Claes Sörmland
S saltis99 skrev:
Ebgelskan har "singular they" som neutral pronomen tredje person singular. Belagt sedan flera hundra år, så inget modernt påfund
Och där har vi ju ett kristallklart exempel på ett pronomen som väcktes från sin Törnrosasömn som en del av en radikal agenda. Mer politiskt och kulturkrig än så blir det nog inte.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Exakt, och där är ju den "politiska" aspekten. Säger inget om det, men man skall inte låtsas som att det "plötsliga" behovet av att uttrycka sig könsneutralt inte har någon koppling till utveckligen av synen på manligt och kvinnligt.


På finsk-ugriska språk ja, som inte direkt utgör någon majoritet av världens språk. Och som dessutom inte har något annat personligt pronomen förutom "hen", såvitt jag vet.
Engelskan har förvisso ordet "hen", men det är väl inte så populärt att använda som pronomen om man vill vara politiskt korrekt. ;)
Svårt att se att det är politisk även i det avseendet, att tex vara homosexuell eller tillhöra någon annan regnbågsgrupp är inte ett politiskt ställningstagande. Att samhället mognat och idag kan hantera mångfald bättre är i första hand inte politisk utveckling, det handlar om bildning och förädling (som en del politiker förvisso vill plocka poänger på).
 
  • Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
MaxHugo
Fairlane Fairlane skrev:
Vi andra talar om språk och ord, men om du inte vet skillnaden på en hankontakt och honkontakt ska du nog låta andra hjälpa dig att koppla ihop sakerna.
Ursäkta mig, låt inte mig störa.


(Det var ett ironiskt skämt, men gissar du missa de)
 
C
D djac skrev:
Svårt att se att det är politisk även i det avseendet, att tex vara homosexuell eller tillhöra någon annan regnbågsgrupp är inte ett politiskt ställningstagande.
Därav politisk inom citattecken. Klart att det inte är ett politiskt ställningstagande att vara homosexuell!?! Men att anse och verka för att språket skall förändras för att t.ex. ta hänsyn till de som blir kränkta av att folk säger han när det lika gärna kan vara en hon eller en icke-binär, det är politiskt i den mening jag avsåg här. En vilja att påverka samhällsutvecklingen.
 
Claes Sörmland
D djac skrev:
Svårt att se att det är politisk även i det avseendet, att tex vara homosexuell eller tillhöra någon annan regnbågsgrupp är inte ett politiskt ställningstagande. Att samhället mognat och idag kan hantera mångfald bättre är i första hand inte politisk utveckling, det handlar om bildning och förädling (som en del politiker förvisso vill plocka poänger på).
Nu hänger jag inte med. Vad har homosexualitet med hen att göra?

Var inte argumentet att det är ett praktiskt pronomen för att slippa skriva eller säga han/hon? Eller så kan det praktiskt användas för att mottagaren inte ska få veta könet på den som omnämns av någon anledning, t ex för att fostra mottagaren eller för att anonymisera personen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det du John Bouvin?

För våra yngre läsare: [media]
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har inget problem med det, men det finns ju känsliga människor som kan ta illa vid sig om man säger hon om en dagisfröken trots det är 90 procent chans så är fallet
Jag tror det är fler som tar illa upp för att man inte kallar dem ”förskolelärare/förskolepersonal”. Dagis är ett värdeladdat nedvärderande ord numera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tror det är fler som tar illa upp för att man inte kallar dem ”förskolelärare/förskolepersonal”. Dagis är ett värdeladdat nedvärderande ord numera.
Och städare vill bli kallade lokalingenjör. Jodå.
 
MaxHugo
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och städare vill bli kallade lokalingenjör. Jodå.
Mattant - Skolmåltidsbiträde
Sopgubbe - Renhållningsarbetare
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Om vi nu inte ska använda ord som betyder något annat på andra språk så får Åkesson byta namn - Jimmie är ju slang för kuk på engelska.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu hänger jag inte med. Vad har homosexualitet med hen att göra?

Var inte argumentet att det är ett praktiskt pronomen för att slippa skriva eller säga han/hon? Eller så kan det praktiskt användas för att mottagaren inte ska få veta könet på den som omnämns av någon anledning, t ex för att fostra mottagaren eller för att anonymisera personen.
För mig är det mest en språkteknisk fråga men jag förstår ju av inläggen att för en del är det något helt annat och det var detta jag refererade till. Jag tycker diskussionen om de/dem är mer intressant.. ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såg denna på fejjan och tänkte på er i tråden

[länk]
Facebook är för proletariatet
 
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Som i rubriken, han, hon eller hen?

Föreställ er tre personer.
Person 1 identifierar sig som kvinna och bil bli omnämnd som hon.
Person 2 identifierar sig som man och vill bli omnämnd som han.
Person 3 identifierar sig varken som man eller kvinna och vill bli omnämnd som hen.
Hur gör ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.