Tråden nu uppe i 796 kommentarer, är det nytt rekord med inlägg i en tråd som egentligen beror på om man tillhör gruppen ”ja de e bra” eller gruppen ”nä de e dåligt”. Mkt mkt intressant och spännande och se hur lång tråden kan bli…
 
E ettan47 skrev:
Tråden nu uppe i 796 kommentarer, är det nytt rekord i inlägg som bottnar i att man tillhör antingen gruppen ”ja de e bra” eller gruppen ”nä de e dåligt”. Mkt mkt intressant och spännande och se hur lång tråden kan bli…
Såg du tråden om Covid-vaccin?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Såg du tråden om Covid-vaccin?
Nej, hur lång var den?
 
E ettan47 skrev:
Nej, hur lång var den?
Över 800 inlägg, snart upphunnen av denna. Det finns många fler trådar, men det var den första jag tänkte på.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall ju studier etikprövas, något som görs av folk som har som intresse att styra dem åt ett visst håll. Men detta är ju ett problem främst inom samhälleliga områden (vård, skola, omsorg, miljö mm). Det sistnämnda är dock ett område där jag hittar många politiskt vinklade studier, även från de tekniska lärosätena. Jag kommer särksilt ihåg en studie om dubbdäck från Chalmers som var extremt vinklad rörande det etiska att använda kobolt från barnarbetare i Afrika (något som var väldigt vinklat då mängden kobolt i moderna dubbar oftast är liten och det oftast inte kommer därifrån ändå). Men men...
pacman42 pacman42 skrev:
Mycket bra!!!

Här kan man se hur anläggningen ger över året och över dagen. Nu skall man bara försöka göra något med det också. Jag tycker mig se produktionskurvan upp och ned i priskurvan under dagen. Vinsterna i mer sol under sommaren (jämfört med våren och hösten) äts nästan helt upp av mer moln. Förvånansvärt liten skillnad i produktionen från april till augusti, sedan ger resten av året som två månader under sommaren så totalt "sju solmånader" kan man se det som att man har per år.

Nu skall jag bara korrelera priserna mot produktionen också. Jag får nöja mig med i år, ifjol går ju inte av kända skäl och tidigare så var inte solel lika dominerande på sommaren. En snabb koll ger viss korrelation mellan låga priser och hög produktion i Göteborg, men då det är vädret i Tyskland och Nederländerna som troligen styr så är korrelationen mindre än vad jag trodde.

Beräkningar för april -23:
Det viktade dagspriset (efter produktion per olika timmar under dagen) och nattpriset skiljer sig inte mycket åt alls (3 öre + moms), här tjänar man verkligen inte mycket på att spara el från dagen till natten i sina batterier. Notera att nattelen är 3 öre billigare, så det är bättre att sälja på dagen. Dagspriset (det viktade) är ca 7 öre lägre än medelpriset på månaden. Morgon/kvällspriset (då man gör av med den mesta elen) är 6 öre dyrare än medelpriset på månaden.

Slutsatsen av detta är att:
1) batterier lönar sig inte för att spara på sin egen solel, inte ens nära (astronomiska skillnader rent utav). Möjligen för att spara köpt el vissa dagar på vintern.
2) för att tjäna på timtaxor med solel så skall man förbruka el på natten och mitt på dagen. Men det gör jag redan i mitt hus (via styrning av beredare, "värme" och laddning av elbilar).
3) Jag har inte räknat på det, men prisskillnaderna morgon/kväll (öst/västpaneler) är inte tillräckligt stora för att motivera den lägre produktionen, även om man får bättre betalt. De dagar då det är stora priskillnader är för få.
4) Man tappar runt 10-15% på priserna för förbrukningen av "sin egen el" på dygnsbasis. Detta bör läggas in i kalkylerna för solpanelerna (lite dumt att dra så stark slutsats på bara en månad, men det verkar stämma hyfsat vid en snabbkoll på andra månader också). Detta är alltså på spotpriset, nätnytta och 60-öringen är ju samma.
5) Elpriserna för produktion ligger på på mindre än hälften av vad "Svea Solar" hade i sin kalkyl som försäljningspris på spotmarknaden, viktar vi in vintern också, så blir det runt hälften.
6) regniga dagar är dyrare och producerar mindre, soliga är billigare och produverar mer. Jag har inte försökt kompensera för detta då jag inte riktigt fått ihop hur mycket detta korrelerar, jag skulle behöva titta på produktion mot pris över många månader för att få rätt faktor. Detta gör dock att det viktade priset vid försäljning respektive köp kommer att skilja ytterligare lite, kanske ett par-tre ören till.

Jag är tyvärr inte mer övertygad om att solpaneler är en bra idé av dessa beräkningar, men jag väntar ju på ytterligare ett par offerter, de kanske är mycket bättre?.
Jag gjorde en hel del beräkningar för ett par år sen för batteribiten. En svår detalj man måste våga sätta värde kontra risk för är garantitiden. En kalkyl som visar sig lönsam efter att garantitiden gått ut bör anses högrisk. För solpaneler är det inget problem. För växelriktare hamnar man nära gränsen men för batterier ramlar man ofta långt över gränsen.

Därtill vilken energi batterierna klarar att hålla när de blir äldre. Även batterier behöver uppvisa (likt solpaneler) ett avmattande värde över tid i en kalkyl. För paneler räknas detta på kring 20 år. För batterier har jag inte ens sett något. Trots att det är för just batterier/batteristyrning de stora riskerna finns.

Men jag vill ändå nämna att det finns folk som köper en bil i syfte att åka från A till B. Istället för att välja en modell som är mest ekonomisk köps den bil med häftigast motor och snyggaste lacken. Det kan dra iväg några hundratusen utan problem. Trots att det inte är ekonomiskt fördelaktigt på något sätt.

Det är därför jag vill dra parallellen till batterier och deras möjliga ö-lösning. Det är alltså många som väljer denna lösning för att det är solenergisystemets Rolls Royce-modell. Trots att detta ekonomiskt sett inte går att räkna hem över åren.

"Varför skulle man köpa ett energysystem som inte är ekonomiskt fördelaktigt?"

1. För att en hel del har råd att välja exakt det dom vill ha
2. För att många har det som hobby
3. Man vill ta ett aktivt steg för sig själv och sin familj på miljöområdet

Det är för övrigt mängder av folk (de flesta?) som väljer paneler som ser ut exakt som de vill ha dom. Istället för att välja de mest ekonomiskt fördelaktiga. Det går egentligen inte heller ihop med logiken att vi bara skaffar solceller för huvudsyftets skull och för ekonomins skull.

När jag upphandlade hade jag i princip 3 krav.

1. Så lågt pris som möjligt
2. Så lång garanti som möjligt
3. Så lite teknik på taket som möjligt

Självklart försökte jag välja bolag med omsorg och säkerställa tillräcklig kvalité på alla områden. Det är punkt 3 som knäcker många kalkyler. Det väljs till extrautrustning såsom batterier, specialväxelriktare och optimerare. Det får offerterna att glida upp enormt mycket.
 
S
nikasp nikasp skrev:
Jag ser solpanelerna som en hedgning mot ev. höga priser framåt. Nu är den betald och kommer att sänka köpt el rejält.

Har precis beställt Ngenic för styrning av vår ganska nya nya men klena Nibe F370. Kommer ganska säkert köpa en luftluftvärmepump, har en kille som kommer ut imorgon för offert. Då känner jag att vi gjort det man bör med det här huset (FLVP med vattenburen värme). Vi gör bara av med 12-13000 kWh på 126 kvm + 19 kvm garage (12 grader med ”brödrost”) på en familj om fyra pers så inga storförbrukare direkt.
Hur stor säkring har du idag, och hur stor säkring räknar du med efter installation av luftluftvärmepump?
(har liknande setup och förbrukning)

Vad har du tänkt styra med Ngenic?
 
H henlin431 skrev:
Jag gjorde en hel del beräkningar för ett par år sen för batteribiten. En svår detalj man måste våga sätta värde kontra risk för är garantitiden. En kalkyl som visar sig lönsam efter att garantitiden gått ut bör anses högrisk. För solpaneler är det inget problem. För växelriktare hamnar man nära gränsen men för batterier ramlar man ofta långt över gränsen.

Därtill vilken energi batterierna klarar att hålla när de blir äldre. Även batterier behöver uppvisa (likt solpaneler) ett avmattande värde över tid i en kalkyl. För paneler räknas detta på kring 20 år. För batterier har jag inte ens sett något. Trots att det är för just batterier/batteristyrning de stora riskerna finns.

Men jag vill ändå nämna att det finns folk som köper en bil i syfte att åka från A till B. Istället för att välja en modell som är mest ekonomisk köps den bil med häftigast motor och snyggaste lacken. Det kan dra iväg några hundratusen utan problem. Trots att det inte är ekonomiskt fördelaktigt på något sätt.

Det är därför jag vill dra parallellen till batterier och deras möjliga ö-lösning. Det är alltså många som väljer denna lösning för att det är solenergisystemets Rolls Royce-modell. Trots att detta ekonomiskt sett inte går att räkna hem över åren.

"Varför skulle man köpa ett energysystem som inte är ekonomiskt fördelaktigt?"

1. För att en hel del har råd att välja exakt det dom vill ha
2. För att många har det som hobby
3. Man vill ta ett aktivt steg för sig själv och sin familj på miljöområdet

Det är för övrigt mängder av folk (de flesta?) som väljer paneler som ser ut exakt som de vill ha dom. Istället för att välja de mest ekonomiskt fördelaktiga. Det går egentligen inte heller ihop med logiken att vi bara skaffar solceller för huvudsyftets skull och för ekonomins skull.

När jag upphandlade hade jag i princip 3 krav.

1. Så lågt pris som möjligt
2. Så lång garanti som möjligt
3. Så lite teknik på taket som möjligt

Självklart försökte jag välja bolag med omsorg och säkerställa tillräcklig kvalité på alla områden. Det är punkt 3 som knäcker många kalkyler. Det väljs till extrautrustning såsom batterier, specialväxelriktare och optimerare. Det får offerterna att glida upp enormt mycket.
Rörande "Man vill ta ett aktivt steg för sig själv och sin familj på miljöområdet" så är det ett mycket tveksamt argument om man inte räknar med att den el som produceras skall exporteras utomlands. Men det är en separat diskussion, kan dock inte låta bli att analysera detta en aning...

Tyskland och Nederländerna börjar närma sig den nivå på solceller där gasen inte längre kan fasas ut mer (då den används för att balansera konsumtion mot produktion. Resten av elen är import från andra länder (främst norrut). Jag tycker mig kunna se att man utifrån väder till och med stänger av solpaneler i dessa länder för att baskraften (som måste finnas för att klara natten, bla kolkraft) annars pressar priset mot noll. Anledningen till att jag tycker mig se detta är att utnyttjandegraden av installerad solenergi inte riktigt följer nyttjandegraden i grannländerna, när det blåser så producerar plötsligt solenergin mindre även om det oftast blåser mycket när vädret är klart (efter att en front har passerat). Vid dessa tillfällen kan man inte heller nyttja pumpkraften då magasinen troligtvis är fulla redan. Detta gör att mer solenergi i Sverige inte tar bort någon mer kolbaserad energi utomlands. Vidare så innebär då solenergi i Sverige att andra stabilare energikällor tidvis får svårare att klara ekonomin, vilket i sin tur ger slagiga energipriser med höga toppar och djupa dalar. I Sverige handlar detta främst om kärnkraft. Man kan dock inte ta bort denna, utan resultatet blir att den stängs av under längre perioder på sommaren med slagiga priser på elen även då.

De andra argumenten rörande varför man skall köpa något som inte är ekonomiskt fördelaktigt är dock ingenting som man kan föra över till andra, det är rent personliga preferenser.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
nikasp
S styren skrev:
Hur stor säkring har du idag, och hur stor säkring räknar du med efter installation av luftluftvärmepump?
(har liknande setup och förbrukning)

Vad har du tänkt styra med Ngenic?
Har en 20A idag och en Nibe F370. 2017 var det inte aktuellt med en F7xx-modell, gick inte att räkna hem då tyckte jag. Får återkomma om säkring när jag pratat med BME Kyl som kommer ut efter lunch.
 
Hade inte jag haft elbilar i huset så hade vi klarat oss med 16A efter att vi skaffade LLVP, nu har vi 20A. Men det skulle vara på gränsen då vi skulle få problem med att laga mat samtidigt som tvättmaskin/torktumlare/diskmaskin går (beroende på fasplanering). Tvättmaskinen toppar på 16A bara den (på 10A säkring). Diskmaskinen toppar på 10A (annan säkring). Spis och Ugn toppar bägge på 10A fördelat över tre säkringar och faser. Lägg sedan till detta en LLVP som behöver upp till 10A och dessutom varmvattenproduktion (en fas, 4A). Går man ned på 16A så måste man planera sina verksamheter eller ha effektvakt på några av apparaterna, toppströmmarna är så pass höga att säkringarna riskeras annars.

Innan jag planerade om faserna i vårt hus så flög huvudsäkringarna på 20A rätt så ofta. Diskmaskin och Tvättmaskin som värmde samtidigt var en klassiker. Men även varmvattenproduktion samtidigt som tvättmaskinen drog igång värmning kunde ställa till det. Numera har jag full kontroll, och som jag skrev ovan hade vi inte haft elbilar som behöver laddas så hade vi kunnat gå ned till 16A tack vare min styrning av effekterna på apparaterna. Om vi måste ladda två bilar samtidigt så klarar vi oss dock inte med 16A, i så fall hade vi behövt acceptera att inte optimera laddningen mot timpriserna och det sparar mer pengar att göra detta än vad en 20A uppsäkring kostar extra per år.
 
S
nikasp nikasp skrev:
Har en 20A idag och en Nibe F370. 2017 var det inte aktuellt med en F7xx-modell, gick inte att räkna hem då tyckte jag. Får återkomma om säkring när jag pratat med BME Kyl som kommer ut efter lunch.
Tack, berätta gärna vilken luftluftvp som dom rekomenderar, samt vilken säkring anpassad för detta. Funderar starkt på luftluftvärmepump i komplement till min F370.
 
S styren skrev:
Tack, berätta gärna vilken luftluftvp som dom rekomenderar, samt vilken säkring anpassad för detta. Funderar starkt på luftluftvärmepump i komplement till min F370.
Jag kör en Daikin 35 (installerad februari -22) som redan betalat sina kostnader tack vare förra årets sjuka priser.
 
nikasp
Ska skriva vilka modeller sen men han föreslog 3 olika Daikin + en design-modell (som han inte rekommenderade pga dåligt luftflöde). Handlar om 25000-28800 + 4500 för elinstallation (efter ROT). Inga problem med 20A säkring sa han, de drar typ 1kW.
 
nikasp nikasp skrev:
Ska skriva vilka modeller sen men han föreslog 3 olika Daikin + en design-modell (som han inte rekommenderade pga dåligt luftflöde). Handlar om 25000-28800 + 4500 för elinstallation (efter ROT). Inga problem med 20A säkring sa han, de drar typ 1kW.
Jag betalade 20' för min Daikin SX35-R inklusive installation och WiFi. Den värmer 140m2 på västkusten utan att behöva jobba särskilt hårt ens när det är -10°C och blåser.
 
S
nikasp nikasp skrev:
Ska skriva vilka modeller sen men han föreslog 3 olika Daikin + en design-modell (som han inte rekommenderade pga dåligt luftflöde). Handlar om 25000-28800 + 4500 för elinstallation (efter ROT). Inga problem med 20A säkring sa han, de drar typ 1kW.
Great info- Daikin verkar bra. 20A säkring är överkomligt. Tack!
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör en Daikin 35 (installerad februari -22) som redan betalat sina kostnader tack vare förra årets sjuka priser.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag betalade 20' för min Daikin SX35-R inklusive installation och WiFi. Den värmer 140m2 på västkusten utan att behöva jobba särskilt hårt ens när det är -10°C och blåser.
Bra tips, verkar tyst och effektiv. Kostar nog runt 27.000 kr idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.