pacman42 pacman42 skrev:
Man räknar hem sakerna under försäkringstiden, man vill verkligen inte vara utan anläggning och fortfarande ha lån på den.
Då fungerar det bra för mig:)
Har lf som försäkringsbolag och kommer att ha betalt min anläggning på 5-6 år beroende på hur elpriset blir dom kommande 2 åren.
Så om max 2 år är min anläggning betald.
Den har då garanti kvar.
Den är då försäkrad.
Den sparar pengar varje månad som jag inte får någon elräkning.
Den har gjort en värdeökning på huset.
Inte dåligt på något som många snackar illa om:)
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Samma gäller en BVVP i samma ålder. Kompressorn kostar lika mycket som en halv pump med reparation.
Ett felaktigt påstående, kompressorbyte ligger på 25 tusen och ny anläggning kostar 80-100 tusen.

Likaså dina påstående om ev borrttag/minsking av 60 öringen, det finns inga sådana förslag på bordet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Ett felaktigt påstående, kompressorbyte ligger på 25 tusen och ny anläggning kostar 80-100 tusen.

Likaså dina påstående om ev borrttag/minsking av 60 öringen, det finns inga sådana förslag på bordet.
Det finns inga förslag att höja den heller, vilket i praktiken innebär minskning varje år pga inflationen.

Att 60-öringen kanske tas bort är något man får ha med i sin riskkalkyl.

Okej, byte av kompressor för 25000kr på en pump för 80000kr, där den nya är ca 20 år modernare och effektivare. Jag vet vad jag skulle välja.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Samma gäller en BVVP i samma ålder. Kompressorn kostar lika mycket som en halv pump med reparation.
Har du tänkt på att du kan en bättre beg pump för små pengar jämfört med en ny? Allt måste inte vara nytt hela tiden heller. Du är ganska snäv i ditt tankesätt många ggr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du tänkt på att du kan en bättre beg pump för små pengar jämfört med en ny? Allt måste inte vara nytt hela tiden heller. Du är ganska snäv i ditt tankesätt många ggr.
Och hur skall man snabbt få tag i och få en pump installerad mitt i vintern? Värmen kan man alltid lösa, men inte varmvatten.

Jag är inte pessimist, jag är realist.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur skall man snabbt få tag i och få en pump installerad mitt i vintern? Värmen kan man alltid lösa, men inte varmvatten.

Jag är inte pessimist, jag är realist.
Nu ska jag tänka som du gör: rent logiskt kan pumpen gå sönder när som helst på året, eftersom jag gör en komplett riskanalys av alla mina investeringar har jag en pump i reserv i garaget :)
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu ska jag tänka som du gör: rent logiskt kan pumpen gå sönder när som helst på året, eftersom jag gör en komplett riskanalys av alla mina investeringar har jag en pump i reserv i garaget :)
Nej, så tänker inte jag. Jag har en varmvattenberedare i garaget som jag snabbt kan koppla in för att lösa problemet temporärt. Jag har också en LLVP för att komplettera FLVP, jag har alltså dubbla värmekällor (plus kaminen). Jag tar också vara på solvärmen från min inglasning, blåser in den på bottenvåningen om det inte är för varmt där.

Förutom detta så har jag i garaget också en kran med snabbvärmare så att man kan tvätta händerna och ta en raggardusch om varmvattnet inte fungerar.

Efter Gudrun var vi utan el i tre dygn, då eldade vi i kaminen och lagade mat på Trangiakök, även varmvatten kom från trangiaköket. Jag passade också om söndagen på att elda upp en massa granar/ris mm och värmde en gryta vatten på elden. Dottern som då var 1,5 år fick därmed bada i en balja med varmt vatten.

Men Gudrun var på en lördag och jag var ledig över helgen. På måndagen och tisdagen duschade jag på jobbet...

Poängen är den att jag är väl förberedd - inom kostnadseffektiva gränser. Jag skulle inte ha en till värmepump stående, då skall ju den kapitalkostnsden räknas in också. Men en begagnad VVB för 500kr är inte så dumt att ha liggande. Jag använde den som element för att hålla frostfritt på inglasningen i vintras. På det sättet kunde jag använda billig nattel till att värma på dagen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om min kompressorn skulle gå sönder så skulle jag försöka laga den med silvertejp samtidigt som elpatronen värmer både hus och varmvatten.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du skänker inte bort något ens om spotpriset är noll.
På det du säljer får du nätnytta och skattereduktion.
På det du använder själv sparar du elskatt och överföringsavgift.
Det är om man tror att de förmånerna kommer att kvarstå i ett läge som det jag målar upp. Jag är tveksam till det. De är enbart beroende på politiska beslut.

Sedan så är det sant att man fortfarande kan räkna hem den delen av elen man konsumerar själv. Men jag är tveksam till att bara den delen skulle kunna bära anläggningskostnaden själv. Särskilt som den el man köper i de lägena man inte kan sälja är mkt billig. Man bör nog då ha någon lagring, och då kostar det helt plötsligt helt andra pengar.

(I mitt eget fritidsfall så kostar batterierna sex ggr så mycket som panelen. Då klarar jag ”kontinuerlig” drift om det bara är hyffsat soligt på sommaren. Men har ju då också dieselbackup och möjlighet till anslutning till elnätet. Men situationerna kan naturligtvis svårligen jämföras.)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen vet, vi får räkna med dagens förutsättningar som sagt…
Nej. Det är ett ganska kasst förhållningssätt om man planerar investeringar på trettio års sikt… Då är det tvärtom fram med spåkulan som gäller. Särskilt inom energisektorn där det rör sig snabbt idag. Det är klart man kan börja med att anta att allt kommer fortsätta som idag, men det är bara början på analysen.

Den som siar bäst vInner. (Och det går fö att göra mer strukturerat än att gissa.)
 
  • Älska
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är ett ganska kasst förhållningssätt om man planerar investeringar på trettio års sikt… Då är det tvärtom fram med spåkulan som gäller. Särskilt inom energisektorn där det rör sig snabbt idag. Det är klart man kan börja med att anta att allt kommer fortsätta som idag, men det är bara början på analysen.

Den som siar bäst vInner. (Och det går fö att göra mer strukturerat än att gissa.)
Jag tycker att ni försöker få det till rocket science. Man får väl utgå från kända fakta och kanske väga in om man kan ta ett sämre utfall. Få kunde väl ana Corona, krig i Europa, plötsligt slopad klimatbonus för elbilar och att det som bara för några år sedan var ”miljövänlig dieselbil” skulle åka på bonus malus. 60-öringen finns nog inte kvar för alltid så bättre att investera nu, om man alls vill vara med.

Min egen tro är att 30 öre per kWh inte är något vi ska räkna med i framtiden utan 1-2 kronor eller mer men det får framtiden utvisa. Under tiden sparar jag åtminstone pengar mha anläggningen. Med LLVP, elbil och pool så slipper vi köpa in så mycket externt utan kan producera egen energi till dessa mars till oktober.
 
Nej, (eller jo, men det är en annan fråga) men man kan definitivt räkna på riskerna för överetablering av väderberoende elproduktion. Det påverkar analysen ganska mycket.

Och som PS, rocket science är idag en välkänd gren av ingenjörsvetenskapen. Det är inte särskilt svårt… Särskilt inte jämfört med det här. ;)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrivit tidigare, jag funderar på solceller, men ju mer jag räknar på det, desto mindre blir anläggningen. Man behöver göra av med det mesta själv nämligen för att den skall vara lönsam på sikt. Just nu lutar det mot ca 6 paneler och en rätt enkel växelriktare. Då behöver jag nog inte ens sälja någon el. Lönsamheten blir mycket bättre. Jobbet är dessutom inte större än att jag kan fixa det själv. Kompisen som är riktig elektriker får koppla upp det genom sin firma (jag har inte jobbat som elektriker på 25 år).


nikasp nikasp skrev:
Jag tycker att ni försöker få det till rocket science. Man får väl utgå från kända fakta och kanske väga in om man kan ta ett sämre utfall. Få kunde väl ana Corona, krig i Europa, plötsligt slopad klimatbonus för elbilar och att det som bara för några år sedan var ”miljövänlig dieselbil” skulle åka på bonus malus. 60-öringen finns nog inte kvar för alltid så bättre att investera nu, om man alls vill vara med.

Min egen tro är att 30 öre per kWh inte är något vi ska räkna med i framtiden utan 1-2 kronor eller mer men det får framtiden utvisa. Under tiden sparar jag åtminstone pengar mha anläggningen. Med LLVP, elbil och pool så slipper vi köpa in så mycket externt utan kan producera egen energi till dessa mars till oktober.
Och jag tror annorlunda. Jag tror att el kommer att vara mycket billig på dagtid om sommaren framöver.
 
Och för det fallet här installerar MarcoReps sin egen anläggning i Tyskland. Han köper begagnade paneler vilket är lite intressant. Och sedan kör han ö-drift som jag förstår det, men han har ju bra kontakter inom batteribranschen och har ganska ovanliga krav vad gäller elförbrukning. ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är ett ganska kasst förhållningssätt om man planerar investeringar på trettio års sikt… Då är det tvärtom fram med spåkulan som gäller. Särskilt inom energisektorn där det rör sig snabbt idag. Det är klart man kan börja med att anta att allt kommer fortsätta som idag, men det är bara början på analysen.

Den som siar bäst vInner. (Och det går fö att göra mer strukturerat än att gissa.)
Inte många som skulle köpa solceller om 60-öringen försvann och spåkulan säger Priser mellan 0-50 öre på sommaren…Väldigt många företag och privatpersoner spår tvärtom verkar det som…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.