M
Jag betalar 151kr/mån för 600/600.
 
MaxHugo
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om du med "öka priset" menar fiberinstallatören så avser jag en situation där ingen installatör ser någon lönsamhet under det priset. Dvs de reella kostnaderna är så höga. T ex de måste specifikt för just den kunden (inga andra kunder kan debiteras) dra och gräva ner fibern en lång sträcka med allt vad det innebär med hyra grävmaskin, personal och tekniker.
Nu kanske det skiljer från område runt om i Sverige, så kan bara berätta hur det är i Landskrona/Helsingborgs kommun.

1. När dom gjorde den "stora fiber installationen" för X antal år sen, så drog dom fram fiber anslutning till alla tomter för and underlätta i framtiden. Så dom behöver endas ta bort 30x30cm asfalt.
2. Du får själv sen gräva från den punkten fram till ditt hus.
3. Dom borrar ett hål i väggen och drar igenom fiberkabeln
4. Dom installerar användarnod. (Priset för att uppgradera sin användarnod i senare kostar 2495 kr inklusive installation) Så tror inte att installera den första gången är så mycket dyrare.

Så att dom tar 20-30k idag, är för mig ett extremt överpris.
 
Priserna för internet har ju ökat ganska mycket i fibernäten senaste åren
Med utbyggnaden av 5G nät kommer inte priserna att stiga brant här också?
Det är ju endast Telia som har kommit långt i 5g utbyggnaden. De håller säkert ner pris nivån för att inte tappa till konkurrenterna som inte har kommit så långt med 5g
 
B
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om du med "öka priset" menar fiberinstallatören så avser jag en situation där ingen installatör ser någon lönsamhet under det priset. Dvs de reella kostnaderna är så höga. T ex de måste specifikt för just den kunden (inga andra kunder kan debiteras) dra och gräva ner fibern en lång sträcka med allt vad det innebär med hyra grävmaskin, personal och tekniker.
tänk på att det du betalar inte finansierar grävningen, den ska resultatmässigt tas genom avskrivningar på 25-30 år….
 
S sjoelund skrev:
Jag skulle tappa möjligheten att styra den när jag inte är hemma
Javisst det skulle jag med men jag tänder inte och släcker så mycket lampor när jag inte är hemma och dom är oftast tidsinställda eller går mot rörelsesensor det enda som skulle hända är att jag inte skulle få en notis om brand eller inbrott men mitt inbrottslarm skulle ändå pumpa igång så jag tror nog inte tjuven stannar kvar värst länge heller.
 
Är väl ”värt det” bara för att alla tycker att det är nåt man måste ha. Ungefär som en smartphone. Man klarar sig utan den, men alla andra vill ha den, och så skapas det tjänster som gör att man måste ha den...

Vi drog in fiber för 20k. Rent funktionellt är det dock inte bättre än ADSL-bredband för oss. Och då jobbar jag hemifrån inom media, och skillnaden mellan ladda hem en videofil på 30 sekunder och 2 minuter är helt egal.

Det finns ingenting jag kan göra med fiber som jag inte kunde göra med ADSL-bredband. Spela nätpoker, streama hockey eller kolla på YouTube. Och skillnaden i kvalitet är knappt märkbar.

Känns mest som om man gör saker mer resurskrävande, och dyrare, utan att göra saker tillräckligt mycket bättre för att kunna göra det försvarbart.

Teknikförbättringen verkar sakta in... Kanske vänder det med AI, eller så blir det bara ännu dyrare, mer beroendeframkallande och mer komplicerat.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om du med "öka priset" menar fiberinstallatören så avser jag en situation där ingen installatör ser någon lönsamhet under det priset. Dvs de reella kostnaderna är så höga. T ex de måste specifikt för just den kunden (inga andra kunder kan debiteras) dra och gräva ner fibern en lång sträcka med allt vad det innebär med hyra grävmaskin, personal och tekniker.
Men vad är det som kostar? Om jag ska ha in det så handlar det om att gräva ungefär 4-5 meter från där fiberkabeln går i trottoaren. Ett borrhål i grunden och det övriga.
Motivera 100 000 kr för ett jobb som tar de max en halvdag med en grävmaskin då de bara återställer grovt att lägga tillbaka lite jord.
Det mostsvarar ca 153 arbetstimmar med en timlön på 650 kr timmen, om vi bara skulle ta timlön rakt av. En grävmaskin kostar inte så extremt mycket heller.
 
R Rkarlsson skrev:
Men vad är det som kostar? Om jag ska ha in det så handlar det om att gräva ungefär 4-5 meter från där fiberkabeln går i trottoaren. Ett borrhål i grunden och det övriga.
Motivera 100 000 kr för ett jobb som tar de max en halvdag med en grävmaskin då de bara återställer grovt att lägga tillbaka lite jord.
Det mostsvarar ca 153 arbetstimmar med en timlön på 650 kr timmen, om vi bara skulle ta timlön rakt av. En grävmaskin kostar inte så extremt mycket heller.
När man betalar för fiber så betalar man inte för kostnaden att dra in det i en viss fastighet. Man betalar för kostnaden att dra hela fibernätet långa sträckor, plus kostnaden för att dra in det i fastigheten.

Och om man ska ut med maskiner och arbetskraft bara för att ansluta en fastighet blir kostnaden för det väldigt hög, jämfört med om man är ute med maskiner och arbetskraft för att ansluta hundra fastigheter på en gång.

Och kostnaden för att administrera och genomföra småjobb, som en enda fastighet, kan göra det värt att lägga priset så pass högt att ytterst få vill betala det. Finns liksom ingen vinst i att göra småjobb billigt.

Som egenföretagare har jag stamkunder som jag gör jobb åt för X kronor per enhet/timme. Skulle aldrig ta en strökund utan att begära minst Y gånger X.
 
Precis.

Säg att det kostar 2 miljoner att gräva ner fiber fram till 100 hushåll. Dessa pengar lägger fiberföretaget ut, de tar antagligen lån för att finansiera det. Om bara 50 av hushållen betalar 20 000 för fibern så ligger alltså fiberföretaget ute med 1 miljon för de övriga 50 hushållen. Egentligen borde det alltså vara dyrare att efteransluta, eftersom fiberföretaget får betala en massa ränta på den där miljonen.

Alternativet är såklart att de bara gräver ner slang till de 50 hushåll som är intresserade av fiber, men då kommer de övriga hushållen troligen inte kunna efteransluta de närmaste 10 åren.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Är väl ”värt det” bara för att alla tycker att det är nåt man måste ha. Ungefär som en smartphone. Man klarar sig utan den, men alla andra vill ha den, och så skapas det tjänster som gör att man måste ha den...

Vi drog in fiber för 20k. Rent funktionellt är det dock inte bättre än ADSL-bredband för oss. Och då jobbar jag hemifrån inom media, och skillnaden mellan ladda hem en videofil på 30 sekunder och 2 minuter är helt egal.

Det finns ingenting jag kan göra med fiber som jag inte kunde göra med ADSL-bredband. Spela nätpoker, streama hockey eller kolla på YouTube. Och skillnaden i kvalitet är knappt märkbar.

Känns mest som om man gör saker mer resurskrävande, och dyrare, utan att göra saker tillräckligt mycket bättre för att kunna göra det försvarbart.

Teknikförbättringen verkar sakta in... Kanske vänder det med AI, eller så blir det bara ännu dyrare, mer beroendeframkallande och mer komplicerat.
xDSL öde var utifrån att kopparnätet ska avvecklas, beräknat borta 2026, samt gav nästan lika osäkra förutsättningar som mobilnätets täckning.
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
När man betalar för fiber så betalar man inte för kostnaden att dra in det i en viss fastighet. Man betalar för kostnaden att dra hela fibernätet långa sträckor, plus kostnaden för att dra in det i fastigheten.

Och om man ska ut med maskiner och arbetskraft bara för att ansluta en fastighet blir kostnaden för det väldigt hög, jämfört med om man är ute med maskiner och arbetskraft för att ansluta hundra fastigheter på en gång.

Och kostnaden för att administrera och genomföra småjobb, som en enda fastighet, kan göra det värt att lägga priset så pass högt att ytterst få vill betala det. Finns liksom ingen vinst i att göra småjobb billigt.

Som egenföretagare har jag stamkunder som jag gör jobb åt för X kronor per enhet/timme. Skulle aldrig ta en strökund utan att begära minst Y gånger X.
Alla måste väl inse att fiber är en riktig högrisksatsning då?

Det motiverar inte min kostnad om de skulle höja till 100 000 kr för att gräva mina 4 meter. Maskinen är inte dyr, timpengen är inte dyr, fiberkabel verkar inte vara dyr?
Om jag så hade grävt själv från trottoaren hade jag fortfarande betalt 24000 kr som kommunen vill ha.
Det finns absolut noll motivering till varför en fiberinstallation skulle höjas med 70-75000 kr bara sådär. Inte ens de ökade kostnaderna motsvarar den höjningen.

Nej hade du tagit 100 000 för ett jobb som en annan tar 24000 kr för så är valet extremt lätt eller hur? Skillnaden är ju att fibernätet iallafall här är det monopol på så jag har redan betalt det via skattesedeln till kommunen :p
 
N Nerre skrev:
Precis.

Säg att det kostar 2 miljoner att gräva ner fiber fram till 100 hushåll. Dessa pengar lägger fiberföretaget ut, de tar antagligen lån för att finansiera det. Om bara 50 av hushållen betalar 20 000 för fibern så ligger alltså fiberföretaget ute med 1 miljon för de övriga 50 hushållen. Egentligen borde det alltså vara dyrare att efteransluta, eftersom fiberföretaget får betala en massa ränta på den där miljonen.

Alternativet är såklart att de bara gräver ner slang till de 50 hushåll som är intresserade av fiber, men då kommer de övriga hushållen troligen inte kunna efteransluta de närmaste 10 åren.
Men fiberföretaget om det är privat ligger ju inte ute med pengarna, de har ju checkat av innan nyetablering. Oavsett om det är 2 hus eller 10 hus på en gata med 20 hus så gräver de förbi alla hus.
Det företaget ligger ute med är den förberedande delen de lägger ner.
Om de aldrig lägger ner förberedande för hus som är befintliga och tomter där hus kan byggas så är det ju en fruktansvärt dålig ide för de då de aldrig någonsin kan hämta hem mer pengar när det flyttar in nya familjer.
 
TRJBerg
R Rkarlsson skrev:
Men vad är det som kostar? Om jag ska ha in det så handlar det om att gräva ungefär 4-5 meter från där fiberkabeln går i trottoaren. Ett borrhål i grunden och det övriga.
Motivera 100 000 kr för ett jobb som tar de max en halvdag med en grävmaskin då de bara återställer grovt att lägga tillbaka lite jord.
Det mostsvarar ca 153 arbetstimmar med en timlön på 650 kr timmen, om vi bara skulle ta timlön rakt av. En grävmaskin kostar inte så extremt mycket heller.
I ditt fall har du naturligtvis helt rätt. Men det var inte ett sådant fall jag hade i åtanke.
 
R Rkarlsson skrev:
Men fiberföretaget om det är privat ligger ju inte ute med pengarna, de har ju checkat av innan nyetablering. Oavsett om det är 2 hus eller 10 hus på en gata med 20 hus så gräver de förbi alla hus.
Det företaget ligger ute med är den förberedande delen de lägger ner.
Om de aldrig lägger ner förberedande för hus som är befintliga och tomter där hus kan byggas så är det ju en fruktansvärt dålig ide för de då de aldrig någonsin kan hämta hem mer pengar när det flyttar in nya familjer.
Om du visste vad olika tillvägagångssätt det finns och hur det gjorts sedan fiber började rullas ut och vilken operatör det är. Men framför allt är det i många av näten huvudentreprenören som gjort projektering vid etablering och där skiljer det mycket.
 
R
Återigen så är vi många här som jobbat/jobbar med fiber.

Ni kan sitta och spekulera kostnader men egentligen har ni inte en aning.

Ett fibernät är långt mer komplicerat och kostsamt att från ruta 1 planera och utföra än de som inte är insatta tror.
Därför man behöver en viss procent beställningar innan man ens väljer att börja planera ett området.
Orkar inte ens specificera alla moment då vi har tagit upp det otaliga gånger i ett antal trådar.

Men det är inte bara som ni tror att gräva några meter och koppla in det.
Inte ens på efteranslutningar…

Jag säger det återigen, de moment som krävs idag för att efteransluta någon kommer inte förändras.
Löner ökar, tjänster kostar mer = kommer inte bli billigare i framtiden.
Och absolut inte där det handlar om enskilda anslutningar där alla hus runt om redan har fiber.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.