Isakare Isakare skrev:
Jag skrev gyllenbrunt, det skulle tydligen vara chokladbrunt ;)
För oss uppväxta på 80-talet funkar även begreppet Oboybrunt, som jag läste någonstans. ;)
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
För oss uppväxta på 80-talet funkar även begreppet Oboybrunt, som jag läste någonstans. ;)
Ja just det :)
Borde jag tänkt på som fortfarande är ett Oboyfan och hinkar i mig minst ett glas per dag.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja just det :)
Borde jag tänkt på som fortfarande är ett Oboyfan och hinkar i mig minst ett glas per dag.
Jag smygdricker ibland, men barnen är bra att hitta saker i skåpen.. får kanske vara glad så länge det bara är Oboy som lockar dom.. :oops:
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nej, men du kan kolla hur stiftet ser ut innan du åker från gårdagens runda, ta ett kort på det så du mins och kan jämföra.
Vi har varit iväg i helgen så jag har inte hunnit köra något mer, men jag skruvade av tändstiftet och kollade hur det ser ut för tillfället. Jag skulle säga att det är brunt, men att döma av exempelbilderna från racing-planet så är det kanske "svart"?

Närbild på ett använd tändstift med brun till svart färgning, möjligt tecken på rik bränsleblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle ni säga att den får för mycket bränsle?

Jag vet ju inte heller hur det såg ut innan vi bytte munstycket (den har ju gått max ett par km efter bytet) ...
 
M mlindsten skrev:
Vi har varit iväg i helgen så jag har inte hunnit köra något mer, men jag skruvade av tändstiftet och kollade hur det ser ut för tillfället. Jag skulle säga att det är brunt, men att döma av exempelbilderna från racing-planet så är det kanske "svart"?

[bild]

Skulle ni säga att den får för mycket bränsle?

Jag vet ju inte heller hur det såg ut innan vi bytte munstycket (den har ju gått max ett par km efter bytet) ...
Svagt åt den rika sidan.

Men, jag tänker hellre köra lite rikt än att riskera att den går snålt och riskerar att skadas.

Jag skulle säga kör på och kolla igen efter ett tag och att den gått en sträcka på fullgas och varmkörd.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Men, jag tänker hellre köra lite rikt än att riskera att den går snålt och riskerar att skadas.
Är det bättre med för mycket bränsle än för lite? När jag läste sidan på racing-planet som länkades till ovan så fick jag nästan uppfattningen att det är tvärt om.

FredrikR FredrikR skrev:
Jag skulle säga kör på och kolla igen efter ett tag och att den gått en sträcka på fullgas och varmkörd.
Går det rengöra tändstiftet på nåt sätt för att enklare se hur det påverkas av körningen?
 
M mlindsten skrev:
Är det bättre med för mycket bränsle än för lite? När jag läste sidan på racing-planet som länkades till ovan så fick jag nästan uppfattningen att det är tvärt om.



Går det rengöra tändstiftet på nåt sätt för att enklare se hur det påverkas av körningen?
Du riskerar inte att skada motorn om den går rikt, iaf inte om det är så lite åt det rika hållet som ditt foto visar.
Går den snålt är risken att tar skada och tex värmenyper.

Är du skruvsugen får du väl testa 84 munstycket och jämföra. :cool:(y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är du skruvsugen får du väl testa 84 munstycket och jämföra. :cool:(y)
:)

Det jag undrar är väl huruvida tändstiftet ljusnar igen om det väl har blivit brunt/svart.
 
M mlindsten skrev:
:)

Det jag undrar är väl huruvida tändstiftet ljusnar igen om det väl har blivit brunt/svart.
Det bör det göra. (y)
Testa.;)

Göra rent är nog inte att tänka på.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med om det FredrikR redan skrivit.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hej! Har en rieju drac nightrider (euro5). Haft exakt samma problem men nu fixat. Lämnade in på service då jag tyckte att den ströp tidigt och aldrig kom upp på högt varvtal. De på servicen sa att det är p.g.a. att bensinen innehåller mycket etanol och det gör att oljeblandingen blir knas. Katalysatorn går sönder och det är anledningen till varför den går dåligt. De på servicen satte in en ny katalysator (plugg) och borrade i den.
 
Pojken har en Rieju MRT från 2019 med samma problem, gick väl hyffsat första tiden tills katalysatorn i kröken sota igen, då orkade den knappt gå framåt på ens de lägsta växlarna. Rengjorde den och då gick den bättre i några mil. Men nu ledsna vi och plockade helt sonika bort den och gick upp i munstycke från 84 till 98. Och nu går den som den ska...
Blev mest förvånad att jag behövde gå upp så mycket i munstycke, började med 92 men då märkte man att den inte fick nog med bränsle på full gas. På 98 går den bra, ska bara kolla stiftet om den kan behöva ännu lite större för att vara på den säkra sidan.
 
F
M mlindsten skrev:
Ok, hur är detta alternativ i förhållande till en cdi-box? För- och nackdelar?

Jag är inte orolig för att grabben skulle stänga av den utan tänker nog snarare att det är bättre att han vet hur den fungerar. Han är ordentlig och jag litar på honom.



Jo, jag vet att det bara är tillverkarens strypning som är godkänd. Jag tycker dock att det är orimligt att en moped ska vara så strypt så att den inte orkar köra i uppförsbackar. Det viktiga borde ju vara att begränsa toppfarten (vilket jag absolut tycker är rätt!).
Det var ungefär vad grannarna sa om sin son också som körde ihjäl dig i över 80 km/tim med trimmade moped.
 
  • Arg
BigR
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Samtidigt vill jag påpeka att även det är olagligt då det inte bara är hastighetsbegränsning på mopeder utan även effektbegränsning. Det är dock svårare att bli påkommen med.
MekPappa MekPappa skrev:
Samtidigt vill jag påpeka att även det är olagligt då det inte bara är hastighetsbegränsning på mopeder utan även effektbegränsning. Det är dock svårare att bli påkommen med.
det här är inte relevant till vad han undra om men jag vill skaffa en moped med ostrypt cdi som går i 45-50 alltså laglig hastighet. Om polisen kollar den, kommer de då kalla den trimmad även när den går lagligt eller kommer de tycka det är okej? Och kommer min försäkring funka?
 
Den går inte lagligt bara för att den inte går för fort. Fordontypen har ju fler krav än hastighet att hålla sig till. Motoreffekt, typgodkännande etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.