Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Just Led Zep vad beträffar boots är lite speciellt. Visst finns det massor av Led Zep boots som är i relativt dålig ljudkvalitet. Och icke att förglömma - alla konserter som Led Zep framförde var heller inga 10-poängare rent musikaliskt eller rent ljudmässigt/PA-mässigt.
Det positiva var att Jimmy Page bandade alla konserter dvs han gav i uppdrag åt killarna som satt vid mixerbordet som mixade ljudet som gick ut på PA-systemet (alt monitorsystemet) att banda alla konserter så att han i efterhand kunde granska vad han själv presterat och vad som kunde förbättras rent ljudmässigt. Alla dessa taper förvarade han hemma på sin lantegendom i Sonning, Berkshire. Men för ett antal år sedan hade han inbrott i sin stora fastighet och bl a massor av taper blev stulna. Och naturligtvis tog det inte lång tid innan dessa inspelningar kom ut på bootlegmarknaden. Men OBS att detta var långt efter att vinylen var borta och CDn blev poppis.

Bara på japanska etiketten "Empress Valley" har det väl kommit ut drygt 500-talet boots.
[länk]

Rykten har gått att det är Jimmy själv som ligger bakom plattorna på GODFATHER RECORDS då det bl a skrivits på nätet...

This label is notable for their outstanding remasters of the 1975 soundboards. Their releases of 2/12, 2/16, and 3/11 in particular are worth grabbing. They also did a great release of the Southampton multi-track ("Any Port in a Storm") that's considered to be the definitive version. There has been some speculation that they have access to a professional studio/mixing desk, as their remasters/remixes sound like official releases. Recently, they re-branded themselves from Godfather to Eat a Peach and have continued releasing high quality bootlegs.

Men hur det ligger till med det lär vi nog aldrig få reda på. Det blev väl alltför stor uppståndelse mellan Bruce Springsteen och en av världens största bootlegger sent 1970-tal - Vicky Vinyl och hennes Idle Mind Production. Jag var hemma hos Vicky i hennes villa i Los Angeles när FBI stormade in en tidig morgon 1979. Men det sätter vi censur över.

Kommer att posta lite vinylomslag framöver i den här tråden med lite blandade storsäljande populära vinylboots. :)
Tack för den gedigna genomgången, uppskattas!
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Glädjen av att upptäcka att ens nära mest spelade album de senaste 20 åren faktiskt finns på vinyl! :love: 2017 press, 20 års jubileum.

Kanske inte för alla men… Jag tröttnar aldrig :rofl:

Hund med tennisboll i munnen, vinylskivomslag, namnet "Snot", Music On Vinyl, reflektion på blank yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite av en kontrast så kan ni skymta mitt senaste tradera-fynd; Ted Ström - När natten vänder. Innehåller en låt som heter ”Ett längtans folk”, helt fantastisk :D
 
På tal om Bootlegs, detta är min favorit, tyvärr har jag den bara på CD, men så jädra bra!

Albumomslag för "The Rolling Stones, Brussels Affair 1973" med låtlista och konsertinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fredagsmys :D
Skivomslag, Joe Walsh, "There Goes the Neighborhood", militärt fordon, skräphög, stadssilhuett i bakgrunden, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Ramlade in på en väldigt kär genre ikväll, svensk punk!
Svartvit grafisk affisch med text, djurmotiv, speglas på blank yta, mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fruktansvärt bra platta :D
 
  • Gilla
  • Älska
Henrik Andersson72 och 2 till
  • Laddar…
Gammal synthare och vinylnörd här, kul tråd
 
  • Vinylspelare med skiva, hörlurar, kassettbandspelare, citat av Bob Marley, CD-fodral i hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinylskiva av Depeche Mode, retro bordsradio, CD-samling, oorganiserade kablar på ett kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa, vita väggar, tre inramade bilder, handtag av trä, och mässing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapphus med tavlor på väggen, fönster och krukväxt på fönsterbrädan. Inomhus, natt, konst, dekorativ belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vinylskivor, artistbilder, gardin, DVD-hylla, ljuslyktor, inredningsdetaljer i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Thomas.M och 4 till
  • Laddar…
Maria T
CD-omslag med artist på järnvägsspår, text med år och titel, tågvagnar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är en CD så har egentligen inget i den här tråden att göra, men jag läste den tråkiga nyheten att Pugh gått ur tiden och ville lyssna till fantastiska "Love, love love" och "Surabaya Johnny" och CD:n låg närmast.

En kompis bodde i huset bredvid Pugh i mitten av 80-talet, hon visste inte vem han var utan sa lite så där halvhögt till mig "kolla den där snubben och hans lustiga mössa". Jag kände igen honom, och han var väldigt färggrant klädd.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag växte upp med denna från 1975.

Konsertaffisch eller albumomslag, band på scen, text "på konsert", vintage look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand och 7 till
  • Laddar…
Maria T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag växte upp med denna från 1975.

[bild]
Det var den jag tänkte leta fram, men CD:n fanns närmast till hands.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den skivan är oförglömlig.
Kanske finns den i himlen när det är dags att själv lägga sig i kistan,
 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Oj vilka minnen man har av den skivan… kommer ihåg i forntiden när jag jobbade som barmästare på Upplands nation (Uppsala). För att få en god start på dagen så gick jag in i festsalen på nationen, vevade igång diskoanläggningen och satte på Solsegettio på en miljon decibel…

edit. Solseggietto hette låten visst.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag växte upp med denna från 1975.

[bild]
Köpte "Ett steg till" för ett tag sen igen på vinyl. Lyssnade en del på den när den kom ut. Gylflåten tyckte vi var kul. Hörde sen att det var Owe Törnqvist som var först med den. "Vandrar i ett regn" är kanske fortfarande favoriten på skivan. Kul att många år senare läsa vad han egentligen sjöng. :)
Hann se Pugh live på Tantogården för en massa år sedan.
 
Kul med en vinyltråd ! Har inte spelat så mycket vinyl sen tidigt 90 tal, men har kvar en del från ungdomen. Har ju inte haft någon förstärkare med RIAA steg sedan 90 talet, men senaste surroundförstärkaren har faktiskt RIAA så det blev att plocka fram grammofonen !

Minns vad som spelades mest på 70 talet, hittade Eagles Hotel California och just den hade nog gått en hel del på fester då det hemskt om den låten, medans övriga spår bara knastrar lite grann.

Hittade dock en som var värre , Led Zeppelin Stairway to heaven live från Song Remains the same, vad kan man säga: Ung å dum , spela vinyl i fyllan på fester sätter sina spår.....

Kiss Alive 1 är också rätt slutkörd, Queen The Game samma.

Blev dock glad när jag fann ett av mina äldsta LPs idag , Pugh's Bolla och Rulla som har fått snurra en hel del idag, är lyckligtvis i gott skick (Har den även på CD) . En stackars fd flickvän från den tiden hette Lena, efter vi gjort slut fick hon öknamn, gissa vilket !
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Se'n gillar jag fortfarande Sweet, Sweet Fanny Adams håller bra än tycker jag.
Samma här , köpte Sweet Fanny Adams 74, fortfarnade i gott skick. Men kunde inte hålla mig så det blev CDn också som är en mix med låtar från Sweet Fanny Adams och Desolation Boulevard. Alla avlidna utom Andy som väl turnerar lite fortfarande.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
F fusion skrev:
Samma här , köpte Sweet Fanny Adams 74, fortfarnade i gott skick. Men kunde inte hålla mig så det blev CDn också som är en mix med låtar från Sweet Fanny Adams och Desolation Boulevard. Alla avlidna utom Andy som väl turnerar lite fortfarande.
För gamla sweetfans (som jag) finns Andy Scotts Sweet official.. på Youtube. Lite historien bakom låtarna bl.a. Några Sweet-vinyler finns kvar. Dock inte Fanny Adams som jag fick låna av en kompis. Vi hade ju kassettbandspelare. ;)
 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.