David Wallin David Wallin skrev:
Man tycker ju att priserna skulle sjunka när det blivit rutin att dra... Men alla andra priser går ju upp också så det är väl naturligt.
Det börjar bli småskaligt att efteransluta och många olika arbetsmoment.
Inte några batchar på ett antal hundra i halvåret för utförande entreprenörer.
Och på landsbygd finns väl ännu inga bidrag för efteranslutning, vid utrullning kunde kostnad täckas till 60% med bidrag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tommty
När jag köpte nuvarande hus för 3 år sedan så fanns inte fiber indraget. (Fanns dock till tomtgräns)

IP only ville ha 30k för indragning vilket jag vägrade. Valde då att faktiskt köra på ADSL. 8Mbit vilket jag trodde skulle vara hemskt då tidigare hus körde jag fiber. Dessförinnan studsade jag runt på olika ställen och hade 4g.

Men det fungerade förvånandsvärt bra sålänge ingen fick för sig att ladda ner något.

1 år senare körde IP Only kampanj på fiber för 17000:- och jag hakade på det då det kändes mer överkomligt.

TL;DR: för 30k hade jag valt 4g/5g.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är för mycket. Om man inte försörjer sig på att spela dataspel online.
Vi kör med mobilt bredband på Gotland där det skulle kosta ännu mer att bekosta grävning över jordbruksmark och anslutning till fiberförening.
Det funkar att sitta i teamsmöten och se på tv (Netflix mm) utan problem. Med en bra riktantenn på taket.
Jag skulle undvika om det inte var typ Telias öppen fiber. Struliga bredbandsleverantörer är hopplösa att ha att göra med. Exempelvis "Bredband2". Noll kundsupport.
 
  • Gilla
Femulen och 2 till
  • Laddar…
R
Mats-S Mats-S skrev:
Förvissso, men för flertalet är mobilt bredband bra nog, förutsatt att man skaffar en riktig router och inte den skiten som leverantörerna skickar med.

"Bra Nog" är tyvärr ofta en bortglömd faktor, många invaggas i tron att man måste ha det värsta för att klara sig.
Du kan inte generalisera så. Jag har bekanta som tackade nej till fiber för att de tänkte att 4G var just "bra nog". Det tänkte tyvärr grannarna också och nu är deras hastighet via 4G enstaka Mbit/s på kvällarna. Fullständigt oanvändbart.

Ja, de har testat andra modem och riktantenner men det hjälper förstås inte när problemet är överbelastning.

Det finns inga som helst garantier på bandbredd när det gäller trådlös kommunikation. Oavsett hur bra "router" man skaffar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du kan inte generalisera så. Jag har bekanta som tackade nej till fiber för att de tänkte att 4G var just "bra nog". Det tänkte tyvärr grannarna också och nu är deras hastighet via 4G enstaka Mbit/s på kvällarna. Fullständigt oanvändbart.

Ja, de har testat andra modem och riktantenner men det hjälper förstås inte när problemet är överbelastning.

Det finns inga som helst garantier på bandbredd när det gäller trådlös kommunikation. Oavsett hur bra "router" man skaffar.
Säkert en viss sanning i det.
Bor själv i en mindre by, med spridda hushåll.
Här fungerar det kalasfint med mobilt bredband (4G) sedan kopparkabeln försvann.
Nu kom ett erbjudande om fiber för ca 20kkr, naturligvis är det med stödpengar, och leverantören är Open Infra.
Det är det som gör mig orolig, för hur kommer fibern att förläggas, i myrmarken, leran och stenig terräng?
Har sett för många skräckexempel på det nämnda företagets fiberförläggning för att känna mig trygg.
Ett driftavbrott på vintern innebär förmodligen många dagars bortfall av tjänsten.
Att jobba hemifrån är inga problem, köra Teams med kamera, inte heller streaming av film och TV.
Jag har ca 10-15mbit/s via 4G, och det har varit fantastisk problemfritt.
Men om nu fibern kommer, så har jag faktiskt nappat på den, trots mina tveksamheter.
Nu skulle den redan ha varit installerad innan vintern som var, och är den inte i drift innan tjälen kommer i år, då försvinner bidragspengarna, och då blir det ingenting.
Nåväl, vi får väl se, men jag kommer troligvis inte att märka någon skillnad, och dom har även kört igång 5G, så det finns ju uppgraderingsalternativ.
Just nu ser min sambo på Netflix, och då ser nätanvändningen ut som bifogade bild.
Vi får se till hösten hur det blev...

Skärmdump av pfSense gränssnitt visar WAN trafikgraf med inkommande och utgående bandbreddsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Finns det alternativa fiberleverantörer så ska du naturligtvis konkurrensutsätta men annars är det bara att ansluta på offerten du fått.

Vill man hålla på och kludda så kan man köra med mobilt internet men över tid är fiber det avgjort mest stabila. Jag vet att folk kommer hugga som kobror på detta men motargumenten är subjektiva åsikter och personligt färgade erfarenheter.

Objektivt så är fiber det självklara valet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R
Hannuse Hannuse skrev:
Säkert en viss sanning i det.
Bor själv i en mindre by, med spridda hushåll.
Här fungerar det kalasfint med mobilt bredband (4G) sedan kopparkabeln försvann.
Nu kom ett erbjudande om fiber för ca 20kkr, naturligvis är det med stödpengar, och leverantören är Open Infra.
Det är det som gör mig orolig, för hur kommer fibern att förläggas, i myrmarken, leran och stenig terräng?
Har sett för många skräckexempel på det nämnda företagets fiberförläggning för att känna mig trygg.
Ett driftavbrott på vintern innebär förmodligen många dagars bortfall av tjänsten.
Att jobba hemifrån är inga problem, köra Teams med kamera, inte heller streaming av film och TV.
Jag har ca 10-15mbit/s via 4G, och det har varit fantastisk problemfritt.
Men om nu fibern kommer, så har jag faktiskt nappat på den, trots mina tveksamheter.
Nu skulle den redan ha varit installerad innan vintern som var, och är den inte i drift innan tjälen kommer i år, då försvinner bidragspengarna, och då blir det ingenting.
Nåväl, vi får väl se, men jag kommer troligvis inte att märka någon skillnad, och dom har även kört igång 5G, så det finns ju uppgraderingsalternativ.
Just nu ser min sambo på Netflix, och då ser nätanvändningen ut som bifogade bild.
Vi får se till hösten hur det blev...

[bild]
Funkar det för dig är det väl bra, men 10-15Mbit/s är idag en riktigt låg hastighet och är exempelvis för lite för Netflix UHD (eller ja, 15Mbit/s är precis tillräckligt).

Att 5G skulle ge bättre hastighet är inte någon garanti. Det beror på, precis som alltid med trådlös kommunikation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Funkar det för dig är det väl bra, men 10-15Mbit/s är idag en riktigt låg hastighet och är exempelvis för lite för Netflix UHD (eller ja, 15Mbit/s är precis tillräckligt).

Att 5G skulle ge bättre hastighet är inte någon garanti. Det beror på, precis som alltid med trådlös kommunikation.
Ja, jag håller med dig, en tråd, eller fysisk koppling, är alltid att föredra framför trådlöst.
Jag tycker att det för min del gäller alla typer av kommunikationslösningar.
Och jag tror att framtida streamingtjänster är det som kommer att ta bandbredd (TV/film).
Ser att ett Teamsmöte med 5 deltagare som kör med kameran på inte är så bandbreddskrävande (bifogar bild).
Men sedan nämns också "ping-tiden", och den kan vara viktig för vissa applikationer.
Så jag är inte så betänksam över priset som TS fått, eller jag själv, men i mitt fall så är det mest driftsäkerheten jag är bekymrad över.
Det har inte varit någon höjdare när det gäller förläggningsabete tidigare, så vi får väl se.
Min personliga erfarenhet är att jag klarar mig just nu, och troligtvis många år framöver, med mobil lösning.
Men då bor jag inte i något expansivt område, det är redan "färdigt" vad gäller invånare och uppkopplingar.
Men framtiden pekar ändå mot att ökad bandbredd inte är någon nackdel.

Skärmdump av pfSense-gränssnitt visar realtids WAN-trafikgraf med signifikant spik i datatrafiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Man tycker ju att priserna skulle sjunka när det blivit rutin att dra... Men alla andra priser går ju upp också så det är väl naturligt.
Jo, materialpriserna har skjutit rätt mycket de senaste 2-3 åren och även utförandemomenten har blivit dyrare.

Jag jobbar för en mindre nätägare och jag kan säga att vi knappast täljer guld, trots ökade engångsintäkter. Jag förstår att vi tappar en del anslutningar pga ökade priser. Nu sitter jag inte på säljsidan men jag märker såklart att vi inte har lika många nyanslutningar i pipen.

I slutändan hoppas jag att alla tar de beslut som är rätt för dem själva och jag skulle aldrig försöka övertala någon att ansluta sig, även om jag såklart har mina egna sanningar om olika lösningar. Jag hade turen att lyckas köpa ett hus där fibern redan var ansluten, visserligen från en annan nätägare men det är lite sak samma. :D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Priset skiljer nog beroende på fibernätsägarens ”förmåga” att framför allt planera, organisera och samordna jobben som behöver utföras och hur upparbetade kontakter de har för jobben.

Tyvärr blir det väl ingen rabatt om entreprenadfirman handgräver ett litet hål isf kommer ut med grävmaskin.
19’ betalade jag för flera år sedan. Då återanvände Telia öppen fiber telerören för fibern + lite handgrävning.

Det var två efteranslutningskampanjer på 8 år.

Jag är lite nyfiken på hur tex IP-only har hanterat efteranslutningar. Går det fortare när det fått grävt fiber eller tar det lika många år som att få anslutningen efter påskrivet kontrakt… :oops: :thinking: :p
 
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.
Hur hade ni gjort i mitt läge

Mvh
Mitt kosta 18k
 
MrJay
R Rolle85 skrev:
Mitt kosta 18k
Hur länge sedan? Priset för efteranslutning i mitt bostadsområde är 30kkr enligt kommunala bolagets taxa.
 
2017, Göteborg
 
MultiMan
18900.- Kommunalt bolag Västernorrland 2022, öppen fiber. Låååånga avstånd. Skrev kontrakt för flera år sedan (när IP Only aldrig fick tummen ur) men det priset gällde fortfarande förra året när jag fick mitt inkopplat.
 
Fiber är ett standardkrav för alla som köper hus
 
  • Gilla
Magic-gnome och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.