Ola C Ola C skrev:
Går bra med filmandet nu. Favorit i repris, senast va det väl knäet i fräsbordsströmbrytaren. Denna gången höftkulan i anhållsskenan till bordsågen.

@Pysslarn kan du låna några penslar ur @Daniel_N s nya kebabvagn o komma o säkra dom skarpa hörnen i min verkstad?
[video]
När du ändå kommer hit och och testar cutawlen så kan du få en gratiskurs i hur man manövrerar i en verkstad utan att slå i, trots bristen på utrymme.

Säkra källor säger att @Pysslarn använder sånna här En webbsida om höftskydd för äldre, med text och produktbilder på höftskyddsprodukten Safehip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

efter att ha sett allas vår idol @Daniel_N ha sina på jobbet. (Skulle tydligen komma ngn Ola från Malmö och öva på att backa med släp..vilket också förklarade hjälm och knäskydd)
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
När du ändå kommer hit och och testar cutawlen så kan du få en gratiskurs i hur man manövrerar i en verkstad utan att slå i, trots bristen på utrymme.

Säkra källor säger att @Pysslarn använder sånna här [bild]
efter att ha sett allas vår idol @Daniel_N ha sina på jobbet. (Skulle tydligen komma ngn Ola från Malmö och öva på att backa med släp..vilket också förklarade hjälm och knäskydd)
¨
Ola behöver kunna backa runt sågen innan det blir tal om att backa med släp...
 
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Har helt slutat med penslar som skydd/varning för skarpa hörn och hårda föremål @Ola C. Forskning har visat att även de som besitter störst motståndskraft mot att dra lärdom av sina erfarenheter, snabbt ändrar beteende om man istället monterar sådana här på exempelvis bordssågar:

E-handelswebbsida för lantbruksprodukter, elektrisk boskapsdrivare till salu, nedsatt pris, kundomdömen, garantier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en kort introduktion lägger de flesta sig till med nya vanor som att utöva större uppmärksamhet och att gå i ännu större cirklar än tidigare.

Länk: https://petcontrolhq.com/collections/cattle-prodders
Jag kan ta med några nästa gång jag kommer ner. :D
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Dheri och 2 till
  • Laddar…
@Pysslarn har faktiskt inte hört av sig på länge men nu var det dags...."kommer det inte nya filmer snart"? Jodå. Den här jiggen kan sjukt mycket mer än den kunde när den först presenterades så nu är det nya filmer över hela linjen, dom gamla kommer raderas.

En övergripande film och sen en användarfilm för vanliga boxjoints, en för variation boxjoints, en för bridle joints o en för tappar.

För er som har jiggen o vet typ allt om den rekommenderar jag ändå att se de nya användarfilmerna. Har numer ett o samma sätt för att sätta de färgade pinnarna för samtliga fogar och det är mindre att hålla reda på.

Lite småblygt kallar jag den nu världens bästa jigg för att göra fogar på bordsågen:D

Världspremiär! Användarfilmerna ligger i samma spellista.

Träsammansättningar, fingerleder, snickeri, olika storlekar och träslag, vit bakgrund, hantverksprecision, ingenjörskonst, design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädelar med svansjönsförband, precisionsskärning, hantverk, träbearbetning, lådor, sammanfogningstekniker, mångfald av träsorter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsnickeri, hantverk, träsammanfogningar, olika tekniker, hörn, träsorter, snickarkonst, precision, traditionella metoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälistor och plankor med olika profiler mot vit bakgrund. Snickeri eller byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
K_arlstrom och 13 till
  • Laddar…
A
Ola C Ola C skrev:
Lite småblygt kallar jag den nu världens bästa jigg för att göra fogar på bordsågen
Det är det förmodligen också. Nu är jag lite trög med sånt här men nu när jiggen är så exakt, blir det inte känsligt med själva nollningen mot klingan? När man ögar lite sådär?

Mvh Tomas
 
Jag är skeptisk. Är Världens bästa tillräckligt bra? Ultimate får det allt vara om jag ska klicka :thinking:
 
  • Älska
  • Haha
Ola C och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag är skeptisk. Är Världens bästa tillräckligt bra? Ultimate får det allt vara om jag ska klicka :thinking:
Universums bästa?
Jag köpte en ritning tillslut. Räknar med att bygga jiggen till 2032. Eller kanske lite senare.
 
  • Älska
  • Haha
Ola C och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det är det förmodligen också. Nu är jag lite trög med sånt här men nu när jiggen är så exakt, blir det inte känsligt med själva nollningen mot klingan? När man ögar lite sådär?

Mvh Tomas
För det mesta man gör på denna jiggen är nollan inte alls speciellt kritisk, påverkar inte passformen o har man referenssidan mot jiggens referensyta o när man senare assemblerar delarna får man heller inget matchningsfel som skulle ge "tandning" mellan delarna. Går igenom detta vid 21.36 i första instruktionsfilmen nedan. Flippar man en del i monteringen som man måste göra med ex vinklade bridle joints blir nollan lite mer avgörande, inte map på passform men tandning, då kan man göra en snabb nollningsoperation mha ett test cut. Går igenom det vid 9.40 i instruktionsvideo 2.

Men som sagt, ögat duger gott för nollning för nästan alla operationer.


 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
A
I see! Jag får nog ta och köpa ritningarna. Är det bara Paypal eller kan man swisha?
 
mowatom skrev:
I see! Jag får nog ta och köpa ritningarna. Är det bara Paypal eller kan man swisha?
Vanlig kortbetalning eller PayPal.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag är skeptisk. Är Världens bästa tillräckligt bra? Ultimate får det allt vara om jag ska klicka :thinking:
Då rekommenderar jag de amrekanska youtubersen, du kommer hitta fler "the ultimate..." filmer än du kan konsumera under en livstid.;)
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
För det mesta man gör på denna jiggen är nollan inte alls speciellt kritisk, påverkar inte passformen o har man referenssidan mot jiggens referensyta o när man senare assemblerar delarna får man heller inget matchningsfel som skulle ge "tandning" mellan delarna. Går igenom detta vid 21.36 i första instruktionsfilmen nedan. Flippar man en del i monteringen som man måste göra med ex vinklade bridle joints blir nollan lite mer avgörande, inte map på passform men tandning, då kan man göra en snabb nollningsoperation mha ett test cut. Går igenom det vid 9.40 i instruktionsvideo 2.

Men som sagt, ögat duger gott för nollning för nästan alla operationer.

[media]
[media]
Även jag gick i dessa tankar tills jag förstod att du inte nollade mellan två delar utan bara första gången och sen använde gängstången för att skapa offset.

En annan grej
Man vet att det har gått in när man senare i serien börjar tänka 'ja men vadå det är ju samma metod som vanligt, inte behöver du väl förklara det' :rofl: tack igen Ola - du har gjort ett kanonjobb!
 
Lime113 Lime113 skrev:
- du har gjort ett kanonjobb!
Schhh! Han blir hopplöst mallig om du berömmer honom för mycket.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Även jag gick i dessa tankar tills jag förstod att du inte nollade mellan två delar utan bara första gången och sen använde gängstången för att skapa offset.

En annan grej
Man vet att det har gått in när man senare i serien börjar tänka 'ja men vadå det är ju samma metod som vanligt, inte behöver du väl förklara det' :rofl: tack igen Ola - du har gjort ett kanonjobb!
Tack! Ja, denna gången bankande jag medvetet in mantrat..."start a cut at number, finish at number minus kerf". Delvis för att visa hur enkelt det är att ratta jiggen med enbart denna regel o man inte alls behöver vara nån matteproffessor som vissa verkar tro.

Tänkte skippa mycket av det i användarvideo 2, 3 och 4 men många ser inte det i ordning utan hoppar direkt till nån del de tycker verkar intressant. Utan att rabbla samma visa hade en senare video utan att ha sett de tidigare varit halft obegriplig om inte papegojan upprepat samma mantra.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Labbar lite med nån lite halvt maskinbaserad metod (kanske bandsåg + superjigg) att göra smala snobbdovetails. Testade att köra indexerade dovetailtappar på superjiggen. Den här delen e ju dock den enkla, mötande delen går inte att köra på jiggen om dom ska va smalare än en sågklinga. O även om dom kan tillåtas va bredare är indexeringen mellan bitarna inte snuten ur näsan*

*Edit. Jo kanske ändå, ska klura lite på det.
Träbearbetning, fack i närbild, verktyg och utrustning i bakgrunden på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.