Högre räntor gör det mer lönsamt att amortera. 4 procent är bra för en trygg placering, fast för dig under 40 som pensionssparar är det bättre att hoppas på högre avkastning i aktiefonder.

Du kan läsa artikeln här: Amortera bolån nu mer lönsamt sparande
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
Det finns EN part som alltid tjänar pengar på en fond, och det är den som förvaltar fonden.
Går fonden upp, får de ersättning på insatt kapital och går fonden ner, får de ersättning på insatt kapital, bara något mindre eftersom fondkapitalet minskat.
Själv sparar jag i aktier, och om man vill kan man ta rygg på en fond (köpa samma aktier som de gör, och samma fördelning) och slippa att betala fondavgift.
 
  • Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
Generellt kloka råd!
En risk med att amortera istället för att spara som är värd att beakta är dock att den dagen du vill öka upp ditt nedamorterade bolån så nekar banken. Det innebär trots allt en förnyad kreditbedömning där ett annat marknadsläge och/eller förändrad privatekonomi kan påverka kreditvärdigheten. Om detta är en stor risk beror såklart på hur utgångsläget är t.ex. belåningsgrad och privatekonomin som helhet mm.
 
  • Gilla
Crank och 12 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Själv sparar jag i aktier, och om man vill kan man ta rygg på en fond (köpa samma aktier som de gör, och samma fördelning) och slippa att betala fondavgift.
"Spara" i aktier? ;)
 
S Sir Duke skrev:
"Spara" i aktier? ;)
Ja, vad annars? Bara de som gillar att se inflationen gröpa ur kapitalet sparar i räntor.
Själv amorterar jag inte en spänn på mitt till 50% belånade hus, allt överskott går in på börsen.
Upp i snitt 12% årligen sen jag köpte huset 2010. Det är rätt mycket mer än bolåneräntan.
 
  • Gilla
Tibb och 5 till
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Ja, vad annars? Bara de som gillar att se inflationen gröpa ur kapitalet sparar i räntor.
Själv amorterar jag inte en spänn på mitt till 50% belånade hus, allt överskott går in på börsen.
Upp i snitt 12% årligen sen jag köpte huset 2010. Det är rätt mycket mer än bolåneräntan.
Det var bara en semantisk, inte taktisk fråga.

Jag tycker "placera" eller "investera" passar bättre när det gäller aktier. Man har ju inte kvar högen med pengar.

Men ser vid snabb googling att "spara i aktier" är ett vedertaget begrepp. Där ser man! I stand corrected :D
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Mycket hänger ju på hur mycket man värderar risk mot trygghet.

Betalt boende en säker buffert ger mycket trygghet men liten chans till nån större uppsida på sparandet.

Maxbelånat boende och alla pengar in på börsen (med hävstång) är inte så tryggt men kan bli en rejäl uppsida på börsen... eller personlig konkurs och skuldsanering ;)

De pengar som "blir över" varje månad får man placera utifrån sin egen riskvilja.

En del buffertsparande (om den inte är full)
En del amortering (om det finns något att amortera på)
En del lagom tråkigt långsiktigt sparande som man ger fasen i att pilla på
En del för att göra något kul eller för att spara till något fullständigt onödigt men roligt.

Fördela enligt vad livet för tillfället kräver och tillåter :)
 
  • Gilla
Viktor_F och 6 till
  • Laddar…
Man får just nu 3.75% ränta på sitt skattekonto skattefritt, vilket motsvarar 5.3% ränta om du betalar skatt. Fria insättningar och uttag, staten som garant.

Om du har 4% på bolånet så betalar du 2.8% efter ränteavdraget.

Så hur artikelförfattaren kan få det till en god affär att amortera förstår jag inte. Men så har jag ju inte gått i någon fin skola i ekenomi.
 
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
J
F föraren skrev:
Man får just nu 3.75% ränta på sitt skattekonto skattefritt, vilket motsvarar 5.3% ränta om du betalar skatt. Fria insättningar och uttag, staten som garant.

Om du har 4% på bolånet så betalar du 2.8% efter ränteavdraget.

Så hur artikelförfattaren kan få det till en god affär att amortera förstår jag inte. Men så har jag ju inte gått i någon fin skola i ekenomi.
Det här låter för bra för att vara sant. Blandar du inte ihop kostnadsränta och intäktsränta nu?
https://www.skatteverket.se/privat/...askattekontot.4.18e1b10334ebe8bc80002582.html
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Det här låter för bra för att vara sant. Blandar du inte ihop kostnadsränta och intäktsränta nu?
[länk]
Jo det gör jag, så går det när man skolkat för mycket i skolan.

Motsvarande 2.41% ränta får man på skattekonto.
 
I Finland brukar man försöka bli någorlunda skuldfri till pensionen. Det är ett bra mål. Då man går i pension sjunker inkomsterna och det är surt att tvingas sälja huset och flytta till någon billig förfallen hyreslägenhet för att klara av pensionärsekonomin.
 
  • Gilla
tveksamt och 7 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Generellt kloka råd!
En risk med att amortera istället för att spara som är värd att beakta är dock att den dagen du vill öka upp ditt nedamorterade bolån så nekar banken. Det innebär trots allt en förnyad kreditbedömning där ett annat marknadsläge och/eller förändrad privatekonomi kan påverka kreditvärdigheten. Om detta är en stor risk beror såklart på hur utgångsläget är t.ex. belåningsgrad och privatekonomin som helhet mm.
Om man är över 50 är det bättre att "amortera" till sig själv. Till ett konto med den högsta inlåningsränta du kan hitta. Är du över 60 så nekar banken dig lån till renoveringar, solceller, ny värmepump, nytt tak osv
 
  • Gilla
Crank och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I Finland brukar man försöka bli någorlunda skuldfri till pensionen. Det är ett bra mål. Då man går i pension sjunker inkomsterna och det är surt att tvingas sälja huset och flytta till någon billig förfallen hyreslägenhet för att klara av pensionärsekonomin.
Ja, det är väl i grunden ett bra mål för den stora massan som inte har disciplin nog att spara strukturerat och investera kapitalet istället för att amortera. För oss andra är det matematiskt rationellt att amortera minimalt och istället placera pengarna till högre risk och avkastning än den riskfria räntan. Jag har gjort så under lång tid och resultatet är att jag har ett kapital som överstiger mitt bolån. Hade jag amorterat samma summor hade jag haft en hel del lån kvar.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
T
N NOP skrev:
Om man är över 50 är det bättre att "amortera" till sig själv. Till ett konto med den högsta inlåningsränta du kan hitta. Är du över 60 så nekar banken dig lån till renoveringar, solceller, ny värmepump, nytt tak osv
Varför skulle man inte kunna låna till renoveringar när man är över 60 år ?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
N NOP skrev:
Om man är över 50 är det bättre att "amortera" till sig själv. Till ett konto med den högsta inlåningsränta du kan hitta. Är du över 60 så nekar banken dig lån till renoveringar, solceller, ny värmepump, nytt tak osv
Stämmer inte beror på vilka ekonomiska förutsättningar som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.