Bara mejla fastighetsägaren och fråga vad dom tycker om saken samt informera att du fått ok av deras hyresgäst.

Förmånsbeskattningen av att lada på jobbet ryker första Juli btw:cool:.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
För klarhet hyr vi hela fastigheten, all el betalas av min arbetsplats och jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.

Eftersom det rör sig om små summor och jag har en ren elbil med mindre batteri och åker relativt långt till jobbet så kan det bli tight om räckvidd i de fall jag t.ex akut behöver vända hem eller någon annanstans.

För inte så länge sedan kollapsade ett av barnen i skolan t.ex.

Jag frågade kollegan idag vad mer fastighetsägaren sagt och han var rädd för varmgång i centralen.

Vilken bara spär på min frustration, en korrekt och underhållen installation ska inte ha några problem med att leverera 1800w, speciellt inte när inga andra uttag används.

Det går sannolikt en kabel till varje stolpe med 4 uttag, att jag ensam skulle orsaka en varmgång i centralen är antingen löjligt eller en direkt brandfara i december när det mycket möjligt går igång 4 motorvärmare på samma ledning....

Jag bli riktigt frustrerad av den här typen av korkade kommentarer, mer än att jag inte skulle få ladda vilket kan vara helt ok med mig om det finns en faktisk risk.

Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
Du får skriva på kabeln att bilen inte laddas utan att du enbart värmer bilen hela dagarna, ironiskt nog brukar folk vara lugna då:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 7 till
  • Laddar…
Är fastighetsägaren av obestämd könstillhörighet?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
DejanGajic och 12 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är fastighetsägaren av obestämd könstillhörighet?
Företag har väl sällan kön?
 
  • Gilla
  • Haha
mikaelzzz och 6 till
  • Laddar…
Tommty
Förstår båda sidor i detta, men jag håller med fastighetsägaren i detta fallet då uppenbarligen fick inte denna personen information om detta i förväg, och denna är ansvarig över elanläggningen (och såklart också ansvarig för skador som kan uppstå på grund av "felaktig" laddning)

- Om inte den personen har en likadan bil så är det omöjligt att veta vad för laddare du har. Kan den endast köra på 8A? Finns en uppsjö av varianter där de flesta kan ställas i intervaller, upp till 12-16A. Helt omöjligt att veta och i dagsläget ställa krav att fastihetsägaren skall kunna detta. Och det är långt ifrån alla som tänker "jag sätter ner strömstyrkan för annars kan det bli varmgång. det ser även lite slitet ut så det kan eventuellt glappa"

- att fastighetsägaren avbryter laddningen i schuko delen är väll ganska naturligt då 99% av de som laddar offentligt låser typ2 kontakten i bilen, sålänge fastighetsägaren inte drog ut kontakten i snigelfart så borde det rimligtvis inte bildas någon ljusbåde såvida uttaget är någorlunda fräscht. likaså att avbryta laddningen via kontrollen på kabeln är inget man kan kräva att man ska kunna alla olika modeller som finns...

- Mest sannorlikt är uttagen avsäkrade med 16A för att kunna klara av motorvärmare + kupefläkt. Dessa har oftast också en timer på cirka 1 timma vilket gör att 16A inte körs kontinuerligt (flera timmar) som en laddare gör. Om du har en ren elbil på litet batteri (typ golf) tar det fortfarande ~15 timmar att ladda bilen fullt från ett tomt batteri med 8-10A, inget uttag mår bra av att bli belastad med 8A i flera timmar.

Att säga att "sålänge det är under 10A så är det lugnt" är bara fel på alla sätt. Inget uttag mår bra av konstant hög belastning under flera timmar.

Givetvis tråkigt med din situation och jag förstår dig med ditt behov, Lösningen är att se om det går att diskutera fram en lösning. Alternativt blir det att härda ut och betala för laddning fram till elbildsladdare finns installerade.
 
Redigerat:
  • Gilla
emilvikstrom och 27 till
  • Laddar…
Varför ska det vara så självklart att få ladda sin elbil på jobbet? Var det lika självklart när du hade en bensinbil att få tanka på jobbets bekostnad? Varför ska det då vara självklart att få ladda sin elbil? Det är skrämmande hur elbilsägare beter sig. Bara för att de kör elbil.
Att ladda sin elbil i åtta timmar det går åt en del ström under den tiden. Sen att bara säga att den drar 8A så det ska vara okej. Det är ingen självklarhet. Du vet inte hur kablarna är förlagda t.ex.
Sen borde väl även du veta att elen är väldigt dyr just nu.
Om du nu har räckvidds problem så är det ditt ansvar. Inte din arbetsgivare eller fastighetsägare. Om dina barn har hälsoproblem beklagar jag verkligen det.

Varför skulle det bildas en ljusbåge när jag drar ut sladden ur uttaget? Det var något nytt för mig. Inget jag har lärt mig men jag kan ha fel. En elektriker vet sådant mycket bättre en mig.
Men min erfarenhet visar en annan sak. Jag har dragit ut element som förbrukar precis 10A och inga problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mekplatsen och 36 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför ska det vara så självklart att få ladda sin elbil på jobbet? Var det lika självklart när du hade en bensinbil att få tanka på jobbets bekostnad? Varför ska det då vara självklart att få ladda sin elbil? Det är skrämmande hur elbilsägare beter sig. Bara för att de kör elbil.
Att ladda sin elbil i åtta timmar det går åt en del ström under den tiden. Sen att bara säga att den drar 8A så det ska vara okej. Det är ingen självklarhet. Du vet inte hur kablarna är förlagda t.ex.
Sen borde väl även du veta att elen är väldigt dyr just nu.
Om du nu har räckvidds problem så är det ditt ansvar. Inte din arbetsgivare eller fastighetsägare. Om dina barn har hälsoproblem beklagar jag verkligen det.
Missade du mer än halva inlägg #13?
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Nissens
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Enligt inlägg #13 har du tillstånd av arbetsgivaren. Då borde arbetsgivaren prata med fastighetsägaren…
 
  • Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Var här senast igår tror jag i nyheterna att "elskooter orsakade brand i lägenhet", men den här branden skulle lika gärna startat att man kört kupevärmare i uttaget.
Nej, det finns inga elscooterladdare som drar 2000 Watt. Branden startade med största sannolikhet i det billiga kinatillverkade batteriet.
 
Redigerat:
  • Gilla
39x och 8 till
  • Laddar…
hyr man laddstople så är det för motor/kupe värmare är det gammal model så matar den från när man sticker in kontakten tills den dras ut.. nyare är på timer och blir strömförd oftas 15-45min innan arbetsdagens slut.

men såklart vill man kriga och hålla på ska kan man dra parareller med inte ladda privata telefonen på jobbet m.m

alltid enklare att fråga innan och hitta kompromiss när endå specifika laddstoplar är på gång
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
T
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Ska man stjäla kan man ju göra det ordentligt... :rolleyes:

En laddare på 8A (är det Volvo's så är det bara 7A fast det står 8A) så får du under en arbetsdag ut max 12-14 kWh. Du sätter alltså dig själv i dålig dager och riskerar ditt rykte för att spara några korvören?
 
  • Gilla
  • Arg
mikaelzzz och 4 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Ska man stjäla kan man ju göra det ordentligt... :rolleyes:

En laddare på 8A (är det Volvo's så är det bara 7A fast det står 8A) så får du under en arbetsdag ut max 12-14 kWh. Du sätter alltså dig själv i dålig dager och riskerar ditt rykte för att spara några korvören?
Varför läser du inte tråden innan du svarar?
 
  • Gilla
SonnyListon och 14 till
  • Laddar…
Du uppnår stagnationstemperatur innan det gått en timme.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om nu inte fastighetsägaren litar på att centralen klarar det den är avsäkrad för bör den nog bytas…..
Det handlar iofs inte om säkring.
Ett Schuko-uttag klarar inte 10A kontinuerligt utan att bli varmt i många fall.
Vi laddade tex ett par kompisars Tesla via ett Schuko i en byggelcentral (fräsch) för ett par år sen. Vi satte strömmen till 8A och sedan gick jag ut och kollade efter 3-4h och kontakten var brännhet (dvs kunde inte hålal den i handen även om den inte höll på att brinna) !

Vi satte ned det till 6A - då höll det sig svalt...
 
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
För klarhet hyr vi hela fastigheten, all el betalas av min arbetsplats och jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.

Eftersom det rör sig om små summor och jag har en ren elbil med mindre batteri och åker relativt långt till jobbet så kan det bli tight om räckvidd i de fall jag t.ex akut behöver vända hem eller någon annanstans.

För inte så länge sedan kollapsade ett av barnen i skolan t.ex.

Jag frågade kollegan idag vad mer fastighetsägaren sagt och han var rädd för varmgång i centralen.

Vilken bara spär på min frustration, en korrekt och underhållen installation ska inte ha några problem med att leverera 1800w, speciellt inte när inga andra uttag används.

Det går sannolikt en kabel till varje stolpe med 4 uttag, att jag ensam skulle orsaka en varmgång i centralen är antingen löjligt eller en direkt brandfara i december när det mycket möjligt går igång 4 motorvärmare på samma ledning....

Jag bli riktigt frustrerad av den här typen av korkade kommentarer, mer än att jag inte skulle få ladda vilket kan vara helt ok med mig om det finns en faktisk risk.

Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
Installera en laddstolpe istället
Även om du tar fighten och kan kolla/visa att uttaget inte blir varmt vid säg 4-6 A laddström, så går det snabbare och är säkrare i längden med en stolpe, som för företaget inte blir så dyr alls.

Och även om du har ett ok från företaget så kan fgastighetsägaren hänvisa till elsäkerhetsverket.

Elsäkerhetsverket säger såhär:
Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och laddkabeln.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen/
 
  • Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.