D Daniel 109 skrev:
Om vi räknar högt. Arrende priset på bete ligger i snitt på knappt 700kr/ha. Men vi kan ta det för åker på ca 2kkr/ha. Om vi räknar på ett år även om det är kortare så bör grannen få 5kr i arrende. Det är på den nivån skadan är.
Detta måste vara trådens mest korkade inlägg?

Är det betesdjur TS råkat släppa över på grannens mark? Eller har han råkat odla vete i slänten?

Du känner uppenbarligen inte till arrendepriser för solcellsparker och den vinst som görs i sammanhanget.

Enligt artikel i ATL från torsdag den 20 april finns utrymme att kamma hem 1 350 000kr per hektar.

Svensk tidningsartikel om solenergi och vinst, med text som diskuterar ekonomi och markägande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Det där är rena fantasierna. Det om något var ett korkat inlägg. Varför skulle någon betala de summorna när arrenden inte är i närheten av det priset.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
L Lyckås skrev:
Problemet är att i mitt huvud var gränsen på rätt sida. När huvudet är dumt får kroppen lida :dizzy:
Om man är osäker på var gränsen går kan man beställa en gränsvisning, som numera utförs av de flesta kommuner med i stort sett samma utrustning som Lantmäteriet har.
 
Utrustningen är tämligen ointressant om det inte finns inmätta koordinater.
 
  • Gilla
Arrne
  • Laddar…
A
C c_olsson skrev:
Inget, det är ett civilrättsligt ärende så polisen kommer att lägga ner det. Han måste vända sig till kronofogden för att avhysa anläggningen och om du flyttar den innan dess så kommer inget att hända.

Värdet för den ockuperade marken beräknas i nivå med vad man får i ersättning per år för sertvitut för t.ex. mobilantennbasstation dvs några tusen kronor/år. Mer ersättning än så kommer han inte att tilldömas av en civilrättslig domstol.
Bättre ersättning för vindkraftverk då. Ca150000. -
 
A
Många "experter" i denna tråd varav ingen har en aning om vad som gäller!
 
  • Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
H humus skrev:
Man tar väl för f-n reda på vart tomtgränserna är innan man bygger något.
Tycker också du är onödigt hård. Ts ordnar ju till det som blivit fel, han har inte startat en tråd om hur han ska få ha anläggningen kvar på grannens tomt utan att betala nåt för det.
Dessutom kan den knappast ha stört grannen om det tog honom nio månader att upptäcka den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har inget att tillföra i sakfrågan och har bara skummat tråden så kanske redan varit uppe men har en fundering angående markplacerade solceller nära fastighetsgräns. Är det inte lite väl riskabelt att bygga så om man inte har rådighet över marken i närheten av anläggningen? Tänk om grannen planterar energiskog eller annat snabbväxande på sin mark, då riskerar du att inom några år ha skugga på panelerna stora delar av dagen.
 
  • Gilla
humus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om vi räknar högt. Arrende priset på bete ligger i snitt på knappt 700kr/ha. Men vi kan ta det för åker på ca 2kkr/ha. Om vi räknar på ett år även om det är kortare så bör grannen få 5kr i arrende. Det är på den nivån skadan är.
Med skillnaden att grannen inte verkar ha lidit någon skada. Hade det varit så att grannen faktiskt arrenderat ut marken, men sedan får solceller parkerade på den samtidigt så att det inte går att nyttja marken som tänkt, DÅ hade det varit en annan sak. Men nu när det är en rent hypotetisk intäkt som inte existerar i verkligheten, då har grannen heller inte lidit någon skada. Framförallt inte när det inte upptäckts på flera månader.

Om TS bara flyttar på sina grejer och återställer helt och hållet så har ingen lidit någon skada annat än att grannen känner sig "kränkt". Men att känna sig kränkt betyder inte att man har laglig rätt till någonting.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har man nyttjat fastigheten är det rimligt att betala den kostnad som är rimlig om man betalat marknadsmässigt för det. Det är enligt min uppskattning ca 5kr. Sedan kan man för att vara vänlig betala något mer. Men som jag ser det har grannen rätt att kräva en femma.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låt mig gissa att dagens du bättre hade förstått innebörden av detta.

Jag menar inte att man ska döma TS (eller dåtidens dig) för hårt, men en liten näsbränna om att hålla sig på sitt tycker jag gott båda kan få. Hade det varit inympat i er från tidiga år att gränser spelar roll hade ni kanske varit noggrannare.
Det är nog fullt tänkbart att jag skulle kunna göra samma misstag idag. Vi hade alltså gräsmatta ut ca 8m, sedan 2m "vildmark", avgränsat av en stenhög mot allmänningen. Vi fick vid köpet reda på att gränsen låg ungefär där gräsmattan slutade. Grannarna hade anlagt gräsmatta ut till samma nivå som där vi hade skräpmuren. Tallen stod på gräsmattan, ca 1m in från kanten av gräset. jag fällde den, utökade gräsmattan ut till stenhögen, gjorde om stenhögen till en upphöjd murad odlingslåda. Nu ganska enhetligt med grannarna. Var givetvis fullt medveten om att kommunen skulle kunna ha synpunkter...

Men så visade det sig alltså att gränsen gick inte vid kanten av gräsmattan, utan kanske 1,5 m närmare huset. Så tallen som jag fällde stod inte på vår tomt. Det är ju en sak att anlägga rabatter osv. på "annekterad mark", bara att överge eller återställa om kommunen har synpunkter. Men att fälla träd utanför min tomt skulle jag aldrig ge mig in på uppsåtligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att betala 350000 / ha i rörligt arrende som i ATLs artikel är ju rent sinnessjukt.
Då kan man lika gärna ta ett lån till 5% ränta och köpa marken till 10 ggr överpris.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Detta måste vara trådens mest korkade inlägg?

Är det betesdjur TS råkat släppa över på grannens mark? Eller har han råkat odla vete i slänten?

Du känner uppenbarligen inte till arrendepriser för solcellsparker och den vinst som görs i sammanhanget.

Enligt artikel i ATL från torsdag den 20 april finns utrymme att kamma hem 1 350 000kr per hektar.

[bild]
Daniel 109 är och förblir expert på att sabotera trådar genom att konstant sitta och lägga in kommentarer med hysteriska teorier som öht inte är relevanta för trådarna. Han är ett troll och bör endast ignoreras och blockeras. Föd honom absolut INTE med uppmärksamhet och motkommentarer då detta endast hjälper honom att sabotera tråden och dra fokuset från dess ämne!!!
Som här nu: varifrån kommer skitsnacket om arrende?
Saken gäller ca 28 kvm (inga tunnland!). Och som strax INTE har något intrång längre då de tas BORT!!
Fokusera istället på TS fråga istället för såna här ockuperande trolltrådar :heart:
 
  • Gilla
ewa-snickarglädje och 2 till
  • Laddar…
För att svara på TS fråga så skulle jag ta det väldigt lugnt.
Bort med grejjerna snarast och sen ge markägaren 5'-10'
Han komme sannolikt aldrig att dra det vidare, och gör han det är risken minimal att det leder någonstans.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Föd honom absolut INTE med uppmärksamhet och motkommentarer
Hmmm, host host... ;):rofl::crysmile::p
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.