S SwiftD skrev:
Bland annat här:
[länk]
20 år gammalt.
 
K
S SwiftD skrev:
Bland annat här:
[länk] attdeo/motion/vindkraft_GR02N333
Anledningen till att jag undrade var, varför att du sprider 20 år gamla citat ur en motion som det inte finns någon som helst relevans för idag. Du skulle kanske ägna dig åt lite källkritik...
 
Nissens Nissens skrev:
Varför inte? Studier på universitet och institut är ofta en beställning från någon som betalar för dem.

Därför är en studie som är finansierad av SBAB och Booli hyfsat trovärdig eftersom de inte (vad jag vet) har några intressen i solpanelmarknaden.
En akademisk studie bör generellt ses relativt ofärgad. I annat fall har vi några miljarder källhänvisningar att ifrågasätta. Jag tror nog att de flesta förstår att den som gjorde den studien på något sätt har någon typ av lön som betalas av något typ av universitet som i sin tur gör studier på begäran, vilket resulterar i arvode. Studien säger inget om ifall folk på byggahus ska köpa solpaneler eller inte. Studien påvisar värdet av systemet oberoende av den direkta intäkten eller besparingen som systemet ger.

Du jämför SLU med en bank. Vem i h-e litar nånsin på en bank? Sist jag gjorde det satt jag med 5% ränta i låst lån på 5 år. Tack Nordea! SBAB har väl allt att vinna på att folk köper deras fonder hellre än lånar till ett panelsystem?

Oavsett:

Jag har senaste halvåret följt en hel del offerter på diverse forum och jag ser för tillfället ingen köpsida för solceller. Det finns inget logiskt att investera i en produkt som ökat i pris av en eller flera anledningar som förr eller senare kommer försvinna.

Däremot kan man vara lite kreativ och ta de där offerterna och slänga i soptunnan och fundera på om det finns andra sätt att få upp ett system på sitt tak för betydligt mindre pengar (om man nu av någon anledning absolut inte kan vänta tills läget är bättre)

Jag satte upp solpaneler mars 2022 och trots att jag inte inte ens hade dom uppe hela året betalade jag av omkring 20% av hela systemet på ett år. Detta på grund av prisnivån på el som var under sommaren 2022. Prisbilden var givetvis annorlunda 2021 när jag beställde systemet. (7900:- per installerad kW), Hade jag skött importen själv, haft allt liggande hemma och fått tag på en installatör som gjort själva jobbet per timme hade mitt pris per kW troligtvis gått ner till 5000:- eller lägre.

Det blir sällan rätt om man tar offerten rakt av, slår ut på x antal år och förväntar sig en linjär ekonomisk avbetalning. Det finns rejält mycket mer att räkna på. Inflationen är uppenbarligen en rätt stor del av kalkylen.

Priserna kommer givetvis gå ner. Lägger man ev. pengar man har nu, på energibesparande åtgärder har man en bättre grund för sin kostnadsberäkning när man sen tar in offerter för solpanelssystem. Avbetalningen av ett mer effektivt värmesystem är i många fall lättare att räkna hem än ett solpanelsystem. (jag låtsas nu att priset på värmepumpar inte också ökat men det är en annan tråd)
 
nikasp
Jag ser solpanelerna som en hedgning mot ev. höga priser framåt. Nu är den betald och kommer att sänka köpt el rejält.

Har precis beställt Ngenic för styrning av vår ganska nya nya men klena Nibe F370. Kommer ganska säkert köpa en luftluftvärmepump, har en kille som kommer ut imorgon för offert. Då känner jag att vi gjort det man bör med det här huset (FLVP med vattenburen värme). Vi gör bara av med 12-13000 kWh på 126 kvm + 19 kvm garage (12 grader med ”brödrost”) på en familj om fyra pers så inga storförbrukare direkt.
 
H henlin431 skrev:
En akademisk studie bör generellt ses relativt ofärgad. I annat fall har vi några miljarder källhänvisningar att ifrågasätta. Jag tror nog att de flesta förstår att den som gjorde den studien på något sätt har någon typ av lön som betalas av något typ av universitet som i sin tur gör studier på begäran, vilket resulterar i arvode. Studien säger inget om ifall folk på byggahus ska köpa solpaneler eller inte. Studien påvisar värdet av systemet oberoende av den direkta intäkten eller besparingen som systemet ger.

Du jämför SLU med en bank. Vem i h-e litar nånsin på en bank? Sist jag gjorde det satt jag med 5% ränta i låst lån på 5 år. Tack Nordea! SBAB har väl allt att vinna på att folk köper deras fonder hellre än lånar till ett panelsystem?

Oavsett:

Jag har senaste halvåret följt en hel del offerter på diverse forum och jag ser för tillfället ingen köpsida för solceller. Det finns inget logiskt att investera i en produkt som ökat i pris av en eller flera anledningar som förr eller senare kommer försvinna.

Däremot kan man vara lite kreativ och ta de där offerterna och slänga i soptunnan och fundera på om det finns andra sätt att få upp ett system på sitt tak för betydligt mindre pengar (om man nu av någon anledning absolut inte kan vänta tills läget är bättre)

Jag satte upp solpaneler mars 2022 och trots att jag inte inte ens hade dom uppe hela året betalade jag av omkring 20% av hela systemet på ett år. Detta på grund av prisnivån på el som var under sommaren 2022. Prisbilden var givetvis annorlunda 2021 när jag beställde systemet. (7900:- per installerad kW), Hade jag skött importen själv, haft allt liggande hemma och fått tag på en installatör som gjort själva jobbet per timme hade mitt pris per kW troligtvis gått ner till 5000:- eller lägre.

Det blir sällan rätt om man tar offerten rakt av, slår ut på x antal år och förväntar sig en linjär ekonomisk avbetalning. Det finns rejält mycket mer att räkna på. Inflationen är uppenbarligen en rätt stor del av kalkylen.

Priserna kommer givetvis gå ner. Lägger man ev. pengar man har nu, på energibesparande åtgärder har man en bättre grund för sin kostnadsberäkning när man sen tar in offerter för solpanelssystem. Avbetalningen av ett mer effektivt värmesystem är i många fall lättare att räkna hem än ett solpanelsystem. (jag låtsas nu att priset på värmepumpar inte också ökat men det är en annan tråd)
Nu skall ju studier etikprövas, något som görs av folk som har som intresse att styra dem åt ett visst håll. Men detta är ju ett problem främst inom samhälleliga områden (vård, skola, omsorg, miljö mm). Det sistnämnda är dock ett område där jag hittar många politiskt vinklade studier, även från de tekniska lärosätena. Jag kommer särksilt ihåg en studie om dubbdäck från Chalmers som var extremt vinklad rörande det etiska att använda kobolt från barnarbetare i Afrika (något som var väldigt vinklat då mängden kobolt i moderna dubbar oftast är liten och det oftast inte kommer därifrån ändå). Men men...
 
Jag har i mina excelark för mars-maj nu gjort en beräkning av medelpris för elen kl 11-17 då huvuddelen av elen skulle produceras under dessa timmar för de flesta, detta elpris understiger rätt mycket det jag räknat ut tidigare. Jag har fortfarande inte tagit hänsyn till vädret och hur det påverkar produktionen. Jag skulle behöva produktionssiffror timme för timme på en elanläggning från SE3 också, för att kunna använda dessa för att räkna ut det verkliga medelpriset för den producerade elen. Det spelar ingen roll hur stor anläggningen är...

Jag skall gräva på nätet och se om jag kan hitta någon som dagligen publicerar sin produktion...

Edit: Eller så nöjer jag mig med att jämka värdena utifrån denna graf, jag får då inte korrelationen elpris och produktion men detta blir nog tillräckligt bra för att få ett vettigt medelpris för solcellsproduktionen på en månad:
produktion-fran-solceller-olika-vaderstrack.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
ConnyK
  • Laddar…
Denna bilden är intressant, den visar hur solcellerna påverkar timpriserna mer och mer:
genomsnittligt_elpris_per_timme_och_kWh_2019_2021.jpg
 
nikasp
Intresseanmälde mig till CheckWatt nu, få se om det kan generera lite bättre än att endast sälja.
Skärmdump av en app, CheckWatt, visar uppskattad årsersättning för energitjänster på svenska, batteriinformation, intresseanmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
Intressant att det skiljer så lite mellan öst-syd-väst,
Min ursprungsplan som passar bra med mitt hus var i dessa 3 riktningar och då blir det bra produktion under längre tid på dygnet.
Skall vänta lite till med att begära nya offerter så det lugnat ner sig lite på Solcellsmarknaden.
Förhoppningsvis får man en installation med kvalité och att de bryr sig om kunderna och till en rimlig kostnad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall ju studier etikprövas, något som görs av folk som har som intresse att styra dem åt ett visst håll. Men detta är ju ett problem främst inom samhälleliga områden (vård, skola, omsorg, miljö mm). Det sistnämnda är dock ett område där jag hittar många politiskt vinklade studier, även från de tekniska lärosätena. Jag kommer särksilt ihåg en studie om dubbdäck från Chalmers som var extremt vinklad rörande det etiska att använda kobolt från barnarbetare i Afrika (något som var väldigt vinklat då mängden kobolt i moderna dubbar oftast är liten och det oftast inte kommer därifrån ändå). Men men...
Helt ok.

Men då går vi på fakta istället. Ett hus som har lägre driftkostnader på grund av solpaneler ger bättre möjligheter till lån från banken (högre lånelöfte). Fler intressenter med banken i ryggen vid budgivningen resulterar helt logiskt till högre försäljningspriser överlag.

Studien påvisar egentligen bara det självklara. Mer raketforskning än så var det inte.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har i mina excelark för mars-maj nu gjort en beräkning av medelpris för elen kl 11-17 då huvuddelen av elen skulle produceras under dessa timmar för de flesta, detta elpris understiger rätt mycket det jag räknat ut tidigare. Jag har fortfarande inte tagit hänsyn till vädret och hur det påverkar produktionen. Jag skulle behöva produktionssiffror timme för timme på en elanläggning från SE3 också, för att kunna använda dessa för att räkna ut det verkliga medelpriset för den producerade elen. Det spelar ingen roll hur stor anläggningen är...

Jag skall gräva på nätet och se om jag kan hitta någon som dagligen publicerar sin produktion...

Edit: Eller så nöjer jag mig med att jämka värdena utifrån denna graf, jag får då inte korrelationen elpris och produktion men detta blir nog tillräckligt bra för att få ett vettigt medelpris för solcellsproduktionen på en månad:
[bild]
Funktionell länk för ditt syfte. Jag sökte fram anläggningar i mitt område innan jag köpte systemet. Där hittar du produktionssiffror per timme med flera år i statistik bakåt.

https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/home/public?locale=sv_SE
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
C ConnyK skrev:
Intressant att det skiljer så lite mellan öst-syd-väst,
Min ursprungsplan som passar bra med mitt hus var i dessa 3 riktningar och då blir det bra produktion under längre tid på dygnet.
Skall vänta lite till med att begära nya offerter så det lugnat ner sig lite på Solcellsmarknaden.
Förhoppningsvis får man en installation med kvalité och att de bryr sig om kunderna och till en rimlig kostnad.
Du ser kanske att kurvan blir brantare på ena kanten i öst eller i väst (beroende på plaering) och att arean blir lägre. Rätt stor skillnad ändå. "Någon" borde räkna ut hur mycket arean skiljer men nog är det 15% alltid.
 
C ConnyK skrev:
Intressant att det skiljer så lite mellan öst-syd-väst,
Min ursprungsplan som passar bra med mitt hus var i dessa 3 riktningar och då blir det bra produktion under längre tid på dygnet.
Skall vänta lite till med att begära nya offerter så det lugnat ner sig lite på Solcellsmarknaden.
Förhoppningsvis får man en installation med kvalité och att de bryr sig om kunderna och till en rimlig kostnad.
Vår plan var delvis dikterat av husets läge. Öst och väst, en smula vridet Åt norr på västsidan (och åt syd på östsidan såklart). 17 grader gentemot rent öst eller väst och i detta fall 287 grader på västsidan.

Vi valde att ha alla panelerna mot väst, helt enkelt för att vi använder mest el framåt eftermiddag - kväll. Tror detta blev riktigt bra, vår 11 kWp-anläggning ger riktigt bra kraft framåt kvällskvisten. Litet mer modest leverans innan ett men helt ok eftersom vi knappt konsumerar el alls innan ett, bara litet kaffekokare, äggkokare osv och det täcks enkelt av den låga produktionen på förmiddagar - morgon.

Det är eftermiddagar-kväll som vi tvättar, kör diskmaskiner osv. Och under varma sommarmånader, kör AC som drar en del el under just eftermiddagar.

___
PS. Extra gynnsamt är det eftersom man typiskt får mer betalt för levererad el eftermiddag - kväll jfr mitt på dagen. Det blir ett ganska betydande överskott oavsett hur mycket vi försöker egenkonsumera under eftermiddagar-kväll.
 
Redigerat:
  • Gilla
ConnyK
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Funktionell länk för ditt syfte. Jag sökte fram anläggningar i mitt område innan jag köpte systemet. Där hittar du produktionssiffror per timme med flera år i statistik bakåt.

[länk]
Mycket bra!!!

Här kan man se hur anläggningen ger över året och över dagen. Nu skall man bara försöka göra något med det också. Jag tycker mig se produktionskurvan upp och ned i priskurvan under dagen. Vinsterna i mer sol under sommaren (jämfört med våren och hösten) äts nästan helt upp av mer moln. Förvånansvärt liten skillnad i produktionen från april till augusti, sedan ger resten av året som två månader under sommaren så totalt "sju solmånader" kan man se det som att man har per år.

Nu skall jag bara korrelera priserna mot produktionen också. Jag får nöja mig med i år, ifjol går ju inte av kända skäl och tidigare så var inte solel lika dominerande på sommaren. En snabb koll ger viss korrelation mellan låga priser och hög produktion i Göteborg, men då det är vädret i Tyskland och Nederländerna som troligen styr så är korrelationen mindre än vad jag trodde.

Beräkningar för april -23:
Det viktade dagspriset (efter produktion per olika timmar under dagen) och nattpriset skiljer sig inte mycket åt alls (3 öre + moms), här tjänar man verkligen inte mycket på att spara el från dagen till natten i sina batterier. Notera att nattelen är 3 öre billigare, så det är bättre att sälja på dagen. Dagspriset (det viktade) är ca 7 öre lägre än medelpriset på månaden. Morgon/kvällspriset (då man gör av med den mesta elen) är 6 öre dyrare än medelpriset på månaden.

Slutsatsen av detta är att:
1) batterier lönar sig inte för att spara på sin egen solel, inte ens nära (astronomiska skillnader rent utav). Möjligen för att spara köpt el vissa dagar på vintern.
2) för att tjäna på timtaxor med solel så skall man förbruka el på natten och mitt på dagen. Men det gör jag redan i mitt hus (via styrning av beredare, "värme" och laddning av elbilar).
3) Jag har inte räknat på det, men prisskillnaderna morgon/kväll (öst/västpaneler) är inte tillräckligt stora för att motivera den lägre produktionen, även om man får bättre betalt. De dagar då det är stora priskillnader är för få.
4) Man tappar runt 10-15% på priserna för förbrukningen av "sin egen el" på dygnsbasis. Detta bör läggas in i kalkylerna för solpanelerna (lite dumt att dra så stark slutsats på bara en månad, men det verkar stämma hyfsat vid en snabbkoll på andra månader också). Detta är alltså på spotpriset, nätnytta och 60-öringen är ju samma.
5) Elpriserna för produktion ligger på på mindre än hälften av vad "Svea Solar" hade i sin kalkyl som försäljningspris på spotmarknaden, viktar vi in vintern också, så blir det runt hälften.
6) regniga dagar är dyrare och producerar mindre, soliga är billigare och produverar mer. Jag har inte försökt kompensera för detta då jag inte riktigt fått ihop hur mycket detta korrelerar, jag skulle behöva titta på produktion mot pris över många månader för att få rätt faktor. Detta gör dock att det viktade priset vid försäljning respektive köp kommer att skilja ytterligare lite, kanske ett par-tre ören till.

Jag är tyvärr inte mer övertygad om att solpaneler är en bra idé av dessa beräkningar, men jag väntar ju på ytterligare ett par offerter, de kanske är mycket bättre?.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.