nino nino skrev:
Man kan ruska även ett vp och tilta det :D
Exakt, det sitter in accelerometer på KL25-kortet. Förutom att hantera nudge/tilt så har det även in/utgångar för (flipper)knappar och toys (i mitt fall fläkt, beacon, shaker motor).
Jag har i dagsläget ingen plan på att lägga till solenoids/gear motors/chimes (vet inte riktigt vad det kallas på svenska). Mina bass-shakers/exciters får ersätta dessa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man kan ruska även ett vp och tilta det :D
Aha, se där!
Fränt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Inte helt relaterat, men jag gillar att kolla på när folk bygger elektronikgrejer. Finns det någon bra youtube-serie där nån bygger en flippermaskin själv? Kollade men hittade inget som verkade vara "riktigt", mer enkla i trä med nån enstaka bumber.
 
Ikväll blev det ytterligare lite håltagning för fläktar på baksidan, powerknapp samt usb-uttag på undersidan av kabinettet i fronten.
Började även så smått mäta upp för hål för myntlucka och frontknappar. Kan inte bestämma mig för om dom skall vara nedsänkta eller inte... lika bra att sluta innan man gör något misstag.

Arbetsbord med träpanel, cirkulära hål, verktyg, måttverktyg, högtalare. Utomhushantverk, DIY-projekt under utveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
USB-port i skumplast, rött plastblock, grått underlag, byggarbetsplats, blå isolering synlig genom hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med öppen verktygslåda, skruvdragare, klämmor, papper och penna. Verktygsanvändning eller monteringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zinkadus och 7 till
  • Laddar…
Ursäkta att jag stör din tråd med massa ovidkommande, men jag läste nånstans att man kan installera Virtual Pinball på en Windows 10 dator. Men var hittar man det för att installera? Hade varit kul att testa!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ursäkta att jag stör din tråd med massa ovidkommande, men jag läste nånstans att man kan installera Virtual Pinball på en Windows 10 dator. Men var hittar man det för att installera? Hade varit kul att testa!
Jag har det på min bärbara, tror det är Steam bla som ska installeras.
Var iaf inte större bekymmer att få igång det, spelade på en tv liggandes på sängen och ett löst tangentbord
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ursäkta att jag stör din tråd med massa ovidkommande, men jag läste nånstans att man kan installera Virtual Pinball på en Windows 10 dator. Men var hittar man det för att installera? Hade varit kul att testa!
Baller installer är enklast att komma igång med. Tror det följer med spel också. Tyvärr måste man gå med i en facebook grupp (eller discord) för att få tag i nedladdningslänken.

https://www.nailbuster.com/wikipinup/doku.php?id=baller_installer
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Baller installer är enklast att komma igång med. Tror det följer med spel också. Tyvärr måste man gå med i en facebook grupp (eller discord) för att få tag i nedladdningslänken.

[länk]
Tack för infon!!
 
Två skärmar med spelgrafik, tangentbord, datorskrivbord, otydlig text, inomhusmiljö, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Förståligt... Var ett antal mentala barriärer jag fick ta mig över. Projektet innehåller ju ganska avancerat snickeriarbete, elektronik samt mjukvara. Just snickeriet har jag fått läsa på ordentligt då jag är lite novis. Men man kan ju natutligtvis ta genvägar... inte mycket kommer synas när man väl slipat/målat och ev. wrappat härligheten i något motiv.

Guiden jag länkade i första inlägget är en guldgruva.

Jag får nog fortsätta köpa på mig de olika delarna tills jag är förbi en ekonomisk point of no return, för att sätta lite press på mig själv. Diamanter skapas ju under tryck som bekant :cool: Lutar dock lite åt att skala ner ett kabinett till att passa en 32-tums tv för att göra det hela lite mer behändigt.

En annan variant som dykt upp är ju även att köra vpin i ett vr-headset med en avlång lådda med flipperknappar på sidorna som "handkontroll". Ser rätt fränt ut!

Lycka till med fortsatta bygget, det ser ut att röra stadigt på sig (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Wow, riktigt häftigt bygge!

Får man fråga vad du har för budget?
 
nimhed nimhed skrev:
Wow, riktigt häftigt bygge!

Får man fråga vad du har för budget?
Ush, helst inte... Tror det var strax norr om 50k sist jag öppnade excelarket för att lägga in priset på glasskivorna. Försöker låta bli att snegla på den siffran i hörnet :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
kashieda och 11 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Ush, helst inte... Tror det var strax norr om 50k sist jag öppnade excelarket för att lägga in priset på glasskivorna. Försöker låta bli att snegla på den siffran i hörnet :crysmile:
Men då har du rätt bra PC inräknat i det, eller? Jag tror många bygger med en "avlagd" gaming PC och skärmar de snubblar över... Var det dyrt att bygga lådan? Jag har sett att ibland säljs (fortfarande) skrotade flipperspel så man kan köpa låda, ben, glas mm för ett par tusen... Sen antar jag att alla specialgrejor för knappar och input/output mm kostar lite...

50 är ju rätt mkt... Ett bra "riktigt" flipper ligger ju däromkring...
 
J JohanLun skrev:
Men då har du rätt bra PC inräknat i det, eller? Jag tror många bygger med en "avlagd" gaming PC och skärmar de snubblar över... Var det dyrt att bygga lådan? Jag har sett att ibland säljs (fortfarande) skrotade flipperspel så man kan köpa låda, ben, glas mm för ett par tusen... Sen antar jag att alla specialgrejor för knappar och input/output mm kostar lite...

50 är ju rätt mkt... Ett bra "riktigt" flipper ligger ju däromkring...
Ja, då är det allt, inklusive vissa förbrukningsvaror och verklyg som filament, slippapper, lim, frässtål etc. Bordssåg och överhandsfräs exkluderad. Visst kan man komma undan mycket billigare om man köper en begagnad spelfältsmonitor och har en dator redan... Det är ju två av de större posterna. Letade skrotade widebody-flipperspel under några månader men hittade ingenting. Tror inte det finns mycket här i Sverige iallafall. Björkplywoodpriserna just nu är som jag skrivit tidigare i tråden helt galna.

Här är hela inköpslistan sorterad i prisordning. Tror jag har allt hemma nu förutom vinlyl/wrapper.

Det är en lista med komponenter och priser, troligen för en pinballmaskin eller liknande DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 12 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Ja, då är det allt, inklusive vissa förbrukningsvaror och verklyg som filament, slippapper, lim, frässtål etc. Bordssåg och överhandsfräs exkluderad. Visst kan man komma undan mycket billigare om man köper en begagnad spelfältsmonitor och har en dator redan... Det är ju två av de större posterna. Letade skrotade widebody-flipperspel under några månader men hittade ingenting. Tror inte det finns mycket här i Sverige iallafall. Björkplywoodpriserna just nu är som jag skrivit tidigare i tråden helt galna.

Här är hela inköpslistan sorterad i prisordning. Tror jag har allt hemma nu förutom vinlyl/wrapper.

[bild]
Har gått i tankarna att bygga ett vpin, men får nog satsa på att hitta ett halvfärdigt, ibland säljer folk projekt de ledsnat på billigt. Längtar efter ett F14, hade ett sånt för 25 år sen, men de verkar svåra få tag på. Måste även fixa en "mancave" i källaren först, frugan släpper inte in mer retro datorer och flipperspel om de hamnar i bostadsutrymmet. Fair enough.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.