• Gilla
Zingo01
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Felanmäl så då får de väl skicka ut en reparatör som fixar? Dessutom skriva "eran" det ser ju väldigt oseriöst ut.
Pröva med att de bör skicka en ny ugn. Borde gå om det äar en bra garanti och det handlar ju då inte om en reservdel. Elektrolux kommer kanske att bli kinesiskt så läng den gamla och köp en ny kinesisk. Kan välinte bli sämre.
 
A
F fribygg skrev:
Snabba och korrekta svar, annars har ju tillverkaren fel calcenter
Nä electrolux är ingen tillverkare det är en samling aktieägare, riskkapitalister så de har nog rätt callcenter.
 
Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.


Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Sluta tjabbla med dem, dra det till ARN
 
L Leoontr skrev:
Tokfel har jag inte bifogar en bild på Electrolux villkor av vad som inte täcks utav garanti.
Du missar helt poängen! Vad som idag står på någon webbsida hos "Electrolux" är helt irrelevant. Det har inte större rättsverkan än om du eller jag skapar en webbsida med olika "villkor".

Vad som stod på någons webbsida vid tidpunkten för köpet skulle kunna ha varit relevant om parterna vid köpet avtalat om att denna webbsidas garantivillkor var en del av köpeavtalet. Då TS skriver:

Bricco Bricco skrev:
i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått.
Tolkar i alla fall jag det som de aldrig avtalat om att någon webbsida har relevans för köpeavtalet.

Dessutom hänvisar du till en webbsida hos Electrolux HemProdukter Aktiebolag (556010-6626) som helt garanterat är ett annat bolag än den "Electrolux home återförsäljare" som TS har avtal med.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.


Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.

Har samma fel på en dubbelugn.

Packningen har gått av i mitten.. funderar på o limma med värmetåligt silicon .
 
Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.


Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Köper inte Electrolux vitvaror. Har bara dåliga erfarenherer ac dessa. Håller inte länge. Enl mitt förmenande är det bara väldesignat skit, Håller mig till Miele för det mesta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad som stod på någons webbsida vid tidpunkten för köpet skulle kunna ha varit relevant om parterna vid köpet avtalat om att denna webbsidas garantivillkor var en del av köpeavtalet.
Problemet är att det *alltid* finns villkor till en garanti. Du kan ha köpt en prisgaranti. Eller en garanti att ugnen når upp i 300 grader. Det står inte på kvittot exakt vad som garanteras, för kvittot är inte en fullständig avtalstext.

Den fullständiga informationen, med alla undantag i 4 punkters typsnitt på 20 olika språk, finns med allra största säkerhet på ett av alla papper som följde med maskinen och nu är kastat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Den fullständiga informationen, med alla undantag i 4 punkters typsnitt på 20 olika språk, finns med allra största säkerhet på ett av alla papper som följde med maskinen och nu är kastat.
Ja som säljare är det nära till hands att inta den positionen. Som köpare ser jag det lite annorlunda. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Den fullständiga informationen, med alla undantag i 4 punkters typsnitt på 20 olika språk, finns med allra största säkerhet på ett av alla papper som följde med maskinen och nu är kastat.
då köper man grisen i säcken
 
T tergo skrev:
då köper man grisen i säcken
Lite är det så, men det brukar finnas en kopia av villkoren att läsa på nätet om man vill se dem i förväg. Vilket man naturligtvis bör göra.
 
P Polyester skrev:
Du kan justera höjden på korgen?
Inte tillräckligt tyvärr.
 
En dyr 70-häll sparsamt använd slutade fungera efter nio år. Listade själv ut att ett kretskort var trasigt. Inte ovanligt fel tydligen som en snabb googling visade. Lämnade in för byte på Electrolux-service. Fick svar att ett kretskort trasigt men båda måste bytas. Det ena kretskortet finns inte! Kostnad 1000 kr i felsökning för nåt som jag talade om när jag lämnade in hällen. Så inte ens 10 år på en häll som kostat över 10 000 kronor. Electrolux tyckte att fem år på reservdelar räcker! Hällen är monterad i en stor tjock granitskiva. 70-hällar finns inte att få tag i längre.... Electrolux i Sverige har inte ens kompetens att leta reda på ritningen till kretskorten även om jag på egen risk letat reda på felet. Gissar att det är en kondensator för några kronor som är sönder!
Näe, Hållbart eller kvalitet borde Electrolux skämmas över att ens nämna. Så ni är inte ensamma i er upplevelse av Electrolux
 
  • Gilla
  • Arg
mnils och 2 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Ja som säljare är det nära till hands att inta den positionen. Som köpare ser jag det lite annorlunda. ;)
Jag tror det är första gången någon nämner säljaren i denna tråd vilket är viktigt eftersom svensk konsumentköplag baseras på att garantin ställs av säljaren mot köparen det vill säga tillverkaren är egentligen inte den som står för garantin. Sen har vi en praxis där det blir så ändå att det tillverkaren som står för garantin, egentligen mot säljaren men i praktiken mot kunden. Därför om du missnöjd med tillverkaren, i det här fallet Electrolux, då ska du vända dig till butiken där du köpte produkten och klaga högt och länge om så behövs och berätta du aldrig mer kommer handla i butiken och rekommenderar alla dina vänner att inte göra det heller därför att såna här dåliga produkter bör man inte få sälja. Då kan du vara säker på att butiken kommer ta upp detta med sin leverantör, det vill säga tillverkaren, och där mellan dessa två kommer någon lösning att utarbetas förr eller senare. Jag säger detta mot bakgrund av att jag har jobbat över 10 år som servicechef för andra tillverkare än Electrolux.

Du kan också jobba dig runt lite i hierarkin på Electrolux och se om du hittar några ansvariga chefer som du kan plåga med mail eller liknande, gärna fysiska brev, då kommer de att skaka liv i den där serviceavdelningen och se till att någon hjälper dig på något sätt. Den typen av beteende av Cheferna avskys av serviceavdelningarna och det kan ju vara så att de har styrt upp det på Electrolux såatt serviceavdelningen fortsätter vara aviga men förr eller senare kommer det nog ett erbjudande av någon sort. Jag har själv kompenserat massvis med kunder i liknande situationer.
 
  • Gilla
  • Haha
NOP och 3 till
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
svensk konsumentköplag baseras på att garantin ställs av säljaren mot köparen
Ute på en cykeltur?

Visst, många förväxlar konsumentköplagen med tillverkarens garanti - men det handlar om helt olika saker.

Tillverkarens garantiåtagande har ingenting med konsumentköplagen att göra och blandar därför inte in "säljaren"...
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.