J jafode87 skrev:
Snyggt! Har du kanske en länk till kapsläden från Metabo?

Förresten, har någon hört något om lagerstatus från Bauhaus/Skil på sistone?
mailade till SKIL i veckan fick detta som svar:
”Hej,
Tack för er förfrågan. Tyvärr är den slutsåld i Sverige, Bauhaus Sverige är vår enda återförsäljare. Vi kan vi inte ge en pålitlig prognos när Bauhaus tar in mera, men uppskattningsvis senare i sommar/höst. Produktens enorma efterfrågan överraskade oss alla.
Återkom vid fler frågor eller funderingar, vi hjälper gärna!”

ser mörkt ut i närtid…
 
E Erik Svensson3 skrev:
mailade till SKIL i veckan fick detta som svar:
”Hej,
Tack för er förfrågan. Tyvärr är den slutsåld i Sverige, Bauhaus Sverige är vår enda återförsäljare. Vi kan vi inte ge en pålitlig prognos när Bauhaus tar in mera, men uppskattningsvis senare i sommar/höst. Produktens enorma efterfrågan överraskade oss alla.
Återkom vid fler frågor eller funderingar, vi hjälper gärna!”

ser mörkt ut i närtid…
Hehe jag mailade Bauhaus igår och fick detta idag:

Hej Jacob!

Tack för ditt mejl.

Jag har kikat lite närmare på detta och kan se att de flesta varuhusen förväntades att få in denna bordssågen runt februari-mars men verkar dessvärre försenad.
Jag kan tyvärr inte se någonting mer än det, men produkten är fortfarande ett aktivt inköp, det vill säga att den kommer att komma in igen till vårt lager.

Svara gärna på detta mejl om du vill att jag lägger en bevakning åt dig, du kommer då senare få ett mejl när produkten har kommit in igen till vårt lager!

Har du några fler funderingar är du alltid välkommen att återkomma, så svarar vi så snart vi kan.

Ha en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
E Erik Svensson3 skrev:
mailade till SKIL i veckan fick detta som svar:
”Hej,
Tack för er förfrågan. Tyvärr är den slutsåld i Sverige, Bauhaus Sverige är vår enda återförsäljare. Vi kan vi inte ge en pålitlig prognos när Bauhaus tar in mera, men uppskattningsvis senare i sommar/höst. Produktens enorma efterfrågan överraskade oss alla.
Återkom vid fler frågor eller funderingar, vi hjälper gärna!”

ser mörkt ut i närtid…
Jag har försökt leta på nätbutiker i andra länder utan att hitta den. Om du har mailadressen kvar får du gärna kolla om de kan tala om vilka återförsäljare de har i andra länder.
 
wildeside
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Så, nu har jag haft sågen i drygt en månad och använt den dagligen till ett par pågående hemmafixarprojekt. Har även byggt en kapsläde och en jigg för att göra avsmalnande snitt. Mycket mångsidigt och bra att ha. Några korta tankar följer:

Detta är min första bordssåg, och jag har aldrig använt en bordssåg tidigare. Kvaliteten känns gedigen och måtten blir exakta. Dock är geringsanhållet skräp. Glappar i spåret.

Den låter mycket. Första test genomfördes i garaget med stängd port, inget dammutsug och inga kåpor blev en chock.

Benen är stabila. Även så anhållet. Justeringsmöjligheterna är goda. Min fick justeras någon ynka millimeter vid montering

Överlag är jag mycket nöjd. Inspirerande såg som öppnat upp många möjligheter för mig att genomföra diverse önskeprojekt som cirkulerat i tankarna! Snygg är den också. Klämde och kände på en dewalt i samma veva som jag köpte denna. Skilen känns som 4/5 av kvalitet och 2/5 av priset (köpte min för ~2300kr i feb 23 då Bauhaus hade 20% på allt från Skil).

Bara en bild i nuläget på sågen indirekt med ett färdigt projekt i förgrunden. Samt en ytterligare på en MYCKET simpel men effektiv jigg för avsmalnande skär.
 
  • Träbord på rutig matta i verkstad med verktyg och virke i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gråa och svarta verktygsklämmor fäster en träplanka nära en röd arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
korsnäbben och 4 till
  • Laddar…
K
J Juan Alejandro skrev:
Så, nu har jag haft sågen i drygt en månad och använt den dagligen till ett par pågående hemmafixarprojekt. Har även byggt en kapsläde och en jigg för att göra avsmalnande snitt. Mycket mångsidigt och bra att ha. Några korta tankar följer:

Detta är min första bordssåg, och jag har aldrig använt en bordssåg tidigare. Kvaliteten känns gedigen och måtten blir exakta. Dock är geringsanhållet skräp. Glappar i spåret.

Den låter mycket. Första test genomfördes i garaget med stängd port, inget dammutsug och inga kåpor blev en chock.

Benen är stabila. Även så anhållet. Justeringsmöjligheterna är goda. Min fick justeras någon ynka millimeter vid montering

Överlag är jag mycket nöjd. Inspirerande såg som öppnat upp många möjligheter för mig att genomföra diverse önskeprojekt som cirkulerat i tankarna! Snygg är den också. Klämde och kände på en dewalt i samma veva som jag köpte denna. Skilen känns som 4/5 av kvalitet och 2/5 av priset (köpte min för ~2300kr i feb 23 då Bauhaus hade 20% på allt från Skil).

Bara en bild i nuläget på sågen indirekt med ett färdigt projekt i förgrunden. Samt en ytterligare på en MYCKET simpel men effektiv jigg för avsmalnande skär.
Tycker medföljande geringsanhåll för dewalten också är kasst, så det är nog tyvärr inget unikt
 
J Juan Alejandro skrev:
Så, nu har jag haft sågen i drygt en månad och använt den dagligen till ett par pågående hemmafixarprojekt. Har även byggt en kapsläde och en jigg för att göra avsmalnande snitt. Mycket mångsidigt och bra att ha. Några korta tankar följer:

Detta är min första bordssåg, och jag har aldrig använt en bordssåg tidigare. Kvaliteten känns gedigen och måtten blir exakta. Dock är geringsanhållet skräp. Glappar i spåret.

Den låter mycket. Första test genomfördes i garaget med stängd port, inget dammutsug och inga kåpor blev en chock.

Benen är stabila. Även så anhållet. Justeringsmöjligheterna är goda. Min fick justeras någon ynka millimeter vid montering

Överlag är jag mycket nöjd. Inspirerande såg som öppnat upp många möjligheter för mig att genomföra diverse önskeprojekt som cirkulerat i tankarna! Snygg är den också. Klämde och kände på en dewalt i samma veva som jag köpte denna. Skilen känns som 4/5 av kvalitet och 2/5 av priset (köpte min för ~2300kr i feb 23 då Bauhaus hade 20% på allt från Skil).

Bara en bild i nuläget på sågen indirekt med ett färdigt projekt i förgrunden. Samt en ytterligare på en MYCKET simpel men effektiv jigg för avsmalnande skär.
Behöver en såndär jigg för avsmalnande skär ... var hittade du klämmorna?
 
K kniv skrev:
[länk]
Tack och bock
 
Så, då har även jag installerat en mjukstartsmodul. Vill påstå att jag är tekniskt lagd och "allmänt händig", men det var längesedan jag grejade med kablar mer än någon lampsladd. Gjorde missen med att samtidigt titta på filmen från killen som grejar med sin Dewalt, och titta på hur ni i tråden gjort tidigare så det blev inget bra. Men till slut gjorde jag som användaren mandus gjorde, och det funkade fint. Det blev INTE snyggt, men som tur var syns det inte :D Det enda jag upplever är att sågen rasslar till vid start, men tycker det verkar komma från delningskniven, och det är säkert något som varit där tidigare med, bara att jag inte hann uppfatta det då den startade så snabbt. Mycket trevligare att starta nu, och skrämmer inte upp hela familjen/grannskapet.
 
  • Gilla
mandus
  • Laddar…
J Juan Alejandro skrev:
Så, då har även jag installerat en mjukstartsmodul. Vill påstå att jag är tekniskt lagd och "allmänt händig", men det var längesedan jag grejade med kablar mer än någon lampsladd. Gjorde missen med att samtidigt titta på filmen från killen som grejar med sin Dewalt, och titta på hur ni i tråden gjort tidigare så det blev inget bra. Men till slut gjorde jag som användaren mandus gjorde, och det funkade fint. Det blev INTE snyggt, men som tur var syns det inte :D Det enda jag upplever är att sågen rasslar till vid start, men tycker det verkar komma från delningskniven, och det är säkert något som varit där tidigare med, bara att jag inte hann uppfatta det då den startade så snabbt. Mycket trevligare att starta nu, och skrämmer inte upp hela familjen/grannskapet.
jo min skramlar också och jag tror som du att det är klyvkniven som är boven. men efter ett år och mååååånga meter kapat och klyvt så verkar det mest vara en feature och inget som påverkar sågen :)
 
Fick ett automatiskt mail från Bauhaus idag då jag lagt en bevakning på sågen. Där står det att den kommer åter i lager 2023-09-12. Så det blir till att vänta tålmodigt...
 
J jafode87 skrev:
Fick ett automatiskt mail från Bauhaus idag då jag lagt en bevakning på sågen. Där står det att den kommer åter i lager 2023-09-12. Så det blir till att vänta tålmodigt...
Var inne på deras hemsida idag då dom kör erbjudande på Skil, men ingen såg i sikte.
 
Jag bill köpa ett nytt blad till min Skil, men har insett att detta är ännu en djungel jag gått vilse i. Jag vill ha ett blad för finare snickeri, helst med raka tänder, och inte med den bågformade profilen om ni förstår vad jag menar. Misstänker att bladet som medföljde är ett kombinationsblad av något slag.
Kan ni rekommendera något blad i rätt storlek och som uppfyller ovan nämnda önskemål?
 
  • Gilla
clobar
  • Laddar…
K
J Juan Alejandro skrev:
Jag bill köpa ett nytt blad till min Skil, men har insett att detta är ännu en djungel jag gått vilse i. Jag vill ha ett blad för finare snickeri, helst med raka tänder, och inte med den bågformade profilen om ni förstår vad jag menar. Misstänker att bladet som medföljde är ett kombinationsblad av något slag.
Kan ni rekommendera något blad i rätt storlek och som uppfyller ovan nämnda önskemål?
Och med blad menar du sågklinga? Alla tänder är raka, men de vinklas bakåt eller framåt sett ur sågriktningen. Kallas då positiv eller negativ tandlutning/tandvinkel.
Och på toppen kan tänderna vara slipade i en vinkel eller rakt. Vinkel är bättre för att såg tvärs över fibrer, men går även med tänder som är plana utan vinkel. Det du söker är alltså en flat top grind (FTG) om jag förstått det rätt. Prova sök på det så kommer det säkert upp bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.