Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Jag fattar inte, är det lokaliserat där utfarten är nu elller där utfarten skall flyttas?
Jag uppfattar det som att servitutsrätten är lokaliserad till ett 4 m brett markområde som följer den ena av TS fastighetsgränser. Servitutet lyder enligt trådstart:

"Rätt att använda ett fyra meter brett område för utfart"
 
Om det är lokaliserat går det inte att flytta utanför den plats till vilken det är lokaliserat.

En förrättningskarta på officialservitutet hade inte suttit fel.

"Ett servitut kan vara lokaliserat eller olokaliserat. Ett servitut anses lokaliserat när servitutets utövningsområde har bestämts vid upplåtelsen, exempelvis genom kartangivelse eller annan beskrivning av utbredningsområdet. Ett sådant servitut är rättsligt lokaliserat. Ett servitut kan också lokaliseras genom att anläggningar uppförs med stöd av servitutet på viss plats som inte uttryckligen angivits i upplåtelsehandlingen, exempelvis genom att den väg som servitutet avser har anlagts i en viss sträckning. Ett sådant servitut är fysiskt lokaliserat."

https://vesterlins.se/ordlistan/lokaliserat-servitut
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Om det är lokaliserat går det inte att flytta utanför den plats till vilken det är lokaliserat.

En förrättningskarta på officialservitutet hade inte suttit fel.
Jag är med på det men inget ska flyttas i detta fall. Samma yta kommer att belastas av att utfart sker.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är ju mer än 4 meter mellan utfarterna? Hur kan de då ligga på samma yta? Om inte ladan är 0,5 m lång och vägbredderna ca 1,75 m.
 
Den röda vägen är servitutsvägen och TS fastighet gränsar till den hela vägen från den gamla till den nya utfarten. Det finns rimligen ingen som kan ha synpunkter på var längs servitutvägen TS ansluter sin fastighet till den, eller på hur många ställen.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
OK, nu förstår jag hur ni menar. Men så fattade inte jag det. En karta vore bra.
 
Vadå, TS har ju lagt ut tre kartor med olika detaljeringsgrad. :cool::geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Schematisk bild, textblock, "TS fastighet", blå kontur, grå bakgrund, vriden text, svenska, begrepp, abstrakt diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter lite mer funderande är jag böjd att hålla med herrarna ovan, det var inte så jag tolkade texten från början. Men om servitutsområdet går dikt an mot TS fastighetsgräns, ser jag inte hur det skulle vara något problem. Särskilt som det inte angetts någon plats för var utfarten skall hamna längs denna väg.

Påmindes lite hur man i de gamla storskiftena av skog lade ut rutor på olika avstånd från byarna. Och fanns det inga lämpliga vägar, ritade man in servitutsvägar längs fastighetsgränserna, oavsett hur terrängen såg ut...

Gammal karta med fältindelning, handskrift, noteringar, årgång okänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(skiftet av Vättlefjälls kronoallmäning)
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
UPPDATERING

Fick det här visat för mig idag och det påstås att jag inte ens har klarlagd rätt att köra på vägen alls...utdraget är från lantmäteriets protokoll vid avstyckningen...

Vad är en anläggningsförrättning? För en sådan har mig veterligen aldrig gjorts.

Som förtydligande är FASTIGHET 1 den tjänande (min grannes) och FASTIGHET 2 den härskande (min). Officialservitut finns...är det en anläggningsförrättning?
 
  • Svensk text om uppdelning av fastighet och servitut för väg. Juridiskt dokument eller beskrivning.
Redigerat:
Claes Sörmland
C Chronaus skrev:
UPPDATERING

Fick det här visat för mig idag och det påstås att jag inte ens har klarlagd rätt att köra på vägen alls...utdraget är från lantmäteriets protokoll vid avstyckningen...

Vad är en anläggningsförrättning? För en sådan har mig veterligen aldrig gjorts.

Som förtydligande är FASTIGHET 1 den tjänande (min grannes) och FASTIGHET 2 den härskande (min). Officialservitut finns...är det en anläggningsförrättning?
Det står ju att det bildades ett servitut så jag vet inte vad som är oklart. Text:

"Servitut bildas för väg över FASTIGHET 1"

Det stämmer ju också med den servitutstext som du gav i trådstart. Jag antar att den kommer från avstyckningshandlingarna.

Sen kommer frågan om att köra på vägen i den sträckning som den ligger utanför FASTIGHET 1. Alltså den som du har ritat i lila och kallat för "allmän väg" (lite felaktigt, den är enskild) och som förvaltas av en vägförening. Där har du inte getts formell rätt att köra på den vägen. Och lantmätaren menar att det kan lösas i en senare anläggningsförrättning. Sådana saker hanteras i just en förrättning enligt anläggningslagen, det som kallas för anläggningsförrättning.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin.sveg och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står ju att det bildades ett servitut så jag vet inte vad som är oklart. Text:

"Servitut bildas för väg över FASTIGHET 1"

Det stämmer ju också med den servitutstext som du gav i trådstart. Jag antar att den kommer från avstyckningshandlingarna.

Sen kommer frågan om att köra på vägen i den sträckning som den ligger utanför FASTIGHET 1. Där har du inte getts formell rätt att köra på den befintliga vägen. Och Lantmätaren menar att det kan lösas i en senare anläggningsförrättning. Jag utgår från att det gäller den väg som du har beskrivit förvaltas av en vägförening. Sådana saker hanteras i just en förrättning enligt anläggningslagen, det som kallas för anläggningsförrättning.
Ååhh tack jag hajjar nu! Det är alltså rätten att använda den allmänna vägen som avses. Tack, tack ska påtala det med vederbörande. Jag missförstod också texten först. Självklart är ju vår rätt att köra på vägföreningens väg klarlagd sedan lång tid tillbaka..
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Chronaus skrev:
Ååhh tack jag hajjar nu! Tack tack ska påtala det med vederbörande. Jag missförstod också texten först. Självklart är ju vår rätt att köra på vägföreningens väg klarlagd sedan lång tid tillbaka..
Lantmäterisvenska kräver sin träning. Jag förstod ingenting när jag läste mitt första protokoll från en anläggningsförrättning. Det är en egen värld.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om du har andelar i den, så är allt okej.
 
  • Gilla
Chronaus
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om du har andelar i den, så är allt okej.
Jepp samt styrelsemedlem.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.