G Ganescha skrev:
Leverantör? Och vilken kommun?
Comhem/Tele2, Bollnäs.
Bollnäs energi äger fibret.
 
R RalleB skrev:
Återigen så är vi många här som jobbat/jobbar med fiber.

Ni kan sitta och spekulera kostnader men egentligen har ni inte en aning.

Ett fibernät är långt mer komplicerat och kostsamt att från ruta 1 planera och utföra än de som inte är insatta tror.
Därför man behöver en viss procent beställningar innan man ens väljer att börja planera ett området.
Orkar inte ens specificera alla moment då vi har tagit upp det otaliga gånger i ett antal trådar.

Men det är inte bara som ni tror att gräva några meter och koppla in det.
Inte ens på efteranslutningar…

Jag säger det återigen, de moment som krävs idag för att efteransluta någon kommer inte förändras.
Löner ökar, tjänster kostar mer = kommer inte bli billigare i framtiden.
Och absolut inte där det handlar om enskilda anslutningar där alla hus runt om redan har fiber.
Enkelt förklarat utifrån tid har det också ändrats.
* När fibernät till villaområden började byggas (enbart tätorter) var det ganska låg anslutningsgrad, det fanns i många fall xDSL som var tillräckligt bra och nytt;) Det innebar att man inte byggde till alla fastigheter om det inte fanns beställningar, men det finns i regel förberedd kapacitet i fiberskåpen men kräver både grävning/asfalt/etc vid efteranslutning. Vid den tiden ville man inte upparbeta kostnader som inte resulterade i intäkter.
* När intresset ökade senare började man göra större förberedelser, dvs förbereda med fiberslang/duct närmare fastigheter som inte beställde. Men inte alls säkert ända fram till fastighet.
I områden där man gjorde efteranslutningar gjordes liknande arbete med att dra fram duct till fastigheter som fortfarande saknade fiber, men kanske inte hela vägen ända till fastighetsgräns. Nyttja arbete som görs men ta inga extra kostnader.
* Nu tar vi ytterligare ett steg fram i tiden och då ändras det till att det blir vanligare att dra fram till fastighetsgräns vid ny etablering av fibernät.

Så vilka förutsättningar som gäller vid efteranslutning kan variera mycket och hur mycket som är förberett.
Och kommunerna har olika krav på återställning av asfalt, för att inte nämna om det berör Trafikverket, och fortfarande i tätort. Landsbygd är ett eget kapitel.
När någon skriver att "fiber är förberett fram till fastighetsgräns" kan/är det helt riktigt, men för den fastigheten. Däremot kan grannens fastighet sakna det.

Sedan hur man "bör" bygga och nu hänvisas till med Robust fiber kom väl först för 6-7 år sedan (kan ha fel tid här), innan det gjordes de mesta utifrån operatör och entreprenörs "tycke" men också utifrån vilka krav kommunerna haft utifrån förläggning i allmän mark, speciellt områden med asfalt och annan ledningsdragning. Så det finns inget enkelt svar på hur lätt eller svårt, även kostnaden, för en efteranslutning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
"Sommarstugan" fick fiber 2016-2017. Kostade då ca 22000 har jag för mig.
Vanliga huset fick fiber 2021. Kostade då ca 28000.

Inget av det är aktiverat och används. Men det finns där ut i fall om att.

Så 30000 är väl inget ockerpris i jämförelse.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla måste väl inse att fiber är en riktig högrisksatsning då?

Det motiverar inte min kostnad om de skulle höja till 100 000 kr för att gräva mina 4 meter. Maskinen är inte dyr, timpengen är inte dyr, fiberkabel verkar inte vara dyr?
Om jag så hade grävt själv från trottoaren hade jag fortfarande betalt 24000 kr som kommunen vill ha.
Det finns absolut noll motivering till varför en fiberinstallation skulle höjas med 70-75000 kr bara sådär. Inte ens de ökade kostnaderna motsvarar den höjningen.

Nej hade du tagit 100 000 för ett jobb som en annan tar 24000 kr för så är valet extremt lätt eller hur? Skillnaden är ju att fibernätet iallafall här är det monopol på så jag har redan betalt det via skattesedeln till kommunen :p
Enkelt uttryckt är väl motiveringen denna:

”Vi vill inte ha jobbet. Det är för futtigt och inte värt besväret. Därför sätter vi priset så pass högt att vi slipper göra det i de flesta fall, och får ordentligt betalt om vi måste göra det.”
 
  • Gilla
Nerre och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
I ditt fall har du naturligtvis helt rätt. Men det var inte ett sådant fall jag hade i åtanke.
De flesta fall bör ju vara så inne i samhällen. Ute på glesbygden kan jag förstå om det drar iväg.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Enkelt uttryckt är väl motiveringen denna:

”Vi vill inte ha jobbet. Det är för futtigt och inte värt besväret. Därför sätter vi priset så pass högt att vi slipper göra det i de flesta fall, och får ordentligt betalt om vi måste göra det.”
Det var ett bra svar. Ett utmärkt hantverkarsvar, vill man inte ha jobbet så drar man till med en saltad ockersumma.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du visste vad olika tillvägagångssätt det finns och hur det gjorts sedan fiber började rullas ut och vilken operatör det är. Men framför allt är det i många av näten huvudentreprenören som gjort projektering vid etablering och där skiljer det mycket.
Det finns bara ett sätt de kan ha gjort i gatan. Det finns mest troligt ritningar eller dokumenterat hur de gjort. Och efteranslutning bör inte kunna skilja något alls hur man gör.

Så en halvdag och 100 tusen är extremt.
 
R Rkarlsson skrev:
Det finns bara ett sätt de kan ha gjort i gatan. Det finns mest troligt ritningar eller dokumenterat hur de gjort. Och efteranslutning bör inte kunna skilja något alls hur man gör.

Så en halvdag och 100 tusen är extremt.
Visst är det extremt. Men finns det t.ex. inte ledig fiber i stamnätet kan det bli dyrt. Finns exempel där ledig slingad fiber i fiberskåp/brunn på vägen från "station" där fiberswitchar finns har använts. I det fall jag känner till byggdes det sex nya hus som ville ha fiber och då användes fiber som ursprungligt var planerat för äldre fastigheter som inte hade beställt.
Det projekteras med x % extra fiber men här fanns trots allt inte tillräckligt, händer även att viss fiber är trasig.
Och det fanns duct vid fastighet som vid det tillfället inte kunde få leverans. Om det senare kompletterades med mera fiber vet jag inte.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Jag drog in fiber men är höganvändare, använde 4g med obegränsat = dom drog ner max ner hastigheten till 10-15mbit efter ca 100gb/månad i ett halvår, fungerade dugligt tills fibret kom.
Byte mängd till 35 gb o wips 80-100mbit på mobilen.

10mbit räcker till det mesta...men som max var Hbo inte möjligt att titta på när alla kom hem tider =blev lagfest (hbo har ingen valbar lägre hastighet av data)

Dock så köpte jag huset och missade andra "rundan" för 2.5 år sen av "mass installationen" efter som dom mass anslött.
Tror det var 10-12k då, jag som "singel anslutning efteråt" = 25k även det beloppet var "rabatterat".
Men det gällde ev ett vist antal år efter dom grävt klart i området tror jag.
Skulle kolla just den biten Så du inte behöver betala 50-70k om 3-5 år :sweat:. Skadar inte att fråga:thinking:.

Har festival i närområdet då blev 10mbit = 5-20kb/s i ett par dagar, bara mitt&sambons abonnemang polarna hade 10-30 på sina mobiler.

Jag hade tagit men det var planerat när huset köptes.
 
Vår lokala kommunfiber nät hade denna drive!
Vänta till din egna nästa bonnamarknad ;)

”fibernät AB kommer finnas på plats på Bonnamarknaden den 6 maj mellan 10–18.
Kom och besök oss för att prata fiber. Det kommer finnas möjlighet till att teckna anslutningsavtal.

Exklusivt Bonnamarknadspris på fiberanslutning utlovas under helgen!”
 
A AndersS skrev:
Visst är det extremt. Men finns det t.ex. inte ledig fiber i stamnätet kan det bli dyrt. Finns exempel där ledig slingad fiber i fiberskåp/brunn på vägen från "station" där fiberswitchar finns har använts. I det fall jag känner till byggdes det sex nya hus som ville ha fiber och då användes fiber som ursprungligt var planerat för äldre fastigheter som inte hade beställt.
Det projekteras med x % extra fiber men här fanns trots allt inte tillräckligt, händer även att viss fiber är trasig.
Och det fanns duct vid fastighet som vid det tillfället inte kunde få leverans. Om det senare kompletterades med mera fiber vet jag inte.
I mitt fall så är alla tomter förberedda. Även obebyggda tomter.
Om fibern går sönder och det inte lagas så vad är då bättre med fibern än kopparkabeln?

Nackdelen i byn här verkar som att fibern går ner rätt ofta, ett par ggr per år minst. Det är fördelen med det mobila, det har inte gått ner alls för mig sen 2017 när vi teckna det pga att kopparn var av i gatan efter en vattenläcka.
 
R Rkarlsson skrev:
I mitt fall så är alla tomter förberedda. Även obebyggda tomter.
Om fibern går sönder och det inte lagas så vad är då bättre med fibern än kopparkabeln?

Nackdelen i byn här verkar som att fibern går ner rätt ofta, ett par ggr per år minst. Det är fördelen med det mobila, det har inte gått ner alls för mig sen 2017 när vi teckna det pga att kopparn var av i gatan efter en vattenläcka.
Det jag avsåg med ev. trasig fiber var att det vid nyinstallation i en multi/stamnätsfiber kan finnas fel, kan vara t.ex. en multi som 192 fibrer (finns färre och flera) där det finns någon/några felaktiga eller gått sönder vid blåsning/dragning. De kan inte repareras utan blir bara registrerade att de ej kan användas.;)
Jag har ingen aning om hur ert fibernät är projekterat/byggt, försöker bara generellt ge lite fakta och förklaringar då det gissas och tros mycket i tråden, ;)
Och har svårt att tro att det finns fiber framblåst till obebyggda fastigheter i ert område, möjligtvis duct nedgrävd, men kan ju vara något nytt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Jag betalade nyligen 32k för att få in mitt. Fullt rimligt pris kan jag känna. Visst är det roligare om det är billigare med 30k är fullt ok och lätt värt det
Jag har
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Fiber alla dar i veckan, 30 papp=värt. Mobilnätet är så oerhört mycket sämre och opålitligt.
Jag har 3 Mobilnät, funkar klockrent, streamat film, jobbar hemma två i hushållet samtidigt, inget hack överhuvudtaget. Bredband via kabel kommer snart vara lika omodernt som Göta Kanal
 
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte lätt att begripa alla gånger dessa trådar har oftare fel än rätt benämningar på saker. Milli används i stället för mega. Alla funktioner i ett nätverk benämns router. Oavsett om det är en fiberkonverter, accespunkt, radiomodem, 4G model eller en router. WiFi kan vara all typ av trådlös dataöverföring. Ofta kan man gissa sig till vad folk menar. Men visst skulle det vara trevligt om man slapp det.
Håller med till fullo, men jag ändå förstå förvirringen när inte ens yrkesmänniskor kan hålla ordning på begreppen.

Reklam för "Radio-Fiber" bredband, arbetare installerar utrustning, erbjudande om abonnemang för 499 kr/månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Chrille_B skrev:
Bredband via kabel kommer snart vara lika omodernt som Göta Kanal
Nja, du menar att ca 75% av hushållen skulle byta bort sin fiberanslutning och inga kommer att nyinstalleras :crysmile: kanske det blir så i en framtid men inte idag, själv kör man både fiber och mobilt bredband, exkluderat mobilerna som med automatik går mellan mobilnät och tillgänglig wifi t.ex. i hemmet.
Vad som är modernt kan man sedan fundera över om man har lite perspektiv historiskt.:cool: Jag vet ju vad jag pysslat med.
En kompositbild med väg som övergår i vatten, och en person på ett vindbräde vid texten om bredbandslansering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.