Hej alla kunniga!
Jag brukar fixa lite grejer hemma själv då och då. Har dock inte gjort något i badrummet än så länge. Hur svårt är att byta duschhörnan på bild mot en liknande? Spontant ser det inte så svårt ut, det som gör mig lite nervös är att göra nya hål/täta dem med silikon.
Jag står inför valet att göra jobbet själv eller betala lokala firman för att byta den (kommer kosta dubbel så mycket i så fall).
Är det något särskilt jag missar eller behöver tänka på om jag byter själv?
Jag brukar fixa lite grejer hemma själv då och då. Har dock inte gjort något i badrummet än så länge. Hur svårt är att byta duschhörnan på bild mot en liknande? Spontant ser det inte så svårt ut, det som gör mig lite nervös är att göra nya hål/täta dem med silikon.
Jag står inför valet att göra jobbet själv eller betala lokala firman för att byta den (kommer kosta dubbel så mycket i så fall).
Är det något särskilt jag missar eller behöver tänka på om jag byter själv?
Redigerat:
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Byta duschdörrar hör nog till den enklare gruppen av badrumsjobb. Du behöver täta de befintliga skruvhålen med silikon och så blir det nog enklare om du väljer nya duschdörrar som limmas upp i stället för att skruvas upp. Det är nog bra att vara två som hjälps åt för dörrarna är rätt ömtåliga och otympliga att hantera.
Det är nog värt att göra ett seriöst försök med kalkborttagning först, även om det inte är jättedyrt med duschdörrar eller svårt att byta är det ändå ganska många timmar meck och flera tusen.
Det går att byta plastlisterna med.
Det går att byta plastlisterna med.
Jag skulle anlita någon som KAN städ istället, herre gud vilket resursslöseri! Jag beklagade mig för min mor då jag inte fick bort smuts och kalk från mitt kakel i duschen, fick något "dundermedel" utan etikett på som nästan behövde gasmask... Renare än när det var nytt blev det!
Självbyggare
· VÄSTMANLAND
· 32 inlägg
Rakblad och ta bort det med ,du kan byta men samma problem kvarstår samma vatten nytt glas
Här är en typisk monteringsanvisning, inte så många steg att hålla koll på.
https://www.hafa.se/storage/458F8A9...18a843e2/Igloo Pro Black Corner and Round.pdf
Bara att mäta måtten hemma och jämföra för att se ifall det klaffar.
https://www.hafa.se/storage/458F8A9...18a843e2/Igloo Pro Black Corner and Round.pdf
Bara att mäta måtten hemma och jämföra för att se ifall det klaffar.