övrigt.Alfredo skrev:Det du kallar "extremt inflexibel" kallar jag helt normalt och som de allra flesta.
Ja som de allra flesta med andra ord.
Även när det gäller önskemålet om kombi tycker jag @Nerre är som de allra flesta. Ta en titt på godtycklig parkering så gissar jag att 80-90 procent av bilarna är kombi- eller halvkombivarianter. Gick på kul in på en bilhandlarsida och på deras förstasida var 32 av 39 bilar, alltså 82 procent, någon form av kombi.
För att jag personligen inte vet hur definitionen exakt ser ut och vilka bilar som räknas som kombi respektive halvkombi.Fairlane skrev:
Jag tittade precis ut genom fönstret och räknade till tolv bilar efter gatan. Alla var faktiskt "kombiaktiga" men hur många som "formellt" är att anse som kombi respektive halvkombi vågar jag inte gissa.
Första googlebilden, helt utan av mig "justerad vinkling", från parkeringen vid Ikea Kungens Kurva. Nog tycker jag kombivarianter är väldigt vanliga.J jocke31 skrev:
Även i Orminge verkar det finnas mycket kombiliknande bilar parkerade.
Men det lär väl finnas någon statistik kring detta om någon orkar leta. Rätt OT sidospår dock.
Det var en extremt grov generalisering!D djac skrev:
Även i städer har man ofta en egen parkeringsplats och har man det vet jag inte varför det skulle bli "obekvämt". Jag har bott runt 40 år i olika medelstora städer med bil som jag ofta inte använt dagligen. Kanske två av dessa 40 år har det varit obekvämt på grund av att jag under dessa två år inte haft en "bra" egen parkering.
Bor man på Södermalm stämmer säkert det du skriver ofta men att bo i städer omfattar så mycket mer än att bo centralt i storstäder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, tror man att elbilar inte är något för landsbygden har man en del att lära om körmönster och var och hur man kan ladda.Fairlane skrev:
Att det inte köps lika mycket nya bilar på landet som i stan gör att det kommer ta tid innan spridningen är lika stor, men det har inget med möjlighet att ladda att göra; tvärtom är det ofta enklare att få till smidig laddning utanför städerna än i dem.
Tvärtom, -det beror på öppnar för alla kombinationer, dvs tvärtemot en generalisering. Däremot blir det snabbt mycket svårare att ha bil parkerad, när man bygger i innerstäderna idag så utgår man ifrån billöshet och de nya områdena har väsentligt färre parkeringsmöjligheter än vad man räknade med förr, bor man där får man antingen ha stor tur och dessutom flytta bilen varje dag, eller hitta parkering långt iväg och cykla dit och flytta bilen varje dag, om man då inte har kunnat abonnera såklart men de platserna ökar mycket snabbt i pris.Alfredo skrev:Det var en extremt grov generalisering!
Även i städer har man ofta en egen parkeringsplats och har man det vet jag inte varför det skulle bli "obekvämt". Jag har bott runt 40 år i olika medelstora städer med bil som jag ofta inte använt dagligen. Kanske två av dessa 40 år har det varit obekvämt på grund av att jag under dessa två år inte haft en "bra" egen parkering.
Bor man på Södermalm stämmer säkert det du skriver ofta men att bo i städer omfattar så mycket mer än att bo centralt i storstäder.
OK. Om man ska tolka "-det beror på" som att man ska strunta i "Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen" så visst.D djac skrev:
Sen verkar du väldigt fokuserad på att bo i "innerstäder"/centralt i någon av våra få storstäder. Att bo i en stad är oftast något helt annat och jag ser inte att det för bilägaren i villaområdet i Täby eller bostadsrättshavaren med garage i Umeå, eller på många andra ställen, behöver vara opraktiskt med bil som inte används dagligen.
Däckostnaden blir inte många kronor. Den här insändaren klagar på en kostnad på 2 kronor per mil.P Pin skrev:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-normalt-dackslitage-29649
Jag kör ju så lite (800 mil om året) att min service görs en gång om året, den är typ aldrig baserad på körsträcka. Men visst, kostnaden för servicen påverkas kanske av hur långt bilen gått totalt sett.
Om jag kör 800 mil om året och använder min bil till en 100 mil långresa så är det alltså 12,5% av eventuella reparationskostnader.
Då jag kör 800 mil om året har jag svårt att komma upp över de 1500 mil om året som min försäkring täcker. Jag räknade på det och inte ens om jag skulle börja bilpendla till jobbet kommer jag upp över 1500 mil om året.
Nu handlade ju fråga om att hyra en likadan bil man har. Alla de där kostnaderna du räknar upp att man sparar får ju istället uthyrningsföretaget. De lär inte direkt bjuda på de kostnaderna, utan de täcks av hyran du betalar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Konstigt. Jag testade att skriva Stockholm, men nu har jag testat skriva några kommuner också och det verkar fungera.N Nerre skrev:
Man får förslag på bilar, med information om modell och bild, pris, och om bilen kan köras ut eller inte, vilket många verkar kunna göra, vet dock inte vad det kostar.
I Stockholm är det inte ovanligt att en garageplats i innerstaden kostar typ 5-6000 kr/mån. Då är det billigare att åka kommunalt + taxi och hyra bil vid behov.D djac skrev:Tvärtom, -det beror på öppnar för alla kombinationer, dvs tvärtemot en generalisering. Däremot blir det snabbt mycket svårare att ha bil parkerad, när man bygger i innerstäderna idag så utgår man ifrån billöshet och de nya områdena har väsentligt färre parkeringsmöjligheter än vad man räknade med förr, bor man där får man antingen ha stor tur och dessutom flytta bilen varje dag, eller hitta parkering långt iväg och cykla dit och flytta bilen varje dag, om man då inte har kunnat abonnera såklart men de platserna ökar mycket snabbt i pris.
Och gatuparkeringar är genuint jobbiga, både att ens hitta en plats, dessutom behöva flytta bilen städdagar. Och inte är det speciellt billigt heller.