K Krille4 skrev:
Är 5000 kr mer i kassan per år före eller efter amortering/avskrivning?
Det är pengar kvar efter ränta på investeringskostnaden. Den kan ju användas som man vill, lägger man den helt på avskrivning är lånet enligt den kalkylen återbetalt på lite drygt 15 år om jag räknar med 2% inflation på el och fortsatt 3,62% ränta. Det får nog betraktas som mycket pessimistiskt, just nu är ju inflationen högre och skulle räntorna ligga kvar på dagens nivåer så beror det nog på en fortsatt hög inflation.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bättre med lägre skulder och högre kostnader. Fråga vilket företag som helst.
Nu undrar jag lite vilka företag du har insyn i. Min uppfattning är att i princip alla företag har stora lån som de tagit för att kunna göra investeringar med syfte att pressa sina kostnader. Det finns undantag som Apple som samlar pengar på hög, men normalt sitter inte ett företag och gnetar ihop pengar utan man gör en kalkyl och har man en investering som betalar sig bättre än räntekostnaden så slår man till direkt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Merko skrev:
Nu undrar jag lite vilka företag du har insyn i. Min uppfattning är att i princip alla företag har stora lån som de tagit för att kunna göra investeringar med syfte att pressa sina kostnader. Det finns undantag som Apple som samlar pengar på hög, men normalt sitter inte ett företag och gnetar ihop pengar utan man gör en kalkyl och har man en investering som betalar sig bättre än räntekostnaden så slår man till direkt.
Hur många större företag äger sina egna lokaler? Hur många större företag äger sin egen IT-utrustning? Hur många större företag anställer själva 100% av sin personal?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Är det värt att leasa solceller då? Jag ska byta tak snart men har absolut inte råd med solceller eller ta lån för det.
 
G Ganescha skrev:
Är det värt att leasa solceller då? Jag ska byta tak snart men har absolut inte råd med solceller eller ta lån för det.
Du måste räkna själv utifrån dina förutsättningar, men lönsamheten blir lägre än om du lånar på huset.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar högkostnadsskyddet kontra solceller? Får man tillbaka på all förbrukad el eller hur fungerar det? Eller är det nettoförbrukningen, typ förbrukad el minus producerad el?
Man får tillbaka på all el man förbrukat under den tid som stödet beräknas från. Den egenförbrukade elen från solpanelerna får man inte stöd för då den inte mäts. El man sålt påverkar inte stödet.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Fyra paneler med växelriktare går att köpa för 15000kr från Tyskland inklusive frakt. Låt oss anta 10000kr för installationen. Detta blir 25000kr.

Svea Solar ville ha 120000kr för 17 paneler och växelriktare.

4,25 * 25000 = 106250 kr. Klart lägre än Svea Solar. Bättre effekt på de tyska panelerna. Samma garantier ungefär.

Det verkar gå att komma undan billigare. Till och med utan bidrag (de från Tyskland har jag inte räknat med några bidrag på).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Man får tillbaka på all el man förbrukat under den tid som stödet beräknas från. Den egenförbrukade elen från solpanelerna får man inte stöd för då den inte mäts. El man sålt påverkar inte stödet.
Men som jag förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) så kvittas produktion och konsumtion på varje timme, dvs ingenting du konsumerar räknas in förrän du passerat den nivå du producerar under timmen. Detta är vad arbetskamraterna med solceller hävdar i alla fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men som jag förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) så kvittas produktion och konsumtion på varje timme, dvs ingenting du konsumerar räknas in förrän du passerat den nivå du producerar under timmen. Detta är vad arbetskamraterna med solceller hävdar i alla fall.
Det räknas på helår.
Du får tillbaka på lika mycket som du förbrukat.
Har du förbrukat mer än du producerat så får du på allt.
Har du producerat mer än du förbrukat så får du bara upp till så mycket som du faktiskt producerat.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det räknas på helår.
Du får tillbaka på lika mycket som du förbrukat.
Har du förbrukat mer än du producerat så får du på allt.
Har du producerat mer än du förbrukat så får du bara upp till så mycket som du faktiskt producerat.
Nu tror jag vi prat om olika saker, jag menar hur det bokförs. Min nettoförsäljning, nettokonsumtion bokförs per timme som jag förstått det, det är detta som skickas in till myndigheterna och som styr 60-öringen?

Då borde det vara nettokonsumtion som styr bidragen i övrigt också. Elmätaren ser ju bara nettot var tionde sekund (per fas).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men som jag förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) så kvittas produktion och konsumtion på varje timme, dvs ingenting du konsumerar räknas in förrän du passerat den nivå du producerar under timmen. Detta är vad arbetskamraterna med solceller hävdar i alla fall.
Kan bara svara för Eon, så kvittas det direkt. Har haft timmar jag både köpt o sålt på samma timme. T.e.x kl 06 o kl 07 imorse. 06: köpt 162w sålt 28w. 07: köpt 203w sålt 61watt för sedan bara sålt resten av dagen.

Tolkar detta som inte kvittas de hela timmen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men som jag förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) så kvittas produktion och konsumtion på varje timme, dvs ingenting du konsumerar räknas in förrän du passerat den nivå du producerar under timmen. Detta är vad arbetskamraterna med solceller hävdar i alla fall.
Som jag skrev tidigare i tråden, kvittningen sker kontinuerligt, inte per timme. Den el du förbrukar kommer i första hand från panelerna, drar du mer utöver detta drar du underskottet från nätet och drar du mindre släpps överskottet ut på nätet.
 
Logad Logad skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden, kvittningen sker kontinuerligt, inte per timme. Den el du förbrukar kommer i första hand från panelerna, drar du mer utöver detta drar du underskottet från nätet och drar du mindre släpps överskottet ut på nätet.
Men kontinuerligt innebär att den rapporteras per timme eftersom det är då den avräknas
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men kontinuerligt innebär att den rapporteras per timme eftersom det är då den avräknas
Skilj på mätning och rapportering. Mätningen är kontinuerlig. Avläsning och rapportering görs vid bestämda tidpunkter. Ingen kvittning görs efter avläsningarna.

Den solel du drar själv passerar inte ens mätaren.
 
B
K Krille4 skrev:
Är 5000 kr mer i kassan per år före eller efter amortering/avskrivning?

/Krille
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ingen agenda, jag läser på för att jag är genuint intresserad. Min första analys antydde dock att det var hög risk till låg vinst och då ville jag gräva djupare i detaljerna för att veta varför det är så olika.

Min slutsats är fortfarande att det för de flesta inte är någon lysande affär till en ganska dålig affär med dagens förutsättningar. Notera att energiskatten räknas upp med inflationen, 60-öringen räknas inte upp utan politiska beslut. Beslut som snarare riskerar att ta bort 60-öringen än att höja den. Detta gör att risken dessutom är stor.

Jag är nu rätt övertygad om att det är rätt stora risker med att installera en anläggning och att det därför inte blir någon stor anläggning för mig.

Jag tror dock att två-tre paneler har goda förutsättningar om man får ett bra pris. Då konsumerar man allt själv i realtid och är inte beroende av bidrag för försäljningen.

Om du köper in dig i ett vindkraftsverk och direktäger, så ligger de på 3-3.5kr/producerad kWh och år. Det är lite relation mot solceller….
Tyvärr ser det ut som att för många är det bättre sätta in pengarna på tex Lysa och låta dem växa där….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.