Hall, Tambur, Farstu...

Tambur tänker jag på Tamburmajor och Lennart Hellsings sagoböcker...

Farstukvist tror jag endel fortfarande använder...

Med öppna planlösningar och dyra kvm priser så försvinner nog hallar, garderober och liknande.
Man kommer in direkt i vardagsrummet, steker falukorven i samma rum som man kommer in i, hänger kläderna i, har matbordet i, har soffan i. Det är bara sovrum och toa som har dörrar. Men de vetter direkt in i vardagsrummet. Förr hade man väl ofta ett "prång", korridor eller hall så man inte behövde höra och se när folk gick på muggen under finmiddagen. Men nu är det på modet att gästerna både ska hjälpa till och laga maten, se på disken och beskåda toaletten under middagen.

Tex på en arbetsplats tycker jag det är bra om toaletterna är ordnade så att någon inte ser när man går in och ut från toaletterna från sin plats. Om nån stackare mår illa eller är dålig i magen är det inte så kul att bli observerad gå på toa ofta eller vara där lite för länge.
 
J JohanLun skrev:
Hall, Tambur, Farstu...

Tambur tänker jag på Tamburmajor och Lennart Hellsings sagoböcker...

Farstukvist tror jag endel fortfarande använder...

Med öppna planlösningar och dyra kvm priser så försvinner nog hallar, garderober och liknande.
Man kommer in direkt i vardagsrummet, steker falukorven i samma rum som man kommer in i, hänger kläderna i, har matbordet i, har soffan i. Det är bara sovrum och toa som har dörrar. Men de vetter direkt in i vardagsrummet. Förr hade man väl ofta ett "prång", korridor eller hall så man inte behövde höra och se när folk gick på muggen under finmiddagen. Men nu är det på modet att gästerna både ska hjälpa till och laga maten, se på disken och beskåda toaletten under middagen.

Tex på en arbetsplats tycker jag det är bra om toaletterna är ordnade så att någon inte ser när man går in och ut från toaletterna från sin plats. Om nån stackare mår illa eller är dålig i magen är det inte så kul att bli observerad gå på toa ofta eller vara där lite för länge.
En farstu är för mig någonting annat än en hall. Det är ju "förstugan", alltså det lilla rummet som finns på en del äldre hus innan man kommer in i den riktiga hallen. Det är där man kan ta av sig de leriga stövlarna och hänga upp glesbygdskavajen som luktar brandrök innan man går in.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson
Henningelvis Henningelvis skrev:
En farstu är för mig någonting annat än en hall. Det är ju "förstugan", alltså det lilla rummet som finns på en del äldre hus innan man kommer in i den riktiga hallen. Det är där man kan ta av sig de leriga stövlarna och hänga upp glesbygdskavajen som luktar brandrök innan man går in.
Håller med, farstukvist är utanför ytterdörren men under tak.

När jag var liten och bodde i höghus kallade vi utrymmet utanför vår dörr för farstu (där fanns hissarna och trappan)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
För att inte nämna vindfång ? :thinking:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller med, farstukvist är utanför ytterdörren men under tak.

När jag var liten och bodde i höghus kallade vi utrymmet utanför vår dörr för farstu (där fanns hissarna och trappan)
Farstukvist är utanför under tak tänker jag. Farstu är som ni säger en förhall. Men jag tycker att en tambur är ungefär samma. Men som sagt. Orden har nog inte yppats i denna generationen, så man skulle behövt gå tillbaka och fråga sina far och morföräldrar för att få en korrekt bild. Eller tillämpa SAOL. Säkert lätt att googla... :D
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller med, farstukvist är utanför ytterdörren men under tak.
Farstukvisten kallar vi det som är utanför farstun och ytterdörren. En del säger farstubron.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När jag var liten och bodde i höghus kallade vi utrymmet utanför vår dörr för farstu (där fanns hissarna och trappan)
Det kallade vi trapphus.

Henningelvis Henningelvis skrev:
En farstu är för mig någonting annat än en hall. Det är ju "förstugan", alltså det lilla rummet som finns på en del äldre hus innan man kommer in i den riktiga hallen. Det är där man kan ta av sig de leriga stövlarna och hänga upp glesbygdskavajen som luktar brandrök innan man går in.
I vårt hus var det nåt åt det hållet när det byggdes.

En farstu med ytterdörr ut mot trädgården, sen ytterligare en ytterdörr in till rummet samt en mindre dörr till köket. Ingen hall.

I farstun fanns också trappan upp till övervåningen som också hade en ytterdörr till rummet ovanpå.

Farstun var ouppvärmd. Tror den formen av farstu även kallas sval/svalen i vissa delar av landet.

Nu är emellertid huset moderniserat då de inre ytterdörrarna är bortplockade och farstun/hallen är uppvärmd.

Vad gäller benämningen på utrymmet i ett hus där man hänger av sig ytterkläder så skiljer det nog lite på var i landet man bor och vilken sorts boende/hustyp det är frågan om. Finns nog inget rätt eller fel?
 
C
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är ju "förstugan", alltså det lilla rummet som finns på en del äldre hus innan man kommer in i den riktiga hallen.
Eller innan man kommer in i stugan, som i ett torp, varvid ordet förstuga blir en väldigt naturlig benämning.
 
Jonas Persson
Fuskade och tog till Google, då kom denna upp. De är snabba och indexerade texten tre månader innan jag skrev inlägget...
Webbsida, rubrik om bortglömda saker, Byggahus.se, diskussionsforum, sida 508, datum, personligt minne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Farstukvisten eller farstubron är utomhus, ett tak framför ytterdörren utan väggar. Innanför ytterdörren finns farstun, där hängde man av sig ytterkläderna. Självklart finns det flera ord för dessa platser.

Så farstun jag hade i höghuset stämmer om man med ytterdörr menar höghusets ytterdörr.

Trapphus är i min värld utanför lägenhetsdörren i äldre hus med ett mer öppet utrymme mellan våningarna. Huset jag bodde i hade i farstun lägenhetsdörrar, hissdörrar och en dörr till trapphuset - det var ett eget rum.
 
Bara för att förvirra ännu mer så kallar jag farstun för svale. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
... om man med ytterdörr menar höghusets ytterdörr.

Trapphus är i min värld utanför lägenhetsdörren i äldre hus med ett mer öppet utrymme mellan våningarna. Huset jag bodde i hade i farstun lägenhetsdörrar, hissdörrar och en dörr till trapphuset - det var ett eget rum.
Höghusets ytterdörr kallas väl för port? ;) Eller entrédörr :D

Men det är klart, för några inlägg sedan så kallade @AndersMalmgren utrymmet där han tar av sig ytterrocken och hatten för entrén, så det är ganska olika hur man har lärt sig vilka benämningar man använder sig av.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Bara för att förvirra ännu mer så kallar jag farstun för svale. :)
Ja, jag nämnde det tidigare att en del säger så. Är det nån dialektal skillnad, att det är bara vissa delar av Sverige som säger Svale?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
En farstu är för mig någonting annat än en hall. Det är ju "förstugan", alltså det lilla rummet som finns på en del äldre hus innan man kommer in i den riktiga hallen. Det är där man kan ta av sig de leriga stövlarna och hänga upp glesbygdskavajen som luktar brandrök innan man går in.
Glesbygdskavaj?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Glesbygdskavaj?
Ett klassiskt plagg på landsbygden. Helly Hansen fiberpälströja. Väldigt populärt på 70-80-talet bland ungdomar, jordbrukare och annat fint folk på mindre orter. Jag har kvar min :D
Orange fleecejacka med kvartsdragkedja hänger på en trägalge mot en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Blazermannen och 12 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Är det nån dialektal skillnad, att det är bara vissa delar av Sverige som säger Svale?
Troligtvis, min morfar föddes och växte upp i Göteborg, så det kan nog komma därifrån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Knapp med text och figurer på orange tröja med dragkedja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassiskt skivomslag. Dock har di vänt lurvet åt fel håll, det ska ju vara utåt!

Fiberpälsen är både en klassmarkör och en markör för rural livsstil. Själv hade jag fiberpälsen både till och från jobbet idag, dock fegvarianten i mörkblått.
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.