T Tomasmexitegel skrev:
Så kan det säkert vara. Än så länge har jag inga problem med det. Dock har jag 4st AC aggregat som skall upp, för att få bättre inomhusklim när värmen är som värst och elen ändå är "gratis", så efter det får jag se vad som händer med säkringarna.
Jag har 25 amp och liknande anläggning som din, luft/luft värmepumpar (som körs som AC på sommaren), FTX system, laddar elbil mm och med 25amp inga problem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är bra utdelning men vi måste räkna på olika sätt eller så är det nåt annat som skiljer. Jag sålde el förra året för 31000kr, alltså likvärdigt med dig. Sen har jag räknat ut att hade jag inte haft solceller så skulle jag betalt ca 24800 kr för rörliga delar (från både nätägaren och elhandlaren). Istället slutade det med ett överskott på 12500kr inklusive allt. Det ger mig ett ”+” på ca 37000kr för året 22 inklusive allt utom de där extra elstöden. Jag kanske skall räkna om?
Jag vet, jag räknade extremt lågt på det jag egentligen skulle köpt på sommaren 1,5kr, det stämmer inte på långa vägar. Egentligen skulle jag nog om jag inte haft solceller köpt för 4,5kr x7000kwh. Då skulle vinsten jag skrev varit mycket större.
 
F
T Tomasmexitegel skrev:
Jag vet, jag räknade extremt lågt på det jag egentligen skulle köpt på sommaren 1,5kr, det stämmer inte på långa vägar. Egentligen skulle jag nog om jag inte haft solceller köpt för 4,5kr x7000kwh. Då skulle vinsten jag skrev varit mycket större.
Du överdriver priset, mitt genomsnittliga inköpspris i Juli var 29 öre, i Augusti 77 öre. Försäljningspriset i Juli var 129 öre och i Augusti var det 341 öre. Augusti var i särklass bäst betalda sommarmånad, näst bäst var Juni mot ganska exakt halva priset. Så sedan på 150 öre så har du totalt överdrivit nyttan. Jag tvekade på min egen beräkning men det ser mer ut som att du romantiserar dina siffror lite.
 
F fsn skrev:
Du överdriver priset, mitt genomsnittliga inköpspris i Juli var 29 öre, i Augusti 77 öre. Försäljningspriset i Juli var 129 öre och i Augusti var det 341 öre. Augusti var i särklass bäst betalda sommarmånad, näst bäst var Juni mot ganska exakt halva priset. Så sedan på 150 öre så har du totalt överdrivit nyttan. Jag tvekade på min egen beräkning men det ser mer ut som att du romantiserar dina siffror lite.
Och detta var under förra året som hade extrema sommartider som inte kommer tillbaka.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Och detta var under förra året som hade extrema sommartider som inte kommer tillbaka.
ja, det vore ett kapitalt misslyckande om vi ser dessa siffror igen. Men det skulle mycket väl kunna bli 50-65% av 2022 års priser, det är inte orimligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du överdriver priset, mitt genomsnittliga inköpspris i Juli var 29 öre, i Augusti 77 öre. Försäljningspriset i Juli var 129 öre och i Augusti var det 341 öre. Augusti var i särklass bäst betalda sommarmånad, näst bäst var Juni mot ganska exakt halva priset. Så sedan på 150 öre så har du totalt överdrivit nyttan. Jag tvekade på min egen beräkning men det ser mer ut som att du romantiserar dina siffror lite.
F fsn skrev:
Du överdriver priset, mitt genomsnittliga inköpspris i Juli var 29 öre, i Augusti 77 öre. Försäljningspriset i Juli var 129 öre och i Augusti var det 341 öre. Augusti var i särklass bäst betalda sommarmånad, näst bäst var Juni mot ganska exakt halva priset. Så sedan på 150 öre så har du totalt överdrivit nyttan. Jag tvekade på min egen beräkning men det ser mer ut som att du romantiserar dina siffror lite.
Ok, då vet du bäst. Jag har inte räknat på det utan kollar tråden här emellanåt under min renovering jag håller på med just nu. Så du menar att genomsnitt på spott + moms, elövetföringsavgift, nätpåslag etc så hamnade du på 29öre i snitt på köpt och på sålt 129öre. Jag bor elområde 3. En snabb googlig visar mig något annat än dina siffror. Men det kanske är fel?
 
  • Linjediagram och tabell med månadsdata, fyra kategorier (SE1, SE2, SE3, SE4), svängningar över året.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Ursäkta men 50%/år på investerat kapital, vilken investering gör det?
BitCoin!;)
Graf som visar Bitcoins prisökning på ett år i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
T Tomasmexitegel skrev:
Ok, då vet du bäst. Jag har inte räknat på det utan kollar tråden här emellanåt under min renovering jag håller på med just nu. Så du menar att genomsnitt på spott + moms, elövetföringsavgift, nätpåslag etc så hamnade du på 29öre i snitt på köpt och på sålt 129öre. Jag bor elområde 3. En snabb googlig visar mig något annat än dina siffror. Men det kanske är fel?
jag menar att 29 öre är spot, påslag och handelsrelaterade kostnader. Med tanke på att skatten var 45 öre så är den naturligtvis inte med, det är väl rätt uppenbart? Momsen är inte heller med. 129 öre på sålt är spot + 5 öre påslag.

Siffrorna ljuger inte, jag har ett rätt komplett utfall, gissar inte och gör inga överslag, så jag anser just i detta fallet att jag vet. Förbrukningsprofil samt försäljningsstrategi kan få det att gå åt lite olika håll, det i kombination med att priset varierar extremt under dygnet gör att din googling ”som säger nåt annat” är ungefär lika pålitlig som Putin.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
T Tomasmexitegel skrev:
Såg du inte att det står 0kr på fakturorna?, i mina tidigare inlägg har jag skrivit hur mycket jag förbrukar. Men ca 20.000kwh på ett år. 350m2, mexitegelhus från 68.
Efter 500 inlägg så är det ganska hopplöst att veta allas preferenser.
 
F
D Dilato skrev:
BitCoin!;)
[bild]
Ja, absolut.

Skärmbild visar Bitcoins kursgraf och nuvarande värde i svenska kronor på Google.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F
T Tomasmexitegel skrev:
Såg du inte att det står 0kr på fakturorna?, i mina tidigare inlägg har jag skrivit hur mycket jag förbrukar. Men ca 20.000kwh på ett år. 350m2, mexitegelhus från 68.
De bilder jag hittade från dig visar 0kr på vad jag tolkar som elhandelsfakturan. Du är medveten om att det finns rörliga kostnader hos nätägaren också, tex skatten? Det förekommer ju även fasta kostnader på elhandelsfakturan. Skall du ha trovärdighet i dina siffror så borde du separera ut allt fast och räkna på allt rörligt på både nät och elhandel.
 
F fsn skrev:
Jag är inte på något sätt en vindkraftvän, överetableringen är total och det slår mot investeringsviljan i nödvändig baskraft. Men 20% avkastning är alltid 20%, kan du inte utveckla det lite och skriva mer om vad det är du har köpt andelar i och hur det fungerar? Behöver man tex byta till en specifik elhandlare eller är vindandelarna helt fristående?
E ettan47 skrev:
Vad menar du med att köpa vindandelar, är nyfiken? Menar du att du har köpt aktier i ngt vindkraftsbolag som ger en aktieutdelning om 10.000kr eller hur får du IRL en besparing på 10.000kr efter bara 9månader?
Då det finns intresse kan jag absolut utveckla vidare.

Vindandelar innebär att man köper andelar i en förening som äger fysiska vindkraftverk. En andel ger rätt till en viss mängd el, vanligtvis 100kwh. I mitt fall så har jag köpt 90 andelar för att ha rätt till 9000kwh årligen.
För transparensens skull äger jag andelar i Dalavindkraft som säljer sina andelar för 550 kr styck.

Vindföreningen har samarbete med ett elbolag som tar hand om allt administrativt och producerar extra el om du använder mer el än du har rätt till från vindföreningen. Alla fakturor går till elbolaget.

Som privatperson har man därför tre bolag som har hand om ens el:
1. Vindföreningen som producerar el
2. Elbolaget som du har elavtal hos
3. Elnätsbolaget som levererar elen till dig
Du behöver dock aldrig egentligen bry dig om vindföreningen, utan fakturorna kommer precis som vanligt från elbolag och elnätsbolag.

Elen man köper in från vindföreningen är till ett "fast" pris. Priset kan ändras av styrelsen, beroende på hur ekonomin går för föreningen. Oftast är priset strax ovanför produktionskostnaden. Om det blåser mycket producerar föreningen mer än vad den behöver leverera, och säljer överskottet. Då går föreningen med vinst.

Om det inte blåser så behöver föreningen köpa in el från marknaden, och då belastas kassan.
Under senaste åren har ett flertal föreningar behövt höja priset då det varit extrema svängningar av elpris och enstaka kalla, vindstilla månader har kunnat vara väldigt kostsamma för föreningarna.

För min förening behövde priset höjas från 45 öre (ink moms) till 95 öre just för att fylla på kassan då December var väldigt kostsam. Ambitionen hos föreningen är att sänka priset när ekonomin är återställd. Ett mer långsiktigt hållbart pris i nuvarande miljö kanske ligger runt 65 öre. En del andra föreningar sålde el för ca 20 öre kwh på den gamla goda tiden (innan 2022).

Att avkastningen för mig blivit 20% under endast 9 månader har dels berott på att det rörliga elpriset på marknaden varit väldigt högt under perioden, vissa månader upp mot 3kr inkl moms, och för att föreningen sålt el för 45 öre under en stor del av tiden. Det har gjort att jag sparat 10 000kr jämfört med att ha haft ett vanligt rörligt elavtal.

Under kommande år så lär jag inte spara lika mycket, kanske 4000 kr då föreningen säljer för 95 öre och det rörliga elpriset förhoppningsvis är något lägre än det varit. 4000 kr ger ändå 8% avkastning på insatsen på 50 000 kr, ungefär samma nivå som solceller.

En intressant aspekt med vindandelar är att man kan köpa och sälja dem mellan privatpersoner. Det är rent logistiskt en ganska enkel sak att köpa vindandelar då man inte behöver göra någon fysisk installation. Vill man installera solceller kan man därför sälja sina vindandelar i framtiden.

Obs! Syftet med inlägget är inte att få folk att köpa vindandelar, endast att informera om detta alternativ. Det finns givetvis risker med att köpa in sig i en vindförening. Om elpriset skulle sjunka under produktionskostnaden är risken att man sitter med ett dyrare alternativ som man inte kan göra sig av med. Man är också exponerad mot hur mycket moder natur blåser. Sen kan alltid en förening misskötas. Läs alltid på själv!
 
Redigerat:
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Du kräver alltså 50% avkastning på investerat kapital? Har du den avkastningen på övrigt kapital? Det faktum att du lever på att gräva hål i marken och lägga plattor talar ju inte direkt för det. Det finns ingen professionell investerare i världen som skulle tacka nej till en fjärdedel av den avkastningen med likvärdig risk.
Att dina sysselsättningsval i livet baseras på saldot på ditt konto får stå för dig. Jag har provat FIRE (om du är bekant med uttrycket), det fungerade inte alls med barn i skolåldern, därför fortsätter jag arbeta.

Ekonomiöversikt, daytrading, hög treårsutveckling på 6781,68%, OMX Stockholm index, årlig avkastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F fsn skrev:
Du kan mycket väl återinvestera vinsten från solcellerna men det skall göras på egen mark och ditt nätbolag skall ha kapacitet att ta emot elen. Det vore väl bättre att återinvestera avkastningen från solcellerna i nåt annat av dina riskfria investeringar som ger 50% avkastning för ”riskspridning”?
Okej, jag fick uppfattningen att småskalig elproduktion innebar att man inte fick bidrag/skattefrihet för en anläggning större än vad fastighetens förbrukning är per år.

Vart skrev jag "riskfria investeringar"? Ser du solceller som en riskfri investering? Om du frågar mig så finns det nog ganska mycket att investera i som har lite mer historik att luta sig emot.

Jag förstår inte logiken i att investera i något som är svårt att omvandla till kapital, som har en stor osäkerhetsfaktor, i princip noll historik (jo det är klart, elpriset har ju varit högre än normalt i 2 år(y)) och som ger sämre avkastning än andra alternativ.

Men jag uppskattar din respekt för mina val av investeringar, jag har full respekt för alla som köper solcellsanläggningar. Om det sedan är det bästa valet ur ett investeringsperspektiv är ju upp till var och ens kunskap/riskaversion osv. att bedöma.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Då det finns intresse kan jag absolut utveckla vidare.

Vindandelar innebär att man köper andelar i en förening som äger fysiska vindkraftverk. En andel ger rätt till en viss mängd el, vanligtvis 100kwh. I mitt fall så har jag köpt 90 andelar för att ha rätt till 9000kwh årligen.
För transparensens skull äger jag andelar i Dalavindkraft som säljer sina andelar för 550 kr styck.

Vindföreningen har samarbete med ett elbolag som tar hand om allt administrativt och producerar extra el om du använder mer el än du har rätt till från vindföreningen. Alla fakturor går till elbolaget.

Som privatperson har man därför tre bolag som har hand om ens el:
1. Vindföreningen som producerar el
2. Elbolaget som du har elavtal hos
3. Elnätsbolaget som levererar elen till dig
Du behöver dock aldrig egentligen bry dig om vindföreningen, utan fakturorna kommer precis som vanligt från elbolag och elnätsbolag.

Elen man köper in från vindföreningen är till ett "fast" pris. Priset kan ändras av styrelsen, beroende på hur ekonomin går för föreningen. Oftast är priset strax ovanför produktionskostnaden. Om det blåser mycket producerar föreningen mer än vad den behöver leverera, och säljer överskottet. Då går föreningen med vinst.

Om det inte blåser så behöver föreningen köpa in el från marknaden, och då belastas kassan.
Under senaste åren har ett flertal föreningar behövt höja priset då det varit extrema svängningar av elpris och enstaka kalla, vindstilla månader har kunnat vara väldigt kostsamma för föreningarna.

För min förening behövde priset höjas från 45 öre (ink moms) till 95 öre just för att fylla på kassan då December var väldigt kostsam. Ambitionen hos föreningen är att sänka priset när ekonomin är återställd. Ett mer långsiktigt hållbart pris i nuvarande miljö kanske ligger runt 65 öre. En del andra föreningar sålde el för ca 20 öre kwh på den gamla goda tiden (innan 2022).

Att avkastningen för mig blivit 20% under endast 9 månader har dels berott på att det rörliga elpriset på marknaden varit väldigt högt under perioden, vissa månader upp mot 3kr inkl moms, och för att föreningen sålt el för 45 öre under en stor del av tiden. Det har gjort att jag sparat 10 000kr jämfört med att ha haft ett vanligt rörligt elavtal.

Under kommande år så lär jag inte spara lika mycket, kanske 4000 kr då föreningen säljer för 95 öre och det rörliga elpriset förhoppningsvis är något lägre än det varit. 4000 kr ger ändå 8% avkastning på insatsen på 50 000 kr, ungefär samma nivå som solceller.
ok, tack. Så 95 öre är vad du betalar och på det tillkommer överföringsavgift, moms ?
 
T Tomasmexitegel skrev:
Ok, då vet du bäst. Jag har inte räknat på det utan kollar tråden här emellanåt under min renovering jag håller på med just nu. Så du menar att genomsnitt på spott + moms, elövetföringsavgift, nätpåslag etc så hamnade du på 29öre i snitt på köpt och på sålt 129öre. Jag bor elområde 3. En snabb googlig visar mig något annat än dina siffror. Men det kanske är fel?
Inte heller jag betalar de där priserna då jag har timdebitering och laddar bilen och tillverkar varmvatten på de billigaste timmarna.

I januari-mars låg mitt elpris drygt 25% under det rörliga priset som du presenterar där, hittills i april ca 15% under. November låg på 20% under och december på 10% under (mest för att elen var dyr under julhelgen då vi var hemma och lagade mycket mat till många personer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.