L laseryxa skrev:
Vinterklimatet gör stor skillnad
Ja men det begriper inte alla. Jag komner ihåg vinyern 21-22 när det snöade igen på E6 mellan Vsrberg och Göteborg. Det stod en skock elbilar efter vägen som tarvade bärgning då batteriet tagit slut. Förarna ville ju inte frysa i väntan på snöröjning.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Någon som vet något om nya Volvo EX30 som visas den 7:e juni?
Jodå dom går på el har jag hört
 
  • Haha
Myckling
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
EX30 spekulationer från 400kkr med 200hk och 58kWh batteri (borde vara 40mil sommartid då): [länk]
Ja åtminstone första året.
 
G Guzzen1 skrev:
Jodå dom går på el har jag hört
Jo jag har ju läst det lilla som finns ute på nätet men det brukar dyka upp deltagare på forum som sitter inne med mer info än den officiella.
 
G Guzzen1 skrev:
Ja men det begriper inte alla. Jag komner ihåg vinyern 21-22 när det snöade igen på E6 mellan Vsrberg och Göteborg. Det stod en skock elbilar efter vägen som tarvade bärgning då batteriet tagit slut. Förarna ville ju inte frysa i väntan på snöröjning.
Var inte det där bekräftat som en skröna?
 
  • Gilla
Il pane och 10 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kikar främst på begagnat, är väl halvseriös i mitt letande.

Tesla är lite intressant, även om jag är skeptisk till saknad instrumentpanel samt Musky själv.

Men jag borde helt enkelt provköra lite
Framför allt pruta ner priset ordentligt. Batteriet har man ingen aning om hur det har laddats. Mycket snabbladfning sliter mera än hemmaladdning. Ska man vara riktigt petig ska batteriet inte toppladdas annat än ibland. Ca 85% regelmässigt och urladdas till ca 15%. Då får man ut mest av batteriet över tid.
Frågan är bara hur många som vet det. Toppladdning då och då samt inför längre resor.
 
nikasp
Stefan N Stefan N skrev:
Kan vi hoppas på att detta projektet inte läggs ner för gott?
NEVS Emily GT. 100 mils räckvidd borde ju dom flesta (om ändå inte alla) va nöjda med.
[bild]
Jag lyssnade på ett elbilsseminarium tidigare i år och den här hang-upen många inklusive jag själv har att ”den ska fanimej kunna köra 80-90 mil innan laddning med släp och takbox annars är det bara skit!” bör man ta en vända till.

Den enda vinterveckan i fjällen eller de få riktigt långa körningarna kanske man klarar utan ett djävulskt överdimensionerat batteri som är overkill för 95% av all normal körning? Annars kommer var och varannan bil att tära onödigt mycket på resurserna som krävs för batterier totalt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Var inte det där bekräftat som en skröna?
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
 
M Myckling skrev:
Var inte det där bekräftat som en skröna?
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Tja, jag var inte där och kan inte vidimera uppgifterna men räddningstjänsten verkar vara av uppfattningen att det var ganska få elbilar som behövde bärgas pga ”soppatorsk”

Bara en strömlös elbil bärgades från E6 torsdag 2 december, uppger räddningstjänsten till Aftonbladet.”

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211208/elbilskaos-pa-e6-var-lastbilskaos/

Sen må det vara så att det var andra elbilar (och sannolikt andra bilar med förbränningsmotor) som inte tog sig fram och behövdes bärgas av den anledningen, och kanske var elbilar överrepresenterade där, vem vet om de kör sämre eller bättre än genomsnittsbilisten…
 
  • Gilla
Putt och 4 till
  • Laddar…
Min drar ungefär 300W/h och batteriet har 78 000W så det låter helt rimligt att dra ur batteriet för att man står med värmen på, då lär man ha startat med 5% ungefär…..;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
Man ska int tro på allt va pajka säg.
 
  • Gilla
Putt och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
Allt tyder dock på att det just är en skröna att de fick bärgas p g a tomma batterier - om det varit sanning rubrikerna varit stora.;)

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
nikasp
G Guzzen1 skrev:
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
Din ”kusins pajk” for nog med osanning. Det där var ju ett missförstånd som seglade vidare som fake news. Missade du verkligen det där?

Svenskt radiosändningsutdrag om elbilar och tunga fordon med problem på grund av slitna däck efter intervju.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Putt och 5 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Min drar ungefär 300W/h och batteriet har 78 000W så det låter helt rimligt att dra ur batteriet för att man står med värmen på, då lär man ha startat med 5% ungefär…..;)
Lika lite som problemet bör överdrivas bör det underdrivas. Olika elbilar lär ha olika tomgångsförbrukning. Men din bil drar precis som alla andra mycket mer än 300 W om den står med värmen på i minusgrader.

När det gäller ID4 så går den igång och börjar dra ström bara man sätter sig i bilen. Det går i det läget att manuellt stänga av värmen. Men andra saker fortsätter att dra ström. En gång satte jag mig i bilen i minusgrader, stängde av värmen och tittade på hur den momentana förbrukningen gick upp till 10 kW. Det gör den säkert inte så länge. Men faktum kvarstår. Det går inte att stänga av bilen så att den slutar att dra ström så länge man sitter i den. Längre än så har inte Volkswagen tänkt.

Självklart kan en elbil bli urladdad om man blir stående på vägkanten i snöstorm i några timmar. Det är jag beredd att leva med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.