D
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Ja, hade installerat fiber för 30tkr.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Groteska priser med från 30.
Efteranslutning hos oss kostar 24000 kr. Och från man beställt till de grävt in skiten tar det max 4 veckor beroende på var de har grävmaskinen.
En släkting beställde en torsdag och onsdagen veckan efter så hade de dragit in det.

Jag hade aldrig slängt in det för 30. Så mycket höjs inte värdet på ett hus. De går åt ändå i vår kommun.
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Ett hus utan fiber är som ett hus utan rinnande vatten i kran, helt osäljbart. Vi lever i år 2023 och hela hemmet behöver vara uppkopplat.
 
  • Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
Nej, det är det inte. Det går att ha uppkoppling på andra sätt. Och finns fiber tillgängligt lönar det sig sannolikt inte att ta kostnaden nu i stället för senare.
 
Fråga en 80-talist och framåt hur de ser på det
 
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Jag hade nog undersökt Starlink. Kostar 4900kr
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
R
Lönar sig, höja värdet på hus m.m

Har ni inte hus för att bo i?

En fast uppkoppling via fiber är livskvalitet.

Och ett hus blir inte osäljbart men som många med mig sagt innan, finns det inte fiber eller kan få det inom ett par veckor så skulle jag inte ens kolla åt det huset.
Till 100% helt otänkbart.

Trådlöst är ett komplement men kan aldrig ersätta en fast fiber uppkoppling. Punkt
 
  • Gilla
jorblad och 4 till
  • Laddar…
N
R RoAd skrev:
Du kan inte generalisera så. Jag har bekanta som tackade nej till fiber för att de tänkte att 4G var just "bra nog". Det tänkte tyvärr grannarna också och nu är deras hastighet via 4G enstaka Mbit/s på kvällarna. Fullständigt oanvändbart.

Ja, de har testat andra modem och riktantenner men det hjälper förstås inte när problemet är överbelastning.

Det finns inga som helst garantier på bandbredd när det gäller trådlös kommunikation. Oavsett hur bra "router" man skaffar.
Har de testat med annan operatör då? Här skiljer det otroligt stort mellan Telenor jag hade tidigare och Telia jag har nu.
 
Richard87 Richard87 skrev:
Jag hade nog undersökt Starlink. Kostar 4900kr
Och sedan 1100kr/månad va? Vettigt om man behöver en bra mobil uppkoppling eller inte kan få en vettig markbunden lösning. Men annars blir det rätt dyr.


R Rolle85 skrev:
Fråga en 80-talist och framåt hur de ser på det
Jag är inte fullt så gammal som du tror.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Richard87 Richard87 skrev:
Jag hade nog undersökt Starlink. Kostar 4900kr
De föreslår ju "high preformance" på min breddgrad och den ligger på 31k. Sen får månadsavgiften tom Telia att framstå som billiga.
Skärmavbild av Starlink tjänster, prissättning, tillgänglighet, utrustningsalternativ och provperiod information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja 690kr/månad
 
R Rolle85 skrev:
Ett hus utan fiber är som ett hus utan rinnande vatten i kran, helt osäljbart. Vi lever i år 2023 och hela hemmet behöver vara uppkopplat.
Som vanligt är läget avgörande. Fiber eller inte är aldrig avgörande i ett bra läge. Möjligen ute på "vischan" (vi köpte ändå ute på landet trots avsaknad av fiber och huset hade inte blivit osålt om vi hade hoppat av budgivningen).
Jag är inte motståndare till fiber, vi har det "hemma", men vid ett visst pris blir en anslutning mindre intressant om det finns användbara alternativ.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
R RoAd skrev:
Funkar det för dig är det väl bra, men 10-15Mbit/s är idag en riktigt låg hastighet och är exempelvis för lite för Netflix UHD (eller ja, 15Mbit/s är precis tillräckligt).

Att 5G skulle ge bättre hastighet är inte någon garanti. Det beror på, precis som alltid med trådlös kommunikation.
Måste man ha Netflix i 4K då?
Jag ligger på hastigheter som gott och väl skulle tillåta det med mitt mobila bredband. Aldrig under 100 Mbit/s under peaktider (kvällar) men har inget intresse av vare sig 4K (eller Netflix heller f.ö). Har utrustning för att ta emot 4K via satellit men förstår ärligt talat inte hypen kring det. Och jag har som tidigare nämnt tecknat mig för fiber. Första gången hos IP-Only 2017. Blev inget. Nu senast hos en lokal operatör för ett drygt år sedan och ännu har inget hänt. Tror jag kommer att få fortsätta med mitt mobila alternativ och med det är jag nöjd om så blir fallet.
 
M
Vi fick erbjudande om öppen fiber från Telia, tror det kostade 30 första vändan. Jag tackade nej. Dom grävde dukter fram till tomtgräns till alla hus ändå. Nått år efter kostade det 20, då nappade jag. Ytterligare nått år senare fick grannen för 17.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
De föreslår ju "high preformance" på min breddgrad och den ligger på 31k. Sen får månadsavgiften tom Telia att framstå som billiga.
[bild]
Går kanske att testa standard i 30 dagar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.