A
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Absolut!
Alla dagar i veckan. Om du hoppar nu pga det är för dyrt så kanske det inte blir något nästa gång
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Det gäller att bo i rätt kommun. Priset för att installera fiber där jag bor är 7500:- och betala140:- kr i månaden. Det enda jag behöver göra är att gräva ett 50 cm djupt dike från hus till tomtgräns, så sköter kommunen resten.
S Storn skrev:
- Jag vet att jag överlever med 4G, vi kan streama osv, frågan är hur länge.. vi har ca 30mbit med 4G

- bredband finns i området, men jag vet inte om det går att koppla på sig när som helst eller om de gör de i ”skov” med flera samtidigt.
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
jag vet inte jag gick igång lite på strålnings-ordet.

du har strålning från alla sändare. Sändare har du i telefonen/modemet samt i masten och sedan för Wi-Fi en sändare i modemet och en i din dator eller varje enhet som är ansluten via wifi.
Jo jag förstod det.:) Ordet strålning kan trigga igång en oändlig diskussion. Ungefär som att nämna ordet "Plejd"

I och för sig så vet jag inte om strålningen från masten är samma typ som strålningen från modemet (Wi-Fi)
 
S styren skrev:
Jo jag förstod det.:) Ordet strålning kan trigga igång en oändlig diskussion. Ungefär som att nämna ordet "Plejd"

I och för sig så vet jag inte om strålningen från masten är samma typ som strålningen från modemet (Wi-Fi)
Samma typ, ja det är det. Högre frekvenser för Wifi (upp till 5GHz) än för mobilnäten (upp till 3,5GHz idag). Relevant är ju också fältstyrkan vilket förstås variera stort med avståndet till sändaren och sändarens uteffekt.
 
F Falb skrev:
Jag nappade i höstas på ett erbjudande hos Telia. Installation samt grävning för 7000. Dock behövde jag binda mig på 250/250 i ett år men vad gör de
Svärföräldrarna som kvalade in i kategorin "inte behöver fiber" fick ett pris på 25 för att sen efter ett par år få ett sånt erbjudande på lite drygt 5000 och tog det. Men som sagt, andra har tackat nej och trott det ska bli billigare och så har det istället blivit dyrare. Mina grannar (pensionärer) har ocså tillslut grävt in fiber. Att inte ha fiber är nog som att på 30 talet inte dra in el. Det ska in nån gång. Utslaget över lång tid, spelar det nån roll om det kostade 10.000 extra?

Det stora problemet med fiber är ju att det inte är "reglerat", så väljer man "fel" bolag (ibland får man ju inte ens möjlighet att välja utan det finns bara en leverantör) så kan man drabbas av sjuka prishöjningar i framtiden. Det är väl det trista med detta. Men att välja bort fiber helt tror jag är väldigt dumt.

Det som vore vettigast vore faktiskt att man anlade ett antal rör för fiber och el och att man sen fick populera rören med ledningar från vem man ville. Det skulle öka konkurrensen. Nu, när man måste göra om hela grävningen i både gata och tomt så blir det i princip omöjligt att "byta" leverantör av själva fibern om den man har inte visar sig vara bra.

Men jag skulle trots allt detta ändå nappa på den fiber som erbjuds. Ska man bo kvar 10 år är det inte mycket per månad utslaget. Ska man sälja huset så tror jag många inte vill ha ett hus där det inte finns eller garanterat går att dra in fiber. Det är i princip samma nivå som om avlopp eller el saknas...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alla nät borde vara offentligt ägda. El och data är det inte i dag. Tyvärr.
 
  • Gilla
FiffigaTanten och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Alla nät borde vara offentligt ägda. El och data är det inte i dag. Tyvärr.
Så sant! Idag är det mest just nätavgifter de flesta räkningarna består av.
 
D Daniel 109 skrev:
Alla nät borde vara offentligt ägda. El och data är det inte i dag. Tyvärr.
kisumisu kisumisu skrev:
Så sant! Idag är det mest just nätavgifter de flesta räkningarna består av.
Tänker ni att det vore skönare att betala via skattsedeln så man slipper se kostnaden då den kan få drunkna bland alla andra skattefinansierade "nyttigheter"? :thinking:
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nej. Men att man som med vatten nätet betalar för drift och underhåll. Inte för att ett monopolbolag ska kunna ha en extrem vinst.
Monopol, i de fall de är nödvändiga, är bättre som offentliga än privata.
Nu används offentliga medel för att bygga upp privata monopol….
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det mesta i den här frågan beror på läget. Är det på landsbygden eller på ett ställe där det är osannolikt att det byggs nämnvärt i framtiden är fiber en no-brainer. För "fiberbolagen" är kostnaden hög och vinsten liten där för efterkommande kunder.

Vad gäller mobilt bredband måste man fundera på om det funkar bra på lång sikt. Kapaciteten beror ju på master och annan hårdvara i förhållande till antal användare. T ex vad händer om det i framtiden kommer många fler användare och mycket mer data som ska hanteras? Kommer bolagen då att bygga fler master inklusive utrustning? Kommer de få tillstånd till det? Och hur lång fördröjning pga överklaganden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker ni att det vore skönare att betala via skattsedeln så man slipper se kostnaden då den kan få drunkna bland alla andra skattefinansierade "nyttigheter"? :thinking:
Kanske...för det går ju bygga fiberföreningar som har bredband för 200kr mån. Men det är inte så lätt för en som bor i egen villa att bara bilda fiberförening.

Det bara marknaden som styr idag och någon(?) Plockar en enorm bit av kakan. Billig arbetskraft från polen används, dras fiber lite hursomhelst i skog o mark etc etc...

Jag är emot monopolism men nog fungerade t ex Televerket bättre än Telia gör idag.

Vad hände när elmarknade blev fri? Vi har ingen elbrist i Sverige, men det skall göras business....
 
Redigerat:
  • Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
Vi har haft tur, det kommunala bolaget kör el, sopor, VA och fiber. Det känns hyfsat tryggt. Inte bäst, inte billigast. Men troligen inte heller de som kommer försöka höja priset för att mjölka oss på pengar... Hade jag inte haft dessa men haft val mellan tex Open Infra (Svensk infrastruktur), IP Only och Telia så hade jag alla gånger valt Telia... (även om jag faktiskt jobbade extra på IP Only som student då jag kände en av dem som startade det).
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske...för det går ju bygga fiberföreningar som har bredband för 200kr mån. Men det är inte så lätt för en som bor i egen villa att bara bilda fiberförening.

Det bara marknaden som styr idag och någon(?) Plockar en enorm bit av kakan. Billig arbetskraft från polen används, dras fiber lite hursomhelst i skog o mark etc etc...

Jag är emot monopolism men nog fungerade t ex Televerket bättre än Telia gör idag.

Vad hände när elmarknade blev fri? Vi har ingen elbrist i Sverige, men det skall göras business....
Ber om ursäkt och ta inte illa upp, men totalt meningslöst att ta upp i tråden då det inte kommer att bli verklighet. Åtminstone med nuvarande tillgänglig teknik.;)
Och det var inte bättre förr, min åsikt efter ett arbetsliv inom branschen eller närliggande med både monopol, oligopol och öppen marknad.:cool:
Tråden är utifrån vad man ska välja inom bredband på en hyfsat öppen marknad, som på bara dryga 20 år fått landstäckning till över 99%, åtminstone enligt PTS.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt och ta inte illa upp, men totalt meningslöst att ta upp i tråden då det inte kommer att bli verklighet. Åtminstone med nuvarande tillgänglig teknik.;)
Och det var inte bättre förr, min åsikt efter ett arbetsliv inom branschen eller närliggande med både monopol, oligopol och öppen marknad.:cool:
Tråden är utifrån vad man ska välja inom bredband på en hyfsat öppen marknad, som på bara dryga 20 år fått landstäckning till över 99%, åtminstone enligt PTS.
Förmodligen inte. Men man ville höra min åsikt.

Visst finns det bra privata företag som tar hand om sina anställda, gör som man skall osv.

Jag har heller aldrig själv jobbat med det här. Däremot har jag pratat med en exanställd på Telia. Företaget gick dåligt och många fick gå. Arbetsresultat blev lite si och så.

Jag skrev även lite synpunkter som den här tråden handlade om ursprungligen. Men det kanske är så att de flesta här har enormt bra ekonomi och betalar vad som helst bara dem får fiber!
 
F
S Storn skrev:
- Jag vet att jag överlever med 4G, vi kan streama osv, frågan är hur länge.. vi har ca 30mbit med 4G

- bredband finns i området, men jag vet inte om det går att koppla på sig när som helst eller om de gör de i ”skov” med flera samtidigt.
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
Låter ganska dyrt tycker jag. De flesta jag känner (inkl vi själva) med fiber har betalat ca 20kkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.