Skumpe
C cpalm skrev:
Fast Amazon vinner troligen bara på att de har fler och kundvänligare rutiner för vanligt förekommande ärenden. Så fort du hamnar utanför manus eller manuset leder till en goddag-yxskaft-situation så är du lika rökt där som i de flesta andra kundtjänster. De är en stenhård järnridå som hermetiskt isolerar resten av organisationen från all kundkontakt. Du kan inte bli kopplad till någon med högre IQ-nivå och/eller mandat, och handläggarna har inte någon förmåga eller mandat att gå utanför manus.
Jag har erfarenhet även av deras andra linjens kundservice och den är lika bra.
Om det är manus som är nyckeln till deras goda bemötande borde nog fler ha det.

S
Norlen Norlen skrev:
Nej, Electrolux produkter för kök och tvättstuga ger jag inte mycket för. Hade alla vitvaror från Electrolux när jag byggde köket 2014, och idag är det bara kyl/frys kvar.

värst var diskmaskinen, ranglig och jäklig där det mjuka gummit för bestick, glas mm ganska snabbt började torka sönder. Misstänker att de hade valt ett gummi som inte tål vatten eller diskmedel
De första 3 åren hade vi en tekniker på besök 5 gånger. Sen gav vi upp och köpte ny. Att ta ledigt från jobbet för att ta emot en tekniker som tillfälligt fick maskinen att funka var helt enkelt inte värt det.
Jag slutade ringa teknikern efter @electroluxaren gav tips och instruktioner. Guld värd den mannen

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
P
Det som folk ofta missar om man tänker ett steg längre är ju att allt som KAN härledas till användning/ slitage inte är garanti..
Slitaget pga användning betalar man alltid själv..
Listen har troligen blivit gammal av ålder och temperaturförändringar i kombination med att luckan öppnas och stängs..
Det är jättelätt att säga att listen behövs det är garanti ...problemet är att bevisa det..och problemet är att man troligen har fel..

garanti är att ugnen ska hålla 5 år men slitaget står man för själv..

Folk köper en ny bil och tror att bromsklossar och skivor ska gå på garanti...
Folk köper en ny mobil och tappar den så skärmen spricker och tror det ska gå på garanti...

Problemet är att folk tror att garanti är mot allt som kan hända men det är tyvärr en fantasi. Sen finns det många företag som tar mycket såna "fel" för det är enklast och minst friktion.

Jag tycker också det är tråkigt med hur dålig livslängd det är på vitvaror men börjar man fundera vad det kostar så är det inte konstigt att det är slit och släng..
Ja menar jämför pengavärde mot när vitvaror kostade flera månadslöner men höll 20-30 år mot nu..

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
L Lazzeman skrev:
Vi hade för 5 år sen problem med en nyköpt induktionsspis från Elux som bara det är en historia för sig.

Det slutade med att vi bytte spis till en glaskeramik eftersom det var enda sättet att bli av med induktionen.
Elon som vi köpt spisen från vägrade ta tillbaka induktionen utan gick bara med på att byta spis.

Glaskeramiken hade 100 dagars öppet köp så vi hade gott om tid att testa den.
Dagen efter leverans anmälde jag mej på Elux hemsida för att få detta som öppet köp.
Ett mail med bekräftelse kom omgående där det stod att jag nu var berättigad till 100 dagar.

När det gått 90 dar så bestämde vi att vi skulle lämna tillbaka den eftersom vi inte var helt nöjda med den.
Jag anmälde detta till Elux och tror ni att det fungerade? Nej, nej dom kunde inte hitta mitt öppna köp i deras "system".
Jag skickade in en kopia på bekräftelsemailet jag fått och tror ni att det fungerade då? Nej nej dom förhalade på olika sätt. Långa svarstider, dom hade inte fått bilagor som jag skickat mm mm.
Det slutade med att jag fick gå till ARN där dom också drog över svarstiden men dom la sig till sist innan beslut och hämtade spisdjäveln.

Så elux/husqvarna-r-vh-len aktar jag mej för i fortsättningen. Och Elon Vänersborg dessutom.
Jag har haft "nöjet" att jobba med elux som kund en gång. Det blev det största misstag vårt företag gjort. Så fort avtalet var påskrivet så kom juristerna och pekade på paragrafer. Vi trodde det skulle bli ett samarbete med respekt för varandra, men icke. De gjorde tydligen alltid så, bytte leverantör efter varje projekt efter att de sugit ut så mycket de kunde av tidigare leverantörer. Genomruttna uppifrån och ner.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
L Leoontr skrev:
Gångled, ugnslist, handtag och glas täcks inte utav garanti.
Varför inte det, och hur ska i så fall kunden veta det. Är det självklart eller står det i villkoren?
Speciellt glas blir jag förvånad att du tar upp, är inte det okrossbart och tål höga temperaturer. Det kan väl inte anses vara förbrukningsvara/slitdel som byts med jämna mellanrum.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Är bara att bygga ugnen av tillräckligt dålig kvalitet så att inget håller fem år, så blir allt då slitdelar som behöver bytas regelbundet och inget täcks av garanti :crysmile: (men man kan skriva att man har 5 års garanti i marknadsföringen såklart)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
P polaris78 skrev:
Det som folk ofta missar om man tänker ett steg längre är ju att allt som KAN härledas till användning/ slitage inte är garanti..
Listen har troligen blivit gammal av ålder och temperaturförändringar i kombination med att luckan öppnas och stängs..
Det är jättelätt att säga att listen behövs det är garanti ...problemet är att bevisa det..och problemet är att man troligen har fel..

Folk köper en ny mobil och tappar den så skärmen spricker och tror det ska gå på garanti...

Problemet är att folk tror att garanti är mot allt som kan hända men det är tyvärr en fantasi. Sen finns det många företag som tar mycket såna "fel" för det är enklast och minst friktion.

Jag tycker också det är tråkigt med hur dålig livslängd det är på vitvaror men börjar man fundera vad det kostar så är det inte konstigt att det är slit och släng..
Ja menar jämför pengavärde mot när vitvaror kostade flera månadslöner men höll 20-30 år mot nu..
Ska man hårddra ditt resonemang i början av din kommentar kan man säga att 5-årsgarantin gäller om man inte använder spisen. Jag antar att det inte är det du menar men logiken leder dit.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.

Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Ett tips som inte är helt moraliskt rätt, men som jag själv skulle gjort om jag varit i din sits.
Beställ hem listen från deras webshop, om fem månader så tar du och reklamerar listen, om de begär in listen så skickar du in din gamla list som är trasig. Det är inte rätt men lite fel är ju också rätt

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ska man hårddra ditt resonemang i början av din kommentar kan man säga att 5-årsgarantin gäller om man inte använder spisen. Jag antar att det inte är det du menar men logiken leder dit.
Ja tyvärr är det ju lite så tillverkarna tänker.. och läser man alla vilkor så brukar man tyvärr också hamna i det..
Man tror gärna att garanti = det ska funka utan minsta problem tillverkaren bekostar allt men det är sällan verkligheten..

P polaris78 skrev:

Din jämförelse med en bil skulle jag vilja korrigera lite. I detta fallet är det mer som att växelspaken på din nya bil är gjort i för klent material och knäcks på mitten. Jag skulle vilja påstå att växelspaken och listen på TS spis är mer jämförbart än bromsbelägg

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
P pontus1980 skrev:
Din jämförelse med en bil skulle jag vilja korrigera lite. I detta fallet är det mer som att växelspaken på din nya bil är gjort i för klent material och knäcks på mitten. Jag skulle vilja påstå att växelspaken och listen på TS spis är mer jämförbart än bromsbelägg

Ja jag förstår hur du tänker absolut men nu ska du bevisa mot tillverkarna att växelspaken var för klent gjord och tillverkarna kommer såklart hävda att du har ju använt växelspaken för våldsamt och slitit ut den och att det är normalt att den ibland behöver bytas om kunden är hårdhänt med växelspaken.. :rofl:

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför inte det, och hur ska i så fall kunden veta det. Är det självklart eller står det i villkoren?
Speciellt glas blir jag förvånad att du tar upp, är inte det okrossbart och tål höga temperaturer. Det kan väl inte anses vara förbrukningsvara/slitdel som byts med jämna mellanrum.
Står på deras sidan vad som inte täcks utav garanti.

• Skärmdump av e-post, garantivillkor, undantag, skada, slitage, felaktig användning, reparationer, hemsida längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Nja… läs bifogad bild som kommer från Electrolux Home egen sida angående deras 5 års garanti. Detta räknas väl som tätningslist/förbrukning/ slitage.
Det var mycket undantag där. Ingen mer elektrofusk för mig.

Alfredo Alfredo skrev:
Inget om detta står i mitt köpeavtal, eller i handlingar som köpeavtalet refererar till, så jag påstår att du har tokfel! Men välkommen till forumet!
Tokfel har jag inte bifogar en bild på Electrolux villkor av vad som inte täcks utav garanti.

• Skärmdump av e-postmeddelande som listar undantag från en garanti, inklusive slitage, vattenskador, förbrukningsvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Leoontr skrev:
Står på deras sidan vad som inte täcks utav garanti.
Vill du länka så vi kan se sammanhanget?
Punkten om delar som inte ingår räknar ju i princip upp en komplett diskmaskin :surprised::rofl:

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.