Sittställning Forlowt skrev:
Svarstiden borde alla gånger vara bättre än det där.
Även hastigheten vid uppladdning är dålig när det gäller mobila lösningar, det syns även på den mätningen.
Personligen känner jag att det kan vara en liten hake när man kör tunga backuper mot molnet, och jobbar med Sharepointfiler.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag hade aldrig köpt det. Jag betalade 7000 för min fiber indraget och klart i kåken ute på böggda.
Innan det hade jag mobilt bredband 100-100 som fungerade utmärkt.
30kkr är ju vad det kostade när fiber var nytt.
Ett stort missförstånd, fiber har inte blivit billigare. Däremot har vissa fiberägare tidigare haft upplägg där man "köpt" kunder, kunnat leverera storskaligt, subventioner, bidrag, etc
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Hade 4G med bra täckning i ~2 år men det krånglade några gånger i veckan. 9/10 gånger löste det sig självt på någon minut men ändå väldigt störande.

Drog in fiber för 20k kr och den enda gången jag grämer mig över kostnaden är när jag ser trådar som denna och minns att jag spenderade så mycket :p Samtidigt hade jag inte tackat ja till att få tillbaka de pengarna nu och gå tillbaka till 4G. Haft noll problem sedan jag började använda fiber (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Telia hade 32 k i vanligt pris men om man skulle vänta till kommande kampanj skulle man få 16000. det är vad vi gjort. sen kunde man ju inte vänta på fiber så tog vi mobilt bredband 5 g pp 2 års binding tid. vi har tänkt att inte ta något abonnemang via fiber fram till att abonnemanget är avslutat.


QUOTE="Storn, post: 5227605, member: 449622"]Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh[/QUOTE]
 
Fiberinstallationen räknade jag av på 10 år som konsumtionsköp.:cool:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ju i mitt tycke en "no-brainer" att dra in.

Vi är två vuxna som bägge jobbar hemifrån, och det drar en hel del bandbredd med Teamssamtal och uppkopplad med VPN etc. Sedan har vi två tonåringar som också drar mycket bandbredd när de streamar och spelar. 250/100mps för 395kr/månad kostar fibern.

Mobilt bredband i all ära, men t.ex. Telia har ju den tråkiga funktionen att när man förbrukat 20GB på en dag (och det gör familjer ibland) så måste man manuellt fylla på 5GB till innan det hoppar igång igen. Kostar inget, men bromsar upp. Inte vad man vill pyssla med på viktigt sammanträde. Där är ju fibern helt överlägsen. Mobila bredband blir också långsammare ju fler som är uppkopplade. Kapaciteten räcker inte till.

Hade jag varit singel utan barn hade väl mobilt bredband varit bra, men för familjen räcker det nog inte till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alla dagar i veckan! Jag kör 5g/4g och för 30 lök hade jag definitivt skaffat fiber.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Så här gick det med vår fiber efter sex år.
Myr32D2X4sInWTVa9lCnzAtnrYtJxZZSaUWfUX6fiwknJlzVymEgcc9cPQPJMKzQGZ0_Hql9nwnNQ6K99_ccM-RVvXvWiliyP8-q3cV0LolB_ZebjG64mE5JxCCHrvRdu95qflXl9nFOAfa8Pk8eLhHjeoFgopcWPVw5StefWiDisedRO5LW2iRLZD4JmMSXJR-pElDcL0Fux4oSMFJY11BY_ZMvVOYcdbng4x5BwEwliuA6Z-qrCVhYk0S3UJ3zssU72eN3XA-NcxYeE55N-Hgb7E5_KI9SyzNxYFJ9Cjn1_d53rmDSkAAaAsEDoXsHQGNW_B5gS2w6aIuSUhnXqnAKrwNuCpPmpe-t8DQ5swZp0cjsyYKuyJdDoUh9VgV-Mxz1YT-Bbjyp5e5x77T1iVB1cAUN_HeDjud1o0kWpWU11xgcVcHC8hK34A63Fdou_GO9KibmfxSa2aThmCMaZY0TZZi_8WD-VTuOJdUz4JIONP9jQx1WoWWuiNANZqLkPWEXPU6W-Z_eYLglCaWzYnZ6RxRnzYxskC1uMB6pWsiz9BeCZyrTHBbcp7qnRXaphaRVvlVeXkk-LVPqZWm0Gn3x7cakVuUBKLlAgmhFcPO3fOmwY4F8cFHPQo9vqKEYZIdpEV4Y_KYV4gYAOFxILlMdPkw1yskXulA0NhDmlyl7IS98lVsnUkwzrjj_iAxaLSbmL5dwMQbKUkMqMiPFr1jMP414jStBMsCTb9Vi4o-MeFhXnRJbkwtwP3h80BedT2QdDeAhWQ1pA8J54fJ19zOiQxbta56rQmAqA0Z3Ga5RkfiwLcA-qLfW_fc2waQalxSl10nebCT3pSFO0qbUsKet5NEcO8jUh_ng9K3o3juUsP6oZOmXKm671vyuu9pP9th5_2lJIdZW0-4cKHS1b9koKEE0yuyGBdCiC_AE_tYhgFDUOQ=w391-h695-s-no

Telia 500/500 ersatt med en router med simkort.
Hastighet 30/30.
Men den är mycket mer stabil och i praktiken lika snabb!
Telia har haft sex år på sig att fixa att fibern får avbrott och laggar.
Kostnaden har varit 20k för anslutning och 7200 om året i ab.
Vi kan streama bättre med 4G.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi betalade 20k förra året för fiber. Tyckte att det var ok eftersom vår lilla stuga ligger "mitt i skogen". Skämt åsido, det ligger kanske ett 30tal fastigheter utmed en 8 km lång allmän väg genom skogen. Närmaste samhälle cirka 10 km och Karlskrona 35 km så vi tyckte det var rimligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nyinflyttade i ett hus utan fiber, brydde mig inte ett skit om fiber va installerat eller ej när vi gick på visning. Har kört enbart mobiltbredband i flera år utan några problem, 3 vuxna 2 mindre barn och jag är född på 80 talet och lirar massor av CoD competitive , nemas problemas. 20k för Telia 21900 för öppen fiber vill dom ha för att installera här. Under 10k så kanske jag kan överväga installation.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Förvissso, men för flertalet är mobilt bredband bra nog, förutsatt att man skaffar en riktig router och inte den skiten som leverantörerna skickar med.

"Bra Nog" är tyvärr ofta en bortglömd faktor, många invaggas i tron att man måste ha det värsta för att klara sig.
Frågan är hur länge det är "bra nog".

Den fiber du drar in idag klarar utan problem 40 Gbit/s. Ja, Gbit/s, inte Mbit/s.

Visst, idag har du inte behovet, men hur ser det ut om 10 år?

Att dra in fiber är en investering för framtiden. Ungefär som att renovera badrum eller kök för flera hundra tusen. Är inte det nuvarande badrummet eller köket "bra nog"?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ungefär som att renovera badrum eller kök för flera hundra tusen. Är inte det nuvarande badrummet eller köket "bra nog"?
Haltande jämförelse tycker jag.
Frågar du mig så kastas det ut alldeles för många fullt fungerande kök för att dom är "fula" eller "passar inte in".
Detsamma gäller vitvaror.
Kommunikation mot internet och omvärlden lägger jag i ett helt annat fack, det har mer med funktionalitet att göra.
 
Risken är väl stor att det inte blir billigare.
Endast du kan avgöra om det är värt det.

Vi körde 4G tidigare vilket gav helt ok hastighet, dock var det begränsad datamängd på den tiden vilket gjorde att fiber blev ett lätt val.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Arbetar själv med telekom och valde att köra mobilt när vi flyttade in i hus utan tidigare indragen fiber. Företaget jag jobbar på tillhandahåller både fast och mobilt så jag är inte biased på det sättet. Redan med 4g fungerade det så gott som helt problemfritt, men nu efter att 5G kommit till området funkar det ännu bättre. Allt beror ju på var man bor i förhållande till närmsta basstation förstås, men för oss så innebar det ett lyft från 40-60 normalhastighet till 450-500 normalt. En gång under året har jag fått starta om routern, annars inga problem. Länge skulle jag sagt att det var självklart att dra in fiber men idag är det inte lika givet. Kostnaden i ts fall för att dra in fiber täcker ju den mobila bredbandskostnaden i fem-sex år…
 
80-talist, precis köpt hus utan fiber.
Har tursamt nog 5g+ täckning och några hundra meter till mast. 399/mån inkl utomhus mottagare.

27000 för fiberinkoppling och därpå månadskostnad i storleken 500/ mån för liknande uppkoppling.

Valet är lätt att börja med iaf. Går
Alltid att dra in fiber när man känner för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.