U ulfdah skrev:
Men om säljaren använt bilprovningen måste jag då ta bilen till MRF.
Bra liknelse.
Kort svar är ja.
Bilprovningen kollar inte om växellådsoljan är bytt, dålig lack, vevlager som är på gång. Mm
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag hänvisar till TS inlägg



Återigen om teknikern har gjort en fördjupad undersökning (bra eller dålig) och detta finns dokumenterat kan det påverka ett eventuellt försäkringsärende.
Tydligen påverkar det inte fb's bedömning. Så antingen har du fel eller så har fb fel. Det är inte ofta vi redan har svaret i en tråd. Fb har nekat ersättning. Då vet vi hur de tolkar sina egna villkor. Därför blir jag lite fundersam när du säger något annat. Men du kanske vet något?
Du frågade tidigare om vilken mäklare, men är det inte mer intressant vilket fb?
 
A Alexn72 skrev:
Bra liknelse.
Kort svar är ja.
Bilprovningen kollar inte om växellådsoljan är bytt, dålig lack, vevlager som är på gång. Mm
Bilprovningen kollar att bilen är trafiksäker och avgaserna. inget mer
 
N nybyggarn3 skrev:
Vad får dig att tro att TS hus är byggt med fuktskadat virke?
Det har jag ingen anledning att tro.
Det inlägg jag svarade på:
"Det är inget fel, eftersom det var normalt sätt att bygga."
svarade i sin tur på ett inlägg:
"Jo, jo fuktskadat impregnerat virke är ett fel.
Men det kan inte ses som oväntat i ett hus från 70talet. Då klassas det inte som ett doltfel. Men ett fel är det definitivt."

Varvid jag ville påpeka det orimlig i svaret. Fuktskadat virke är ett fel, helt oavsett om det är rimligt att förvänta sig eller ej. Så att säga att det inte är det blir galet.
 
U ulfdah skrev:
Det är ett utmärkt förslag. Jag kommer dock gå den andra vägen och byta ut materialet. Vad man ska göra under huset håller jag att fundera på plast singel eller nåt annat.
Jag tolkar dett som att det gäller ett hus med krypgrund. Inte betongplatta på mark?

Då är det inte en riktigt lika ökänd risk med tryckimpregnerad syll. Fortfarande en risk, men inte lika vanligt.

Och framförallt så räcker det inte att byta ut syllen. Syllen luktar för att den utsätts för fukt. På 70 talet byggde man med "fuktsäkert" (tryckimpregnerat) där det var risk för fuktskador. Dvs. om du bara byter ut syllarna, så kommer du istället för "kemlukt" från det tryckta, att få rötskadade syllar, med mögellukt.

Du måste i första hand få ner fukthalten i grunden. Lägg plast på marken i krypgrunden, installera avfuktare (möjligt att det räcker med plasten).

Men ta in någon sakkunnig. Får du ned fukthalten så är det inte säkert att du måste byta syllarna. Däremot kanske riva ut isolering som tagit åt sig av lukten.

Det är skillnad mot betongplatta på mark, där syllarna ofta är ingjutna i betongen. Betongplattan kommer alltid att suga åt sig vatten. Som vandrar in i syllen. Här måste man ändra konstruktionen så att trämaterialet hålls isolerat från betongen. Att få betongen torr är nästan omöjligt.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tolkar dett som att det gäller ett hus med krypgrund. Inte betongplatta på mark?

Då är det inte en riktigt lika ökänd risk med tryckimpregnerad syll. Fortfarande en risk, men inte lika vanligt.

Och framförallt så räcker det inte att byta ut syllen. Syllen luktar för att den utsätts för fukt. På 70 talet byggde man med "fuktsäkert" (tryckimpregnerat) där det var risk för fuktskador. Dvs. om du bara byter ut syllarna, så kommer du istället för "kemlukt" från det tryckta, att få rötskadade syllar, med mögellukt.

Du måste i första hand få ner fukthalten i grunden. Lägg plast på marken i krypgrunden, installera avfuktare (möjligt att det räcker med plasten).

Men ta in någon sakkunnig. Får du ned fukthalten så är det inte säkert att du måste byta syllarna. Däremot kanske riva ut isolering som tagit åt sig av lukten.

Det är skillnad mot betongplatta på mark, där syllarna ofta är ingjutna i betongen. Betongplattan kommer alltid att suga åt sig vatten. Som vandrar in i syllen. Här måste man ändra konstruktionen så att trämaterialet hålls isolerat från betongen. Att få betongen torr är nästan omöjligt.
Det roliga med betong är att i mitt hus bygg -59 så när jag var i farten och bila upp lite av golvet så stötte jag trä, som inte var fuktpåverkat alls. antingen var betongen torrare då, eller så överdriver man risken idag. med betoning på lite
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det roliga med betong är att i mitt hus bygg -59 så när jag var i farten och bila upp lite av golvet så stötte jag trä, som inte var fuktpåverkat alls. antingen var betongen torrare då, eller så överdriver man risken idag. med betoning på lite
Eller så är ditt hus byggt på torr backe och inte gammal myrmark eller liknande som är populärt nu för tiden, när alla bra platser är tagna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tror TS lider lite av begrepept "confirmation bias" här. Dvs han söker ett svar som stämmer överens med hans övertygelse. Väldigt vanligt när man tycker man har rätt, även om all falta taalr om motsatsen. Uttrycket fick eget liv under covid debatten med alla konspirationsteoretiker, som sökte egen sanning.
Jag vill inte på något sätt Förminska TS här, det är nog vanligt att vi alla drabbas av en släng av det, när saker inte gått som vi tänkt. Alltid skönast om vi kan få någon annan att ta ansvaret. Tyvärr råkar vi emellanåt ut för en dålig affär, som vi inte fullt kunnat råda över.
 
  • Gilla
Jacob Lund och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag besiktigade en äldre bil med bromsskivor bak och fick en notering om att skivorna var dåliga och behövde bytas, men inte akut. Besiktningsmannen sa "Det är en riktigt fin bil du har, verkligt fint exemplar av den här årgången". Han nämnde inte något om bromsarna som han noterat i protokollet, så visst måste någon annan än jag betala för att åtgärda?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag besiktigade en äldre bil med bromsskivor bak och fick en notering om att skivorna var dåliga och behövde bytas, men inte akut. Besiktningsmannen sa "Det är en riktigt fin bil du har, verkligt fint exemplar av den här årgången". Han nämnde inte något om bromsarna som han noterat i protokollet, så visst måste någon annan än jag betala för att åtgärda?
Ja självklart! Varför ska du behöva ha ansvar över din egna bil. Framförallt om någon bara skriver en sak och inte berättar det. Stäm dem. Stäm dem på alla pengarna du har....
:rofl::cool:

Jag tycker det är hemskt vart är samhället på väg...
Jag måste ta ansvar för mig själv. Måste läsa saker... ;):D
 
  • Haha
  • Gilla
bHANS och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Eller så är ditt hus byggt på torr backe och inte gammal myrmark eller liknande som är populärt nu för tiden, när alla bra platser är tagna.
De kan vara så också.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag besiktigade en äldre bil med bromsskivor bak och fick en notering om att skivorna var dåliga och behövde bytas, men inte akut. Besiktningsmannen sa "Det är en riktigt fin bil du har, verkligt fint exemplar av den här årgången". Han nämnde inte något om bromsarna som han noterat i protokollet, så visst måste någon annan än jag betala för att åtgärda?
Klockren liknelse!
 
U ulfdah skrev:
Jag anmälde ett vad jag tycker ett dolt fel till försäkringsbolaget. Efter många turer hos skadeavdelningen avslog de min begäran om ett dolt fel. Då överklagade jag till klagomålsansvarig och fick nedanstående svar. Min undran är, varför vill de att jag ska kontakta jurist eller advokat? De hade väl också bara kunnat säga nej. Vad tror ni svaret betyder.

"Vi på FtgXXX Försäkringar beklagar att du är missnöjd med utgången i ärendet.
Om du anser att säljarens ansvar för problemen, dvs. det beslut du erhållit i dolda fel ärendet 99999, är felaktigt så kan du återkomma till handläggaren i det ärendet och beskriva på vilket sätt beslutet är felaktigt. Jag ser dock att du redan återkopplat till handläggaren flera gånger så behöver du hjälp med att motivera dig kan du kontakta en fastighetsjurist eller advokat.
Anser du istället att besiktningsteknikern från FtgYYY varit otydlig i informationen om risken för lukt, att tryckimpregnerat virke kan medföra egenemissioner som det står i protokollet under riskavsnittet, så kan du istället reklamera besiktningen till den som utfört protokollet. I ert fall är det FtgYYY.

Tack,
Ulf
det är inte så att dom tycker att du uttryckt dig lite luddigt och spretigt?

Dom konstaterar ju att du tillskrivit handläggaren flera gånger och tipsar om advokat för att formulera dina krav.
 
U ulfdah skrev:
Jodå besiktningsteknikern skrev det.
Jag har läst hela tråden men vad jag kan se har du undvikit svara på frågan hur du agerade på informationen att fördjupad undersökning rekommenderas?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U ulfdah skrev:
Jag anmälde ett vad jag tycker ett dolt fel till försäkringsbolaget. Efter många turer hos skadeavdelningen avslog de min begäran om ett dolt fel. Då överklagade jag till klagomålsansvarig och fick nedanstående svar. Min undran är, varför vill de att jag ska kontakta jurist eller advokat? De hade väl också bara kunnat säga nej. Vad tror ni svaret betyder.

"Vi på FtgXXX Försäkringar beklagar att du är missnöjd med utgången i ärendet.
Om du anser att säljarens ansvar för problemen, dvs. det beslut du erhållit i dolda fel ärendet 99999, är felaktigt så kan du återkomma till handläggaren i det ärendet och beskriva på vilket sätt beslutet är felaktigt. Jag ser dock att du redan återkopplat till handläggaren flera gånger så behöver du hjälp med att motivera dig kan du kontakta en fastighetsjurist eller advokat.
Anser du istället att besiktningsteknikern från FtgYYY varit otydlig i informationen om risken för lukt, att tryckimpregnerat virke kan medföra egenemissioner som det står i protokollet under riskavsnittet, så kan du istället reklamera besiktningen till den som utfört protokollet. I ert fall är det FtgYYY.

Tack,
Ulf
Låter som om de inte tycker att den förklaring/skrivelsen/anmälan som inkommit är tillräckligt specifik för att få det att låta som ett dolt fel.. och de tycker att du kanske bör ta hjälp av en jurist/advokat och göra en ny framställan/skrivelse. Där du kan gå igenom med din advokat vad och varför du tycker att "del" är ett dolt fel och denne hjälper dig sätta ord på det (samtidigt som denne kanske talar om hur det fungerar och om det ens är lönt)

För uppenbarligen tycker inte försäkringsbolaget att det du presenterar nu är ett dolt fel..

- - - Så skulle jag tolkat det - - -
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.