nikasp
Clarken37 skrev:
Men det är fortfarande bara några procent
Har du några riktiga siffror från grannar eller bekanta som slagit till ny/nyligen?
 
A
Tror mycket av problemet är ett Stockholmsfenomen. Solceller ger inte mer avkastning här men installation kan mycket väl vara dyrare.

Tittar jag överlag på detta forum verkar få betala mer än 500kr per timme för en snickare. Jag har tagit in massor av offerter (precis som grannar bekanta osv) och under 700kr per timme är nästan omöjligt att hitta.

Det är 40% diff
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
A
nikasp nikasp skrev:
Har du några riktiga siffror från grannar eller bekanta som slagit till ny/nyligen?
Grannen tog på större anläggning. +100kvm och fick en offert på 450k som var icke förhandlingsbar.
 
nikasp nikasp skrev:
Bättre att använda ”jag” i det här fallet. Men då förstår du att ”man” kan få betydligt bättre skarp offert om ”man” går vidare. Men enligt denna långa tråd tror jag inte att du är genuint intresserad av en anläggning utan endast ute efter att bevisa hur dyrt och dåligt det är.
Så är det inte. Jag är genuint intresserad om jag kan få ihop ekonomin. Jag förväntar mig att de offerter som ges via webbtjänster är på ungefär rätt nivå prismässigt. Jag inser att antalet paneler kan påverkas i slutänden, men jag vill ha ett jämförbart pris per panel i alla fall.

När jag köper ny bil så vet jag att priset i sig inte är prutbart i någon större grad om bilen redan är nedsatt (jag köper inte till ordinarie pris till att börja med), men det är lätt att fixa service, däck mm som jag ändå måste betala för förr eller senare. Senaste bilen jag köpte ny prutade jag ned över tio procent genom däck, service mm. Den var då nedsatt över tio procent redan.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
G
T Tomasmexitegel skrev:
Naturligtvis kan man ifrågasätta, men när man får bevis framför sig så är ju själva vitsen med att utvecklas att man ändrar sig. Här i tråden läser jag dom mest korkade inläggen jag läst på länge.
Det är ju flera här som bevisligen är väldigt nöjda med sina anläggningar, som skriver ut data, visar +/- etc.
Ändå kommer det inlägg från proffsen utan egen erfarenhet att det är skit dåligt med solceller med diverse konstiga anledningar, att det är inte bra för elnätet, att dom inte producerar el på vintern, att avkastningen är för liten mm. Det har varit iallafall lite kul att skriva i tråden. Men nu har jag inte mer tid för det. Så lycka till ni andra med diskussionen.
Ok, så solceller producerar på vintern när mest effekt behövs, det är perfekt i alla lägen för elnätet och avkastning är alltid hög?:crysmile:
 
Clarken37 skrev:
Men det är fortfarande bara några procent
Har själv köpt med betydligt bättre rabatter.
Ville bara visa att inte bara jag eller vissa personer kan få bättre pris.
Se Pacman längre ner.
10 procent rabatt på en redan 10 procent sänkt bil.
Dvs 20 procent på listpris.
Har själv fått motsvarande deal.
Sen att Stockholm har högre priser är nog helt rätt på både hantverkare och hus, lägenheter och då förmodligen också solceller.
Sen att vissa av oss fått bra priser beror ju också på tiden.
1, 2 eller kanske 3 år tillbaka så var priset annorlunda men dom flesta skriver ju ut när anläggningen är köpt.
Sen finns ju några med färska offerter så bevisligen går det fortfarande att få ett bra pris:)
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Batterier blir allt billigare, men de klarar inte ekonomin för lagring under lång tid utan enbart kortsiktigt. Det är dock inte lönsamt idag, men ge det några år.

Edit: jag misstänker att det när 60-öringen försvinner blir färre paneler per hus. Det lönar sig inte att sälja på samma sätt. Man dimensionerar istället utifrån veckoförbrukning stödd av batterierna.
Jag tänkte mer på debatten att om man ska lagra energi i batteri så räcker hela jordens resurser att bygga batteri som håller en timme eller nått i den stilen. Förbehåller mig för korrekt fakta men det var nått i den stilen så batterilösningen som typ Tesla har i form av stora powerstations skulle inte fungera.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tänkte mer på debatten att om man ska lagra energi i batteri så räcker hela jordens resurser att bygga batteri som håller en timme eller nått i den stilen. Förbehåller mig för korrekt fakta men det var nått i den stilen så batterilösningen som typ Tesla har i form av stora powerstations skulle inte fungera.
Finns ju andra sorters lagring.
Vattenkraft är en.
Det håller på att byggas några mekaniska "batterier"

Företaget “Energy Vault” erbjuder kassavalv för elens överskott
Både batterier och pumpkraftverk förlorar lite av den lagrade energin varje dag. Genom att utnyttja gravitationen för att reproducera elen bevarar man den lagrade energin utan förluster. Stora betongblock hissas upp i ett torn och får hänga uppe utan förluster tills elen behövs. Då släpps de ner medan gravitationen ger kraft åt hissmotorerna, som då fungerar som generatorer. Man får tillbaka mellan 80 % och 85 % av energin.
 
M
Clarken37 skrev:
Tror mycket av problemet är ett Stockholmsfenomen. Solceller ger inte mer avkastning här men installation kan mycket väl vara dyrare.

Tittar jag överlag på detta forum verkar få betala mer än 500kr per timme för en snickare. Jag har tagit in massor av offerter (precis som grannar bekanta osv) och under 700kr per timme är nästan omöjligt att hitta.

Det är 40% diff
Inte bara Stockholm! Arbetskraft är generellt dyrare närmare storstan. En grävmaskin som kostar 1100kr/tim med förare i Göteborg är 200kr billigare per timme +5mil utanför stan.
Snickare, solcellsmontörer osv. är med största sannolikhet billigare på landsbygden. Jag misstänker att det har med efterfrågan att göra. Majoriteten av hantverkare bor inte där jobben finns. Dom flesta av mina kollegor som jobbar i Göteborg bor i kranskommunerna 4-5 mil utanför stan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Så är det inte. Jag är genuint intresserad om jag kan få ihop ekonomin. Jag förväntar mig att de offerter som ges via webbtjänster är på ungefär rätt nivå prismässigt. Jag inser att antalet paneler kan påverkas i slutänden, men jag vill ha ett jämförbart pris per panel i alla fall.

När jag köper ny bil så vet jag att priset i sig inte är prutbart i någon större grad om bilen redan är nedsatt (jag köper inte till ordinarie pris till att börja med), men det är lätt att fixa service, däck mm som jag ändå måste betala för förr eller senare. Senaste bilen jag köpte ny prutade jag ned över tio procent genom däck, service mm. Den var då nedsatt över tio procent redan.
Då råder jag dig att be att få prata med en säljare. Svea i mitt fall var enkla att få kontakt med både före och under resans gång.
 
M
A Argastesnickaren skrev:
Finns ju andra sorters lagring.
Vattenkraft är en.
Det håller på att byggas några mekaniska "batterier"

Företaget “Energy Vault” erbjuder kassavalv för elens överskott
Både batterier och pumpkraftverk förlorar lite av den lagrade energin varje dag. Genom att utnyttja gravitationen för att reproducera elen bevarar man den lagrade energin utan förluster. Stora betongblock hissas upp i ett torn och får hänga uppe utan förluster tills elen behövs. Då släpps de ner medan gravitationen ger kraft åt hissmotorerna, som då fungerar som generatorer. Man får tillbaka mellan 80 % och 85 % av energin.
Vill minnas att vi diskuterat detta tidigare, i denna eller nån annan tråd:thinking:.
Det var dels pumpa upp vatten i en vattenreservoir dagtid med solel och sedan släppa genom en turbin nattetid. Sedan var det nått tåg som drevs av solenergi uppför en sluttning dagtid och som sedan genererade el nattetid genom att rulla nedför.

Vill minnas att det var ganska dålig effektivitet på dessa:thinking:.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Har själv köpt med betydligt bättre rabatter.
Ville bara visa att inte bara jag eller vissa personer kan få bättre pris.
Se Pacman längre ner.
10 procent rabatt på en redan 10 procent sänkt bil.
Dvs 20 procent på listpris.
Har själv fått motsvarande deal.
Sen att Stockholm har högre priser är nog helt rätt på både hantverkare och hus, lägenheter och då förmodligen också solceller.
Sen att vissa av oss fått bra priser beror ju också på tiden.
1, 2 eller kanske 3 år tillbaka så var priset annorlunda men dom flesta skriver ju ut när anläggningen är köpt.
Sen finns ju några med färska offerter så bevisligen går det fortfarande att få ett bra pris:)

Har dock inte sett några andra stockholmsofferter intråden
 
M Markarbetaren skrev:
Vill minnas att vi diskuterat detta tidigare, i denna eller nån annan tråd:thinking:.
Det var dels pumpa upp vatten i en vattenreservoir dagtid med solel och sedan släppa genom en turbin nattetid. Sedan var det nått tåg som drevs av solenergi uppför en sluttning dagtid och som sedan genererade el nattetid genom att rulla nedför.

Vill minnas att det var ganska dålig effektivitet på dessa:thinking:.
Energy Vault har beräknats till 80-85 procent och kommer jag ihåg rätt så lämnade dom 35 års garanti om mitt minne stämmer:)
Dom håller på att bygga ett par stycken såna här anläggningar och dom är inte små:)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lite fakta

Köpte i dec 2021 11.4 kWp paneler, en 10 kWp växelriktare samt monterings material i Holland. Monterade ihop med en elektrikker, totalt blev det 70.000:-
Fick så klart endast avdrag på timmarna.

Vi har en årsförbrukning på 16.000 kwh och följer sista års trend med elpriserna bliver roi 4-6 år

För 2022 blev netto intäkten straks över 12.000:- inkl de 60 öre. Dog exkl. Vinsten av 4534 kwh egen förbrukning. Om vi lite konservativt antar at nätpris + Elpris under dagtid i SE4 var 1.5:- blir det ett totalt avkast på cirka 18.000:- (2022)

Det som är lurigt är att dessa förutsättningar snabbt kan ändras och jag skulle aldrig köpa en anläggning med +10 års ROI da det bliver för stor risk i kalkylen samt anläggningen är teknologisk omodern
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vill minnas att vi diskuterat detta tidigare, i denna eller nån annan tråd:thinking:.
Det var dels pumpa upp vatten i en vattenreservoir dagtid med solel och sedan släppa genom en turbin nattetid. Sedan var det nått tåg som drevs av solenergi uppför en sluttning dagtid och som sedan genererade el nattetid genom att rulla nedför.

Vill minnas att det var ganska dålig effektivitet på dessa:thinking:.
Letade upp ett projekt som jag läst om.
Framtiden är spännande och en sak är nog säkert att det kommer nog inte finnas bara en lösning på energi problemen utan ska det fossila försvinna så blir det nog många pusselbitar som ska till både för tillverkning och lagring.

Gravity-based energy storage developer Energy Vault has started construction on its first commercial-scale project.

The 100 MWh energy storage system is being built near a wind farm in Rudong, Jiangsu Province outside of Shanghai, China.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.