H heimlaga skrev:
Finns de att tillgå nu igen?
De hade ju slutat tillverkas hörde jag. Det var stort missnöje i byn och närapå krismöte när nyheten nådde oss.
Alltså, den jag har är inte från 70-80talet. Fick den av en vän för ~3år se och då var den ny, han hade ett par över av någon anledning

Edit: första googleträffen https://www.ullaredlantman.com/jack...fur-helly-hansen-basel-reversible-orange.html
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Alltså, den jag har är inte från 70-80talet. Fick den av en vän för ~3år se och då var den ny, han hade ett par över av någon anledning

Edit: första googleträffen [länk]
Den här är från sent 70 tal men har några orange också. Dock så har gubben svällt lite sen 70 talet så det var längesen denna gröna passade :cool:
Grön fleecejacka med dragkedja och logotyp på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Finns de att tillgå nu igen?
De hade ju slutat tillverkas hörde jag. Det var stort missnöje i byn och närapå krismöte när nyheten nådde oss.
Har dom någonsin varit ur produktion?
Iaf köpte vi en orange till svärsonen när han fyllde år sist.
 
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag hade(har) en sån, fast mörkgrön. Gillade aldrig den orangea, eller brandgul som jag säger :)
Blev lite lycklig av att se ordet brandgul; har inte hört någon säga det sen min pappa gick ur tiden för 22 år sen. Minns våra diskussioner.... han tyckte "orange" var ett nytt påfund. Lilla pappsen.
 
  • Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Blev lite lycklig av att se ordet brandgul; har inte hört någon säga det sen min pappa gick ur tiden för 22 år sen. Minns våra diskussioner.... han tyckte "orange" var ett nytt påfund. Lilla pappsen.
Jag säger ofta brandgul för att det är ett finare ord än orange. Däremot använder jag inte ordet skär istället för rosa. Skär sa jag alltid när jag var liten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maria T
J JohanLun skrev:
Jag har för mig du kallar balkongen för ballen också. Men jag tror ingen glömt "Hellre en back i hallen än ett hack i ballen". Och nu börjar jag fundera om jag missförstått innebörden i denna?
Bodde under min uppväxt i ett flerfamiljshus byggt på 1890-talet (Stockholms innerstad) och det kallades trapphus och våningsplan, porten var den stora tunga dörren ut mot gatan som förresten oftast stod öppen oavsett årstid. Ytterdörren var dörren in till lägenheten och innanför den dörren fanns en hall, med en hatthylla...

Vi (mina skolkamrater och jag) kallade alltid balkongen för ballen, men mest för att reta våra päron, detta runt 1978.
 
Maria T
K Kirre2 skrev:
Jag säger ofta brandgul för att det är ett finare ord än orange. Däremot använder jag inte ordet skär istället för rosa. Skär sa jag alltid när jag var liten.
Gredelint då, istället för lila? När jag tänker efter tror jag pappa ofta sa gredelint.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vindfång (vinfång i uttal) kallade vi det lilla rummet innanför ytterdörren där hemma. Sen kom hallen.

Tambur användes ofta för att syfta på hallarna i skolan, men inte hemma.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Gredelint då, istället för lila? När jag tänker efter tror jag pappa ofta sa gredelint.
Gredelin är/var väl lite av den ljusa nyansen av den lila färgen.
 
Maria T Maria T skrev:
Gredelint då, istället för lila? När jag tänker efter tror jag pappa ofta sa gredelint.
Nej, det har jag aldrig sagt. Det känns som en (ännu) äldre generation som använde.
I min värld är dessutom gredelin en speciell nyans av lila, men det kan ju vara fel.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Gredelin är/var väl lite av den ljusa nyansen av den lila färgen.
Det tror jag också!
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin.
tant-brun-tant-grc3b6n-tant-gredelin.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin.
[bild]
Hmmm. Tycker nästan att tant brun är en hybrid mellan brandgul, och brun. Var tant Beskow färgblind månntro;)…Hoppas bara ingen blir förnärmad nu;)
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Snygg moppe!

hmm, är det en Zundapp? Eller Gilera?
Crescent F50
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med Hellhyansen är med björnpälsen utåt är den "regntät".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.