H
En undran.
Reseladdare kan man ladda med sådan utan att det blir krångel?

såg att Toyotas nya har spärr för Max antal snabbladdningar per dag tror jag det var och sen är det inte lov att använda nödladdare längre på el bil.
Nödladdare är precis vad det heter endast för nöd.

är nödladdare samma som reseladdare?

Detta är dock i Norge jag såg detta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det framgick inte tydligt alls.
Det tyckte jag... Jag skrev elbilsägare....
Men det var kanske inte tillräckligt tydligt?
min övergång till strömförbrukningen var kanske lite otydlig du har rätt.
Men jag kanske läser fel?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Smörblomman1994 och 3 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
En undran.
Reseladdare kan man ladda med sådan utan att det blir krångel?

såg att Toyotas nya har spärr för Max antal snabbladdningar per dag tror jag det var och sen är det inte lov att använda nödladdare längre på el bil.
Nödladdare är precis vad det heter endast för nöd.

är nödladdare samma som reseladdare?

Detta är dock i Norge jag såg detta.
Svårt att säga vad olika aktörer lägger in i ord.
Men ladda från laddstolpe med Typ-2 kabel = typiskt det som rekommenderas.
Att ladda från Schuko = bara vid vissa tillfällen (nödladdare?)

Att snabbladda (från stolpe naturligtvis, oftast via CCS): Kan vara begränsat då det tär på batteriets livslängd
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
En undran.
Reseladdare kan man ladda med sådan utan att det blir krångel?

såg att Toyotas nya har spärr för Max antal snabbladdningar per dag tror jag det var och sen är det inte lov att använda nödladdare längre på el bil.
Nödladdare är precis vad det heter endast för nöd.

är nödladdare samma som reseladdare?

Detta är dock i Norge jag såg detta.
Tycker det låter skumt. Det måste ha med värme utvecklingen som blir vid laddning. Men batteriet borde inte lida så mycket av att snabbladda ofta.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det tyckte jag... Jag skrev elbilsägare....
Men det var kanske inte tillräckligt tydligt?
min övergång till strömförbrukningen var kanske lite otydlig du har rätt.
Men jag kanske läser fel?
Precis, TS är elbilsägare, diskussionen var om en enskild person så dina privata åsikter passar sig inte så bra i denna tråd. Öppna gärna en egen tråd, tex:” varför ska anställda få ladda bilen på jobbet?”
 
  • Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte ens det hade du rätt i. Det du försöker förmedla var inte tydligt, försök igen eller lämna tråden, det är meningen att man ska tillföra saker , inte gnälla!
Står detta i några forumregler, som jag missat? Det är nog dessutom många som inte uppfattat, och skriver saker som inte tillför något!
 
  • Gilla
bygging_1919 och 3 till
  • Laddar…
H
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tycker det låter skumt. Det måste ha med värme utvecklingen som blir vid laddning. Men batteriet borde inte lida så mycket av att snabbladda ofta.
vet att Toyota fått mycket skit för sin nya bz4x.
Var jobbar kompisen som sa att den är spärrad på Max 1 snabbladdning per dag.
Sen att all laddning med nödladdare för elbilar i Norge inte är lov.
De ska endast användas som nöd inget annat.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tycker det låter skumt. Det måste ha med värme utvecklingen som blir vid laddning. Men batteriet borde inte lida så mycket av att snabbladda ofta.
Just snabbladdning när man hamnar på hastigheter uppåt 150kw-200kw, är det som "sliter" på batteriet.
Och tillverkarna har ju system för att hantera detta.
Men 1: Då komemr systemen dra ned på hastigheten om dom känenr att det inte är optimalt
2. Batteriet är certifierat/garanterat ett visst antal cykler, så då kan man begränsa dessa för att upprätthålal det (även om det är teoretsika cykler)
 
H Hallerudsbo skrev:
vet att Toyota fått mycket skit för sin nya bz4x.
Var jobbar kompisen som sa att den är spärrad på Max 1 snabbladdning per dag.
Sen att all laddning med nödladdare för elbilar i Norge inte är lov.
De ska endast användas som nöd inget annat.
Jag personligen lan tycka att det är mitt ansvar att sköta batteriet....
 
H
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag personligen lan tycka att det är mitt ansvar att sköta batteriet....
ja men det har väl med att Toyota lämnar 10 år garanti på batteriet.
Så de vill väl verkligen slippa massa garantier :crysmile:
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Just snabbladdning när man hamnar på hastigheter uppåt 150kw-200kw, är det som "sliter" på batteriet.
Och tillverkarna har ju system för att hantera detta.
Men 1: Då komemr systemen dra ned på hastigheten om dom känenr att det inte är optimalt
2. Batteriet är certifierat/garanterat ett visst antal cykler, så då kan man begränsa dessa för att upprätthålal det (även om det är teoretsika cykler)
Men em tanke om man pratar om antalet laddcykler så finns det en risk att man små laddar här och där. istället för fullt direkt. Å andra sidan hur ofta behöver man snabbladda batteriet flera gånger om dagen? Det är förstås taxibilar borde ligga i riskzonen. Men normal användning? Man kan vända på det. En bil med kort körsträcka riskeras att snabbladdas oftare
 
H Hallerudsbo skrev:
ja men det har väl med att Toyota lämnar 10 år garanti på batteriet.
Så de vill väl verkligen slippa massa garantier :crysmile:
Snart så får du bara ladda batteriet begränsat antal gånger i veckan;)
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
H
Bananskalare Bananskalare skrev:
Snart så får du bara ladda batteriet begränsat antal gånger i veckan;)
ja det blir säkert så bara nog många skaffar el bil.

som i Norge där all bom avgift och parkering var/är kanske gratis än.
Samt att el bilar får köra i kollektiv fältet.
Vet det var prat om att ta bort allt det/ om de inte redan gjort det för det var så mycket elbilar så det blev kaos.

vet även att det är ett hett ämne att skattlägga de som laddar på jobbet för skatteetaten i Norge vill ha in var krona.
Börjar jämföra att de som laddar på jobb borde betala skatt, de som kör bensin/diesel eller åker kollektivt får inte hjälp av arbetet så varför ska de med elbil ha det bättre.

vet att vårat jobb iallafall tycker att de med elbil ska få gratis laddning för att hjälpa till mot det gröna skiftet.

men tror staten kommer sätta käppar i hjulen snart
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det handlar iofs inte om säkring.
Ett Schuko-uttag klarar inte 10A kontinuerligt utan att bli varmt i många fall.
Vi laddade tex ett par kompisars Tesla via ett Schuko i en byggelcentral (fräsch) för ett par år sen. Vi satte strömmen till 8A och sedan gick jag ut och kollade efter 3-4h och kontakten var brännhet (dvs kunde inte hålal den i handen även om den inte höll på att brinna) !

Vi satte ned det till 6A - då höll det sig svalt...
Defekt uttag. De är alla godkända för 16A.

Stiften i Typ 2 kontakten har bara 25% större yta och 60% större area men används för 63A AC.

Trefashandskar för 16A är faktiskt klenare än schuko.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför ska det vara så självklart att få ladda sin elbil på jobbet?
Det är inte självklart nej. Men trådskaparen har ett OK.

Jag har svårt att tro att motorvärmaruttaget märker någon skillnad mellan en laddare och en motorvärmare. Lite mer störningar från laddaren kanske.

Om motorvärmaruttag en på något sätt förutsätter resistiv last så kan det dock bli problem. Tex om spänningen sänks om flera ansluter motorvärmare för att hålla nere effekten.

På min ena bensinbil har jag en laddare kopplad på motorvärmarkabeln.

ARJU ARJU skrev:
jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.