U usunleo skrev:
Hej, många har köpt Electrolux i tron på bättre garanti, service och tillgång av reserdelar. Vi har liknande problem med köksbänkskranar som läcker. Men det verkar som om Electrolux inte alls är bättre än konkurenterna, kanske bara dyrare. Som tur var köpte vi bara Electrolux kranar för köket. Vår spishäll från IKEA krånglade men blev lagad av deras servicetekniker. IKEA har ju inte det bästa ryktet, men verkar nu ha gått förbi Electrolux. Undrar vad Axel Wenner-Gren hade tyckt om detta?
IKEA har inga vitvaror! Dom klistrar sina etiketter på Whirlpool och numera Electrolux och kanske andra märken, vad vet jag? Vem som tillverkat grejorna märker man på vilken servicefirma som dyker upp vid reklamation!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Det står inget om undantag i kvittot jag fått och jag kan inte hitta något om sådana undantag i deras 5-årsgaranti på hemsidan. De vägrar också svara på vad de menar när jag frågar då det är ett väldigt märkligt svar som pekar på att utskick av reservdel det går inte för sig och hänvisar till att istället köpa reservdelen. Från webshoppen som kan skicka reservdelen...

Deras support svarar nu. Så allt man kan byta själv har inte 5-års garanti. Framgår det för alla produkter vilka dessa delar är? Garantin kan ju ses som väldigt verkningslös om de gör godtyckliga undantag på delar som de märker går sönder efter några år.. Det är ju fortfarande ett produktfel annars bör de i klausul ange att dessa delar inte täcks av garantin.

Hej, Detta är för att garantin ej gäller för reservdelar som själv kan bytas då de oftast räknas som förslitningsvaror som då ej täcks av garanti. //Holger
Vem är Holger ?
 
K Kurtivan skrev:
Återstår att anmäla till ARN?
Det är väl det första man gör när man känner sig lurad? Skulle jag gjort.
 
A AndersMN skrev:
Är väl alltid konsumentrådigare resp ARN man ska vända sig till i sådana här fall ...
Varför krångla med det. Om jag fått detta problem och funnit det lönt att "bråka om det" hade jag bara köpt listen på lämpligt ställe och fakturerat butiken som sålt ugnen listens kostnad.
 
M
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför krångla med det. Om jag fått detta problem och funnit det lönt att "bråka om det" hade jag bara köpt listen på lämpligt ställe och fakturerat butiken som sålt ugnen listens kostnad.
För att alla som känner sig lurade av denna 5-årsgaranti ska få ett prejudikat att hänvisa till. Eller rätta sig efter.
 
N NOP skrev:
För att alla som känner sig lurade av denna 5-årsgaranti ska få ett prejudikat att hänvisa till. Eller rätta sig efter.
ARN eller konsumentrådigare skapar inga prejudikat. Det skulle däremot min metod kunna göra om det skulle gå så långt som till HD. :cool:
 
MultiMan MultiMan skrev:
BSH (Bosch/Siemens) fixade en helt ny tvättmaskin till mig när den första + ersättningsmaskinen gick sönder efter totalt lite mer än 5 år. De ansåg att det var deras eget fel att en ny ersättningsmaskin rasade efter dryga året, så det var inga problem. Behöver jag säga att jag inte tvekar att fortsätta rekommendera och handla av de i fortsättningen?

Tack för din feedback så man vet vad man ska undvika. Alla företag kan sälja, det är när saker krånglar som agnarna skiljs från vetet.
Har en liknande positiv erfarenhet av Bosch/Siemens. Låset till vår tvättmaskin började trilskas lite för drygt 1 år sedan, ringde Bosch som skickade ny reservdel gratis på en 6 år gammal tvättmaskin. (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ja, det här med garantier är inte lätt. Vår förrförra diskmaskin var en Bauknecht med 5 års garanti och som köptes av just den anledningen. Många fel dök upp under garantitiden och de åtgärdades av servicetekniker. När den var inne på 5:e året och han här för 9:e gången och beslöt att den skulle bytas ut till en ny. Vi fick en Whirpool och det var en riktig skitmaskin som höll bara tre år. Nu är vi snart inne på 5:e året med en Siemens som har fungerat bra.
Whirlpool skall man hålla sig så långt ifrån man bara kan är min erfarenhet. Siemens bara går och går!
 
N nissenhj skrev:
Whirlpool skall man hålla sig så långt ifrån man bara kan är min erfarenhet. Siemens bara går och går!
Så verkar min erfarenhet också bli:)
 
  • Gilla
NOP
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
ARN eller konsumentrådigare skapar inga prejudikat. Det skulle däremot min metod kunna göra om det skulle gå så långt som till HD. :cool:
Såklart inte ett prejudikat i juridisk mening. Men ändå en fingervisning huruvida det är lönt eller inte att vända sig till ARN
 
N nissenhj skrev:
Whirlpool skall man hålla sig så långt ifrån man bara kan är min erfarenhet. Siemens bara går och går!
Jag har en mikrovågsugn från Whirlpool som är dryga 30 år. Aningen glapp i knapparna men annars verkar den odödlig. Erfarenheterna är lite olika. Diskmaskinen från Siemens är även jag dock jättenöjd med.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en mikrovågsugn från Whirlpool som är dryga 30 år. Aningen glapp i knapparna men annars verkar den odödlig. Erfarenheterna är lite olika. Diskmaskinen från Siemens är även jag dock jättenöjd med.
Jag har en mikro från Whirlpool som nog snart är runt 20 år som fortfarande fungerar. Har en till som är runt 10 år som jag behövs smörja fläkten på två gånger.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har en Husqvarna spis med två ugnar och listen har gått av på den stora nedre ugnen, orkar inte byta den då termostaten på den ugnen är helt galen och finns naturligtvis inte som reservdel längre!

Alltså hur svårt kan det vara? Ugnens termostat med vred funkar på exakt samma sätt som de gjort sedan säkert 40-talet, varför behöver man hitta på nya komponenter som blir EoL hela tiden? Kan bara vara rent jäkelskap, att man helt enkelt hatar sina kunder och gillar att förnedra dem!
Har du provat att söka på andra sidor än Husqvarna?
Termostater tror jag är rätt lika varandra, så en liknande borde också fungera.
En sak med Elektrolux och systerföretagen är att i princip alla delar finns som reservdelar. Om det sedan är en för- eller nackdel låter jag vara osagt. Men maskinerna går oftast att laga i alla fall.
Hur det är med reservdelstillgången på andra märken vet jag inte.
 
A
S SkånskaEkan skrev:
Har ny diskmaskin från deras bästa serie. Våra vinglas måste vi sätta på sniskan. Foten till ett glas gick sönder. Köper nog Miele nästa gång om inte de börjat med sånt här trams som flytta fabriker och personal.
miele tillverkar en del i tjeckien
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.