Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
 
  • Gilla
  • Älska
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
Ta reda på vad som gäller på arbetsplatsen. Får du ladda eller ej?
Om ja så hänvisa till beslutet, inte värt att ta diskussionen öht.
Om nej så blir ju svaret, respektera beslutet och ladda inte.
 
  • Gilla
JohanLun och 34 till
  • Laddar…
kisumisu
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Blir mer och mer förbud göra det här.
Var inget problem för 2-3 år sedan.
Var heller inget problem för 10-20år sedsn med kupevärmare på 2000W+motorvärmare.

Men mer och mer bilar har inte kupevärmare om ens motorvärmare och har dem båda ligger det i en leksaksvärmare på 800w...

Om dessutom medvetet sänkee till 8A ska det ju inte vara en brandfara.
Brandfara uppstår när man laddar med 10A+ i dåliga uttag, använder dåliga skarvsladdar, taskigt elsystem mm.

Sen kan det ju givetvis bli överbelastning om alla står laddar samtidigt.

Men för det mesta handlar det här om avund och våra höga elpriser! Men är elpriser sånt problem borde inte folk få ha motorvärmare heller.....

Men fler och fler har laddhybrider och sticker än mer ut både avundsjuka men även brandfarorna när folk inte lär sänka effekt och ladda i rätt uttag.

Sedan byggs det snabbladdare som bara fungerar med riktiga ev och finns få reseladdarplatser och även där sura miner från dem som har "riktiga elbilar" när man slöladdar hybrid.

En av anledningarna varför min nästa bil blir 100%EV...så kan man ladda hemma utan tjafs men ändå komma billigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Din kabel har ingen temperaturgivare för anläggningen kablar, så temperaturgivaren i din kabel ger inget skydd för anläggningen.
 
  • Gilla
toma25 och 8 till
  • Laddar…
Anläggningen ska skyddas av säkringen.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 19 till
  • Laddar…
Det är väl den som äger anläggningen som bestämmer hur den får användas.
 
  • Gilla
Robert63 och 35 till
  • Laddar…
kisumisu
M Masthugg skrev:
Det är väl den som äger anläggningen som bestämmer hur den får användas.
Absolut är det ju så. Men just det här med brandfara har gått i överdrift.

Var här senast igår tror jag i nyheterna att "elskooter orsakade brand i lägenhet", men den här branden skulle lika gärna startat att man kört kupevärmare i uttaget.

Många ställen snålar man också. Man använder anläggning som borde bytts ut för längesedan! Hos mina föräldrar brf pågår evighetsdiskussion hur dem skall göra. Motorvärmaruttagen är från 1974. Dvs redan nu nästan 50år gamla, finns det inte nån regel att allmänna elinstallationer måste ses över och bytas inom en viss tid oavsett? Finns det t ex inte regler att det måste finnas jfb till alla "allmänna uttag"?
Dem flesta motorvärmare platser är också allt annat än gratis att hyra.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Nej, det finns inget kravställt bytesintervall på elanläggningar. Man ska underhålla så att anläggningen är säker.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inget kravställt bytesintervall på elanläggningar. Man ska underhålla så att anläggningen är säker.
Ok tack för svaret! Gäller det kanske arbetsplatser? Någonstans har jag hört det...men det kanske nåt som inte stämmer då.
 
  • Gilla
  • Haha
Slaget på tummen och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer inte alls. Sedan kan ju en 50år gammal anläggning behöva bytas. Men inte för att den är 50år, utan för att den har brister. Det kan tex handla om semko17 don.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns det ett uttag avsäkrat 10A så bör ju inte Fastighetsägaren lägga sig i, så tillvida det inte står i avtalat. Uttag får endast användas till motorvärmare etc. Men det är lite med utgångspunkt att Arbetsgivaren betalar för elen. Om detta uttag går på någon gemensam grupp för fastigheten, som tex utomhusbelysning kan göras, för att sen delas procentuellt mellan ev flera hyresgäster, så är det självkalrt att man inte får ladda. Då får ju andra betala för TS "Tankning".

Om ovan inte utgör hinder utan arbetsgivaren har eget abonnemang/mätning som försörjer uttaget, så är det rimligen en fråga mellan TS och arbetsgivaren. Man får alltså även kontrollera att arbetsgivaren är ok med att "tanka" ts bil. Numera är ju förmånsbeskattningen för el laddning borttaget så det kanske är en bra förmån.
Vet även en kund som kom överens om x hundra i löneavdrag för att ladda.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite mer krångligt är det väl än att bara koppla in sig i ett gammalt motorvärmaruttag och låta ens drivmedelskostnader hamna på någon annan, t ex ens arbetsgivare eller dess hyresvärd. Man ska ju ha tillåtelse först och oftast hamnar man ju i situationen att värdet av elen ska förmånsbeskattas som annat drivmedel.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 22 till
  • Laddar…
För klarhet hyr vi hela fastigheten, all el betalas av min arbetsplats och jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.

Eftersom det rör sig om små summor och jag har en ren elbil med mindre batteri och åker relativt långt till jobbet så kan det bli tight om räckvidd i de fall jag t.ex akut behöver vända hem eller någon annanstans.

För inte så länge sedan kollapsade ett av barnen i skolan t.ex.

Jag frågade kollegan idag vad mer fastighetsägaren sagt och han var rädd för varmgång i centralen.

Vilken bara spär på min frustration, en korrekt och underhållen installation ska inte ha några problem med att leverera 1800w, speciellt inte när inga andra uttag används.

Det går sannolikt en kabel till varje stolpe med 4 uttag, att jag ensam skulle orsaka en varmgång i centralen är antingen löjligt eller en direkt brandfara i december när det mycket möjligt går igång 4 motorvärmare på samma ledning....

Jag bli riktigt frustrerad av den här typen av korkade kommentarer, mer än att jag inte skulle få ladda vilket kan vara helt ok med mig om det finns en faktisk risk.

Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Donn och 23 till
  • Laddar…
Om nu inte fastighetsägaren litar på att centralen klarar det den är avsäkrad för bör den nog bytas…..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 11 till
  • Laddar…
Förr belastades ju motorvärmaruttagen kraftigt av motorvärmare + kupevärmare. Till skillnad mot laddarna hade de inte temperaturavkänning i stickproppen.

Propagandan om att eluttag som är märkta 16A (d.v.s. alla på marknaden) inte skulle klara ens 10A är helt rubbad.

Prata med fastighetsägaren. Ta med en IR termometer och visa hur kall kontakten är efter en dags laddning? Gränsen för kabeln är 70C.
 
  • Gilla
  • Älska
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.